Importera hund

Sofie.S

Trådstartare
Är det någon som har importerat hund från Danmark eller Tjeckien?
Vad bör man mer tänka på än pass och vaccin mot rabies?
Har någon erfarenhet av att bila ner själv/flyga/transportbolag - vilket är att föredra?
Har ni tecknat någon extra försäkring?

Hunden har stamtavla och föräldrarna uppfyller de svenska riktlinjerna för avel.
Rasen är Broholmer.
 
Är det någon som har importerat hund från Danmark eller Tjeckien?
Vad bör man mer tänka på än pass och vaccin mot rabies?
Har någon erfarenhet av att bila ner själv/flyga/transportbolag - vilket är att föredra?
Har ni tecknat någon extra försäkring?

Hunden har stamtavla och föräldrarna uppfyller de svenska riktlinjerna för avel.
Rasen är Broholmer.
Jag åkte och hämtade, sov i Helsingborg och tog färjan.
 
Jag åkte och hämtade, sov i Helsingborg och tog färjan.
Vart i Sverige åkte du ifrån?
Nu när vi har suttit och kollat rutten så landar bara resan på mellan 7000-8000kr.
Nattfärja ned med sovmöjlighet, en natt i Prag och hem har vi 148 mil + färja.
 
Vart i Sverige åkte du ifrån?
Nu när vi har suttit och kollat rutten så landar bara resan på mellan 7000-8000kr.
Nattfärja ned med sovmöjlighet, en natt i Prag och hem har vi 148 mil + färja.
Åkte från Örebro och hämtade nån timme in i DK. Sov på vandrarhem och åkte färjan den tid som var billigast.
 
Vi hämtar en valp från Belgien i september. Har redan varit nere och hälsat på valparna en gång, när de var 6 veckor. Vi bor i Skåne, så vi sträckkörde ner (ca. 12 h resa), var hos uppfödaren i ca. 4 h och sen körde vi hemåt igen, fast på hemvägen stannade på en mack i Tyskland mitt i natten och sov några timmar.

Resan kostar ju helt klart en del, vi har ca. 111 mil enkel resa och så tillkommer broavgifter och färjan Rödby-Puttgarden. Valppriset är lägre i Belgien än här men med alla resor så kommer valpen ändå att kosta mycket mer - men i det här fallet är det specifika linjer som jag är ute efter så det är bara att stå ut. ;)

Valpen är naturligtvis vaccinerad mot rabies (samt har pass) när vi hämtar henne och så kommer jag att avmaska med Milbemax, precis som russinbulle föreslår. I övrigt inga konstigheter tror jag.

Just ja, när vi var nere och tittade på valparna hade vi med oss en av våra hundar. Då upptäckte jag att man kan anmäla införsel av hund till Sverige via tullens hemsida och sen åker man på grönt i tullen och blir man stoppad visar man upp det anmälningsnummer man fått. Mycket smidigt!
 
Vi hämtar en valp från Belgien i september. Har redan varit nere och hälsat på valparna en gång, när de var 6 veckor. Vi bor i Skåne, så vi sträckkörde ner (ca. 12 h resa), var hos uppfödaren i ca. 4 h och sen körde vi hemåt igen, fast på hemvägen stannade på en mack i Tyskland mitt i natten och sov några timmar.

Resan kostar ju helt klart en del, vi har ca. 111 mil enkel resa och så tillkommer broavgifter och färjan Rödby-Puttgarden. Valppriset är lägre i Belgien än här men med alla resor så kommer valpen ändå att kosta mycket mer - men i det här fallet är det specifika linjer som jag är ute efter så det är bara att stå ut. ;)

Valpen är naturligtvis vaccinerad mot rabies (samt har pass) när vi hämtar henne och så kommer jag att avmaska med Milbemax, precis som russinbulle föreslår. I övrigt inga konstigheter tror jag.

Just ja, när vi var nere och tittade på valparna hade vi med oss en av våra hundar. Då upptäckte jag att man kan anmäla införsel av hund till Sverige via tullens hemsida och sen åker man på grönt i tullen och blir man stoppad visar man upp det anmälningsnummer man fått. Mycket smidigt!
Bara resa och boende kommer gå på runt 8000kr :o Valpen kostar detsamma som den skulle ha gjort i Sverige. Hemresan är 148 mil + färja.. Men det får det vara värt!
Mitt mål är att få hunden avelsgodkänd och kunna tillföra nya linjer i aveln. D
Det du skrev om tullen var nytt - det ska jag komma ihåg!
Hundens stamtavla skickar man in till SKK?

Hur gör du med försäkring? Har ringt runt till alla bolag men kommer hunden från annat land än Norge eller Danmark måste man veterinärbesikta valpen i Sverige innan försäkringen gäller plus 20 dagar karens.
Olycksfallsförsäkringen gäller dock från dagen man tecknar.
 
Bara resa och boende kommer gå på runt 8000kr :o Valpen kostar detsamma som den skulle ha gjort i Sverige. Hemresan är 148 mil + färja.. Men det får det vara värt!
Mitt mål är att få hunden avelsgodkänd och kunna tillföra nya linjer i aveln. D
Det du skrev om tullen var nytt - det ska jag komma ihåg!
Hundens stamtavla skickar man in till SKK?

Hur gör du med försäkring? Har ringt runt till alla bolag men kommer hunden från annat land än Norge eller Danmark måste man veterinärbesikta valpen i Sverige innan försäkringen gäller plus 20 dagar karens.
Olycksfallsförsäkringen gäller dock från dagen man tecknar.
Leon bilade hit från Österrike, han försäkrades i Sveland före avresa, ingen karens. Exportstamtavla skickades till SKK o veterinärbesiktning inom en vecka efter ankomst.
 
När vi har importerat så har hundarna veterinärvårdsförsäkrats redan innan avresan från hemlandet.
Vi har importerat från Tyskland.
 
Leon bilade hit från Österrike, han försäkrades i Sveland före avresa, ingen karens. Exportstamtavla skickades till SKK o veterinärbesiktning inom en vecka efter ankomst.
Alla bolag nu kräver att en svensk veterinär gör en besiktning innan försäkringen börjar gälla.
 
När vi har importerat så har hundarna veterinärvårdsförsäkrats redan innan avresan från hemlandet.
Vi har importerat från Tyskland.
Försäkringsbolagen har sagt nej när jag har frågat om det, valpen måste besiktas i Sverige.
 
Någon som har koll på om jag måste anmäla till tullen mellan Tjeckien och Tyskland samt Tyskland och Danmark? Danmark till Sverige måste jag anmäla till vet jag.
 
Försäkringsbolagen har sagt nej när jag har frågat om det, valpen måste besiktas i Sverige.

Har bara ringt ombudet så har hen löst det. Kom på att vi har ju tre importerade, den senaste bara för 3 v sen. Alla i Agria.
 
Men har du sluppit karensen då?

Vi har inte haft karens för veterinärvård vid olycka. Som jag skrev innan så är det veterinärvård som vi tecknat. Det behöver man aldrig visa upp nån hund för och det är det som är viktigast just när hunden kommer.
Sen behöver de besiktigas ja för att teckna full försäkring men till dess är man iaf safe ifall en huggorm eller liknande är framme.
 
Försäkringsbolagen har sagt nej när jag har frågat om det, valpen måste besiktas i Sverige.

Försäkra fick jag göra, men ett Svenskt besiktningsintyg skulle vara f-bolaget tillhanda inom 30 dagar från försäkringsdagen trots att han var nybesiktad i Frankrike.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 515
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp