Importera Islänning

arabia

Trådstartare
Någon som vet vad det kostar att importera en Islänning? Hörde av en bekant att det ska vara mkt billigare att direktimportera än o köpa en som redan finns i sverige, någon som vet? Har ioförsig inga planer på att skaffa nån men är mest nyfiken.
 
Ja det kan nog vara billigare i inköp att importera. MEN man måste då räkna med eksemrisken. Eksemet innebär låångt lidande för hästen och massor av extra kostnader för ägaren.

Vill du se vad importerade hästar kostar finns länkar under "Hästlänkar" och "tjänster" och "salu". Tex Frostimport har bra information om vad importen kostar.
 
Det beror nog på vilken typ av häst du letar efter. Du kan hitta bra hästar i Sverige för samma pengar som du importerar en för, från Island. Om man tycker att utbudet i Sverige inte räcker kan man ju också kika i Danmark, de har ofta en lite lägre prisnivå än vi i Sverige. Om man ska ha en vanlig ridhäst så rekommenderar jag det före att importera från Island, för att slippa eksemrisken och även risken för andra importstörningar. Sådant kan bli dyrare i slutändan.
 
Jag pratade med en svensk/islands tjej som föder upp islänningar och säljer till sverige och andra länder.
Man skulle kunna få en grundriden islänning för 15000:- svenska, och importen hem skulle ligga på typ 10000:- eller nåt har jag för mig.
Om du funderar på det kan du få hennes mail adress och prata vidare med henne så du får rätt information =)
Men som nån sa, tänk över det med tanke på eksemrisken!!!
 
Man skulle kunna få en grundriden islänning för 15000:- svenska, och importen hem skulle ligga på typ 10000:-

Då har nog inte denna person tagit reda på faktiska kostnader, förutom dessa summor läggs skatt på hästen. För ston och hingstar är den skatten lägre, och för valack betydligt dyrare som anses som lyxvara. Sen upp på hela kalaset tillkommer momsen på 25 %

Ett litet räkneexempel: 15000 skr x 18 % (skatt för valack) = 2700 skr. Nu kostar hästen 27700 skr sen x25 % = 6925 och då hamnar vi på 34625 kr. Speditören i svergie vill ha en slant, någonstans mellan 1500-2000 kr brukar det handla om.
Hästen skall också hem till gårdsplan, kostnaderna här beror helt på vilket alternativ man använder sig av.

Sen tillkommer vetrinärakostnader, om man vill föräkra sin häst. Alla har inte turen att komma i kontakt med eller känna rätt människor på Island, då kan man klara av den biten redan från början även då mot en högre kostnad. Vaccinationer, skor etc.

Detta är endast grunden, sen kan mycket hända på vägen när det gäller nyimporter som ökar kostnaderna ytterligare.
 
Ett litet räkneexempel: 15000 skr x 18 % (skatt för valack) = 2700 skr. Nu kostar hästen 27700 ...

Jag är urusel på att räkna, men blir det verkligen så här?!!
 
Ja med priset och transportkostnaden så blir 27700 kr, alltså valack med skatten räknad och transportkostnaden.
 
..Och för det priset kan du med lite tur få en grundriden här i sverige.

Som bonus slapp ytterligare en häst stressen med att byta miljö drastiskt och en jobbig flygresa.

Är du beredd på att hästen ev drabbas av eksem så kan du redan i sverige få tag på en riden och kanske tävlingsbar eksemhäst för det priset. :angel:

Eller med lite tur en trevlig äldre frisk häst.
 
Nu kanske jag kommer med en korkad fundering helt apropå liksom, (och jag antar att jag kommer bli motsagd, så shoot me!) men:
På nåt sätt känns det som att "alla" vill på något sätt "avskräcka" folk från att importera häst, framförallt då från island. Största orsaken till detta ska då vara att det finns förhöjd eksemrisk, men även att vår svenska avel har ett minst lika bra, om inte bättre utbud, inte minst med tanke på - just det - eksemrisken. Och själv tänker jag ju så också. Visst ska vi gynna svensk avel av islandshästar, och med tanke på tex antalet medaljer vid det senaste VM:et så finns det stora kvalitetspotentialer inom islandshästkretsarna här. Jag har också tänkt så, att "varför gå över ån efter vatten" liksom, när allt jag vill ha när det gäller att köpa islandshäst - redan finns här i sverige.
MEN!
Sen har jag tänkt vidare. Eller snävare - inte vet jag - men - på island ställs det höga traditionella krav på hästarna. Inte minst när det gäller de hästar som är tänkta till exporten. På island sparas inte sånt som är defekt. Det som inte är bra nog blir korv. Typ. Har inte hästen bästa tänkbara förutsättningarna för att fungera som ridhäst, vare sig det gäller lynne eller exteriör så sorteras den individen bort, framförallt släpps såna individer inte fram till exporten.
Här i sverige har vi inom aveln inte alls samma vare sig kultur eller "ekonomi". Redan innan fölet är fött har vi lagt ned många sköna slantar, och inte sorteras några hästar bort här i sverige för kohasiga ben, för bristande respekt för människan, för svankiga ryggar, för patellaupphakningar, för bråck, för sneda ryggar osv? här i sverige sparar vi på allt - duger det inte till avlaren själv så säljs hästen - då som svenskfödd och med betydligt lägre risk att drabbas av den stora eksemrisken.
Själv har jag två svenskfödda hästar - den ena med ett tveksamt lynne (otrooooooligt känslig - vi jobbar på det, men hade hästen varit född på island hade han troligtvis varit korv för längesedan)), den andra med ett troligt ryggproblem som med största säkerhet kommer leda till en utdömning - innan hästen ens är inriden.
Jag hör inte till de mest erfarna hästköparna, och hade jag vetat vad jag vet idag, när jag köpte mina hästar hade jag nog ställt helt andra krav än jag gjorde då.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma med dessa funderingar, men jag tror att man får en annan sorts kvalitets-sorterad häst om man importerar från island, än vad kan riskera att köpa om man inte har de rätta kunskaperna, här i sverige.

Eller är jag helt ute och cyklar?
:angel:
/ honung
 
När hästarna håller den prisklass som anges här, så är de inte mer kvalitativa än vad man kan finna i Svergie med omnejd. I den här prisklassen är risken störst att man köper på sig ett problem, och det kan med otur bli riktigt stort.

Islänningarna vet till att ta betalt för hästar som har kvalite, och de kostar minst lika mycket på island som här i Svergie. 50-100000 kr är ganska bra kvalitetshästar på Island, dyrare finns också. Sen tillkommer de övriga kostnader som angivits, och de blir större ju dyrare hästen är.

Jag tycker gott att man kan avråda från import då det gäller en vanlig familjehäst, i varje fall från att importera själv. Om man absolut vill ha en direktimporterad, är det säkrare att vända sig till en importör här i Svergie.

Frånsett de eksemrisken och risken för importsjuka, finns det andra problem som kan uppstå. Det går ju inte att skicka tillbaka en egenimport, så vad göra? Hos en importör har man åtminstone en viss garanti och möjlighet, den finns inte när man hämtar hem hästen själv.
 
Jag tycker att det är dumt att köpa en häst från Island bara för att den är billig. (vilket de oftast inte blir i slutänden) Jag tvivlar på att alla dåliga individer sorteras ut, jag har sett en saluvideo med en känd isländsk tränare som visade diverse fult byggda grisepassare som kostade runt 40.000+ frakt om jag inte missminner mig.

Att köpa från Island är absolut ingen garanti för att man får tag i bra hästar.

Däremot så FINNS det mycket bra hästar där, självklart. MEN många skräphästar också.

Det är väl upp till var och en om de vill köpa från Island. Tidigare var min stora dröm att åka till Island och välja ut en häst, men nu har jag ändrat mig, jag tycker inte att det är värt risken för eksem för det första, och för det andra så tror jag mig kunna hitta vad jag söker i sverige för ungefär samma pris. Plus att jag inte vill utsätta någon häst för en flygresa& kraftigt miljöombyte i onödan. Med i önödan menar jag att jag kan hitta vad jag söker på närmare håll. Man skall aldrig säga aldrig, kanske snubblar jag över drömhästen på en framtida islandsresa. Men mitt mål är INTE att importera, uatn i första hand leta i sverige när jag skall köpa häst.

Importerar man så går det inte att snacka bort att risken finns för eksem, den finns även hos svenskfödda, men den borde vara mindre. Jag vill VERKLIGEN inte ha en eksemhäst, jag tycker att det är tillräckligt plågsamt att hålla efter sönderbitna eksemfria hästar under broms& knottinvasioner. Och det brukar ändå mest handla om juver och magar som skall pysslas om där.

Det är en sak att köpa häst från Island för att man vill ha en billig häst och en annan att köpa en som man blivit kär i när man varit där och jobbat. Kanske lite dubbelmoral där, men så resonerar jag.

Plus att jag verkligen vill att fler skall inse att det alltid är förknippat med vissa risker att importera. Det är inte bara romantiskt och spännande. (Och sällan billigt.. Om jag inte hört fel så får inte hästar fraktas med båt från island längre, de måste flyga, och det är inte billigt)

Frostimports hemsida verkar inte fungera just nu, så jag kan inte kolla exakta priser för import. Lägger en länk för senare bruk;

Frostimport
 
Jag skrev faktiskt att jag inte hade några planer på att skaffa nån islänning, bara att en bekant hävdade att det skulle vara mkt billigare att importera själv o det var det jag ville veta om det stämde.
 
Sv: Re: Importera Islänning

Risken är som alla vet, ganska stor att hästen får exem. Och har man den oturen, blir det en DYR affär, kan jag lova. Och en ofantlig massa merjobb. Jag ska ALDRIG mer göra om den betan! Personligen rekommenderar jag det inte, av förklarliga skäl.
Ca 3000 kr extra om året, har jag räknat, med nya inköp av eksemtäcken, särskilda myggmedel, sönderkliade flughuvor , samt specialarrangemang i form av särskilt anpassade lösdrifter mm. Jag har 3 eksemtäcken till varje häst, för att hinna med att laga och tvätta på "sommarhalvåret", som i själva verket sträcker sig från ca 1 April- ca 1 Nov.
 
Sv: Importera Islänning

Ja fattar inte var ni har fått de priserna från? Precis som sagts här så är islänningarna inte dumma på att ta betalt för bra hästar. Och det kan t o m va så att man får betala MER för en högst odinär häst på Island än vad den skulle ha kostat här hemma.

tror man ska ha bra och pålitliga kontakter vid import, eller gör som mamma. Åk på semester på island och kom hem som islandshästägare för att man blir kär i hästen man red på..Då vet man iallafall vad man får ;) :D
Detta va ett bra tag sen och konstit nog fick just den hästen exem efter 7 år i sverige! :crazy:
 
Sv: Importera Islänning

Är lite inne på samma tankebanor som du. Har haft både importerade och svenskfödda hästar, dock inte så många att jag vågar dra slutsatser. Detta är mest funderingar av min lilla erfarenhet.

Ett plus för de svenskfödda är exemfrihet samt lite mer mysfaktor, alltså lite mer kontaktsökande individer.

En jättestor plusfaktor för de islandsfödda är en fantastisk fotföring, inget snubblande i knölig terräng någonsin och även mindre (inga vrickningar o dyl), de tycks mig vara starkare i sina senor och leder. De är också mer respektfulla mot människor på gott och ont.

Tja, mitt statisktiska material är inte så stort men vad tycker ni andra som har erfarenhet av både och? Här på forumet är de flesta förespråkare för svenskfödda på grund av exemrisken men vad säger ni om de andra aspekterna?

Personligen går jag mest efter vilka individer jag tycker om och import vågar jag bara köpa om den redan finns i Sverige då många hästar verkar genomgå nån slags personlighetsförändring efter resan från Island.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
867
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp