Importera islandshäst

A

asjo1932

Ska köpa islandshäst och funderar på att importera från Island. Ngn som har erfarenhet av detta? Fördelar och nackdelar med att importera framför att köpa en svenskfödd?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Importera islandshäst

Jag har ingen egen erfarenhet av att importera en islänning, men den största anledningen till att jag hellre köper en svenskfödd häst, är eksemrisken. Däremot skulle det inte spela mig någon roll varifrån hästen kom om jag hittade mina drömmars häst...
 
Sv: Importera islandshäst

Det är ungefär så jag också resonerar. Har hört att unghästarna på Island är i det närmaste ohanterade fram tills de ska ridas in, ngn som vet varför. Är det av tradition eller finns det ngn tanke bakom. Vill man på så sätt bevara mkt av "viljan" och vildheten hos hästen?
 
Sv: Importera islandshäst

Som eksemhästägare kan jag säga att jag aldrig mer kommer köpa en islandsimport. Jag är osäker på om det är värt risken. Min hade dock eksem när jag köpte honom, så jag visste ju vad jag gav mig in på... Men en eksemhäst är mer än tillräckligt.

Jag har ångest hela sommarhalvåret. Oroar mig konstant, minsta väderförändring till det negativa gör mig helt uppgiven, jag pysslar och köper dyra produkter till honom, allt för att underlätta så mkt som möjligt. Jag kan aldrig resa bort, jag har svårigheter att sova om jag vet att han blivit sämre osv.

Inte har jag hjärta att sälja hästskrället heller:love: :mad:

Skulle jag skaffa mig en islandsimport skulle det vara samma sak, fastän den inte visade eksemsymptom. Så det är inget jag rekommenderar, tyvärr. Jag har inget emot den ekonomiska biten, inte heller att jag måste pyssla om honom mer än min eksemfria häst. Men det psykiska lidande jag (och min häst) har från maj-oktober är inget jag önskar någon annan. :(
 
Sv: Importera islandshäst

Man bör dock vara medveten att trots att man köper en svenskfödd så har man ingen garanti att den inte får exem. Vet inte om jag minns siffrorna rätt men har för mig att ca 7% av svenskfödda och 20 någonting % av islandsfödda för exem.

Finns flera exemhästar istallet och skötts det så är de symtomfria men visst är det mkt merjobb
 
Sv: Importera islandshäst

Javisst, icke att förglömma de svenskfödda med eksem. Men oddsen är ju bättre än om man köper en islandsfödd. Min eksemhäst är symptomfri:), men jag sover inte lugnare för det, tyvärr.

Känns som om jag trackar ner på de islandsfödda, men det är inte min mening. Fastnar lättast för islandsfödda då jag ofta uppfattar de annorlunda i sättet, men det blir nog ingen fler sådan pga eksemrisken. Men man ska väl aldrig säga aldrig....
 
Sv: Importera islandshäst

Jag får nog hålla med dig om att islandsfödda är oftast betydligt trevligare i psyket än svenskfödda.
Däremot tror jag oddsen för eksem är vad man gör dem till. Tar man hand om hästen ordentligt, stallar in på natten under knottsäsong, använder switch, inte övergöder den med kraftfoder, ger mineraler och vitaminer och upprätthåller ett allmänt gott immunförsvar hos hästen, ser till att den är i god fysisk kondition SÅ är jag övertygad om att eksemrisken är minimal.
Jag har importerat närmare 30 hästar och endast en av dem har fått eksem - efter det att den såldes. Den nya ägaren släppte hästen på bete under maxknottsäsong utan täcke eller switch.
 
Sv: Importera islandshäst

asjo1932 skrev:
Har hört att unghästarna på Island är i det närmaste ohanterade fram tills de ska ridas in, ngn som vet varför. Är det av tradition eller finns det ngn tanke bakom. Vill man på så sätt bevara mkt av "viljan" och vildheten hos hästen?
De flesta hästarna går dock i flock och får därigenom en grundlig social uppfostran. Jag tvivlar på att människor kan ge signaler lika snabbt och med ett sådant finlir. Dessutom funkar flocken 24/7, vi umgås oftast inte så många timmar med vår häst ...

Personligen skulle jag inte importera en häst, om jag inte var ute efter något exceptionellt, en udda stam eller så. Trevliga hästar och fina tävlingshästar finns att få tag i både här och i våra grannländer. Fördelen med att köpa här är ju också att du kan provrida och träffa hästen innan du betalar.

PS Förutom eksemrisken, så har du också ett längre acklimatiseringsbehov för en import; fullständigt foderbyte, ny miljö osv.
 
Sv: Importera islandshäst

diny skrev:
Man bör dock vara medveten att trots att man köper en svenskfödd så har man ingen garanti att den inte får exem. Vet inte om jag minns siffrorna rätt men har för mig att ca 7% av svenskfödda och 20 någonting % av islandsfödda för exem.

Finns flera exemhästar istallet och skötts det så är de symtomfria men visst är det mkt merjobb

Den undersökning som nyligen genomförts visade på att hälften av de islandsimporterade hästarna fick eksem inom 2 år och sedan ökade andelen, medan det var några % av de svenskfödda som fick eksem. Jag skulle inte våga importera igen. Har upplevt att två ston utvecklade eksem samma sommar hos mig 12 resp 9 år efter importen och går och bävar för att detsto jag importerade 1999 kan utveckla eksem. Så nej tack! Möjligen om man importerar ett föl när det nyss är avvant så det får växa upp här och vänja sig samt bygga upp ett immunförsvar mot knotten och annat bitande och stickande otyg. Det verkar som om de som importerats i tidig ålder klarar sig bättre. Men då tappar du ju den där biten med "vildhästuppfödningen" på Island...
 
Sv: Importera islandshäst

foldar skrev:
Jag får nog hålla med dig om att islandsfödda är oftast betydligt trevligare i psyket än svenskfödda.
Däremot tror jag oddsen för eksem är vad man gör dem till. Tar man hand om hästen ordentligt, stallar in på natten under knottsäsong, använder switch, inte övergöder den med kraftfoder, ger mineraler och vitaminer och upprätthåller ett allmänt gott immunförsvar hos hästen, ser till att den är i god fysisk kondition SÅ är jag övertygad om att eksemrisken är minimal.
Jag har importerat närmare 30 hästar och endast en av dem har fått eksem - efter det att den såldes. Den nya ägaren släppte hästen på bete under maxknottsäsong utan täcke eller switch.

Jag håller med men då måste vi ju också ge kryptisk rätt i att man bör sköta importerna som om de hade eksem för att undvika att de skall få det.
 
Sv: Importera islandshäst

min nya tävlingshäst importerade är nyligen importerad från island, han importerades för att säljas om jag inte var intresserad efter provridningen.
Anledningen att jag inte köpte en svenskfödd var att jag helt enkelt inte hittade en tillräckligt bra häst i sverige eller danmark. Islands utbud av bra tävlingshästar tycker jag iallafall är så mycket större, dessutom tycker jag att islandsimporterna överlag är mycket trevligare i hanteringen inte lika "påiga" dom har en annan respekt för människan helt enkelt.

eksemrisken är självklart stor men då jag bor i ett hysat bra läge med mycket blåst och lite insekter , jag har dessutom själv träffat många många svenskfödda och danskfödda islandshästar med eksem.
en av mina egenuppfödda hästar fick eksem som 1 åring trots att båda föräldrarna var friska.

skulle dock aldrig importera en osedd häst, inte ens om jag sett en video risken att kemin inte stämmer tror jag är stor
 
Sv: Importera islandshäst

asjo1932 skrev:
Ska köpa islandshäst och funderar på att importera från Island. Ngn som har erfarenhet av detta? Fördelar och nackdelar med att importera framför att köpa en svenskfödd?
Ja, vår första islänning var precis nyligen importerad, men vi köpte honom av en hästhandlare i Sverige. Den stora nackdelen som gör att jag till varje pris skulle undvika importera häst: EKSEM! Vår första har nämligen mycket gravt eksem och risken att importerna får det är alldeles för stor för att bortse från.

Jag ser inga fördelar med att importera från Island. Jo, möjligen om man inte hittar den kanontävlingsvallack man tänkt sig i Sverige och han står på Island. Men kanonavelsstoet eller hingsten är ju inte någon höjdare att köpa där: om de får eksem så är avelsmöjligheten lika med noll.... Enbart en vallack som man vill tävla kan ju behålla något av värdet även om den får eksem.
 
Sv: Importera islandshäst

foldar skrev:
Jag har importerat närmare 30 hästar och endast en av dem har fått eksem - efter det att den såldes. Den nya ägaren släppte hästen på bete under maxknottsäsong utan täcke eller switch.
Jo, fast det är ju lite trist det där... att behöva behandla hästen som om den hade eksem för att den inte ska få det... :crazy: Visst funkar förebyggande jobb, men då har man ju ändå (nästan) allt jobb som det innebär att ha en eksemhäst....
 
Sv: Importera islandshäst

Tack för alla synpunkter och kloka åsikter. Finns det någon där ute vars importerad häst inte utvecklat eksem trots att ni inte tagit till förebyggande åtgärder. I så fall, var bor ni, hur är klimatet där?
 
Sv: Importera islandshäst

Två som jag haft tidigare hade inte eksem så vitt jag vet. En importerad -89, död -04 (24 år gammal, hade tidigare varit gravt vanskött). Vi hade honom hans sista år, hade bott här och där. Den andre född -89, importerad -94/-95 hade inte eksem runt millenieskiftet. Vistades mest i södra norrland.

Har dock sett många turhästar som anlänt samtidigt till samma gårdar och det är ett grymt lotteri om vilka som får eksem eller inte.
 
Sv: Importera islandshäst

asjo1932 skrev:
Tack för alla synpunkter och kloka åsikter. Finns det någon där ute vars importerad häst inte utvecklat eksem trots att ni inte tagit till förebyggande åtgärder. I så fall, var bor ni, hur är klimatet där?

Vi har två importer i stallet. Den ena är inne på sin tredje sommar utan eksem och den andra sin femte eller sjätte. Dom switchas bara, men annars går dom ute som dom vanliga. Alltså inget speciellt förebyggande för att dom inte ska få eksem. Dom har haft tur än så länge :) Vi bor i västra götaland och det är en hel del knott och mygg hela tiden tycker jag det känns som. Vissa dagar är fruktansvärda...
 
Sv: Importera islandshäst

Det finns säkert importer som inte utvecklar eksem, men många av dem gör så i den senare delen av livet när åldern börjar göra sig påmind.

Vet nu en pålle som fått eksem, import 98 och eksem började nu i år.
 
Sv: Importera islandshäst

Den här hästen, som är i 30-årsåldern på bilden, importerades på mitten av 1970-talet och stod i Göteborgstrakten och i västra Småland.

LinnaSkkublakkur.jpg
 
Sv: Importera islandshäst

Åååh är det Sökku-Blakkur :love: ??

Enstaka importer är helt immuna mot eksemet. För trettio år sen hade man ju ingen aning om eksemsskydd utan behandlade importerna som vilken häst som häst.

Förvånansvärt få av de där riktigt tidiga slaktimporterna fick eksem enligt mitt minne.

Men efter de stora importerna på 80-talet och framåt följde jag under en 15-årsperiod ca 160 hästar - varav mer än 65% fick rejält eksem och nära 90% i vissa regioner, typ Lerum-Floda- Alingsås och Värmland. Men då hade ju en del av dem bara varit något år i Sverige så siffran har säkert stigit.

Jag försökte själv importera ur en del blodslinjer jag sett mindre eksem från och undvika vissa andra men hade ändå ca 40% eksem och fick rensa bland avelshästarna.

Mina "gamla" importer som gått oskyddade i alla år i Värmland och inte fått eksem har från början varit mer opåverkade av insekterna. Det är som en del hästar ligger långt åt det oallergiska hållet, merpartern i mitten och en del är starkt allergibenägna.

De sistnämnda får eksem även om de är svenskfödda, och de förstnämnda inte ens om de är importerade till knottskogarna. Mittemellanfraktionen får eksem om de är importerade men inte om de är svenskfödda. En del av de svenskfödda här har övergående kli-episoder som unga, andra har lite mer känslighet utan att gå över eksemgränsen.

Men ska man avla BORT eksemet ska man försöka selektera så långt åt det eksemfria hållet som möjligt. Ur mittenmaterialet blir det alltid en och annan som får med sig tillräckligt med disposition för att utveckla eksem.

Problemet är att det ännu inte går att förutsäga vilken grupp en häst tillhör. Att importera tio för att välja 1-4 resistenta för att avla på är inget jag rekommendera ekonomiskt :crazy: eller egentligen ur hästindividsynpunkt - vad sker med de 6-9 eksemhästarna ?

Jag hoppas verkligen på forskningen som faktiskt pågår - att kunna testa allergisk disposition mha blodprov innan export vore ett kanonmedel för islänningarna. Visst skulle många hästar bli osålda precis som när man spattröngtar innan köp men långt fler skulle ju VÅGA köpa de testade hästarna !
 
Sv: Importera islandshäst

Jag har numera bara 2 importer kvar.
Den ena är 28 år, importerad som 5 åring och fick eksem som 24 åring.
Efter 19 år i Sverige alltså.
Den andra är 20 år, importerad som 3 åring och eksemfri.
Vi bor i knotthelvetet och grannens halvblod fick också eksem.
Däremot så har samma grannes importerade Islandshäst fortfarande klarat sig från eksem.
Den grannen köpte halvblod just för att slippa eksemet.......
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
462
Senast: Fetaost
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 683
Senast: Guldaskig
·
Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
729
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp