Illamående hund med bubblig mage

Voeux

Trådstartare
Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina behov. När vi kommer in häller jag upp hans mat men han äter den inte. När jag själv äter frukost hör jag hur hans mage knorrar och bubblar.

Detta händer ofta, och har blivit mer förekommande på senaste tiden. Nu är det kanske en gång i veckan. Ibland kräks han också efter att han ätit gräs men det är mer sällan, en gång i månaden max, eller varannan.

Jag tog honom till veterinären för detta för några år sedan. De frågade om han brukar kräkas på tom mage eller om han kräks upp mat, och jag sa att han oftast kräks på tom mage. Alltså enbart gult skum typ, på morgonen. Veterinären sa att vissa hundar har lite ”katarr-mage” och det då är bra om han äter 3 ggr om dagen i stället för 2, så det har han gjort sedan dess, så att han alltid har ätit innan han lägger sig och magen inte blir tom över natten. Men det verkar inte göra så stor skillnad. När han inte vill ha sin frukost så brukar jag lägga något extra gott i den så att magen inte ska vara tom, då äter han alltid. Det kan exempelvis vara en halv tesked yoghurt. Då slutar magen bubbla och knorra.

Jag lyckas inte heller se något mönster kring när han blir illamående och bubblig. Han äter Acana, och jag har frågat runt lite efter skonsamt foder men fått höra att Acana ska vara skonsamt. Vi har även testat lite andra sorter genom åren men kan inte minnas att något skulle vara bättre eller sämre (kan dock vara jag som varit ouppmärksam). Ibland har han fått en hel del godsaker och människomat och mår ändå prima, och ibland mår han dåligt trots att han bara ätit torrfoder hela veckan. Stress eller vila, lyckas inte se något mönster där heller.

Jag skulle så gärna vilja att han får slippa detta. Någon som har något tips på i vilken ände i detta nystan som jag kan börja dra i? Jag kanske borde föra en dagbok över detta en tid?
 
Finns det nåt litet du kan ge honom direkt på morgonen innan promenaden? Så får han något direkt när han vaknar som kan ta hand om magsyran eller vad det nu är som triggar illamåendet.
 
Finns det nåt litet du kan ge honom direkt på morgonen innan promenaden? Så får han något direkt när han vaknar som kan ta hand om magsyran eller vad det nu är som triggar illamåendet.

Just morgonpromenaden är väldigt kort för oss, han gör sina behov direkt när vi kommer ut så det blir bara ett varv runt lilla parken på 5 minuter, och vi går ut direkt när jag kliver ur sängen. Så jag vet inte om det skulle göra så stor skillnad på den korta tiden, men kan vara värt att testa!
 
Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina behov. När vi kommer in häller jag upp hans mat men han äter den inte. När jag själv äter frukost hör jag hur hans mage knorrar och bubblar.

Detta händer ofta, och har blivit mer förekommande på senaste tiden. Nu är det kanske en gång i veckan. Ibland kräks han också efter att han ätit gräs men det är mer sällan, en gång i månaden max, eller varannan.

Jag tog honom till veterinären för detta för några år sedan. De frågade om han brukar kräkas på tom mage eller om han kräks upp mat, och jag sa att han oftast kräks på tom mage. Alltså enbart gult skum typ, på morgonen. Veterinären sa att vissa hundar har lite ”katarr-mage” och det då är bra om han äter 3 ggr om dagen i stället för 2, så det har han gjort sedan dess, så att han alltid har ätit innan han lägger sig och magen inte blir tom över natten. Men det verkar inte göra så stor skillnad. När han inte vill ha sin frukost så brukar jag lägga något extra gott i den så att magen inte ska vara tom, då äter han alltid. Det kan exempelvis vara en halv tesked yoghurt. Då slutar magen bubbla och knorra.

Jag lyckas inte heller se något mönster kring när han blir illamående och bubblig. Han äter Acana, och jag har frågat runt lite efter skonsamt foder men fått höra att Acana ska vara skonsamt. Vi har även testat lite andra sorter genom åren men kan inte minnas att något skulle vara bättre eller sämre (kan dock vara jag som varit ouppmärksam). Ibland har han fått en hel del godsaker och människomat och mår ändå prima, och ibland mår han dåligt trots att han bara ätit torrfoder hela veckan. Stress eller vila, lyckas inte se något mönster där heller.

Jag skulle så gärna vilja att han får slippa detta. Någon som har något tips på i vilken ände i detta nystan som jag kan börja dra i? Jag kanske borde föra en dagbok över detta en tid?
Min hund har haft magkatarr flera gånger, då med de symtom du beskriver. Jag har aldrig lyckats se något mönster förutom att det endast dyker upp på våren och sommaren. Det som hjälper är en tvåveckorskur omeoprazol.
 
Min hund har haft magkatarr flera gånger, då med de symtom du beskriver. Jag har aldrig lyckats se något mönster förutom att det endast dyker upp på våren och sommaren. Det som hjälper är en tvåveckorskur omeoprazol.

Kanske vore värt att testa. Är det någonting som är ofarligt att testa sig fram med, eller bör jag rådgöra med en veterinär först tror du? Hur gjorde du?
 
Kanske vore värt att testa. Är det någonting som är ofarligt att testa sig fram med, eller bör jag rådgöra med en veterinär först tror du? Hur gjorde du?
Jag gick till veterinären som skrev ut!
 
Och förresten, när det gällde utlösande faktorer så fick jag aldrig något bra svar från veterinären heller, vi var ändå hos flera olika eftersom hon fick det flera gånger. Det verkar vara vanligare hos vissa raser såsom borderterrier som jag har. Sen blev vi avrådda från att låta henne äta gräs eftersom det kunde irritera magen och så skulle hon gärna äta tre gånger om dagen. Ett tag gick hon på skonkost som jag köpte hos veterinären (id) men jag tror inte att jag tyckte att det gjorde någon skillnad.
 
Och förresten, när det gällde utlösande faktorer så fick jag aldrig något bra svar från veterinären heller, vi var ändå hos flera olika eftersom hon fick det flera gånger. Det verkar vara vanligare hos vissa raser såsom borderterrier som jag har. Sen blev vi avrådda från att låta henne äta gräs eftersom det kunde irritera magen och så skulle hon gärna äta tre gånger om dagen. Ett tag gick hon på skonkost som jag köpte hos veterinären (id) men jag tror inte att jag tyckte att det gjorde någon skillnad.

Jag fick den uppfattningen från veterinären också, att vissa hundar bara är känsligare helt enkelt. Jag brukar också stoppa honom från att äta gräs, han vill dock inte göra alla sina behov då (och de gör han enbart på gräs, såklart..) men då får vi gå in, få i honom frukost, och sen ut någon timme senare igen när magen lugnat sig.

Har bokat video-veterinär nu kl. 9:banana: Ska bli intressant att se vad de säger.
 
Nu har jag pratat med veterinären och hon tror att det finns goda möjligheter att få honom att må bättre, även om hans magproblem låter lite ”kroniska”. Nu fick hon inte skriva ut något till mig, dels fick vi inte kameran att funka så hon kunde inte se Bruce och dels var det läkemedel som krävde en riktig undersökning. Men hon rekommenderade en intensivvårdsbehandling i 1 månad, och efter det så finns det läkemedel som dels dämpar illamåendet och en annan som lägger sig som en hinna i magsäcken och dämpar syran. Så hon trodde att jag sannolikt kommer att behöva dessa läkemedel lite till och från, men eftersom han verkar klara sig längre perioder ibland redan nu utan läkemedel så trodde hon att det rimligtvis bara kommer att bli ännu bättre. Kanske att han behöver hjälp 2 ggr om året eller dylikt. Så hon skulle skicka sina anteckningar hem till mig med sina rekommendationer och namn på läkemedel, så ska jag boka en riktig veterinärtid efter semestern. Just nu kunde jag testa att köpa skonkost som torrfoder. Hon sa att det inte lär hjälpa fullt ut, för skonkosten hjälper tarmen och hans problem verkar sitta i magsäcken. Men att det ändå kunde hjälpa lite.
 
Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina behov. När vi kommer in häller jag upp hans mat men han äter den inte. När jag själv äter frukost hör jag hur hans mage knorrar och bubblar.

Detta händer ofta, och har blivit mer förekommande på senaste tiden. Nu är det kanske en gång i veckan. Ibland kräks han också efter att han ätit gräs men det är mer sällan, en gång i månaden max, eller varannan.

Jag tog honom till veterinären för detta för några år sedan. De frågade om han brukar kräkas på tom mage eller om han kräks upp mat, och jag sa att han oftast kräks på tom mage. Alltså enbart gult skum typ, på morgonen. Veterinären sa att vissa hundar har lite ”katarr-mage” och det då är bra om han äter 3 ggr om dagen i stället för 2, så det har han gjort sedan dess, så att han alltid har ätit innan han lägger sig och magen inte blir tom över natten. Men det verkar inte göra så stor skillnad. När han inte vill ha sin frukost så brukar jag lägga något extra gott i den så att magen inte ska vara tom, då äter han alltid. Det kan exempelvis vara en halv tesked yoghurt. Då slutar magen bubbla och knorra.

Jag lyckas inte heller se något mönster kring när han blir illamående och bubblig. Han äter Acana, och jag har frågat runt lite efter skonsamt foder men fått höra att Acana ska vara skonsamt. Vi har även testat lite andra sorter genom åren men kan inte minnas att något skulle vara bättre eller sämre (kan dock vara jag som varit ouppmärksam). Ibland har han fått en hel del godsaker och människomat och mår ändå prima, och ibland mår han dåligt trots att han bara ätit torrfoder hela veckan. Stress eller vila, lyckas inte se något mönster där heller.

Jag skulle så gärna vilja att han får slippa detta. Någon som har något tips på i vilken ände i detta nystan som jag kan börja dra i? Jag kanske borde föra en dagbok över detta en tid?

Min nuvarande hund och hennes nu döda mormor kunde bli knepiga i magen. Ibland så började det knorra i magen på dem och då åt de inte. De var annars rätt matglada. Men knorrade det var det som magen gick i baklås. Om man då lurade i dem något jättesmarrigt så åt de även sin mat. Nu skedde det här rätt sällan. Och veterinär tyckte inte det fanns skäl att göra ngt.
Knorret kom oftast om de ätit annat än sin vanliga mat typ 2 kvällar i rad.

Jag testade ge henne hästens mag-medel, som innehåller bla probiotika. Och knorrandet är borta. Hon äter alltid och i kan tom ge henne annat än hennes Acana-foder 3 kvällar i rad utan att magen ballar ur. Jag brukar ge en dos magmedel när vi ska sova. Så får hon lite påfyllnad i magen och den slipper vara tom så länge.

Pappas sambo har en hund som haft problem med magen. De har varit till veterinären en miljard ggr och testat mediciner, tillskott, foder och kört allergi-vänligt etc. De testade nu också hästens magmedel. Hunden har efter de börjat med det för ett par månader sen varit bra i magen. Vi får se om det fortsätter.

Men kanske värt att testa ngt liknande preparat om det finns för hund? Borde det ju göra.
 
Ascots mage knorrade sig i höstas något i kombination med något sämre aptit. Vi gav då under en period torkad lunga precis innan läggdags samt direkt när vi gick upp (hade lungan på nattygsbordet). Funkade mkt bra för Ascot. Nu har dock Ascot inte normalt några magproblem men det kan vara något att ge regelbundet (även om medicin eventuellt kan behövas ibland för din hund). Torkad lugna innehåller rätt så lite näring och är mkt fettsnål så man behöver inte direkt dra ner på den vanliga maten bara för att man ger lugna varje dag enligt mig.
 
Min beter sig precis lika dant. I vårt fall började när vi var tvungna att byta foder pga njursvikt.
Tidig kvällsmat eller sen frukost kräver en nattmacka.
Om det har gått så långt så magen har börjat låta får man ta till alla knep att få i henne lite mat.
Till vardags äter hon en probiotika som rekommenderas för långtidsbruk.
Periodvis blir hon sämre och då krävs det en kur av losec och pro kolin (veterinär inblandad)
 
Liknar lite min hund som har kronisk gastrit. Efter endoskopi med biopsier fick vi börja med gastrointestinal-foder, kortison och zantac. Vi har kunnat trappa ner i efterhand nu med allt detta och har hittat att han funkar bäst på foder med lamm i t.ex.
 

Liknande trådar

Hundhälsa De senaste månaderna har Bruce visat ett större intresse för att slicka sig i baken. Det verkar även som att det kan komma ut...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
1 999
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 192
Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp