Importera från Spanien

F

favoritponny

har du importerat en häst från spanien?
Hur gick det till?
Kostade?
Hur lång tid tog det?
Vill gärna vet så mkt som möjligt.
:bump:
 
Man kan inte importera från Spanien. Det är ett EU-land och har fri rörlighet för varor (även hästar). Det är frågan om är en införsel och det är Jordbruksverket som som står för bestämmelserna då. Så eftersom de kan ändra sig beroende smittläget i Europa är det enklast att kontakta dom för besked vad som gäller när det är dags. Brukar vara veterinärintyg och pass. Sedan är det en eventuell svensk rasförening som också kan ställa krav på vissa saker om du vill ha hästen inför i deras register.
Så kostnaden blir för veterinär, transport och eventuell registrering.
Är momsredovisningsskylldig för din hästverksamhet i Sverige och köper av en näringsidkare i Spanien kan du köpa hästen utan spansk moms och betala svensk moms istället om säljaren går med på det.
 
Jag har importerat från södra Frankrike (Camargue).

Att hitta en transportör som ville köra när vi ville ha hem hästen var ett gissel. Först bokade vi hos en av de stora travtransportörerna (J), men när vi började närma oss avresedatum så ångrade han sig och sa att det inte längre var möjligt :confused: Vi hade då haft en transportör i "reserv" och det fick bli dom istället (ett mycket bättre val!). Det blev ett par dagar försenat mot vad de från början sa (de blev fast på Mallorca pga att färjan inte tog djurtransporter alla dagar).

På tisdag den 11e november ringde de halv sju på morgonen (till oss) och frågade om de kommit rätt (fick förklara och så bekräftade vi). Det var nämligen inget folk ute och de ville inte knacka på förrän de visste att de kommit till rätt ställe. På eftermiddagen pratade vi med dom igen och lastningen hade gått jättebra (hästen var då i princip vild) och de hade kommit iväg på morronen/fm. Då sa de lite vagt att de kanske skulle åka över Danmark istället för färja Tyskland-Sverige och isåfall komma hem på torsdagen istället för fredagen. Sen hörde vi inte mer förrän på torsdagen. Då ringde de och sa att "Nu är vi i Sverige!" Ungefär 5 mil ifrån där hästen skulle av ;) Jag fick snabbt ringa till stallägarna (de hade nyckel till bommen in till gården vid lösdriften), som tur var var de på väg hem efter en kurs. Pappa fick jag rusa hem från jobbet och sen åkte vi och mötte upp dom. Pålle var trött och stel och lite vilsen. Inte så konstigt med tanke på att han aldrig stått i så trånga utrymmen och knappt sett en transport (lastbil) tidigare. De andra hästarna som var med (dyyyra halvblod från Tyskland, dräktigt andalusiersto från Mallorca etc) såg ut att vara i utmärkt skick. Han fick vila upp sig över natten och sen släppte vi ihop honom med resten av flocken. Gick jättebra och idag tycker han att det är som hemma! ;)

Jag betalade 5000:- + moms (gjorde även de från Spanien), "normalpris" är 8,000:- + moms från Frankrike och 10,000:- + moms från Spanien. Men då fixade uppfödaren med alla veterinärpapper. Det man ska ha är att en distriktare måste komma ut och "besiktiga" hästen senast 48 timmar innan resa (men det är i princip omöjligt att ordna eftersom man måste boka det ett antal dagar i förväg och transportören skjuter en del på dagarna under resans gång). Sen ska samme veterinär (tror jag?) titta på resplanen och godkänna den (transportören har skrivit en resplan för resan), sen ska den in till jordbruksverket i det landet. Lättast för dig är om uppfödaren fixar med det, de flesta transportörer brukar också erbjuda att fixa det mot en summa tror jag. Så pass, vetrinärbesiktning, godkännande av resplanen är väl det som behövs.

Som sagt, de hämtade upp honom tisdag morgon och kom fram torsdag vid kl 18. Från Spanien tar det väl kanske lite längre tid, beroende på hur många de ska hämta upp efter din häst och sen för att det ju också är ett antal mil längre resväg.
 
Förlåt - lite off topic - men GUD SÅ HÄFTIGT !!!!

Åka till Camarque och bara hämta hem en vildhäst så där :love:

Vilken flickdröm, härligt med människor som förverkligar dem!

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Det är skithäftigt!

Det balla är att vi har varit på samma ställe och ridit turridning. Var där en vecka och red. Superfina hästar på det stället :love:

Såg en camarguehäst som töltade :)
 
Jag har varit nere i Spanien två gånger och köpt en unghingst vid båda tillfällena.
Importen är inget krångligt. Hästen skall ha ett veterinärintyg som är max ett dygn gammalt när den kliver på transporten.
Båda gångerna har jag betalat spansk moms för hästen (som är mkt lägre än svensk).
Själva transporten hem tog 4 dagar, kostade ungefär 10.000 kr (inkl. moms).
/M
 
Ja, och jag hade tur och hittade min drömhäst också! :love:

Förstår inte att det inte är fler som gör detsamma!? Det är lätt, härligt och alla blir avundsjuka på vilken fin häst man har (både i huvudet och exteriören) :angel:
 
Det är konstigt att du inte fick med dig en hem ;) du ska inte åka ner och hämta en nu när du letar häst? :D Finns iofs att få tag på närmare, finns ett antal stuterier i Tyskland och Österrike (och Alsace).
 
Kanske ska tillägga att det inte är särskilt dyrt heller ;) Iaf inte om man väljer rätt uppfödare (de som har bra hästar och normala priser).
 
När man kan få en nästan likadan för 3000 spänn i grannsocknen? I don't think so :D

Vi får ha en liten jämförande studie i sommar :bump:
 
:rofl:

Jag bryr mig inte eftersom jag hittat min drömhäst :p :love: , och då behövde jag bara lägga till en nolla (knappt) på din summa ;)

Det får vi allt ha! Är din pålle född med muskelmatta på ryggen? :angel:

edit: 3000 + nolla var alltså inkl. transporten
 
Hm...
70 eurocent per km har jag fått i uppgift nu.
Dvs över 16000:-för att få en häst från Spanien till Göteborg. Sen har ju jag en bra bit ner dit med...
Skulle behöva få tag i något ställe som kör dem billigare än så.
 
Du hade alltså en svensk transport firma som åkte ner? VILKEN?? Då måst ejag ringa och kolla upp det med dem isf.
 
Jag hade en holländsk firma ena gången och en svensk firma andra gången.
/M
 
Vad var det för pris skillnad??
Samt hanterings mässigt, vilken fungerade bäst??
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 896
Senast: Fibusen
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
329
Senast: Törnrosa
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 522
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp