Importera föl från Polen

cahilli

Trådstartare
Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att få hit ett föl från Polen, hade helst hämtat fölet själv, men känns inte bra att hon ska få åka själv så länge. Samtidigt som smittorisken att åka med transportföretag och massa andra hästar inte heller känns bra. Så en idé är att jag ska "passa på" att hämta hem en häst åt ridskolan som dem desperat behöver, så har fölet i alla fall sällskap.

SÅ, till mina frågor.
Är det någon som har importerat en 7-8-månaders från någonstans längre i Europa? Hur gjorde ni osv?
Är det någon som har erfarenhet av att åkt ner själv och hämtat en häst och betalat på plats?
Läste någonstans om något "bevis" som krävdes för att köra genom danmark, gäller det även fast man köper hästen i Polen och bara kör genom Danmark?
Vet att hästen behöver reseintyg och vilken storlek den behöver i transport osv, då det kommer bli en resa på över 12h med stopp.

Alla erfarenheter välkomnas! ☺️
Bifogar bild på sötnosen, farfars far är Rolf-Görans Casall (typ samma strumpa bak och bläs)

Tack och kram på förhand!
 

Bifogade filer

  • 1877051.jpg
    1877051.jpg
    152,4 KB · Visningar: 254
Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att få hit ett föl från Polen, hade helst hämtat fölet själv, men känns inte bra att hon ska få åka själv så länge. Samtidigt som smittorisken att åka med transportföretag och massa andra hästar inte heller känns bra. Så en idé är att jag ska "passa på" att hämta hem en häst åt ridskolan som dem desperat behöver, så har fölet i alla fall sällskap.

SÅ, till mina frågor.
Är det någon som har importerat en 7-8-månaders från någonstans längre i Europa? Hur gjorde ni osv?
Är det någon som har erfarenhet av att åkt ner själv och hämtat en häst och betalat på plats?
Läste någonstans om något "bevis" som krävdes för att köra genom danmark, gäller det även fast man köper hästen i Polen och bara kör genom Danmark?
Vet att hästen behöver reseintyg och vilken storlek den behöver i transport osv, då det kommer bli en resa på över 12h med stopp.

Alla erfarenheter välkomnas! ☺️
Bifogar bild på sötnosen, farfars far är Rolf-Görans Casall (typ samma strumpa bak och bläs)

Tack och kram på förhand!
Pass, färsk hälsodeklaration på varje häst samt kompetensbevis då du ska köra annans häst. Ev även en registrering som transportör. Journalförning av resan. Det är vad jag på rak amr kan komma på. Läs in dig på JV hemsida.
 
Ah juste det blir fel när jag inte köper hästen, borde man kunna komma undan med att sätta ägarskapet på mig.
 
Pass, färsk hälsodeklaration på varje häst samt kompetensbevis då du ska köra annans häst. Ev även en registrering som transportör. Journalförning av resan. Det är vad jag på rak amr kan komma på. Läs in dig på JV hemsida.

0,6 m brett? Inte kan en häst ligga ner då.
Det är vad det står på jordbruksverket, tycker med det låter lite, även för en unghäst.
Fullvuxna hästar1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Unghästar (6–24 månader)
vid mindre än 48 timmars transport
1,2 m² (0,6 x 2 m)
Unghästar (6–24 månader)
vid mer än 48 timmars transport
2,4 m² (1,2 x 2 m)
Ponnyer1 m² (0,6 x 1,8 m)
Föl (0–6 månader)1,4 m² (1 x 1,4 m)
 
Nej. Det finns flera regler för långa transporter.
Har du kollat på Jordbruksverket?

Transporttid​

Du får transportera dina djur upp till 8 timmar. Om transporten uppfyller vissa krav kan du få transportera dem mer än 8 timmar. De kraven är att:

  • det ska finnas tillräckligt mycket strö på golvet för att djuren ska ha det bra
  • det ska gå att nå djuren för inspektion
  • ventilationen ska vara tillräcklig och den ska kunna anpassas efter både den inre och yttre temperaturen
  • det ska finnas rörliga skiljeväggar så att det går att skapa olika avdelningar
  • det ska finnas bra anordningar för att utfordra djuren, det ska finnas lämpligt foder och mängden foder ska vara anpassad till djuren och transporttiden
  • det ska vara möjligt att ge djuren vatten på transporten
  • skiljeväggarna ska vara täta ner till golvet vid transporter av hästar som är yngre än 24 månader så att de ska kunna ligga ner vid transporter över 8 timmar.
 
Jag hade nog ändå bokat ett transportbolag med bra anseende och hygienrutiner. Vi har importerat ett antal hästar och det är skönt att ha proffs som kör - både när det gäller hästen och all administration och tillstånd.
Vilken bolag rekommenderar du? :)
Kostnad? och var ifrån har du importerat?
 
Vilken bolag rekommenderar du? :)
Kostnad? och var ifrån har du importerat?
Jag har importerat från Portugal, så inte riktigt samma rutt. Jag får nog inte skriva bolag här, men skriv PM om du vill veta - jag har dock inte kollat om de båda bolagen jag har bra referenser på kör från Polen. I vintras har jag för mig att vi betalade ca 1600 € för en häst.
 

Transporttid​

Du får transportera dina djur upp till 8 timmar. Om transporten uppfyller vissa krav kan du få transportera dem mer än 8 timmar. De kraven är att:

  • det ska finnas tillräckligt mycket strö på golvet för att djuren ska ha det bra
  • det ska gå att nå djuren för inspektion
  • ventilationen ska vara tillräcklig och den ska kunna anpassas efter både den inre och yttre temperaturen
  • det ska finnas rörliga skiljeväggar så att det går att skapa olika avdelningar
  • det ska finnas bra anordningar för att utfordra djuren, det ska finnas lämpligt foder och mängden foder ska vara anpassad till djuren och transporttiden
  • det ska vara möjligt att ge djuren vatten på transporten
  • skiljeväggarna ska vara täta ner till golvet vid transporter av hästar som är yngre än 24 månader så att de ska kunna ligga ner vid transporter över 8 timmar.
Jag uppfattade som om du ska transportera mer än åtta timmar? Du skrev ju tolv?
 
Det finns flera krav för att transportera utomlands.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220921-165036.png
    Screenshot_20220921-165036.png
    51,3 KB · Visningar: 199

Liknande trådar

Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: moster
·
Islandshäst Är det någon här som köpt häst och importerat ifrån Danmark som kan förklara för mig hur det fungerar? Tanken är att åka och hämta...
Svar
7
· Visningar
2 458
Senast: valvis
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 114
Senast: athena
·
L
Hästmänniskan Tjo. Helt ny här på buke så lägger säkert denna tråd helt fel ;) Det är så att jag letat häst här hemma i Sverige en tid nu och inte...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp