Importera hästtransport

alwnos

Trådstartare
Är det någon som vet vad det är för kostnader som tillkommer när man importerar ett hästsläp? Typ reg.avg och bilprovning mm. Har kontakter i Polen och där ett nytt släp av märket Cheval Liberte
kostar runt 36 000:-.

Anna :banana:
 
Sv: Importera hästtransport

Jag har importerat ett släp från Tyskland. Du får räkna med kostnader på ca 2500 kr (kommer ej ihåg exakt), för reg. besikning och kontrollbesiktning. Sedan måste du ha bromsintyg och lastintyg från tillverkaren av släpet när du ska registreringsbesiktiga det i Sverige. Se också till att du har giltig reg. skylt på släpet under transporten hem till Sverige om du ska köra själv. Det finns speciella tillfälliga reg. skyltar. Jag köpte min transport privat av en vän, och körde hem med den tyska vanliga reg. skylten, sedan avregistrerade de transporten i Tyskland först när registreringsbesiktningen var gjord i Sverige. Man får då ett intyg från Vägverket i Sverige som skickas ner till Tyskland för att intyga att fordonet inte längre finns i urspr.landet. Kolla med din bilprovning och Vägverket. Det står också bra på Vägverkets hemsida.
Lycka till! / Anna
 
Sv: Importera hästtransport

Vet inte vad det kostar men jag (lr mamma) har precis köpt ett CL - släp! Så fint! :) Vilken modell har du valt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 681
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 041
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Blandrastik
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp