Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Import av häst

A

Annea

Vilka regler gäller när man importerar hästar (islandshäst) från Danmark. Ska det t.ex. finnas vaccinationsintyg och veterinärbesiktning :confused:

/Annea

ett vetintyg som max får vara 48 timmar tror jag.Men inget "vanligt" utan ett sånt där utfärdat av en speciell veterinär ang, smittspridning och liknande, ( alltså inte det vetintyget som man som köpare vill ha för att häloskolal hästen)

Friskhetsintyg som inte är äldre än 48 timmar när ni kör av båten. Sen behövs ett pass för hästen oxå. Jag har det gamla vinröda till min hsät.
Sen att de kanske inte kollar något så man kan ju chansa!

Jag tog hem en häst från Bornholm i december förra året (det är ju oxå Danmark)

Transportbolaget bor ordna allt det for dej, men det ska finnas ett intyg fran en veterinar som sager att hasten ar tillrackligt frisk for att transporteras och inte visar nagra tacken pa sjukdom.

Det behovs inget pass osv, inte enligt lagen. Vaccinationer behovs inte heller, da hasttransporter ar tullfria inom EU.

M

Moniq

Friskhetsintyg som inte är äldre än 48 timmar när ni kör av båten. Sen behövs ett pass för hästen oxå. Jag har det gamla vinröda till min hsät.
Sen att de kanske inte kollar något så man kan ju chansa!

Jag tog hem en häst från Bornholm i december förra året (det är ju oxå Danmark)

Nej det stämmer inte, Intyget får inte vara äldre än 48 timmar när man påbörjar resan , vid lastning alltså - har senaste året tagit hem 3 hästar från DK och hämtat dem själv. Har dessutom för mig att intyget gäller i hela 10 dagar. Inte specifikt för DK utan reglerna gäller inom hela EU.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6464 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

• Artikel
Hästnyheter Efter olyckan som inträffade på flygplatsen i Liége innan jul, där två hästar fick avlivas, stoppar nu de belgiska myndigheterna all...
Svar
0
· Visningar
584
Hästmänniskan Hej är lite ny här så är lite osäker på hur man gör men jag har en fråga. Jag och mina föräldrar har tänkt oss att köpa en häst till...
Svar
8
· Visningar
798
Hästmänniskan Hej! Jag ska importera en häst från Norge någon som vet hur jag ska gå till väga nu när det är corona restriktioner för att få hästen...
Svar
5
· Visningar
747
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar