Importera häst från Tyskland?

P

provider

Hej! Har ringt på en superfin Holsteiner-valack i Tyskland som jag är jätteintresserad utav. Stora frågan är om man ska hämta den själv därnere om man bestämmer sig for kop?
Vad behovs for intyg osv.? Åker man färja med hästen i transport då, danmark, sen tyskland? Kan ju bli en lång resa.
Några tips?
 
Sv: Importera häst från Tyskland?

Friskhetsintyg och färdplan krävs.

Transportfrågan beror lite på var hästen skall hämtas och resans slutmål.
 
Sv: Importera häst från Tyskland?

Jag kan faktiskt lava att det blir billigare for dej att anlita ett transportbolag!!
Det kommer inte kosta manga tusen kronor fran Tyskland till Sverige, daremot kommer det kosta dej de pengarna i enbart bensinpengar och fargan...dessutom tar det en massa tid.
Ring runt och hor med transportbolagen vad det kostar, sa slipper du tanka pa nagonting. De fixar alla papper som behovs, samt ar proffs pa att transportera hastar, sa for mej kanns battre att lata hasten aka med folk som vet precis allting om vad som behovs.
 
Sv: Importera häst från Tyskland?

Skall du ända till Oslo så lönar det sig helt klart att leja in hämtningen.

Jag som bor i Skåne har hämtat hästar själv både från DK och DE det är ju ofta närmare än att köra från Sthlm t.ex.

Hästpass och 48-timmarsintyg från officiell veterinär krävs. På färjebeställningen anger man häst i transporten så får man stå luftigt. Puttgarden-Rødby tar ju inte heller så lång tid och sen är det bara bron över. Men då har ju du ytterligare ca 60 mil kvar.... (när vi är nästan hemma ;))
 
Sv: Importera häst från Tyskland?

Dessutom kan farjorna vid daligt vader vagra att ta med hastar och levande djur. Sa da far man sta dar tills det ar battre vader.

Transportbolag ar bast, helt klart.
 
Sv: Importera häst från Tyskland?

Jag beställde transport från Jenny Tholin när jag tog hem min från Holland. Jag hade varit ner en vecka tidigare och tittat på honom.

Försäkringen ska vara ordnad innan hästen har kommit och ett friskhetsintyg skall ha lämnats till dem innan den lastas. Hästpass ska finnas nuförtiden också.

Jag skulle gärna ha följt med transportören, men tyvärr hade jag inte pengar till det. (Flyga till Holland för att sätta sig i en lastbil ett par dygn...) Jag skulle aldrig ha hämtat honom själv med släp. Aldrig. Dels för att det hade blivit så otroligt mkt dyrare.(köra långt, uppstallning, boende och mat till mig/oss, bensin osv..) och tänk så mkt som kan hända. Bättre med ett bra transportföretag som är seriösa. Du känner ju iaf inte hästen bättre än dem ändå, eller?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 041
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 129
Senast: Takire
·
R
Hästhantering Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 536
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp