Madde_padde

Trådstartare
hur behandlar man med det? har haft en väldigt förvirrad veterinär ute och blevi nte mycke klokare.... :mad:
han sa att ja skulle behandla till de va bra... men så läse rjan u på bipacksedeln ja fått..på DANSKA.... att man ska behandla 2ggr i vekcna i 2 veckor...ska ja sluta sen då elle? ja fattar inteting...nån som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Imaverol

Om jag inte missminner mig var det Imaverol vi använde mot ringorm. Då skulle vi iaf behandla alla angripna områden varje dag tills ringormen var helt borta och huden såg normal ut igen.
 
Sv: Imaverol

Imaverol fick jag lära mig för en del år sedan när vi drabbades av ringorm i stallet, är ett prep som alla veterinärer verkar ha sin egen ordination på. Jag fick ut medlet från 3 olika vet (fler och fler drabbade hästar så det var i flera omg), och inte två av dem sa samma sak (och ingen av dem sa som det stod på bipacksedeln). En kompis till mig har fått ut det av sin vet och fått ytterligare en variant.
Dock kan jag säga att vi höll på och behandlade oss lila i huvudet med Imaverol utan större effekt, men så fick vi tipset att i stället blaska på hästarna med Virkon (utspätt) och då gick det kvick vände direkt på samtliga hästar.
 
Sv: Imaverol

aha kanske ska pröva de oxå då..

grejen är att jag fått en 100 ml flska dessutom ... 20 ml ska blandas med en liter vatten.... jag har behandlat två gånger och sen hällt ut... så nu har ja knappt halva flaskan kvar..men då en annan häst i stallet blivit drabbat ringde dom min veterinär som sa att ja had eså mycke medicin så vi kunde juh dela på de ja hade :confused:

då funderade ja lite på hur tusan ja behandlat....
 
Sv: Imaverol

Hej,

Jag behandlade min pålle med imaverol för 2 år sedan. Jag fick det behandlings sätt som du fick. Dvs tvätta hela hästen i detta medel, 2 gånger /vecka i 2 veckor. 20 ml/gång utblandat med 1 liter vatten. På så vis fanns 20 ml kvar efter alla 4 behandlingar..

Det tog tid, men pållens hår växte ut igen..Och ringormen kom inte tillbaka igen.
 
Sv: Imaverol

Du behöver inte hälla ut blandningen som blir över. Du ska heller inte behandla längre än vet rekomenderar.
Vircon S är ska du inte "blaska" på hästen eftersom det faktiskt är ett bekämpningsmedel (till stallar, borstar mm) och dessutom vävnadsretande.
Men sätt in en rejäl 'stöt' och tvätta allt som hästen kommit i kontakt med, annars är ringormssvampen en envis rackare som kan vara svårt att bli av med. Äldre hästar brukar dock klara sig bättre än yngre.
Tvätta på och lycka till!;)
 
Sv: Imaverol

aha va bra då kör ja på så helt enkelt!
han såg bättre ut idag de börjar vara lite "torrare" skönt de! han verkar piggare med...blir dom slöa av sånnt här?! :confused:

men men ja kämpar på!

förresten va tror ni om att han ev ska gå med en annan häst me liknande symtom som påbörjat behandlingen? kan dom dela hage då? eller "smittar de igen" vi har lite hagbrist å dom har gått ihop förr
 
Sv: Imaverol

senaste bilden på huvet...

4917798.jpg


4917794.jpg


Inga kanon bilder kanske men man ser liteh ur de ser ut i vart fall!
 
Sv: Imaverol

Har hagkompisen också behandlats nu är det lugnt. Har det gått ngr månader är det tveksamt. Glömde säga att även vi kan bli smittade och det kliar ngt j-vulskt. Vår dotter fick det och vi skulle smörja med Pevaryl... Tjena!!! Efter 1 månad började jag badda med Imaverol; borta på 10 dgr. Vet inte vad husläkaren skulle säga dock.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Imaverol

Jag hade ringorm på min häst i sommras, jag badade hästen i utspädd jodopax varje dag, och sprayade med Virkons 2ggr per vecka i 2 veckor, samt badade alla grejer i Jodopax och sprayade med Virkons, Ringormen var helt borta efter 3 veckor. :banana:
 
Sv: Imaverol

Nu är det ju faktiskt så att Virkon rekommenderas av veterinärer både till ringormsbehandling och till mkt annat tex mugg. Virkon är inte på något sätt farligt eller särskilt hudretande, jag har själv behandlat mig i ansiktet med virkon (blev smittad av hästarna så går det när man skall pussa på en ringormshäst något jag inte gör om). Är överkänslig mot de flesta salvor och krämer, däribland tålde jag inte de svampsalvor jag provade (pevaryl, daktar) men virkon var inga som hellst problem, baddade 1 gång om dagen och inom 1 vecka var ringormen väck så klart det effektivaste medlet mot detta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 689
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 270
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 805
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp