Imp/rescue Amstaff korsning utfall

hyperactivedog

Trådstartare
Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar blir hon helt rabiat o vill bara fram o mörda den andra hunden, kopplar av helt så det är bara att hålla i dra med henne därifrån. Men det är ju lite skämmigt att ha en hund som beter sig såhär, hon snurrar runt, gurgla, skäller, blir heeelt crazy. Nu har jag ju haft många hundar genom åren, bla en rottweiler som jag tog över när han var 2. Den lydigaste hund jag nånsin haft! Men den här tjejen har jag inte riktigt nått fram t ännu, men sen vet man ju aldrig vad som hänt på gatan, det kanske bara är att inse att denna lilla tjej vill inte ha andra hundkompisar?
 
Ja, det absolut största ansvaret du har här är ju att aldrig utsätta andra hundar för fara, så du får inse att din tik aldrig ska tillåtas umgås med andra hundar alls. Du har en hundtyp som redan från början dras med fördomar och när hon dessutom uppför sig som du beskriver så blir det extra viktigt att andra hundägare kan lita på att du är en hundägare som tar ansvar och kan hantera en sådan hund.
Jag hade inte bara undvikit att låta hunden umgås med andra hundar, jag hade helt undvikit att vara där andra hundar finns. Varken du, din hund eller andra hundägare mår bra av det.
 
Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar blir hon helt rabiat o vill bara fram o mörda den andra hunden, kopplar av helt så det är bara att hålla i dra med henne därifrån. Men det är ju lite skämmigt att ha en hund som beter sig såhär, hon snurrar runt, gurgla, skäller, blir heeelt crazy. Nu har jag ju haft många hundar genom åren, bla en rottweiler som jag tog över när han var 2. Den lydigaste hund jag nånsin haft! Men den här tjejen har jag inte riktigt nått fram t ännu, men sen vet man ju aldrig vad som hänt på gatan, det kanske bara är att inse att denna lilla tjej vill inte ha andra hundkompisar?

Nej vill hon inte ha "hundkompisar" och andra hundar ska under inga omständigheter utsättas för henne. Hade det varit min hund hade jag aldrig rastat henne utan dubbla koppel och halsband/sele och också övervägt att ha en välsittande munkorg på. Också sett till att ha dubbla barriärer i dörren/tomten så hon inte kan smita ut av misstag. Din hund kommer med stor sannolikhet döda en annan hund om hon får chansen. Tycker det är lite oansvarigt att omplacera en sådan hund faktiskt. Det är sannerligen inte en hund för vemsomhelst.

Min ena hund blev nästan dödad av en hundaggresiv hund som rymde ut genom dörren.

Att hundar behöver eller vill ha hundkompisar är ett "hittepå" bland oss människor. De flesta hundar är fullständigt nöjda med sina människor men kan också tolerera andra hundar (men många hundar vill inte veta av främmande hundar alls och ska då slippa det).
 
Se till att ha ett koppel som inte kan gå upp, tex med sån här karbinhake som man låser.
move_leash_feature_1.webp

Se också till att ha utrustning som hunden inte kan komma ur. Att kombinera halsband med en rymningssäker sele kan vara ett bra alternativ. Många hundar som blir vilda i koppel (oavsett anledning) brukar förr eller senare lyckas klura ut ett sätt för att kränga av sig halsbandet eller en vanlig sele. Här är ett exempel på sele som blir rymningssäker så länge den är i rätt storlek:
rock_harness_long_1.webp

Just att det är tre remmar runt midjan gör att man knäpper den där bröstkorgen börjar bli smalare och då kan hunden inte backa ur selen. Den här har också öglor långt fram för koppelfäste, och då kan man ha kopplet fäst i både sele + halsband om man känner att det blir lättare att hantera hunden så.

Sedan håller jag med om att ni absolut bör hålla er långt(!) ifrån andra hundar. Och ha aldrig(!) under några som helst omständigheter hunden lös ute, inte ens i rastgård pga risken att smita ut därifrån.
 
Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar blir hon helt rabiat o vill bara fram o mörda den andra hunden, kopplar av helt så det är bara att hålla i dra med henne därifrån. Men det är ju lite skämmigt att ha en hund som beter sig såhär, hon snurrar runt, gurgla, skäller, blir heeelt crazy. Nu har jag ju haft många hundar genom åren, bla en rottweiler som jag tog över när han var 2. Den lydigaste hund jag nånsin haft! Men den här tjejen har jag inte riktigt nått fram t ännu, men sen vet man ju aldrig vad som hänt på gatan, det kanske bara är att inse att denna lilla tjej vill inte ha andra hundkompisar?
Hur länge har du haft hunden, har ni jobbat tillsammans med en tränare?
Jag håller helt med föregående poster angående säkerhet - viktigst av allt är att se till att ingenting händer, men ni måste ju också jobba på det här så att hunden inte behöver gå omkring och vara så stressad varje gång hon ser en hund.
 
Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar blir hon helt rabiat o vill bara fram o mörda den andra hunden, kopplar av helt så det är bara att hålla i dra med henne därifrån. Men det är ju lite skämmigt att ha en hund som beter sig såhär, hon snurrar runt, gurgla, skäller, blir heeelt crazy. Nu har jag ju haft många hundar genom åren, bla en rottweiler som jag tog över när han var 2. Den lydigaste hund jag nånsin haft! Men den här tjejen har jag inte riktigt nått fram t ännu, men sen vet man ju aldrig vad som hänt på gatan, det kanske bara är att inse att denna lilla tjej vill inte ha andra hundkompisar?
Visst vi tycker det är framförallt enkelt att ha hund som går ihop med andra hundar men hundar har inte det behovet som vi vill ha det till. Skulle se avsaknaden av hundkompisar som ett icke problem, framförallt med tanke på att hennes hundtyp är det ju inte så ovanligt med framförallt könsaggressivtet och hon visar klart och tydligt att hon inte vill ha med andra hundar att göra.
 
Vad har du testat för strategier? Skvallerträning gillar jag, men det funkade inte på min omplacering , hörde i efterhand att att det inte fungerar så bra på hundar som varit med om trauma.
 
Vad har du testat för strategier? Skvallerträning gillar jag, men det funkade inte på min omplacering , hörde i efterhand att att det inte fungerar så bra på hundar som varit med om trauma.

Det beror väl på hur stor näringsdriften är i förhållande till orsaken till det oönskade beteendet?
 
Jag är lite nyfiken på om personen/organisationen som omplacerade hunden var ärliga med den här informationen?
Det kanske förväntades att man "borde veta" när det kommer till amstaffar och amstaffskorsningar, men anser ändå att det är ens ansvar att alltid ge sådan information vid en omplacering.
 
Amstaffar har ju hundaggression i sig, det är inte alls konstigt hon kan bli så arg och aggressiv mot andra hundar.

American Staffordshire Terriers har inte "hundaggression i sig". De ar inte hundar som anvands, eller har anvants for hundslagsmal "tavlingar", untan en ras som blivit developed har i USA sedan 1800 talet.

Amstaff har utvecklats fran bland annat bulldogs och pitbulls. Det ar en mycket sjalvsaker hundras och behover mycket traning for att inte vakta det den inte ska och de allra flesta behover nagon som har mycket tid for sin hund.
 
American Staffordshire Terriers har inte "hundaggression i sig". De ar inte hundar som anvands, eller har anvants for hundslagsmal "tavlingar", untan en ras som blivit developed har i USA sedan 1800 talet.

Amstaff har utvecklats fran bland annat bulldogs och pitbulls. Det ar en mycket sjalvsaker hundras och behover mycket traning for att inte vakta det den inte ska och de allra flesta behover nagon som har mycket tid for sin hund.
Fast det förekommer absolut frekvent hundaggression, framför allt könsaggression i rasen. Det ska man inte sticka under stol med.
Det gör det hos flera raser som inte aktivt använts till hundkamp.
 
Nu anvands inte Amstaff till hundkamp, i alla fall inte har i USA. De anses for stora och tunga och de som agnar sig at hundkamp foredrar pitbulls. Dar foljer de pedigree av hundar och manga ar mycket, mycket dyra.

Visst ar det sa att alla bully hundar har en tendens att garna folja upp om nagon annan hund visar aggression runt dem och visst finns det en risk for hund aggression om man skaffar en bully ras. Det jag uppreser mig emot att att de "har det innom sig" ... det ar inte alls sa.

Nar man bryter upp en ring med hundkamp sa tar man alla hundar man hittar till ASPCA (och andra shelters) ALLA hundar utvarderas i alla former av aggressioner och halso aspecter.
Om en hund ar hund aggressive sa placeras den inte direkt, utan far stanna pa sheltret tills rattegangar och annat ar klart, under tiden jobbar de med hunden. Inga riktigt aggressiva hundar adopteras ut, vare sig det ar mannisko eller hundaggressioner.
En hund som inte gillar andra hundar, ar radd for andra hundar, men inte ar "rabiat" hund aggressiv kan adopteras ut som ensam hund till nagon.

Having said all this ... (vilket ju handlar om pitbulls eftersom det ar hunden av choice for hundkamp har) sa ar det runt 6% av alla beslagtagna hundar som INTE kan adopteras ut for att de har medicinska problem eller ar aggressiva. Personligen kan jag tycka att det verkligen visar pa hundarnas vanliga personlighet.
 
American Staffordshire Terriers har inte "hundaggression i sig". De ar inte hundar som anvands, eller har anvants for hundslagsmal "tavlingar", untan en ras som blivit developed har i USA sedan 1800 talet.

Amstaff har utvecklats fran bland annat bulldogs och pitbulls. Det ar en mycket sjalvsaker hundras och behover mycket traning for att inte vakta det den inte ska och de allra flesta behover nagon som har mycket tid for sin hund.

Nu säger du emot dig själv. Du säger att amstaff inte använts för hundkamp. MEN, det du utelämnar är att de två raser du säger användes för att ta fram rasen har använts vid bull baiting och som kamphundar. Självklart finns de egenskaper som fanns i hundarna som användes för att ta fram rasen även i rasen. Jag tar för givet att man använde just de raserna av en anledning d.v.s. att de hade de önskvärda egenskaperna. Egenskaper som de hade nytta av när de slogs mot tjurar i sporten bull baiting. Egenskaper de hade nytta av när de slogs mot och dödade andra hundar i hundkamper.
 
Nu anvands inte Amstaff till hundkamp, i alla fall inte har i USA. De anses for stora och tunga och de som agnar sig at hundkamp foredrar pitbulls. Dar foljer de pedigree av hundar och manga ar mycket, mycket dyra.

Visst ar det sa att alla bully hundar har en tendens att garna folja upp om nagon annan hund visar aggression runt dem och visst finns det en risk for hund aggression om man skaffar en bully ras. Det jag uppreser mig emot att att de "har det innom sig" ... det ar inte alls sa.

Nar man bryter upp en ring med hundkamp sa tar man alla hundar man hittar till ASPCA (och andra shelters) ALLA hundar utvarderas i alla former av aggressioner och halso aspecter.
Om en hund ar hund aggressive sa placeras den inte direkt, utan far stanna pa sheltret tills rattegangar och annat ar klart, under tiden jobbar de med hunden. Inga riktigt aggressiva hundar adopteras ut, vare sig det ar mannisko eller hundaggressioner.
En hund som inte gillar andra hundar, ar radd for andra hundar, men inte ar "rabiat" hund aggressiv kan adopteras ut som ensam hund till nagon.

Having said all this ... (vilket ju handlar om pitbulls eftersom det ar hunden av choice for hundkamp har) sa ar det runt 6% av alla beslagtagna hundar som INTE kan adopteras ut for att de har medicinska problem eller ar aggressiva. Personligen kan jag tycka att det verkligen visar pa hundarnas vanliga personlighet.
Menar du att det inte kan finnas problem med aggression mot andra hundar i en ras som inte använts i hundkamp? Nu har jag inte stenkoll på det allmänna hundläget i USA, men här i Sverige är det i alla fall konstaterat att i flera raser är det vanligt(!) att hundar inte går att ha ihop med andra av samma kön.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 614
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Var med mamma hemma hos mammas särbo idag. Hade hunden med mig som vanligt och vi satt och pratade i köket, min hund låg lugnt på...
Svar
13
· Visningar
1 743
Senast: Calazirya
·
T
Övr. Hund Hejsan alla! Jag har en dobbis som snart blir 10 månader, förstår att det är trotsåldern som han är på väg in i nu.. Han har precis...
2
Svar
24
· Visningar
3 166
Senast: Websters girl
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 770
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp