Bukefalos 28 år!

Illamående nattetid

Perla

Trådstartare
Jag har under en längre tid (ca 3 veckor) mått riktigt illa om nätterna. I första veckan kunde jag få attacker lite titt som tätt under hela dygnet. Hade även feber till och från under första veckan. Aldrig haft problem med matlusten utan snarare åt andra hållet (bortsett från när ja får själva attackerna). Jag sover dåligt pga illamåendet. Vaknar minst en gång per natt med kraftigt illamående. Kan även kallsvettas och bli yr.
Jag kan inte ligga ner när ja får attackerna utan måste sitta eller halvligga och andas lugna djupa andetag för att det inte ska bli värre. Har inte kräkts nån gång men det kan bero på min extrema spyfobi. Har haft diarré men även den bara några få gånger första veckan.

Har under det senaste året fått sådana här attacker några dagar innan mens. Men nu har det gått över 3 veckor med detta och mensen har inte kommit. Jag har oregelbundna menstruationer då ja har p-stav så jag har inte den blekaste aning om när mensen ska komma (mer än att ja typ alltid mår illa 1-3 dagar innan den kommer). Har tidigare haft magkatarr som visades med bland annat illamående. Har ätit tabletter mot det men inte hjälpt något.
Jag har inte ändrat några matvanor. Jag är inte allergisk mot något, men är väldigt känslig mot mjölk. Tänkte först att jag blivit känsligare mot det men sedan konstaterat att det inte beror på det. När ja reagerat mot mjölk kommer det ganska omgående efter jag fått i mig det. Får då illamående och diarré som går över efter några timmar.
Äter saroten mot värk. Det är laktos i det men jag har tidigare inte märkt av något pga dem (ätit dem i flera månader).

Har inte kommit fram till något annat än så jag undrar om nån här på buke haft samma eller liknande problem som vet vad det kan tänkas vara?

Tacksam på svar. Börjar bli lite smått orolig :/
 
Sv: Illamående nattetid

Inte helt ovanligt att magkatarr och halsbränna ger starka symtom på natten när man ligger ner. Då mår man väldigt illa..
 
Sv: Illamående nattetid

Ja mår väl lite sisodär. Men ja mår bra mkt bättre nu än jag gjorde innan jul. Har värk i ryggen konstant dygnet runt 7 dagar i veckan trots smärtlindring. Det har varit så de senaste 2 åren. Det tar på krafterna kan ja lova. Går hos sjukgymnast regelbundet och har praktik på en vårdcentral så jag kan om jag vill rådfråga doktorerna där. Tycker dock det känns väldigt jobbigt. Gillar inte att gå till läkare alls. Vägrade först att åka ambulans in till akuten när ja bröt ryggen pga det :p.

Fick magkatarr efter stress i skolan där jag dels blev utfryst av hela klassen i ca 3 månader plus mängder av skolarbeten som skulle göras. Vi jobbade mestadels i grupper så det va minst sagt väldigt jobbigt under tiden ingen pratade med mig..

Nu har jag inte stressat alls och har mer eller mindre fått göra vad jag vill om dagarna. Har häst på foder och spenderar mycket tid i stallet hos henne och med stallkompisarna. Trivs enormt bra där :). Bor tillsammans med sambon sen flera år tillbaka och har ett stadigt bra förhållande. Kan inte hitta några direkta faktorer till magkatarr då ja mår bättre nu än ja gjort det senaste året. Rygg värken är densamma och jag har börjat acceptera att det kanske är så här livet ut. Dock tror både sjukgymnast samt en av doktorerna jag varit hos att det går att träna bort, därav varför jag går till sjukgymnast.

Jag har inte fått några sura uppstötningar alls denna gång. Fick det dock dagligen när jag hade det sist. Har druckigt samain och ätit (vad de nu heter) tabletter som ska smälta i munnen. Ingenting har hjälpt. Har tagit illamående tabletter (postafen eller va de nu heter) men utan resultat. Ser till att äta och dricka ordentligt.
 
Sv: Illamående nattetid

Sök läkarhjälp. Inte bara fråga allmänt på praktiken, utan boka en tid.

Skriv ner alla problem och ge läkaren listan om det känns lättare. Det låter som om det kan ligga någon psykiskt bakom.
Det är skitjobbigt i början, men det känns mycket bättre när man fått prata med någon.

/Sthu, som i princip bor på sjukhuset emellanåt
 
Ser att detta skrevs för längesen men hur mår du idag? Fick du någon hjälp? Lider just nu av exakt samma som du beskriver
 
Jag har under en längre tid (ca 3 veckor) mått riktigt illa om nätterna. I första veckan kunde jag få attacker lite titt som tätt under hela dygnet. Hade även feber till och från under första veckan. Aldrig haft problem med matlusten utan snarare åt andra hållet (bortsett från när ja får själva attackerna). Jag sover dåligt pga illamåendet. Vaknar minst en gång per natt med kraftigt illamående. Kan även kallsvettas och bli yr.
Jag kan inte ligga ner när ja får attackerna utan måste sitta eller halvligga och andas lugna djupa andetag för att det inte ska bli värre. Har inte kräkts nån gång men det kan bero på min extrema spyfobi. Har haft diarré men även den bara några få gånger första veckan.

Har under det senaste året fått sådana här attacker några dagar innan mens. Men nu har det gått över 3 veckor med detta och mensen har inte kommit. Jag har oregelbundna menstruationer då ja har p-stav så jag har inte den blekaste aning om när mensen ska komma (mer än att ja typ alltid mår illa 1-3 dagar innan den kommer). Har tidigare haft magkatarr som visades med bland annat illamående. Har ätit tabletter mot det men inte hjälpt något.
Jag har inte ändrat några matvanor. Jag är inte allergisk mot något, men är väldigt känslig mot mjölk. Tänkte först att jag blivit känsligare mot det men sedan konstaterat att det inte beror på det. När ja reagerat mot mjölk kommer det ganska omgående efter jag fått i mig det. Får då illamående och diarré som går över efter några timmar.
Äter saroten mot värk. Det är laktos i det men jag har tidigare inte märkt av något pga dem (ätit dem i flera månader).

Har inte kommit fram till något annat än så jag undrar om nån här på buke haft samma eller liknande problem som vet vad det kan tänkas vara?

Tacksam på svar. Börjar bli lite smått orolig :/
Hej! Jag har vart med om samma sak flera ggr och jag är 13 år. Jag har inte fått min mens än men jag brukar må jätteilla många kvällar på senaste och det har även vart lite magont och sura uppstötningar ibland. Jag har inte varit hos någon doktor för att många som jag frågar inklusive min mamma, säger att allt sitter i mitt huvud eftersom jag också har grov spyfobi. Jag har spytt endast tre gånger i mitt liv. I alla fall, illamåendet brukar oftast vara på kvällarna och ibland på morgonen och vid lunch. Ibland kan jag inte äta middag för att jag känner mig spyfärdig. På dagarna brukar jag vara jättesugen på mat fast ibland så är jag lite illamående. Min pappa har även lite magproblem men jag har värre än honom. Somsagt så blir det värst på kvällarna och jag stressar upp mig väldigt mycket över det. Då mår jag ännu sämre och det börjar gå runt i en ond cirkel med sömnen och maten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 280
Senast: jemeni
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 738
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp