Import av häst från Norge

HannaPP

Trådstartare
Hej. Jag tog hit min systers häst för en månad sedan från Norge hon ska gå på sommarbete här. Vi fick då betala en deposition på 25% av försäkringsvärdet. Nu funderar jag på att köpa hästen, tar tullen/jordbruksverket dom pengarna då eller får man betala en viss procent av köpesumman i stället? Någon som vet?

Mvh Hanna

Sv: Import av häst från Norge

det enklaste är nog att ta tillbaka hästen till norge, få tillbaka pengarna och sen kan hon sälja hästen till dig. och exportera den till sverige.

tullen är jäkligt fyrkantig, har haft en hel del med dom att göra eftersom vi flyttade från norge till sverige. varenda lilla detalj är ett enormt problem...

du måste dessutom betala moms på hästen eftersom norge är utanför eu.

tullen är jäkligt fyrkantig, har haft en hel del med dom att göra eftersom vi flyttade från norge till sverige. varenda lilla detalj är ett enormt problem...

Det är snarare EU som är fyrkantigt :grin:

Till TS: ta kontakt med svenska tullverket så får du besked om vad som gäller vid import av häst från Norge. www.tullverket.se

Vi lärde oss en läxa då vi skulle ta över hästen från Norge då vi kom utan papper. Veterinären som skulle besikta hästen på Norska sidan fick vi helt plötsligt inte tag på. I 5 timmar stod vi i Tullen före vi fick fixat alla papper samt pengarna. :o

Detta skulle fixats: Fullmakt från ägaren, Hälsopapper samt depositionen.

Jag ska ringa tullverket det är nog ändå säkrast.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 851
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
3 016
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka