Importera häst från Tyskland

Blubben

Trådstartare
Hej!
Är det någon som har importerat häst från Tyskland? Vad bör man tänka på? Kan man på något vis få fram hästens historik eller säljarens historik? Något speciellt man bör tänka på när man skriver kontrakt? Tacksam för all info som går att få😊
 
Jag har köpt tre osedda hästar från Tyskland. Jag såg film på en men bilder på alla tre, sedan bestämde jag mig och betalade innan de lastades (krav från säljarnas sida). Kontrakt kom med posten från en av säljarna som var ett stort försäljningsstall. De andra två tror jag inte att jag fick något på.
Det beror på om hästen tävlats och på vilken nivå, att hitta historik på en privat säljare är nog svårt.

Försäkra hästen innan den åker.
 
Jag har köpt häst i Tyskland. Men jag åkte ned till ett försäljningsstall för att prova flera olika.
Den veterinärbesiktningades på klinik. Röntgenbilderna skickades till min vet. i Sverige för en sekond opinion.
Jag bestämde mig för att köpa den, ringde ett svenskt försäkringsbolag och försäkrade henne. Flög sedan hem. Hästen kom 3 dagar senare med lastbil.

Att tänka på är att försäkra den innan den reser. Jag hade också tagit blodprov och fryst i 6 mån för att veta att hästen inte haft några mediciner/smärtstillande i blodet vid veterinärbesiktningen.
När det gäller historik är det svårt, det enda du kan göra är att fråga säljaren. Och välja om du skall kräva underlag på det som sägs, eller om du skall lita på att det som sägs stämmer. Egentligen är det lika när man köper häst här i Sverige. Dock har vi lättare att kolla upp tävlingsresultat etc vis TDB. Tyskland har inte lika bra system för det, tyvärr.
 
Tack för jättebra svar😊 Vad kostade det ca att köra henne från Tyskland till Sverige? Var du med vid besiktningen i Tyskland? Jättebra med blodprov som du skriver, det är väl det man är mest rädd för, att den fått i sig något innan ridning och besiktning.
 
Tack för jättebra svar😊 Vad kostade det ca att köra henne från Tyskland till Sverige? Var du med vid besiktningen i Tyskland? Jättebra med blodprov som du skriver, det är väl det man är mest rädd för, att den fått i sig något innan ridning och besiktning.

Du kan få offert hos i princip alla transportörer via deras hemsidor. Jag och min häst ska flytta hem till Sverige från Hamburg i februari och jag har fått offert på mellan 5000 och 6000 SEK inkl moms för sträckan Hamburg - Göteborg.
 
Tack för jättebra svar😊 Vad kostade det ca att köra henne från Tyskland till Sverige? Var du med vid besiktningen i Tyskland? Jättebra med blodprov som du skriver, det är väl det man är mest rädd för, att den fått i sig något innan ridning och besiktning.

Jag har köpt två hästar från Tyskland, den ena provred jag och den andra köpte jag osedd. Transporten kostade omkring 5000 kr för den första (en bit söder om Hamburg till Västerås), den andra plockade en granne med sig hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: cf234k
·
Övr. Katt Rent hypotetiskt, om jag skulle välja att importera en kattunge från Europa, dvs utomlands men inte längre bort än så, är det något jag...
Svar
9
· Visningar
1 033
Senast: Sassy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp