Bukefalos 28 år!

Importera från Danmark

Spraka

Trådstartare
Jag har planer på att importera en islandshäst ifrån Danmark.
Har dock ingen erfarenhet av detta tidigare så vill få tips på vad jag ska tänka på?

När man importerar hästar ifrån Island låter man ju dom gå med eksem-täcke för att förebygga eksem osv, och har dom inne på nätterna. Är detta nått man även bör göra på hästar ifrån Danmark? Hur känsliga är hästar ifrån Danmark för knotten?

Ni som importerat av Danmark, har allt fungerat bra och gått bra med hästarna och vad har ni får råd att ge?
 
Danmark har liknade förutsättingar som Sverige och någorlunda liknande syn på hästhållning. Flytten, förutom att det behövs veterinärbesiktning nära inpå transporten så är det jämförbart med att flytta samma sträcka inom Sverige. Möjligen kan hästen ha svårt att förstå språket ;) samt att det blir krångligare vid tvist i och med att det är dansk lagstiftning som tillämpas,

Det finns knott i danmark också så någon ökad risk för eksem är det inte.
 
DU ska tänkta på att den ska besiktigas av Distriktsveterinär (det heter något annat i DK men det vet de) tidigast 48 timmar innan avresan.
Det ta minst 3 dagar att få ut sådan veterinär i DK så man få boka i tid. Sen är det bara att köra över gränsen. Man behöver inte stanna. Pass ska så klart vara med.

Det är inte kul att blir stoppat utan papper. Då få man vänta tillbaka
 
Hur ska man göra nu vid betessläppet på sommaren?
I Danmark har de ju magrare beten och där jag kommer ha hästen är det stora hagar med kraftigt bete. Vill inte riskera att hästen får fång.
Hur lång ska man göra invänjningsperioden för betet? Dela av hagen, ha inne hästen på natten?
 
Hur ska man göra nu vid betessläppet på sommaren?
I Danmark har de ju magrare beten och där jag kommer ha hästen är det stora hagar med kraftigt bete. Vill inte riskera att hästen får fång.
Hur lång ska man göra invänjningsperioden för betet? Dela av hagen, ha inne hästen på natten?

Är det magrare bete generellt i Danmark? Det låter konstigt, snarare som lokala fenommen. Islandshästar och kraftigt bete är sällan en bra kombination men man vänjer in hästar precis som vid liknade förhållande i Sverige, ökar gradvis.

Man kan vänja in hästen på betet, men knappast hindra hästen från att bli smällfet (med ökad fångrisk) om den ska gå på bete dygnet runt på kraftigt bete.
 
Hästar från en del av Sverige kan börja klia sig när de kommer till en annan del. Insektstrycket varierar liksom i Sverige mellan olika delar.
Det var en kommentar till ditt inlägg ¤2 som följer så här: Det finns knott i danmark också så någon ökad risk för eksem är det inte.

Eksemrisken ökar vid byte av miljö med allt vad det innebär.
 
Det var en kommentar till ditt inlägg ¤2 som följer så här: Det finns knott i danmark också så någon ökad risk för eksem är det inte.

Eksemrisken ökar vid byte av miljö med allt vad det innebär.

Men någon ökad risk för eksem när man importerar från Danmark jämfört med att köpa från Sverige finns det vad jag vet inte. Då får man liksom om man köper hästen i Sverige titta på insektstrycket på plats, det finns säkerligen områden som liksom i Sverige är mer eller mindre eksem vänliga, men det finns det inom samma kommun också och ibland samma gård.
 
Men någon ökad risk för eksem när man importerar från Danmark jämfört med att köpa från Sverige finns det vad jag vet inte. Då får man liksom om man köper hästen i Sverige titta på insektstrycket på plats, det finns säkerligen områden som liksom i Sverige är mer eller mindre eksem vänliga, men det finns det inom samma kommun också och ibland samma gård.

Jo, det finns det. Välkommen att lyssna på en veterinär och forskare som kan visa dig klara fakta för vad som gäller.
När det är fråga om eksem är jag mycket noga med vad jag säger och skriver. Upplysningarna här kan vara livsnödvändiga för att klara och leva med sen eksemhäst.
 
Så du
Jo, det finns det. Välkommen att lyssna på en veterinär och forskare som kan visa dig klara fakta för vad som gäller.
När det är fråga om eksem är jag mycket noga med vad jag säger och skriver. Upplysningarna här kan vara livsnödvändiga för att klara och leva med sen eksemhäst.
Menar att det är större risk för eksem om man importerar från Danmark än om man köper en häst från Sverige från liknade naturtyp? Jag skulle gärna lyssna till forskare och veterinärer, men jag har inte hört någon som menat på ökad eksemrisk generellt från Danmark. Du får gärna visa på källor.

Liksom i Sverige, och troligen flertalet länder, så finns det områden som är mindre drabbade av eksem ( och därmed rimligen ger en ökad eksemrisk). Jag tänker på Öland, kustrakter, fjällen mm, faktum är att eksemrisken kan skilja sig ordentligt mellan grannar I praktiken blir det säkert väldigt svårt att räkna ut någon generell eksemrisk, det beror både på naturtyper och hur hästarna är fördelade över ytan.
 
Hej!

Jag importerade en häst från Danmark i vintras. Det som behövs är en distriktsveterinär som tittar på hästen och ger ut ett friskhetsintyg några dagar inför flytten. Dessa papper ska sedan sparas i 6 månder (om jag minns rätt) efter hästen är i Sverige. Sedan behöver du skicka in papper till SIF och göra ett ägarbyte så hästen blir registrerad i Sverige. Det är busenkelt!

Min häst har inte visat några tendenser alls på eksem (kommer från fyn) men liksom alla islandshästar får man ju hålla lite extra koll. Angående bete så har han successivt fått vänja sig vid gräset under våren, liksom alla andra hästar oavsett ras eller ursprungsland. Jag har arbetat som beridare i Danmark och upplevde dock inte att Danska beten var magrare. Hanteringen av hästar är lik den i Sverige och hästkulturen likaså. :)

Mitt råd är att se till att alla papper är på plats, att såklart göra en handelsundersøkelse (besiktning) innan köp och köpa häst från vettiga människor. Jag är så otroligt nöjd med min danska häst. :D
 
Så du

Menar att det är större risk för eksem om man importerar från Danmark än om man köper en häst från Sverige från liknade naturtyp? Jag skulle gärna lyssna till forskare och veterinärer, men jag har inte hört någon som menat på ökad eksemrisk generellt från Danmark. Du får gärna visa på källor.

Liksom i Sverige, och troligen flertalet länder, så finns det områden som är mindre drabbade av eksem ( och därmed rimligen ger en ökad eksemrisk). Jag tänker på Öland, kustrakter, fjällen mm, faktum är att eksemrisken kan skilja sig ordentligt mellan grannar I praktiken blir det säkert väldigt svårt att räkna ut någon generell eksemrisk, det beror både på naturtyper och hur hästarna är fördelade över ytan.

Hästar som importeras från Danmark till Sverige löper en risk att få eksem, ja.
Källa: veterinär, forskare och hudkonsulent i Norrköpingstrakten vars namn jag inte vill publicera här men hon är så pass väl känd bland islandshästfolk och hundfolk. Även avelsdomare.
 
Hästar som importeras från Danmark till Sverige löper en risk att få eksem, ja.
Källa: veterinär, forskare och hudkonsulent i Norrköpingstrakten vars namn jag inte vill publicera här men hon är så pass väl känd bland islandshästfolk och hundfolk. Även avelsdomare.
Ja alla hästar löper risk att få eksem, det är ingen som påstått motsatsen eller?Även hästar som inte flyttas överhuvudtaget utan lever livet i samma hage året runt år efter år riskerar att få eksem. Frågan var om de har ökad risk såsom om man importerar från Island pch mitt svar är att det är inte värre än från Sverige, men liksom när man köper hästar från Sverige så finns det vissa områden som det finns ont om svidknott=ökad risk, menar du att det är fel?
 
Ja alla hästar löper risk att få eksem, det är ingen som påstått motsatsen eller?Även hästar som inte flyttas överhuvudtaget utan lever livet i samma hage året runt år efter år riskerar att få eksem. Frågan var om de har ökad risk såsom om man importerar från Island pch mitt svar är att det är inte värre än från Sverige, men liksom när man köper hästar från Sverige så finns det vissa områden som det finns ont om svidknott=ökad risk, menar du att det är fel?

Ja, och mitt svar var ett svar på ditt påstående enligt detta: Det var en kommentar till ditt inlägg ¤2 som följer så här: Det finns knott i danmark också så någon ökad risk för eksem är det inte.
 
Ja, och mitt svar var ett svar på ditt påstående enligt detta: Det var en kommentar till ditt inlägg ¤2 som följer så här: Det finns knott i danmark också så någon ökad risk för eksem är det inte.

Jag svarade samma sak men förtydligade. Det är alltid varierande risk för eksem och en risk att ens flytta hästen till granngården. Danmark är ingen ökad risk, men områden i Danmark så väl som Sverige, Tyskland mfl länder kan vara problem likaså om hästen behandlats som eksemhäst så man förhindrat symptom/utbrott. Det samma gäller om man har extremt svidknott tryck då är det risk oavsett var hästen kommer ifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 232
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp