Importera från Danmark

Thera

Trådstartare
Jag är lite sugen på en liten Welsh-tjej på 3 år som finns i Danmark.

Är det nån som köpt häst där så får ni gärna berätta!

Vad är bäst, hämta själv/anlita transportör?

Har jag fattat säljaren rätt så behövs en veterinärbesiktning av motsvarande Jordbruksverket innan, men hade ni ändå gjort en ”riktig” besiktning på en 3-åring?

Hur funkar överfart över bron, är det nåt man bör tänka på?

Tacksam för input! 👍🏻
 
Passet ska vara med och så behöver ni registrera ett hälsointyg max 48 h innan avresa i Traces.

Jag hade hämtat den ponnyn själv om jag var du. Det är liksom roligare att hämta själv och göra en road trip utav det. Danmark är ju dessutom nära. Men är man inte van att köra häst är det ju inte lika roligt, om man är orolig och stressar.

Bron är ingenting konstigt. Du bara kör som vanligt. I tullen in till Sverige är det 50-50 chans att de kollar på häsens pass. Det har varit gånger då de bara vinkat förbi oss, och andra gånger har de kollat på hästens pass. Aldrig har de kollat i Traces, men man vill ju ändå göra rätt.

Jag hade veterinärbesiktigat med en vanlig gårdsbesiktning för att i alla fall kolla hjärta och lungor, samt böjprov. Lösa benbitar och sånt ser man ju ofta på ett böjprov, även om hon inte är så gammal än.
 
Jag tror att du måste ha kompetensbevis för transport av hästar för att få köra i Danmark.
Och jag har för mig att traces inte är för alla hästar.
Kolla åtminstone upp ovanstående innan du bestämmer dig...
I övrigt finns det andra med bättre koll än jag...
 
När jag köpte häst från dammark så ombesörjde säljaren transport från danmark till malmö och sedan anlitade jag svensk transportör mellan malmö-norrland. Gick supersmidigt och hästen kom fram i bra skick.
 
Passet ska vara med och så behöver ni registrera ett hälsointyg max 48 h innan avresa i Traces.

Jag hade hämtat den ponnyn själv om jag var du. Det är liksom roligare att hämta själv och göra en road trip utav det. Danmark är ju dessutom nära. Men är man inte van att köra häst är det ju inte lika roligt, om man är orolig och stressar.

Bron är ingenting konstigt. Du bara kör som vanligt. I tullen in till Sverige är det 50-50 chans att de kollar på häsens pass. Det har varit gånger då de bara vinkat förbi oss, och andra gånger har de kollat på hästens pass. Aldrig har de kollat i Traces, men man vill ju ändå göra rätt.

Jag hade veterinärbesiktigat med en vanlig gårdsbesiktning för att i alla fall kolla hjärta och lungor, samt böjprov. Lösa benbitar och sånt ser man ju ofta på ett böjprov, även om hon inte är så gammal än.

Jag tror att du måste ha kompetensbevis för transport av hästar för att få köra i Danmark.
Och jag har för mig att traces inte är för alla hästar.
Kolla åtminstone upp ovanstående innan du bestämmer dig...
I övrigt finns det andra med bättre koll än jag...

När jag köpte häst från dammark så ombesörjde säljaren transport från danmark till malmö och sedan anlitade jag svensk transportör mellan malmö-norrland. Gick supersmidigt och hästen kom fram i bra skick.

Tusen tack för svar! :bow:

Jag antar att det inte är så grundlig veterinärbesiktning de gör innan överfart, hade annars varit skönt att slippa boka en till ”riktig”.
 
Tusen tack för svar! :bow:

Jag antar att det inte är så grundlig veterinärbesiktning de gör innan överfart, hade annars varit skönt att slippa boka en till ”riktig”.
Det är helt olika saker och tracesbesiktningen kollar inte sånt som man vill kolla vid köp - den är till för att se till att hästen inte har med sig smitta över landsgränser.
 
Tusen tack för svar! :bow:

Jag antar att det inte är så grundlig veterinärbesiktning de gör innan överfart, hade annars varit skönt att slippa boka en till ”riktig”.
”Besiktningen” för traces är bara en koll att de inte visar tecken på smittsamma sjukdomar, precis som när en häst ska ut ur Sverige. Beställs i god tid hos fvst.dk.

Jag hade sett till att få en riktig besiktning innan jag bestämde mig för att köpa hästen.
 
Vet nån hur man gör med försäkring, går det att försäkra innan vi hämtar om hon är besiktigad?

Och hur gör man själva betalningen?
 
Vet nån hur man gör med försäkring, går det att försäkra innan vi hämtar om hon är besiktigad?

Och hur gör man själva betalningen?
Vi har importerat flera hästar från Portugal, den senaste för ca 2 månader sedan. Vi kollar runt med försäkringsbolagen och väljer ett som accepterar engelskspråkigt veterinärintyg från det aktuella landet. Betalar försäkringen så snart köpet är uppgjort. Betalning med banköverföring, vår bank kräver bevis för vad man köper för att godkänna så vi skrev ett letter of intent före köp. Köpekontrakt/kvitto mailas. Passet kommer ju med hästen på trasporten.
 
Vet nån hur man gör med försäkring, går det att försäkra innan vi hämtar om hon är besiktigad?

Och hur gör man själva betalningen?
Jag har försäkrat innan hästarna lämnat hemlandet efter besiktning gjorts.
Inte varit några problem hos Agria och Sveland.

Jag har betalat innan de lämnar säljaren, jag har inte hämtat någon själv utan de har åkt med transportörer.
 
Vet nån hur man gör med försäkring, går det att försäkra innan vi hämtar om hon är besiktigad?

Och hur gör man själva betalningen?
Jag har köpt 2 hästar från danmark och har försäkrat dem när jag har betalt för dem. När du betalt övergår ju risken på dig så att säga, om hästen blir sjuk. Detta kan vara bra att skriva i ev köpekontrakt också. Vi har inte gårdsbesiktat så unga hästar utan stuteriet och stuteriets vet har i dialog med mig gått igenom hästens hälsa och det har räckt. jag har istället besiktat hästen när den kommit till sverige (en av dem).

Betalning till utlandet kan vara lite knixigare men ofta behöver du ringa din bank och begära en utlandsbetalning, så hjälper de dig. De är ju lite frågor om pengatvätt och sånt också, vilken valuta du vill betala i osv.

Jag har också anlitat transportör och det har gått kanonbra! Men kom ihåg att beställa vet koll för traces "kredsdyrlæge" :D eller vad det kallas, i god tid innan!
 
Jag tror att du måste ha kompetensbevis för transport av hästar för att få köra i Danmark.
Och jag har för mig att traces inte är för alla hästar.
Kolla åtminstone upp ovanstående innan du bestämmer dig...
I övrigt finns det andra med bättre koll än jag...
Kompetencebevis behövs bara ifall du inte själv äger hästen du kör/ägaren inte är med i bilen.

@Thera som andra sagt, boka tid hos kredsdyrlæge i god tid, typ en vecka i förväg. Den "besiktningen" är typ bara att de avlöser chip och kollar efter tecken på smittsam sjukdom så har inget med en vanlig besiktning att göra. Besiktning på danska heter handelsundersøgelse och här finns en del duktiga kliniker där gör full besiktning med röntgen om man önskar det ute i stallet.
 
Vi har importerat flera hästar från Portugal, den senaste för ca 2 månader sedan. Vi kollar runt med försäkringsbolagen och väljer ett som accepterar engelskspråkigt veterinärintyg från det aktuella landet. Betalar försäkringen så snart köpet är uppgjort. Betalning med banköverföring, vår bank kräver bevis för vad man köper för att godkänna så vi skrev ett letter of intent före köp. Köpekontrakt/kvitto mailas. Passet kommer ju med hästen på trasporten.

Jag har försäkrat innan hästarna lämnat hemlandet efter besiktning gjorts.
Inte varit några problem hos Agria och Sveland.

Jag har betalat innan de lämnar säljaren, jag har inte hämtat någon själv utan de har åkt med transportörer.

Jag har köpt 2 hästar från danmark och har försäkrat dem när jag har betalt för dem. När du betalt övergår ju risken på dig så att säga, om hästen blir sjuk. Detta kan vara bra att skriva i ev köpekontrakt också. Vi har inte gårdsbesiktat så unga hästar utan stuteriet och stuteriets vet har i dialog med mig gått igenom hästens hälsa och det har räckt. jag har istället besiktat hästen när den kommit till sverige (en av dem).

Betalning till utlandet kan vara lite knixigare men ofta behöver du ringa din bank och begära en utlandsbetalning, så hjälper de dig. De är ju lite frågor om pengatvätt och sånt också, vilken valuta du vill betala i osv.

Jag har också anlitat transportör och det har gått kanonbra! Men kom ihåg att beställa vet koll för traces "kredsdyrlæge" :D eller vad det kallas, i god tid innan!

Kompetencebevis behövs bara ifall du inte själv äger hästen du kör/ägaren inte är med i bilen.

@Thera som andra sagt, boka tid hos kredsdyrlæge i god tid, typ en vecka i förväg. Den "besiktningen" är typ bara att de avlöser chip och kollar efter tecken på smittsam sjukdom så har inget med en vanlig besiktning att göra. Besiktning på danska heter handelsundersøgelse och här finns en del duktiga kliniker där gör full besiktning med röntgen om man önskar det ute i stallet.

Tusen tack för svar, nu känner jag mig lite lugnare!!
:bow:
 
Passet ska vara med och så behöver ni registrera ett hälsointyg max 48 h innan avresa i Traces.

Jag hade hämtat den ponnyn själv om jag var du. Det är liksom roligare att hämta själv och göra en road trip utav det. Danmark är ju dessutom nära. Men är man inte van att köra häst är det ju inte lika roligt, om man är orolig och stressar.

Bron är ingenting konstigt. Du bara kör som vanligt. I tullen in till Sverige är det 50-50 chans att de kollar på häsens pass. Det har varit gånger då de bara vinkat förbi oss, och andra gånger har de kollat på hästens pass. Aldrig har de kollat i Traces, men man vill ju ändå göra rätt.

Jag hade veterinärbesiktigat med en vanlig gårdsbesiktning för att i alla fall kolla hjärta och lungor, samt böjprov. Lösa benbitar och sånt ser man ju ofta på ett böjprov, även om hon inte är så gammal än.

När jag köpte häst från dammark så ombesörjde säljaren transport från danmark till malmö och sedan anlitade jag svensk transportör mellan malmö-norrland. Gick supersmidigt och hästen kom fram i bra skick.

Jag har köpt 2 hästar från danmark och har försäkrat dem när jag har betalt för dem. När du betalt övergår ju risken på dig så att säga, om hästen blir sjuk. Detta kan vara bra att skriva i ev köpekontrakt också. Vi har inte gårdsbesiktat så unga hästar utan stuteriet och stuteriets vet har i dialog med mig gått igenom hästens hälsa och det har räckt. jag har istället besiktat hästen när den kommit till sverige (en av dem).

Betalning till utlandet kan vara lite knixigare men ofta behöver du ringa din bank och begära en utlandsbetalning, så hjälper de dig. De är ju lite frågor om pengatvätt och sånt också, vilken valuta du vill betala i osv.

Jag har också anlitat transportör och det har gått kanonbra! Men kom ihåg att beställa vet koll för traces "kredsdyrlæge" :D eller vad det kallas, i god tid innan!

Kompetencebevis behövs bara ifall du inte själv äger hästen du kör/ägaren inte är med i bilen.

@Thera som andra sagt, boka tid hos kredsdyrlæge i god tid, typ en vecka i förväg. Den "besiktningen" är typ bara att de avlöser chip och kollar efter tecken på smittsam sjukdom så har inget med en vanlig besiktning att göra. Besiktning på danska heter handelsundersøgelse och här finns en del duktiga kliniker där gör full besiktning med röntgen om man önskar det ute i stallet.

Hon kommer veterinärbesiktigas på måndag! 🤞🏻

Tanken var att hyra b-kortsbil och hämta själv på lördag, men sen upptäckte jag att de flesta har som villkor endast 25 fria mil och därefter 50 kr/milen (vi landar på 80-100 mil sammanlagt)..

Sen tänkte jag hyrt släp och kört själv, men då en dåre till lastbilschaufför körde om sambon i ishalka två dagar innan jul har vi ingen dragbil.

Till på köpet måste det tydligen registreras redan nu reg.nummer på de/det fordon som vi kommer köra henne med, när säljaren bokar ”födevarestyrelsens” kontroll.

Hur fasen gör jag nu?

Happy Equine tar ca 5000 inklusive moms för hemleverans, men måste man ändå ta ut födevarestyrelsen och registrera i Traces?

De kör redan på onsdag så vi lär ju inte hinna få ut födevarestyrelsen. Eller kan man använda besiktningsintyget?

Förlåt för många frågor! 😬🙏🏻
 
Hon kommer veterinärbesiktigas på måndag! 🤞🏻

Tanken var att hyra b-kortsbil och hämta själv på lördag, men sen upptäckte jag att de flesta har som villkor endast 25 fria mil och därefter 50 kr/milen (vi landar på 80-100 mil sammanlagt)..

Sen tänkte jag hyrt släp och kört själv, men då en dåre till lastbilschaufför körde om sambon i ishalka två dagar innan jul har vi ingen dragbil.

Till på köpet måste det tydligen registreras redan nu reg.nummer på de/det fordon som vi kommer köra henne med, när säljaren bokar ”födevarestyrelsens” kontroll.

Hur fasen gör jag nu?

Happy Equine tar ca 5000 inklusive moms för hemleverans, men måste man ändå ta ut födevarestyrelsen och registrera i Traces?

De kör redan på onsdag så vi lär ju inte hinna få ut födevarestyrelsen. Eller kan man använda besiktningsintyget?

Förlåt för många frågor! 😬🙏🏻
Man måste alltid ha Fødevarestyrelsen till traces.

Känner inte till transportföretaget, men fråga vad de ordnar och vad ni själv måste lösa. Jag ordnade själv besök av fvst när jag skulle ha hem min häst med dansk transportör.
 
Hon kommer veterinärbesiktigas på måndag! 🤞🏻

Tanken var att hyra b-kortsbil och hämta själv på lördag, men sen upptäckte jag att de flesta har som villkor endast 25 fria mil och därefter 50 kr/milen (vi landar på 80-100 mil sammanlagt)..

Sen tänkte jag hyrt släp och kört själv, men då en dåre till lastbilschaufför körde om sambon i ishalka två dagar innan jul har vi ingen dragbil.

Till på köpet måste det tydligen registreras redan nu reg.nummer på de/det fordon som vi kommer köra henne med, när säljaren bokar ”födevarestyrelsens” kontroll.

Hur fasen gör jag nu?

Happy Equine tar ca 5000 inklusive moms för hemleverans, men måste man ändå ta ut födevarestyrelsen och registrera i Traces?

De kör redan på onsdag så vi lär ju inte hinna få ut födevarestyrelsen. Eller kan man använda besiktningsintyget?

Förlåt för många frågor! 😬🙏🏻
Var står hästen? De transportfirmor som kör trav- och galopphästar kan ha en tom plats Danmark-sverige ifall den står någorlunda på ruten. Det måste vara något nytt att man ska registrera fordon så har det inte varit innan. Kom ihåg att intyget från födevarestyrelsen bara gäller i 48 h.
 
Om du har tur så kan de hinna få ut en veterinär är innan onsdag. De brukar inte vara super flexibla men skriver faktisk på hemsidan att man ska boka senast 2 dygn innan så är ju värt ett försök ifall du kan få henne med på en transportfirma på onsdag.
 
Hon kommer veterinärbesiktigas på måndag! 🤞🏻

Tanken var att hyra b-kortsbil och hämta själv på lördag, men sen upptäckte jag att de flesta har som villkor endast 25 fria mil och därefter 50 kr/milen (vi landar på 80-100 mil sammanlagt)..

Sen tänkte jag hyrt släp och kört själv, men då en dåre till lastbilschaufför körde om sambon i ishalka två dagar innan jul har vi ingen dragbil.

Till på köpet måste det tydligen registreras redan nu reg.nummer på de/det fordon som vi kommer köra henne med, när säljaren bokar ”födevarestyrelsens” kontroll.

Hur fasen gör jag nu?

Happy Equine tar ca 5000 inklusive moms för hemleverans, men måste man ändå ta ut födevarestyrelsen och registrera i Traces?

De kör redan på onsdag så vi lär ju inte hinna få ut födevarestyrelsen. Eller kan man använda besiktningsintyget?

Förlåt för många frågor! 😬🙏🏻
Som sägs ovan behöver du ändå ha ut kredsdyrlæge , men ibland kan man få tag i någon snabbt. vi höll på att glömma det på min senaste import, ringde måndag, de kom ut tisdag för som tur var hade de ändå vägarna förbi. Så kontakta dem asap (ring!!).
Vi la inte in något reg nummer i traces :confused:

5000:- tycker jag låter som ett bra pris.
 
Nu är hon i alla fall besiktigad och klar, men såklart åkte vi på covid i helgen.. 🤦🏻‍♀️
Jag hade ju tänkt köra ner och hämta henne, men nu hinner jag kolla över alternativen lite bättre.

Men hur gör jag, det är ju nästan 2 veckor till vi hämtar, betalar jag och försäkrar nu? Förstår ju att ägaren vill ha det klart, men samtidigt känns det vanskligt att äga en häst som jag inte har någon slags koll på. 😬

Jag bjuder på en bild på lilla sötnosen så länge:
A25EFEB8-57FE-468F-97FB-0D3C8558B702.jpeg
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 395
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 669
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 214
Senast: Chilodeur
·
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp