muppia

Trådstartare
Jag och sambon har bestämt oss för en ACD.
Men den rasen är ju ovanlig här i Sverige och vi har kontaktat majoritet av uppfödare och det är tydligt att intresset är större än antalet ACDs. Vi vill helst ha hem en valp innan årets slut, men t.o.m höstens kull är tingade.

Vi har ett par kvar att höra med. Fanns en i närheten av Borås men det var utställningshundar som de avlade på och jag är lite tveksam till kommande kull då en av föräldrarna hade passerat MH (jag antar att man ska se efter godkänt MH, jag vill ha en stabil hund). (Vi kan tänka oss åka LÅNGT för att få hem vår valp).

Kvar har vi då alternativen: Importera en ACD eller vänta. Men vänta vill vi ju inte riktigt göra.
Men vad kostar det? Extra kostnader utöver de vanliga valpkostnaderna, vad ska man tänka på? Jag har dock inte pratat om det alternativet med sambon än (:angel:) men jag tror att det inte blir problem för oss att importera t.ex från tyskland/norden.

Annars får vi nog vänta med en ACD och satsa på en betydligt vanligare ras. Aussie har legat i mina baktankar men deras reservation mot barn gör mig lite tveksam då vi vill ha barn i framtiden. Samt den lämpar sig inte för skydds som jag är intresserad av men är inget måste, är mest den reservationen jag är tveksam till, blir då troligen schäfer (men deras sjukdomar skrämmer mig lite, ärligt talat) eller en rottis.

Men vi vill ju få vår drömhund, så då måste import ändå vara något. Bara det inte blir för dyrt, vi kan åka och hämta hundvalpen själv.


Tacksam för svar :laugh:
 
Sv: Import?

Finns inget som heter godkänt MH, MH är en beskrivning av hundens mentalitet o inte ett test.

Importerar du en hund så har du mycket mindre chanser att få en bra hund, om du inte är väldigt insatt i rasen o dess linjer, typ varit uppfödare i flera år.
ACDs är speciella o uppfödrae sovrar rejält bland presumtiva valpköpare.
Att vilja ha en valp vid en speciell tidpunkt är inte en bra början, först läser man på om rasen, går på bruksprov o utställningar o knyter kontakter, pratar med ägare o uppfödare o planerar sitt valpköp.

Vad jag förstått på andra hundfora är det inte alls omöjligt att få köpa en bra ACD om man är rätt person.
 
Sv: Import?

Tacksam för ditt svar. Jag kan väl säga, fast det kanske märks redan att det blir vår första hund. Jag har letat information om MH men tycker att det är rörigt med den biten men jag reder väl ut det snart. Men jag försöker hålla koll på uppfödare. Men vi är hundvana annars och har också möjlighet till hjälp ifall vi behöver (en kompis som tävlar agility på elitnivå och pluggat hundkurser på högskola + driver eget företag med hundkurser, ja hon är kompetent helt enkelt.)

Någonstans måste man börja, hittar man inte en hund i Sverige får man väl importera, det är väl också fördelaktigt om vi vill ta valpar efter vår hund, nytt blod förs då in bland svenska ACDs.

Att hitta ACDs häromkring verkar jättesvårt och vi har inte haft tiden för att gå på bruksprov och allt det där och prioriteras inte just nu heller. Därför är vi inte intresserade av valp just nu, först under senvåren kan vara lämpligt. Det är därför jag är ute efter tips och råd. Jag har kollat på många olika raser och pendlat fram och tillbaka, pratade med sambon och vi har helt fastnat för ACD och vi vet att det kan innebära mycket jobb men det är vi beredda på. Vi kan tänka oss en annan hund under tiden, det är ju inte helt omöjligt att vi har 2 hundar i framtiden.

Jag tror att pga vi inte haft hund tidigare så blir vi bortsållad snabbt. Därför funderar jag på alternativet att importera hund istället, då har man ju fler kennlar att kolla på och intresset kanske inte är lika stort i t.ex danmark/norge och då har vi ju åtminstone en chans. Vi vill INTE ha någon golden eller labrador vilka är lättare och bra första hund och därför kvittar det. Vi ska ju leva med vår hund i många år och då ska det vara rätt hund.
 
Sv: Import?

Vad är det för ras, vad är ACD förkortning för?
Australian Cattle Dog.

Till TS
Om du vill ha en hund till senvåren är du redan för sent ute, speciellt om du inte tar dig tid att gå på bruksprov o utställningar för att knyta kontakter.
Du får nog ställa in dig på ett år eller två om du vill ha en bra hund.

Att på egen hand, utan erfarenhet importera en hund o tro att den kan tillföra avelsbasen någonting när du inte kan mer om rasen låter mer än lovligt naivt.
 
Sv: Import?

Nu kanske jag är jätte elak och det är INTE min avsikt, men...

För inte så länge sedan skrev du att du inte mådde så bra...
Att detta bla yttrade sej i att du inte ens orkade städa kattlådorna och att du behövde hjälp för med att ta hand om dina hästar...

Att då fundera på att skaffa en extrem arbetar-hund känns lite märkligt!

En bra Cattledog är en riktigt bra arbetshund!
En hund som oavsett ägarens hälsa måste hanteras med konsekvens och tränas, tränas, tränas...
Det går liksom inte att bara lägga undan en sådan hund de dagar man är ur balans, utan den behöver sin aktivitet för att må bra och för att inte skaffa en massa egna intressen.

Varför inte skaffa en mer sällskaps-avlad hund, som tål mer variation i aktiveringen utan att "få damp"?

Bara en stilla undran!

/Swat
 
Sv: Import?

Säger som vallhund: chanserna att få tag på en bra hund minskar om ni ska importera den. Om ni dessutom planerar att eventuellt ta en kull på den så blir det ännu mer vanskligt. Jag rekommenderar i så fall att ni tar hjälp av en erfaren uppfödare här i sverige som är väl insatt i rasen och som kan råda er i val av utländsk kennel.
 
Sv: Import?

Vallhund - Naivt men det är ju inga seriösa planer på att avla på vår hund, vi vill ha en brukshund som aktiverar oss på mer än det fysiska planet. Skulle den vara bra i avel är det bara ett + ingenting mer. Och jag inser att en så pass ovanlig ras tar tid. Det blir till att tänka ett varv till och se vad det blir. Kanske får vi skjuta upp den fina rasen ett par år och satsa på någon annan.

Swat - vi tar det via PM. Det är väldigt känsligt för mig. Det har INTE med saken att göra, det här. (Nu HOPPAS jag att det inte blir till en annan diskussion, då får jag hellre vända mig till någon annanstans och ignorera tråden).

Trani - tack för ditt svar, det hjälpte mig väldigt mycket, blir till att kontakta dem jag varit i kontakt med och få råd om var jag kan vända mig till.


ALLMÄNT - Jag söker även förslag på alternativ till ACD. Schäfer och rottis finns i våra tankar men behöver lite fler tips. Söker en brukshund i första hand. Så har ni förslag så vill jag höra dem.
 
Sv: Import?

Varför inte en aktiv sport-labrador? (DP-labrador)

Minst lika bra som en brukshund!

/Swat
 
Sv: Import?

Hur kraftig är aussiens reservation mot barn då? Och framförallt- ens egna?
Bara allmän fråga.
 
Sv: Import?

Hur kraftig är aussiens reservation mot barn då? Och framförallt- ens egna?
Bara allmän fråga.

Kan bara svara för den Aussie jag känner (syrrans, men bor hos mig nu på relativt obestämd tid). Han har väldigt lätt att bli stressad av barnens kroppspråk; fladdriga och svårlästa. Detta gör att han lätt han svänga runt och naffsa till om de är för nära. Han skulle inte omotiverat anfalla och hugga ett barn som sitter i sandlådan, men har lite dålig kontroll på var han har tänderna när han blir stressad, och de t ex skulle skutta förbi eller försöka klappa honom utan att han är med på det.

Min jappe är reserverad mot barn på ett annat sätt. Han blir låg och kan morra för att visa att "kom inte hit, jag är rädd". Han skulle aldrig bita. Adrig ska man väl inte säga, men det sitter nog oerhört långt inne. Han är snarare den typen som antingen springer iväg och gömmer sig under en soffa, eller så anser han att att skrämmas är bästa försvar (=kan springa fram och skälla på barn han möter, typiskt "osäker-småjhunds-bjäbb", om han har möjlighet, har honom alltid kopplad runt barn av just den anledningen).


Aussien umgås inte med barn alls, om det inte är under väldigt strikt bevakning. Jappen umgås med ett fåtal barn som är lugna och hundvana.


Vet inte om det klargjorde något? (egna barn har varken jag eller syster)
 
Sv: Import?

Vi har inte fastnat för en labrador. Ett par av våra kompisar har men de faller inte oss i smaken.
Jag hade tidigare gjort en tråd och fått flera olika tips och vi har då tittat på diverse raser.

Hur är en sportlabbe när det gäller skydd? Vad jag förstått så är det inte många raser som lämpar sig till skydd, nu är jag inte ute efter en elithund men en hund som lämpar sig för skydd. Då blir det ju t.ex schäfer, malle och rottis. Jag vet ärligt talat inte fler.
Jag vill också ha lite vakt i hunden. En vakthund skulle vara jättebra då vi bor på en gård och kommer köpa oss en egen gård och då kommer vi ha verksamhet hemma. Därav de funderingarna på t.ex schäfer och rottis. Men de är ju inte riktigt lämpliga för agility vilket ACD kan utöva. ACD är ju en oslagsbar allroundhund. De är dessutom friska och långlivade. Det har ju stor del i vårt rasval.
 
Sv: Import?

Du beskriver ett ganska vanligt beteende som vallhundar har gentemot barn.
Det du beskriver om din hund låter som osäkerhet o rädsla, bra att den bara får umgås med säkra barn o under uppsikt.
Vad skulle kunna hända om hunden blev trängd o barnen fortsatte trots att hunden morrade?
 
Sv: Import?

Vad skulle kunna hända om hunden blev trängd o barnen fortsatte trots att hunden morrade?


Antar att du menar min hund (jappen)? Han skulle troligtvis krypa ihop till en boll, knipa ihop ögonen och skrika hysteriskt tills någon räddade honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Import?

Antar att du menar min hund (jappen)? Han skulle troligtvis krypa ihop till en boll, knipa ihop ögonen och skrika hysteriskt tills någon räddade honom.

Tillägg:

Detta alltså om de verkligen skulle stressa/provocera honom. Skulle barnet lugnt gå fram om stracka fram handen för att klappa skulle han nog stå väldigt stilla med svansen nere och bortvänd blick och hoppas att barnet inte kommer äta upp honom.
 
Sv: Import?

Vad menar du med "skydd"? Skydd för eventuella inkräktare på gården eller att tävla i? Du får inte tävla en ACD i skydd i Sverige. Det avser endbart bruksraserna.

Vill du ha en brukshund och börja träna skydd tror jag en schäfer är rätt för er. En perfekt allroundhund. Om jag var ni skulle jag titta efter en förig tik.

Vi har inte fastnat för en labrador. Ett par av våra kompisar har men de faller inte oss i smaken.
Jag hade tidigare gjort en tråd och fått flera olika tips och vi har då tittat på diverse raser.

Hur är en sportlabbe när det gäller skydd? Vad jag förstått så är det inte många raser som lämpar sig till skydd, nu är jag inte ute efter en elithund men en hund som lämpar sig för skydd. Då blir det ju t.ex schäfer, malle och rottis. Jag vet ärligt talat inte fler.
Jag vill också ha lite vakt i hunden. En vakthund skulle vara jättebra då vi bor på en gård och kommer köpa oss en egen gård och då kommer vi ha verksamhet hemma. Därav de funderingarna på t.ex schäfer och rottis. Men de är ju inte riktigt lämpliga för agility vilket ACD kan utöva. ACD är ju en oslagsbar allroundhund. De är dessutom friska och långlivade. Det har ju stor del i vårt rasval.
 
Sv: Import?

ACD tillhör bruksraserna i Sverige så det går både o träna o tävla i skydds om ekipaget anses lämpligt.

Missade det där med skyddsbiten tidigare:o
Fast jag misstänker att det inte är det som TS är ute efter utan snarare personligt skydd o då är antihundspray o/e ett bra larm bättre.
 
Sv: Import?

*kl*

Tycker det är jättebra att ni är noga med att kolla stam och MH. Vår familj hade en ACD som vi tyvärr fick avliva då han var alldeles för skarp och opålitlig. Han hann hugga flertalet personer. (Han skulle möjligtvis ha klarat att vara polis eller typ "securitas"-hund.) Flera av valparna i kullen och även mamman fick tyvärr tas bort.

Men det kan jag säga att skarpare hund har jag aldrig mött, han gav sig inte för något! Sen varnade han aldrig genom att morra eller så utan han högg utan minsta förvarning. Nu vet inte jag om det är något typiskt för rasen eller om det bara var vår som var "felavlad" men riktigt läskigt var det.

Vet inte om jag skulle våga ha barn i närheten av en sån. Men det är ju som sagt bara min erfarenhet av vår hund, (o dess kull).
 
Sv: Import?

Hej!
Muppia, visst skrev du till mig för ett tag sedan?
Jag håller med Vallhund, det är inte lätt att få tag på Acd men det går och det tar lite tid, men sen beror det på vad man har för inriktning om det går mer mot arbetshållet eller utställningshållet. Jag har en valpköpare nu som kommer att ta en nu i nästa kull, han har väntat i drygt 1 ½ år.
Mitt råd, köp ingen annan ras om det är Acd ni vill ha men avvakta och vänta, lyssna, se och lär om rasen under den tiden ni ev.väntar på valp. Vill ni köra bruks, försök hitta tävlingar där Acd ska tävla och åk och kika, åk runt till olika uppfödare och läs in er på de olika "meriterna" och vad det betyder. Import rekommenderar jag inte om man inte har någon kunskap om rasen, visst det kan bli kanon men de kan gå åt h-e och då står man där med kanske en riktigt dålig hund.
Har haft rasen sedan 1990 och jag vet att de var betydligt skarpare förr, dåliga nerver ? - Tja vem vet, men mer bitbenägna var de då iaf. Mina hundar kommer jättebra överens med barn, men jag skulle aldrig släppa mina hundar oavsett ras med främmande barn hur som helst!

Carand, låter som en riktigt konstig Acd, för i mina ögon så finns det knappast någon mer signalstark/känslig hund än en Acd, riktigt tråkigt med den erfarenheten för er och som sagt jag vet själv hur de var förr kontra idag och det är inte jämförbart!
Visst går det att köra skydd med Acd, den tillhör ju som sagt brukshundarna men innan man börjar med ev. tävlingsskydd så ska man skaffa sig kunskaper inom framför allt lydnad, spår och sök, därfter anser jag att man kanske är mottaglig för att kunna ta till sig mer kunskap och framför allt förstå och tillgodose sig vad som behövs i skyddet.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 569
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag tänkte kolla med er kloka om nån har nåt vettigt input som jag själv inte kommit fram till än :) Jag har sen en tid tillbaka bokat...
Svar
15
· Visningar
2 249
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp