Bukefalos 28 år!

Illamående

D

Dandyridge

Hittade ingen tråd om ämnet och just nu håller jag på att krypa ur skinnet av illamående:crazy:
Jag är inne i vecka 9 och har börjat må illa nu. Jag kan inte äta varm mat för då spyr jag bokstavligen. Jag vet inte vart jag ska ta vägen för jag är hungrig men vad jag än äter så mår jag illa. Har försökt att äta bara små potioner.
Har ju varit varmt nu och har till på köpet varit förkyld oxå så det spelar väl in antar jag.:confused:

Vad gjorde ni när ni mådde illa och inte kunde äta?
Måste ju äta men har ingen lust till det eftersom jag mår så illa när jag gör det.
 
Sv: Illamående

Att äta hela tiden brukar vara grejen. Hårda knapriga saker har funkat bäst för mig, morötter, kex osv. Aldrig låta blodsockret dippa, för då är det kört. Ha gärna kex vid sängen, som du kan knapra i dig innan du stiger upp.
Nu vid min förra graviditet låg jag så mycket jag kunde. Kexknaprandet hjälpe betydligt sämre än vid den förra graviditeten, men att vila hjälpte. Så jag fick äta liggande, och uträtta det jag var tvungen att göra dierekt när jag hade stigit upp, för sedan var det dags att lägga omkull sig igen.
Åksjuketabletter kan hjälpa. Jag har aldrig provat, eftersom jag har kunnat lösa det praktiska i livet ändå, och då vill jag undvika mediciner, även om de ska vara ofarliga.
För de allra flesta går illamåendet över, vilket ju kanske kan vara en liten tröst. (Om inte annat, när du har fött...:p)
Lycka till!
 
Sv: Illamående

har just blivit rekomenderad postafen, men kan ännu inte ge någon egen rekomendation, men jag återkommer gärna
 
Sv: Illamående

ryggläge funkar oxå för mej ska prova det där med att knapra på nåt hela tiden.
har funkat med att äta fruktcoctail och krossad ananas men är ju inte det mest nyttiga.
åksjuke tabletter har jag oxå hört men tänkte oxå undvika läkemedel så mycket som möjligt
 
Sv: Illamående

alla råd och förslag är välkommna för just nu är det det som är mest ohälsosamt som fungerar bäst.
 
Sv: Illamående

Ingeting fungerade för mig, mådde så dåligt att jag inte ville vara gravid längre, hade det fortgått hade jag avstått från flera biologiska barn (det finns gränser för vad jag kan utstå).

Gick över i V 12 som tur var.

Håll ut, jag har tyvärr inga tips att ge.
 
Sv: Illamående

Knäckebröd, skorpor, mariekex (att knapra på under hela degen)

Frukt, sallader, kalla soppor.

Äta lite och ofta brukar funka bäst.

Om man har extremt illamåeende och kräks mycket skulle jag överväga något läkemedel.
 
Sv: Illamående

Jag har väl inte heller så många tips att ge, tyvärr. Det var inte något som hjälpte på mig. Jag blev erbjuden att läggas in på sjukhus, men tackade hela tiden nej. Nu efter så ångrar jag mig, jag tror jag hade återhämtat mig lättare om jag hade gjort det.

Jag provade postafen o Lergigan, blev bara värre av det. Kex vid sängen, var ingen bra ide för mig heller. Kunde inte äta så mycket ö h t. skorpor gick väl an. Jag fick gå på många kontroller under denna tid o BM hade koll på att bebben mådde bra hela tiden. Jag gick ner 4 kg, fast jag borde ha gått upp.

Ät det du är sugen på just för tillfället, vad det än är, nästan... Känner du för något, be din kille fixa det på en gång.

Hade mitt illamående till ca v 20, tänkte många gånger att jag inte ville ha barnet. Men som tur är så glömmer man fort, har nu 4 veckor kvar o längtar så!
 
Sv: Illamående

Tyvärr har jag INTE glömt hur det var att vara illamående (eller andra krämpor man får som gravid) så jag kommer lätt söka hjälp o kräva det vid nästa grav, sjukskrivning vid illamående tex.
 
Sv: Illamående

har provat att äta flatbröd nu när jag vaknade och det verkar funka. Mår inte illa för tillfället.
sambon får köpa hem skorpor och lite kex så jag kan ligga och knapra i sängen när jag vaknar.
Ska till MVC nästa vecka så får prata mer med hennne då
Som det är just nu med min graviditet så har det varit lugnt hittills. Så nånting borde ju komma och då tar jag hellre illamående än ett missfall som är min värsta mardröm just nu...
 
Sv: Illamående

Tyvärr har jag INTE glömt hur det var att vara illamående (eller andra krämpor man får som gravid) så jag kommer lätt söka hjälp o kräva det vid nästa grav, sjukskrivning vid illamående tex.

Men det finns inte så mycket hjälp att få tyvärr. Var du inte sjukskriven? Jag hade inte klarat av att jobba under den tiden!

Dandyridge - Det enda jag kan uppmuntra dig med är att de säger att om man mår illa så är det ett tecken på att bebben "sitter säkert".
 
Sv: Illamående

Ingeting fungerade för mig, mådde så dåligt att jag inte ville vara gravid längre, hade det fortgått hade jag avstått från flera biologiska barn (det finns gränser för vad jag kan utstå).

Gick över i V 12 som tur var.
Jag mådde så dåligt så en gång när jag körde bil med familjen i bilen så tänkte jag plötsligt att jag kunde fortsätta köra rakt fram, så skulle jag småningom komma till en brygga. Jag skulle bara ta fart och köra rakt ner. Då skulle jag slippa må illa... Sen kom jag på att jag hade familjen med i bilen. Och tur var väl det. Annars hade jag nog gjort det, tror jag. :crazy:

Jag har tre barn och har mått lika illa varje gång. Eller typ olika grader av helvetet eller nåt.

Det har gått om när barnet har fötts.
Jag gillar sjukhusmat.
 
Sv: Illamående

Men det finns inte så mycket hjälp att få tyvärr. Var du inte sjukskriven? Jag hade inte klarat av att jobba under den tiden!
Just det här med "att vara gravid är ingen sjukdom" :grin: gör nog en hel del skada i dessa fall. Jag har varit så dålig att jag har varit inlagd på sjukhus i dropp. Men så där överlag när jag har varit gravid och kräkts dagligen hela graviditeten (och ja, även vaknat nattetid för att spy), så har jag jobbat alla dagar förutom de dagar då jag har varit mer på toa och spytt än kunnat sitta i kundbetjäningen. Så där sett i backspegeln hade jag nog mått bättre av att vara sjukskriven. Men det är liksom som att andra ser en som "mesig" då. För man är ju "bara" gravid. Och det är ingen sjukdom, som sagt. :crazy:
 
Sv: Illamående

Något som fungerade för min gravida väninna var Lergigan. Det ges till blivande mödrar mot illamående när ingenting annat hjälper. I och för sig kan det ju kännas jobbigt att ta medicin men man måste ju faktiskt få något i sig också.
 
Sv: Illamående

har provat att äta flatbröd nu när jag vaknade och det verkar funka. Mår inte illa för tillfället.
sambon får köpa hem skorpor och lite kex så jag kan ligga och knapra i sängen när jag vaknar.
Jag tror att du behöver känna efter vad som passar just dig. Jag tror inte att det finns ett rätt sätt. Jag tror att man kan komma fram till olika strategier för att överleva. ;)

För mig funkade det så, att jag kunde leva på i princip bara knäckebröd med tomatskivor i ett par veckor, och på den dieten mådde jag allra bäst. Sen plötsligt en dag hade hormoncocktailen ändrat sig så att jag absolut inte kunde äta knäckebröd med tomatskivor, utan fick ta nåt annat...
Dricka mycket vatten funkade rätt bra, bara man inte enbart dricker. Man behöver även just skorpor, kex och sånt så att magen hålls igång.

På morgonen hade jag mitt eget sätt att komma igång.
För mig funkade inte kex i sängen alls.
Istället klev jag bara upp och slängde i mig en tallrik med väldans sockerrika chokladflingor. Sen slängde jag i mig en tallrik fiberrika flingor. Om jag spydde upp nåt, så började jag bara om från början... :D

Att få lugn och ro flera gånger/dag är också guld värt. Första graviditeten lyckas det bäst... :p
 
Sv: Illamående

Jag har mått som dressyrtant ungefär, under hela graviditeten och detta dessutom tre gånger. *jippi* Gick ner 12-13 kg alla gångerna.

Underbart att vara kompis med wc-stolen samtidigt som en 2-åring drar i en :cool:

Ett tips är att äta något fett innan du går upp, tex jordnötter, jordnötsringar eller liknande.

Postafen är inte farligt och har getts i en herrans massa år till gravida illamående kvinnor.
 
Sv: Illamående

Jätte tack för alla råd. Ska prova mej fram men just nu funkade det med flatbröd och fruktcoctail i burk. Har köpt skorpor och ska prova. Är ju lite godare än bara flatbröd. Åt lite pasta sallad förut och det funkade inte... Har funkat några dar med sallad men inte nu:(
Det var det jag hade sug efter när jag var på affären och gick förbi chipsen. Jordnötter!!! Kunde inte riktigt ta på vad det var, äter ju inte jordnötter i vanliga fall men som sagt man äter ju mycket konstigt när man är gravid:D
 
Sv: Illamående

Jag ska tipsa nåt som du inte vill äta: glass. :crazy:
Isglass går bra, men mjölkbaserad glass är så himla äcklig att spy upp, den fastnar liksom i halsen så att man inte kan andas. Det är som den blir tjockare och segare när den gör en runda ner i magen emellan. :p

Ett intressant fenomen som jag upptäckte så var att om jag åt t ex pasta till lunch och sedan inte kräktes nåt på eftermiddagen, och sen fikade jag emellan och så åt jag t ex soppa på eftermiddagen - då kunde jag spy nån timma senare och fikat och soppan kom INTE upp, men PASTAN kom upp!!! Efter typ tio timmar!!! :eek: Vad i hela sjuttsingen är DET frågan om??? :confused:
Det hände mig väldigt många gånger faktiskt, under mina graviditeter.
 
Sv: Illamående

det har jag oxå märkt med glass som inte är isglass.
Nu åt jag skorpor och drack ett glas Proviva nyponsoppa och det har gått bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 635
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 298
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ För er som följde min andra tråd där jag kände att jag behövde flytta närmre min familj, naturen, lugnare liv osv så blir det här en...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Aliche
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp