Illamående...

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Miko

Är i v5+4 och mår illa HELA tiden :eek: , utom när jag ligger ner. Hitta lite tips om man var morognillamående. men vad ska man göra om man mår illa hela tiden? Läste nått om åksjuketabeletter. Funkar det? och är de nån speciell sort som man ska ha om man är gravid?
 
Sv: Illamående...

Hej, är själv i v 12-13 och mår ständigt illa. Ibland bättre, ibland sämre.

Man blir tokig på att må illa hela tiden!!
Postafen är mot illamående och Esucos (receptbelagt).
Har testat båda men inget av dom fungerade till mig men hoppas dom gör det på dig!!
 
Sv: Illamående...

jag provade såna där sjösjukearmband som trycker på akupressurpunkter och det hjälpte faktiskt litegrann... sen kan man väl få akupunktur mot illamåendet oxå?
 
Sv: Illamående...

ÄT ÄT ÄT ÄT ÄT, det var vad som hjälpte för mig. Småäta mest hela tiden, ÄVEN när jag mådde illa så tvingade jag i mig nån skorpa eller så och då blev det faktiskt bättre.
 
Sv: Illamående...

Ha nåt som luktar citron att gå o sniffa på har jag hört ska fungera..
 
Sv: Illamående...

För mig fungerade med konstant småätande. Och glöm inte att dricka!
 
Sv: Illamående...

Stackare, för mig funkade det att ligga och äta då mådde jag bättre. Jag levde på makaroner, isbergsallad och senapsdressing, det enda som kändes överkomligt.
 
Sv: Illamående...

Ät hela tiden, men nyttig mat (annars slutar du som mig +20kg :cry: ). Kombinera med postafen. Ät även på natten, det får inte gå för lång tid imellan matintagen. På natten är det perfekt med banan och några kex. Drick sådant du tycker om!
 
Sv: Illamående...

Åkesjuketabletter... Vid graviditet gäller Postafen (de kostar dessutom knappt 40kr för 10st) var 12:e timma (även på natten som någon sa...) "Sea-band", akupressurband för olika typer av illamående kan fungera det också. Annars ät innan du går upp, ät ofta, ät det du kan, även om det inte är det nyttigaste så länge du mår dåligt. Glöm inte att dricka också!

Det är inte säkert att det hjälper särskilt mycket, jag har provat allt, dessutom i kombination :smirk: men det har bara tagit värsta udden av det hela... Fast nu ska det väl snart gå över påstår BM (v13), och det har faktiskt lättat men för att klara nätterna måste jag äta ett plomon varje gång jag ändå går upp för att kissa på natten! :D
 
Sv: Illamående...

Åksjuketabletter som sagt,
jag fick dock ut lergigan comp på recept av doktorn i vecka 11 för att jag inte skulle gå ner mer i vikt. Det hjälpte men blev helt dåsig i huvudet av dom, kunde lätt sova 18 timmar+ i sträck efter en sån tablett. Men men, var bättre än illamåendet!
 
Sv: Illamående...

för mig funkade inget... mådde illa som en sjösjuk och spydde i 8 veckor i streck, sen bara försvann det :banana: jag testade postafen (tabletter) och SEA-band (akupunkturband) utan resultat... den enda som hjälpte liiiite var att småäta... haha
 
Sv: Illamående...

har tyvär inget upmuntrande att säga,
jag mådde illa dygnet runt mellan vecka 8 och 20, jag provade att äta alla konstiga tider på dygnet, jag provade att småäta, jag provade ingefära,postafen, lergigan, akupunktur och åksjuke armband men inget hjälpte :(

men från att ha mått ila konstant till att inte må illa alls tog det bara en vecka :D
 
Sv: Illamående...

lägger till lite håller med om att småäta, se til att äta innan dun blir hungrig - ät det du är sugen på om det så är glass eller chis och cola till frukost, ät innan du går upp på morgonen (hjälpte mig jättemycket), blodgrapefrukt, frysta hallon och mandariner (alltså lite syrligt) fungerade bra (fungerade även för min ena syster), ät mat utan lukt - första gången jag var gravid så fick maken laga mat och sen åt vi i vardagsrummet för att slippa matos, den här gången hade jag ju sonen att se till att peta i mat så om jag stekte ngt så fick jag bara i mig typ kokt potatis med youghurt... mycket kokt mat som köttgrytor med kokt potatis - "riktig" mat liksom... och sen räddaren i nöden - konserver... till lunch i början när jag mådde så fruktansvärt illa så kastade jag mig över kall (eller microvärmd) ravioli på burk, kalla fiskbullar på burk, kall köttgryta på burk så fort jag kände att började bli hungrig så att jag inte skulle hinna bli illamående - det låter kanske äckligt men man slipper matlukten... kalla köttbullar funkade oxå...

(hoppas det inte blev för virrigt - somnade när jag skulle natta barnen och passar på att få en lugn stund framför datorn nu, men är nog lite virrig)
 
Sv: Illamående...

Tack så jätte mycke för alla svar. :bow: Skickade iväg mannen till apoteket för att köpa prostafen och sea-band. Banden fungerade inge vidare men tabeltter var bättre. Men märkte som sagt att äta va en bra ide. Lite svårt när man inte är sugen på nått bara. :( Måste åka och köpa nått litet jag kan ha i fickan. På jobbet kan jag inte gå ifrån mellan rasterna utan måste ha nått i fickan att mumsa på. De som är favoriten just nu - bullar :love: är lite för stora för att ha i fickan... :D Tips på nått annat som är litet och smidigt?
 
Sv: Illamående...

Jag åt Postafen.
Och så smååt jag hela tiden, så fort jag kunde.
Kunde knappt få ner en hel måltid utan att spy upp den dierkt, så att småäta var det enda som fungerade för mig...

Tips på saker man kan småäta:
* russin
* bita av småkakor
* En bit gurka
* RisiFrutti
* Morötter
* Frukt
* Salta Pinnar
* Riskakor

...kanske inget du kan ha direkt i fickan, men kanske i en liten burk i väskan :idea:
 
Sv: Illamående...

Usch, jag vet precis hur du har det! Jag mådde illa dygnet runt. Ingenting hjälpte. Allt jag lyckades få ner kom upp lika snabbt.

Jag är nu i vecka 14+5 och det har vänt! Jag är så lycklig! Fick dock ett bakslag igår då jag spydde två gånger och en gång idag... :eek:

Men som flera andra har sagt, småät hela tiden. Se till att aldrig bli hungrig!

Lycka till och framförallt GRATTIS! :bump:
 
Sv: Illamående...

Nästa fråga då?! :confused:
Jag mår så illa idag. Gick upp 45 min. tidigare och käka frukost men mår fortfarande kass, så jag skiter i jobbet idag. Jag jobbar i en fabrik, där det är ett tempo som gäller. Mår man dåligt klarar man inte av att hänga med. De finns säkert nått jobb åt mej om jag säger till, men egentligen var jag inte så sugen på att "komma ut" med detta än på jobbet. Hur har ni löst erat illamående och jobbet?

En fråga till.
Jag är redan lite rund om magen. Bara lite, typ som innan mens fast lite till, men har redan svårt att knäppa byxorna (lite är väl för att de inte får sitta åt nånting nu heller när man har ont), men vad jag läst så ska de inte hända nått på den fronten för än v12 eller nått. Eller är de bara det att jag vill ha mage. :o :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 907
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 342
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
792
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 006
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp