Importer tar över på svenska ridskolor

Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Det skulle kunna räcka med att sälja 10-15 hästar för att få ekonomi på det hela.

Det största problemet är väl mest att man behöver ha hästarna på "lagerhållning" några år innan dom klara.

Grundkravet är ju dock att man utgår från tex en mindre mjölkgård och ställer om till hästuppfödning.
Man måste ta eget foder, eget strö och ha rationell hästhållning - inget fjoll med rosa täcken, små vita burkar med magiska pulver eller mockning med skottkärra och grep.

Och det går inte att ha nån diva som anser att dressyrhatten är i vägen när man ska klättra in i traktorn drällandes runt på gården heller :smirk:.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Vad kostar traktorn?
Vem har betalat gården?
Om ingen av hästarna ett år blir så pass bra att dom är av intresse för köparna av dyra hästar?
Vem ska då betala kostnaden?
Problemet är inte att föda upp hästar eller sälja dom.
Problemet är att ingen vill betala vad det faktiskt kostar.
Så gott som alla hästar som byter ägare tar med sig många tusenlappar i kostnader som den nya ägaren får tillgodo. Detta har blivit "normalt". Man begär att hästen ska vara inriden men kostnaden får inte synas. Då blir den också inriden av en 100kr/h tränare.
Och det gör faktiskt inget heller, få ryttare idag kan rida bättre än vad en obildad häst kan.
Och tittar vi nogrannare på importerna så är det kasserade hästar. Hästar som dom inte vill ha själva. Men dom går att sälja till svenskar för ett pris som ingen kan föda upp en häst för.
Ska man ha en bra häst får man leta reda på den själv, den finns nästan aldrig till salu till överkommligt pris hos nån som kan häst. Dom bästa hittar man där ägaren har minst kunskap och har misslyckats pga. det. Dom sämsta hos dom som vet vad häst är, dom gör sig av med det sämsta direkt.
Memorera detta, DET ÄR DEN SÄMSTA HÄSTEN SOM SÄLJS.
Och då ska man vara så kunnig att man kan avgöra om den är bra nog för att den ska räcka till för mig.
Travet lämnar vi utanför detta, helt andra spelregler.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Men det är ju också så att det som är det sämsta för mig, det kan ju mkt väl vara det bästa för ngn annan. I allafall om man inte talar om hästar tänkt för svår klass.

Jag vet en häst som vinner 1,30 med en ryttare och inte kommer runt en bana med en annan. I det fallet var den ryttare som rider 1,30 den skickligaste ryttaren med erfarenhet tom svår hopp, men jag vet ett "omvänt" exempel också. En häst som svårklassryttare varken skulle våga eller tro på gick högre än MAX 1,30 hopp gick hos ny ägare (som inte ens kunde rida hästen i rätt form på provridningen) 1,40 med placering, och dessutom fälttävlan i samma klass som SM. Så i det sistnämnda så var ju en medelmåttig häst plötsligt ett svårklassämne när den kom
till en "sämre" ryttare!

Och som du säger så kan ju det sämre vara mkt väl gott nog hos ngn annan med inte alls lika höga krav på prestation. Jag själv har tex haft en häst med kapacitet för både svår hoppning och dressyr (sagt av ryttare på svårklassnivå). Han var för mig omöjlig att manövrera till slut = helt värdelös för mig. Nu har jag en häst med låååångt ifrån den kapaciteten, men den är inte till salu för miljoner! Den hästen är precis vad jag vill ha, jag har kul och jag får rosetter!
 
Senast ändrad:
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Ja du, traktorn kostar si-sådär lika mycket som vad ett par småflickor med skottkärror och grepar kostar att hålla på ett år :crazy:

Du kan hålla en häst på ca 3000 i foderkostnader per år och lägger du till strö så kan det bli så mycket som 5000 per år.

Då får du självklart producera själv och inte köpa nått svindyrt foder i säckar med flerfärgstryck på.... det är inte ekonomiskt hållbart - och defintivt inte några burkar med magiska pulver :D.

Hovslagare och tränare är de stora posterna så åtminstone ett av dessa yrken måste du lära dig att sköta själv hemma på gården.

Det är ingen större ide att försäkra en häst förrän den börjar bli klar för försäljning.... en stor post annars.

Då hamnar hästen på 3-4 år på 10 000-20 000 i kostnader för foder och strö... eftersom ett halvblod där alla fyra benen är hela ligger på minst 50 000 tusen så finns det utrymme för träning och lite grann att plocka ut i vinst, tyvärr så vill hingsthållaren ha en peng också så det är ju en definitiv fördel att ha en egen hingst - hingsten känns som en avsevärt större investering än en traktor !
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Antar att dina beräkningar bygger på att det man gör själv är inget värt.
Presentera en kalkyl där man får i handen samma lön som tex. snabbköpskassörskan får, för samma arbetstid.
Och även en arbetsmiljö och redskap som håller samma standard som krävs på en arbetsplats tex. kommunalarbetare.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Det är ytterst sällsynt att du som företagare har det särskilt väl förspännt, oftast väldigt mycket arbetstid i förhållande till lönen.

Jordbruk är inget undantag från detta.... (hästuppfödning borde ju egentligen vara mer "jordbruk" än vad det är idag).

Det jag säger är jag är övertygad om att det går att få ekonomi i uppfödning även av häst precis som alla andra djur som säljs eller äts upp. Men du blir inte rik på detta och du kommer inte att leva en lika bekymmersfri tillvaro som snabbköpskassörskan.

Men att du kan leva på det är ju definitivt en framgång inom hästsektorn där alla som inte är tränare förväntas jobba oavlönat....

Vad gäller redskap och arbetsmiljö så gäller ce-märkning m.m. för jordbruksföretag precis som för alla andra här i världen.
Det är ingen större skillnad på om traktorn körs av en kommunalarbetare eller en jordbruksföretagare.
 
Senast ändrad:
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Grejen är det att efter 20 år med hästar och uppfödning så vet jag hur det fungerar.
Och vad du framför är lurendrjeri. Som du själv medger så kan man inte få ens samma standard som hon i ICA kassan ens med dubbla arbetsinsatsen. Enda gången man kan få nån vinst är om allt redan betalas av en befintlig näring. Dvs. att maskiner och mark är betalt av annat. Men då är det bara en vinst inte en försörjning.
Alltså är vi där igen, man skickar med mängder med tusenlappar med varje häst som säljs.
Det staten nu gör med sin hästutredning är att lägga beslag på dom få tusenlappar man hade över förut. Advokaterna gör sig en hacka. Det är advokaterna som har startat denna kultur av att återlämna hästar och kräva ersättning. För ingen kan garantera att ett djur är felfritt. Man bygger inte en häst på samma sätt som man bygger en bil. Finns ingen leverantör av delar.
Och om vi håller oss i bilindustrin ett tag till, ingen levande människa skulle få rätt i domstol om dom reklamerade en begagnad folka för att den inte höll ett Monte Carlo rally. Men hästfolk kan göra det.
Staten har räknat ut hur mycket pengar som omsätts i hästeriet och ser hur många skattekronor som slinker förbi, det är det dom är ute efter. Att sen hästeriet försvinner och människors fritid blir en skattekälla skiter dom i.
Ska hästar fungera på samma sätt som övrig näringsverksamhet så kommer en häst som i princip bara står upprätt och andas kosta hundratusentals kronor. Och hur många föräldrar kan då köpa häst åt barnen? Hästverksamhet som näring kan inte fungera, med dom kostnader som krävs för en näring i stil med annat i samhället så skulle varje ridtimme kosta tusenlappar: En häst kan bara gå ett fåtal timmat på ett uppdrag, resten av tiden är kostnad och avskrivningn.
Den debatt som förs nu är ett bedrögeri och orsakat av den sk. jämställdhets ivern, det är mest flickor i hobbyhäst världen. Det finns inga jobb åt alla som luras att gå hästgymnasium, det är endast ett sätt att hålla flickorna utanför redovisad arbetslöshet. Och med tur så hinner dom bli på smällen eller byta intresse så att det löser sig självt när dom ska ut i egen försörjning.
Bli realister och blås bort blå dunstret från ögonen och analysera hur verkligheten är istället för att önska.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det gick fortsatt bra för Linda Heed i den Haag, Holland, på söndagen. I Grand Prix-klassen kom hon sexa med Touch (e Turban...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) För toppnoteringen 50 000 euro blev fuxfölet Daktylius (e Don Romantic-De Niro) dyrast vid oldenburger fölauktion i Vechta...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Sara Algotsson och den familjeuppfödda Wega (sto f -01 e Irco Mena-Labrador) ordnade svensk seger i helgens CIC** i tyska...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp