Importera, utbilda och sälja hästar

Gyllene

Trådstartare
En av mina framtidsdrömmar är att starta ett litet företag där jag importerar hästar och ponnys som jag sedan tränar och säljer.
Jag vill egentligen bara veta hur rimligt det är att göra något sådant här, om Irland är ett dåligt importland (pga vattnet man måste färdas över) och om Holland eller Tyskland är bättre.
Tack!
 
Samma dröm som mig då! :D

Anledningen till att importera främst unghästar är ju att det är billigare än i sverige. Köper du dessutom en 5-6 stycken åt gången så spar man en hel del.

Det viktigaste är att se till att du funnit ett bra stall. Om det är ett stall som kan tänka sig sälja flera hästar till dig under en längre tid skulle jag åka ner och kolla och se miljön och hanteringen av hästarna. Skulle aldrig våga köpa utan att ha sett hästarna och miljön :nailbiting:
Var de kommer ifrån har inte så stor betydelse, det finns fins stall över allt och det finns skit stall överallt, därav måste du åka och titta.

Glöm inte Estland och Lettland.
 
Vill du kunna sälja hästarna så har faktiskt ursprungs landet en viss betydelse. Det är t ex inte alls lika lätt att sälja hästar ifrån Estland och Lettland som från Irland.
Det som du måste ha med i kalkylen för en sådan här rörelse är att inköpet av hästarna nog är den lägsta kostnaden.
Om du ska ha det som rörelse får du räkna med uppehället för hästen under tiden du utbildar den. Om man gör en kalkyl på att hästen kostar 3 000 i månaden för stall, foder och hovslagare så blir det på 6 månader 18 000. Då är inte ev försäkring och veterinärbesök med i priset. Sedan får du räkna med kostnader för annonser, filmer och kanske visningar (om man behöver köra till ridhus m m) i samband med försäljningen.
Inköpspriset på hästen + transport + veterinärintyg och ev färdplan för importerade hästar ska läggas till kostnaderna för att hålla hästen och även ge dig en förtjänst d v s att får lön för arbetet. Din lön/vinst ska sedan beskattas och moms ska betalas in när du nu ska driva det som företag. Ovan på det kommer som det ser ut idag Konsumentköplagen att gälla vid försäljningen vilket gör att man som säljare gör klokast i själv stå för en ordentligt klinikbesiktning av hästen vid försäljningen. Man får också vara beredd på att få hästen tillbaka om den inte passar köparen.
Även om det än så länge handlar om drömmar så är det inte helt enkelt att genomföra det om vill göra det på ett ärligt sätt. Det finns mycket att tänka på runt om och dessutom börjar köparna bli mer och mer medvetna om vad dom köper. Därför är det kanske inte lika lätt längre att köpa dom billiga hästarna som det är att tjäna på att köpa irländska kvalitets hästar och tjäna lite på. Det kräver då mycket kunskap om att köpa in rätt häst och pengar för att starta upp rörelsen. Ja det kräver också att man är en duktig ryttare och kan tävla hästarna en del med bra resultat innan försäljningen.
 
Håller verkligen med @Masse ang vikten av vad för land man importerar från om man primärt ska satsa på att importera utifrån TS tråd ang att starta verksamhet.
Som jämförelse så Irländska importer har ju ett hundrafalt bättre värde än Estland/Lettland s export/importer . Med all rätt kan jag tycka .
 
Varför måste du importera hästarna? Det finns ju massor av bra svenska hästar.

Tippar på att de svenska hästarna inte isåfall särskilt ofta säljs till mellanhand av denna typ utifrån TS tankar - utan endera utbildas i uppfödarens regi med dess samarbetskontakter/team - alternativt säljs direkt till privat person ?
 
Jag tycker @Masse nämde mkt bra saker.

Sen i övrigt ang vad som är säljbart etc. Vissa länder har ju stammar som är mer attraktiva, i ropet eller bara klassiskt gångbara inom vissa grenar.
Så ursprungsland kan ha stor betydelse både i form av utevistelse, foder etc under uppväxt ihop med hur de skos, tänder fixas, vetvård etc påverkar växande hästar.
Men också i form av stammar.

Sen om man är duktig kan man sälja iom bra utbildning.
Har man bra kontaktnät kan man sälja på det.

Generellt bör man ha kunskap.
Du måste veta vilka hästar som drar kunder. Vilka du med enkla medel kan göra så mkt bättre att det går att tjäna ngt på det.
Och du måste välja rätt kund åt rätt häst för att inte få tillbaks dem(och då ev i sämre skick ridbarhetsmässigt bl.a.).

Har man kontakter med rätt försäljningsstall/uppfödare utomlands, vet vilka hästar som är värda att försöka med, själv kan utbilda och har bra kontaktnät kan du absolut tjäna på det.
Men det kräver rätt mycket kunskap inom fler områden än bara träna hästar.
 
Om det går att få ekonomi i det hela beror även på en del yttre omständigheter. För cirka 15 år sedan sammanföll svensk högkonjunktur och babybommsbarnen i ponnyålder med ekonomiska problem i en del exportländer. Den höga efterfrågan (som inte kunde fyllas av svenskfödda ponnyer) gjorde det möjligt att köpa billigt och sälja dyrt. Idag är efterfrågan på ponnyer inte densamma p g a mindre ålderskullar (trots högkonjunkturen). Efterfrågan på stora hästar är förstås inte lika beroende av demografi, men konjunktur spelar förstås roll.
 
Har en bekant som köper in irländska ponnyer och tävlar och säljer. Det verkar vara rätt enkelt att sälja dem, inte sällan gör hen vinst. Det är dock en sidoverksamhet, ska det bära sig själv får man vara väldigt skicklig. Men då finns möjlighet att ha dem "billigt" med eget stall och grovfoder. Hade satsat på Irland, är själv minst skeptisk till importer därifrån snarare än Holland tex.
 
Det verkar finnas en i det närmaste oändlig marknad för maxade c och d-ponnyer från Irland i prisklass 40 000 - 60 000 kr. Ser sådana hos försäljningsstall hela tiden och de säljs i regel på typ en vecka eller två efter att de kommit till Sverige. Då har man ju inte så mycket kostnader för uppehälle.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp