Importera häst från ex England

Shettisar

Trådstartare
Läser om många som importerar Tinker från ex England. Hur mycket kostar detta ?
Räknar inte in priset på hästen, utan allt det praktiska runt själva resan osv..
 
Sv: Importera häst från ex England

Har just skickat en häst till england. Det kostade 8000 kr. Det är nog samma kostnad åt andra hållet åxo.
Det finns ju många trevliga tinkrar och Irish cob till salu här i sverige så du behöver ju inte importera om du tycker det blir för dyrt.
 
Senast ändrad:
Sv: Importera häst från ex England

Jag har precis tagit hem en häst från England och det kostade ca 6000 kr för transport och ungefär 1500 kr till för veterinär och dokumentation.

Räkna dock med att det kan hända saker på vägen och se till att hästen är försäkrad här i Sverige i god tid innan avresan, så att du inte har karens på veterinärvården för då kan det bli mycket dyrt. Min häst blev sjuk av resan och var i väldigt dåligt skick så se till att kontrollera transportör, att hästen kanske fotas innan avresa och att veterinärintyget innefattar även kontroll av hästens hjärta, lungor, och hela allmäntillståndet. Det intyg jag fick av den engelske veterinären sade absolut ingenting om hästens allmäntillstånd utan det var absolut minimum för att hästen skulle få resa som stod skrivet där, inget mer. Sen kommer det svenska försäkringbolaget antagligen att kräva en ny vet besiktning av svensk veterinär för att livdelen i försäkringen ska träda i kraft ( A 1:an alltså ).

Det har varit besvärligt men vi har fått hem en jättetrevlig häst som vi är väldigt glada över så jag vill absolut inte avskräcka dig från att importera häst därifrån!
 
Sv: Importera häst från ex England

vad kostar det att importera från mer avlägsna länder? som t.ex. canada, usa, kina, ryssland, australien etc?
 
Sv: Importera häst från ex England

Från usa har jag hört att det kostat 30-50.000. Om det är utanför EU så får man ju tänka på att man måste betala tull+moms också så det kan nog bli ganska så mkt dyrare än man tänkt sig.Pluss att hästarna ju måste flygas hit.
 
Sv: Importera häst från ex England

Jo det var just Tinker jag hade i huvudet då :smirk:
Har sett att det blir mer och mer tinkers till salu nu, så kanske jag kan hitta en här i landet istället då.
Tack ialla fall för uppgifterna om priser..
 
Sv: Importera häst från ex England

hofi skrev:
Har just skickat en häst till england. Det kostade 8000 kr. Det är nog samma kostnad åt andra hållet åxo.
Det finns ju många trevliga tinkrar och Irish cob till salu här i sverige så du behöver ju inte importera om du tycker det blir för dyrt.


Inte mer ändå :idea:
Jag har en irländare nu och jag kommer nog åka över och hitta/köpa en egen när han inte finns mer.

Blev glad att höra att det inte kostar mer :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp