Illasmakande basmatiris

Otherside

Trådstartare
Vi har köpt Uncle Bens´ basmatiris i åratal och alltid älskat det. Det lär dessutom vara fritt från arsenik och annat elände som ris ibland förknippas med. Men på sistone har det både luktat och smakat konstigt. Lite som jordig kartong, om jag ska komma på nån liknelse. Familjen vägrar äta det. Vi har köpt från olika butiker, vid olika tillfällen, även testat det i de där onödiga kokpåsarna, men även de smakar lika illa. Andra basmatimärken är ok, men vi har alltid tyckt bäst om Uncle Bens.....

Nån annan som upplevt samma sak? Jag har googlat men hittar inga klagomål nånstans.....
 
Vi har köpt Uncle Bens´ basmatiris i åratal och alltid älskat det. Det lär dessutom vara fritt från arsenik och annat elände som ris ibland förknippas med. Men på sistone har det både luktat och smakat konstigt. Lite som jordig kartong, om jag ska komma på nån liknelse. Familjen vägrar äta det. Vi har köpt från olika butiker, vid olika tillfällen, även testat det i de där onödiga kokpåsarna, men även de smakar lika illa. Andra basmatimärken är ok, men vi har alltid tyckt bäst om Uncle Bens.....

Nån annan som upplevt samma sak? Jag har googlat men hittar inga klagomål nånstans.....
Ris som är gammalt får en märklig, lite unken lukt och smak. Det kan inte vara det? Vi köper aldrig Uncle Ben, men varför skulle just deras vara det enda utan arsenik?
 
Ris som är gammalt får en märklig, lite unken lukt och smak. Det kan inte vara det? Vi köper aldrig Uncle Ben, men varför skulle just deras vara det enda utan arsenik?
Jag läste i någon test tidigare att just Uncle Bens´ var det basmatiriset som inte hade några påvisbara "gifter". Då kanske de inte avsåg arsenik (som väl finns i jordarna??) utan andra otrevligheter, jag minns bara att det riset var det enda som seglade genom testerna utan anmärkning.

Det är köpt nyss i olika butiker och som sagt i olika typer av förpackningar, så isåfall måste det vara en hel sändning överlag av det märket som är gammalt och/eller dåligt. Jag har köpt både från ICA Maxi och COOP och både i lös förpackning och de där (i mitt tycker onödiga...) kokpåsarna. Samma smak på alla.
 
Det förstår jag inte heller. Arseniken kommer ju från bergrunden.
Ja, det är nog jag som fått just den detaljen om bakfoten. Men där gjordes som sagt nån typ av undersökning för ett par år sedan och där var det bara Uncle Bens´ basmati som inte fick några anmärkningar vad gällde "gifter".

Jag tycker dessutom att deras ris kokar bättre; nu köper vi ICAs basmati men det vill gärna klibba, hur jag än bär mig åt.
 
Ja, det är nog jag som fått just den detaljen om bakfoten. Men där gjordes som sagt nån typ av undersökning för ett par år sedan och där var det bara Uncle Bens´ basmati som inte fick några anmärkningar vad gällde "gifter".

Jag tycker dessutom att deras ris kokar bättre; nu köper vi ICAs basmati men det vill gärna klibba, hur jag än bär mig åt.

Mtp att det kommer från bergrunden så beror nog mängden arsenik i riset till stor del på hur mycket arsenik det finns i berggrunden där det odlats men jag kan tänka mig att det finns en möjlighet en del sorter inte tar upp lika mycket arsenik som andra.

Det är ju samma med alla grödor vi odlar. De tar ju upp det som finns i marken vi odlar den på. Vissa grödor mer, andra mindre och inom grödorna finns det säkert också en variation.

Här finns bra info: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris
 
Ja, det är nog jag som fått just den detaljen om bakfoten. Men där gjordes som sagt nån typ av undersökning för ett par år sedan och där var det bara Uncle Bens´ basmati som inte fick några anmärkningar vad gällde "gifter".

Jag tycker dessutom att deras ris kokar bättre; nu köper vi ICAs basmati men det vill gärna klibba, hur jag än bär mig åt.
Men basmati ska ju klibba precis som jasminris?
 
Nja, jag håller inte alls med om att basmati ska klibba, däremot ska jasmin göra det.

Jag sköljer alltid basmati extra noga innan tillagning för att tvätta bort stärkelse just av den anledning. Kanske kan det också hjälpa till med smaken?
Jag har försökt allt...... Börjar misstänka att det är den årgången, eller den leveransen till Uncle Bens´, som är "dålig".
 
Ja, det är nog jag som fått just den detaljen om bakfoten. Men där gjordes som sagt nån typ av undersökning för ett par år sedan och där var det bara Uncle Bens´ basmati som inte fick några anmärkningar vad gällde "gifter".

Jag tycker dessutom att deras ris kokar bättre; nu köper vi ICAs basmati men det vill gärna klibba, hur jag än bär mig åt.
Nu tycker jag inte basmatiris klibbar så mycket som jasminris. Men det är väl helt naturligt och bra att riset klibbar lite? Lättare att få upp på gaffeln tex, annars flyr det ju bara ut som torra smulor över hela tallriken.

(Har ju bara ätit Uncle Bens parboiled men det är ju liksom inte ris för mig, det smakar inte ris och det ser inte ut som det eller luktar som det heller :) men jag tycker ju då som sagt att självklart ska ris klibba.)
 
Ska det?? Jag tänker/trodde tvärtom, att det inte ska klibba..... Det är också det jag gillar hos riset, att det inte sitter ihop och blir klistrigt. Jag ska ju inte göra sushi med det.
Det klibbar mycket mindre än jasminris, men oändligt oändligt mycket mer än Uncle Bens parboiled som inte har någon känsla för sammanhållning alls :D.

Jag sköljer mitt, det tar bort en del arsenik också, får det lite bättre och vem vet kanske klibbar mindre. (om man vill vara noga kan man skölja riset, lägga det i blöt ngn halvtimma/timma, hälla av vattnet, fylla på nytt vatten och sedan koka (lite kortare koktid då. Blir ju gott men tror inte det påverkar klibbigheten) Sedan måste man ju fluffa riset lite när det är klart, med gaffeln och vänta någon minut. Men visst har även alla sorters basmati jag provat även viss sammanhållning.

Sushiris klibbar betydligt mer än basmati och lite mer, tror jag, än jasmin.
 
Mitt favoritris som inte klibbar är Matris från Favorit.
Smakar jättegott och är perfekt till matlådor eftersom det smakar lika gott efter att ha varit fryst.
Väldigt prisvärt!
 
Jag sköljer både basmati och Jasminris innan tillagning men det är väll standard för den typen av ris?
Står inte på alla paket men tror det är så man gör när man kokar ris i länder som äter mycket ris. Det ligger ju inte i svenska traditionen däremot. När jag var liten var det enda riset som fanns på marknaden (som jag kände till) Uncle Bens, så man åt inte ris så ofta. Sedan dök en asiatisk butik upp med jasminris när jag var 14 :) jättegott, vände aldrig tillbaka, min väninna och jag köpte typ ris för månadspengen :rofl:. Ytterligare senare upptäcktes basmatiriset och först då stötte jag på instruktionen att skölja riset först. Men jasminriset hade ju inga läsbara instruktioner.
 
Nu tycker jag inte basmatiris klibbar så mycket som jasminris. Men det är väl helt naturligt och bra att riset klibbar lite? Lättare att få upp på gaffeln tex, annars flyr det ju bara ut som torra smulor över hela tallriken.

(Har ju bara ätit Uncle Bens parboiled men det är ju liksom inte ris för mig, det smakar inte ris och det ser inte ut som det eller luktar som det heller :) men jag tycker ju då som sagt att självklart ska ris klibba.)

Är det torra smulor har man gjort väldigt fel vid tillagningen 😅
Jag älskar både jasmin och matris, beror helt på maträtt vad jag väljer 😊
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp