Bukefalos 28 år!

Importera från UK

Yrja

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av att köpa hästar från UK eller Irland och kan komma med bra tips och råd? Kanske tips på bra transportör?

Önskar inga förmaningar om vilken risk jag tar osv, att jag borde köpa en häst i Sverige istället. Jag har hittat en ponny som jag vill köpa om allt ser bra ut på besiktningen. Jag söker nu hjälp för att kunna genomföra köpet på ett bra sätt.

Hästen finns hos en hästhandlare. Men jag ska ombesörja transporten och alla papper själv. Den har godkänt pass.
 
Jag köpte min från Irland för 10 månader sedan, men där ordnade säljaren transporten åt mig, enda jag ordnade själv var veterinärbesiktningen. Men hästen kom fram i väldigt fint skick, så om du pmar mig kan jag ge dig transportbolagets namn.
 
Du får börja med att försöka få det gjort så fort som möjligt. Hinner Brexit träda i kraft kommer det att bli helt andra förutsättningar och kostnader.
Viktigt att tänka om du ska ordna allt själv är att det är lång transport som kräver registrering hos Jordbruksverket eller motsvarande i England. tt det är en godkänd transport och transportör plus ett hälsointyg som inte är äldre än 48 timmar innan transporten påbörjas. Det räcket alltså inte med ett vanligt veterinärintyg från en besiktning.
Tänk också på att tiden transporten tar börjar räknas när hästen börja lastas och inte när man börjar köra.

Om du inte har gjort detta innan är det enklast att inte göra det själv utan att välja en transportör som kör regelbundet och kan hela pappersbiten.
 
Du får börja med att försöka få det gjort så fort som möjligt. Hinner Brexit träda i kraft kommer det att bli helt andra förutsättningar och kostnader.
Viktigt att tänka om du ska ordna allt själv är att det är lång transport som kräver registrering hos Jordbruksverket eller motsvarande i England. tt det är en godkänd transport och transportör plus ett hälsointyg som inte är äldre än 48 timmar innan transporten påbörjas. Det räcket alltså inte med ett vanligt veterinärintyg från en besiktning.
Tänk också på att tiden transporten tar börjar räknas när hästen börja lastas och inte när man börjar köra.

Om du inte har gjort detta innan är det enklast att inte göra det själv utan att välja en transportör som kör regelbundet och kan hela pappersbiten.
Tack! Vetrinärintyget, det kan väl vet som besiktar utfärda eller fixar transportören den biten? Vad säger jag annars till veterinären för att dom ska ordna rätt papper? Jag har fått äldigt få svar från transportörer jag kontaktat, det kanske är julledigheten?

Brexit, när träder det i kraft då? Jag vill ju gärna att ponnyn kommer hem i januari, kan det ändå vara för sent? Kan inget om detta...
 
Läste nu att det är 29 mars, innan dess borde den ju vara här kan man tycka, inte vill han ha den stående längre än nödvändigt och jag vill ha hem ponnyn så snart jag besiktat den.
 
Hälsointyget kan bara vissa veterinärener utfärda och har inget att göra med ett vanligt veterinärintyg att göra. I Sverige är det bara Distriktsveterinärer som kan göra det. Så du måste ta reda på vad som är motsvarande i England.
Det är en EU-bestämmelse.

Det är troligen helgerna som gör att du inte får svar från transportörerna.
 
Anlita en transportör som kan hjälpa dig med hälsointyget. Det är jättekrångligt i England och inte alls så lätt som här hemma i Swe.
 
@Yrja Jag köpte en (irländsk) häst från England för 3 år sedan. Det var svårt att få tag på transportör i julhelgen, och jag fick inte hem henne förrän i februari... :meh:

Men, transportören fixade allt med vetbesiktningar och papper och levererade hem till stallet.
 
Vi köpte vår ponny från Irland för ett år sedan. Säljaren fixade veterinär som besiktade och betalade också för besiktningen. Veterinären ifråga ringde upp mig innan besiktningen och frågade om jag godtog att han besiktade hästen åt mig. Efteråt ringde han upp igen och berättade vad han kommit fram till och att han rekommenderade köp. Sedan mejlade han intyget till mig som jag skickade till förs. bolaget så jag kunde teckna försäkring inan han åkte till Sverige. Säljaren bokade transport som fixade alla nödvändiga papper för export/import. Det var dock jättesvårt att få transport så här på vintern. Mellan vår-höst kör transportörerna skytteltrafik till Sverige men på vintern köper Svenskarna tydligen inte häst från Irland och eftersom transportörerna inte vill köra om de inte har full lastbil så fick vi vänta lite drygt en månad på transporten. Betalade transporten gjorde vi vid avlastning här i Sverige. Kontant i euro.

Innan vi köpte denna häst var vi spekulanter på en som stod i England. Det blev inget köp eftersom den inte gick igenom besiktningen. Samma där. Säljaren bokade veterinär, kliniken ringde sedan upp mig och jag fick betala i förskott med kreditkort över telefon. Veterinären ringde sedan upp mig och sa att han avbrutit besiktningen då hästen var halt vid böjprov. Han rekommenderade inte köp. Dessutom sa han att jag skulle få tillbaka pengar då han inte gjort någon full besiktning. Detta fördes tillbaka på samma sätt som jag betalt - över telefon till mitt kreditkort.

Vill du ha tips på transportör så hör av dig via PM:
 
moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att efterlysa/tipsa om transportör via forumet.
I övrigt, diskutera gärna vidare! :)
 
Tack alla! Just nu är jag mest fundersam på hur jag ska vara säker på att hälsointyget blir gjort. Vad kallas det i england? Health papers? Jag måste fråga transportbolaget om dom kan ordna med det.
 
Tack alla! Just nu är jag mest fundersam på hur jag ska vara säker på att hälsointyget blir gjort. Vad kallas det i england? Health papers? Jag måste fråga transportbolaget om dom kan ordna med det.

Man blir ofta tillfrågad om man vill ha hjälp med allt pappersarbete när man anlitar någon av de större transportbolagen. Blir man inte det så säger man att man vill ha hjälp med det och då brukar de kunna erbjuda den servicen mot en kostnad.
 
Jag importerade min häst ifrån England för snart två år sedan. Jag fixade transportör, via rekommendationer från andra jag känner, som i sin tur skötte alla nödvändiga intyg och all kontakt med säljaren inför transporten samt ytterligare veterinärbesiktningar som behövs för transporten.

Säljaren tipsade om veterinär för själva köpebesiktningen, som jag fick kontakta och där jag även behövde fylla i en bunt papper där jag godkände en massa saker kring själva veterinärbesiktningen.

När besiktningen väl var gjord ringde veterinären upp mig och berättade vad hon hittat och också vad hästen tidigare i livet varit behandlad för - vilket faktiskt kändes väldigt seriöst och intressant att veta. Säljaren däremot fick ingen alls återkoppling av veterinären. Jag var uppdragsgivare och veterinären hade bara kontakt med mig om vad som framkom av besiktningen.

Måste ändå säga att transportören skötte det mesta. Så mitt bästa tips är att få tag i en bra transportör.
Lycka till med hästköpet! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 268
Senast: hundtant
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 216
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp