Ilsken/arg hund

G

guldlock

Innan jag träffade min pojkvän hade han en hund, som han då hade haft i 4 år. Nu är den hunden 5 år och han är så ilsk, inte mot människor/barn, mot dom är han huur snäll som helst, verkligen. :)
MEN hanhundar, han hatar verkligen alla hanhundar, han blir skogstokig när man möter en, vilket han gjort att när jag är ute och går med han går jag korta svängar eller i skogen där chansen är liten att möta en hund. Han är så stark! Den hunden har alltid haft en kompis, men som p.g.a av att det tog slut mellan han och hans förra tjej fick han ingen kompis mer för hon tog den ena hunden.
Så efter det var han inte sig lik, han var ju van med en kompis. Hunden blev trött och seg. Ja, han blev väll deprimerad kanske?

Vi bestämde oss iallafall för att skaffa en till hund, en 6 månaders av samma ras (rottweiler), och även det en hane. Den hanen är hur lugn som helst, inte alls ilsk på samma sätt mot hanhundar, utan han reser ragg, inget mer. Skäller inte alls, han morrar/fräser bara när en annan hund börjar skälla.

Jag är lite rädd att storhundens beteende ska smitta av sig på lillingen (det har börjas märkas av redan...) så jag behöver verkligen tips på hur man kan förhindra det!
När jag går med båda 2 ensam så har jag en (jag vet inte vad det kallas men det är nån slags "grimma" ) om ni förstår? Den gör han iaf lugnare.

Jag har gett till förslag till pv:n att kastera den stora men då skriker han rakt ut och säger att hunden inte blir sig lik och att det inte kommer märkas skillnad eftersom det gått 5 år, så han kommmer alltid känna ilska/hot mot hanar.

Jag behöver verkligen alla tips jag kan få om det ens finns en chans att få den stora lugnare så jag kan gå längre sträckor med båda två!
 
Sv: Ilsken/arg hund

Kontakta en kunnig tränare som kan rottweiler och som kan hjälpa dig. Risken är stor att den yngre tar över den äldres beteende såfort han växer upp.
 
Sv: Ilsken/arg hund

Den gamla hunden har ju redan befäst ett ej acceptabelt beteende och en kastration skulle i dagsläget inte hjälpa mycket, så där har nog din pojkvän rätt.

Annars håller jag med TwiggyM.

Hur aktiveras era Rottweilers annars, finns mycket kunnigt folk på brukshundklubbar ( vet dock inte hur det ser ut där du bor ? )
 
Sv: Ilsken/arg hund

Nu vet inte jag hur utbredd denna hundaggresivitet är och det är alltid enklast och säkrast att ta kontakt med en utbildad tränare som kan hjälpa er direkt på plats.

Våran tidigare hanhund för några år sedan, en omplaceringskorsning som vi tog över, hade stora problem vid hundmöten. "Busen" var aggresiv mot alla hundar - oavsett kön pga ev tidigare överfall av hund. Dessutom hade tidigare ägare försökt att "vänja honom av med detta" genom att släppa ihop honom och en annan hanhund för att de skulle kunna bråka av varandra!!. Ni kan förstå vidden av detta.

Jag kan iallafall ge dig ett tips från vardag som fungerade oerhört bra för oss;

Vi hade en påse med plåtburkar och löst koppel (givetvis med säkerhetsavstånd) så att hunden kunde göra sitt såkallade utfall. Precis när han ska göra sin attack eller rusar iväg för att göra den, slängde vi den bakom honom. Han reagerade, något som vi absolut inte trodde skulle hända. Efter det fick vi upprepa detta. Det försvann inte under en natt.

Vi samtalade också med en tränare på klubben som välkomnade oss dit då den bästa medicinen faktiskt är för hunden att få umgås med andra, stabila hundar. Tidigare hade vi varit skeptiska då vi trodde att vi skulle bli utskämda (??) eller klankade ner på. Inte. Ja menar, vart är det mest logiskt att gå? Jo, dit där det finns utbildade hundmänniskor OCH hundar. Det var oerhört lärorikt!

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Ilsken/arg hund

Du missar det viktigaste momentet i din egen träningsmetod. Det som händer när hunden vänder runt pga ljudet!

Vänder hunden sin uppmärksamhet från den mötande hunden så skall den ha rejält med beröm och en övning som får den på andra tankar. Att bara skrämmaas med plåtburk känns lite underligt men jag antar att du förklarade lite kort.
 
Sv: Ilsken/arg hund

Jag råkade visst radera fortsättningen, var lite snabb i vändningen ... men tar det här istället .... Tackar TwiggyM - du har givetvis rätt - att bara slänga plåburkarna är inte så lönsamt

När skrammlet når marken vände vi oss och gick åt motsatt håll. Hunden reagerade på ljudet och därför bröts hans aggresivitet och uppmärksamheten riktades mot vårt håll. Din hund har då möjligheten att följa med dig eftersom han kommer tycka att det var obehagligt. Han ska inte få undersöka påsen! Det för att han ska fortsätta tycka den är lite obehaglig. Vi har inte berömt hunden för att den följt oss utan bara vänt oss om och gått med stolt hållning och låtsas om som att detta är ett det enda naturliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Ilsken/arg hund

TwiggyM - Vi ska höra oss för med en kille som tränar rottisar här i närheten.
Vi visste inte ens att det fanns en sån här, men vi pratade med en på brukshundklubben som sa det, kontakter var det enda hon sa. Han annonserade tydligen inte och grejja.


Den gamla hunden har ju redan befäst ett ej acceptabelt beteende och en kastration skulle i dagsläget inte hjälpa mycket, så där har nog din pojkvän rätt.

Annars håller jag med TwiggyM.

Hur aktiveras era Rottweilers annars, finns mycket kunnigt folk på brukshundklubbar ( vet dock inte hur det ser ut där du bor ? )

Det finns en bruksgundklubb här i närheten, va dom har för kurser har jag inte helt koll på. Kikade på deras sida och då stod det agility och lydnad (upp till 6 månader). Inget intressant alltså, men vi ska kontakta dom och se va dom har mer att erbjuda.

- - --

Provade förövrigt att gå och själv med minstingen igår, vi mötte hundar och han gjorde..inget!
Senare när pvn kom hem gick vi med en varsin och mötte en hund, storingen blir lugnare när man pratar med han så jag pratade lugnt med han när vi möttes, men Pang - ett utfann och skällning mot hunden.
Minstingen som inte gjorde nått innan börjar också skälla.
MEN den andra hunden började skälla först, så det va väll mycket därför han började skälla..
Att han skäller är inte hela världen när den andra börjar, men att han ska dra så jävligt!
Vi såg på hundcoachen (tror ja de va) så sa han att man skulle distahera med en godis och vi provade det, och det funka! Men när man går med båda 2, kommer det då funka? Tror inte det...
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 384
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp