Importera valp (utbruten från Valp 2021)

Red_Chili

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att importera (från europeiskt land kan tilläggas)? Finns det några problem att ta hänsyn till som dyker upp just pga att det blir en import? Jag kommer hälsa på uppfödaren innan valpköp om möjligt (i dagsläget är det ju liiiite svårt) och litar på att vi kommer hitta något bra sätt att få hit valpen också, troligen tar jag väl en bilsemester dit...
 
Är det någon här som har erfarenhet av att importera (från europeiskt land kan tilläggas)? Finns det några problem att ta hänsyn till som dyker upp just pga att det blir en import? Jag kommer hälsa på uppfödaren innan valpköp om möjligt (i dagsläget är det ju liiiite svårt) och litar på att vi kommer hitta något bra sätt att få hit valpen också, troligen tar jag väl en bilsemester dit...
Jag har importerat från 4 olika länder, Ryssland 3 ggr, en gång var från två andra EU-länder och en från Norge (Norge räknas väl knappt som import :D).

Det jag har varit noga med att försäkra valpen innan den fyller 4 mån, just för att slippa reservationer vid eventuella ledbesvär. Sen ska valpen besiktas i Sverige och besiktningsintyg skickas till försäkringsbolaget. Kanske är olika på olika bolag, men de flesta har de reglerna så det kan vara värt att kolla upp.

Själva resan har vi löst på olika sätt, flyg eller båt/bil, courier, uppfödaren har kommit hit, skickats som cargo osv. Det är olika regler beroende på hur valpen reser, all information om det finns på jordbruksverkets hemsida. Ingen av mina valpar eller vuxna hundar har tagit illa vid sig av resan vad jag kunnat märka, oavsett hur de har rest. De är trötta, absolut, men glada och öppna när de kommer fram.

Enda nackdelen jag sett hittills är att bilder och filmer inte alltid visar allt. Hittills har alla mina varit friska med bra temperament, speciellt tacksamt då jag har en ras där både mentalitet och hälsa kan svaja. Mina importer från Ryssland är utan tvekan de friskaste och mentalt bästa hundarna jag har haft. Men exteriören har varit varierande och jag har fått hundar med lite halvtaskiga rörelsemönster som inte filmer har visat. Åker man dock och hälsar på valpen så kan man ju upptäcka sånt i tid.
 
Jag har importerat från 4 olika länder, Ryssland 3 ggr, en gång var från två andra EU-länder och en från Norge (Norge räknas väl knappt som import :D).

Det jag har varit noga med att försäkra valpen innan den fyller 4 mån, just för att slippa reservationer vid eventuella ledbesvär. Sen ska valpen besiktas i Sverige och besiktningsintyg skickas till försäkringsbolaget. Kanske är olika på olika bolag, men de flesta har de reglerna så det kan vara värt att kolla upp.

Själva resan har vi löst på olika sätt, flyg eller båt/bil, courier, uppfödaren har kommit hit, skickats som cargo osv. Det är olika regler beroende på hur valpen reser, all information om det finns på jordbruksverkets hemsida. Ingen av mina valpar eller vuxna hundar har tagit illa vid sig av resan vad jag kunnat märka, oavsett hur de har rest. De är trötta, absolut, men glada och öppna när de kommer fram.

Enda nackdelen jag sett hittills är att bilder och filmer inte alltid visar allt. Hittills har alla mina varit friska med bra temperament, speciellt tacksamt då jag har en ras där både mentalitet och hälsa kan svaja. Mina importer från Ryssland är utan tvekan de friskaste och mentalt bästa hundarna jag har haft. Men exteriören har varit varierande och jag har fått hundar med lite halvtaskiga rörelsemönster som inte filmer har visat. Åker man dock och hälsar på valpen så kan man ju upptäcka sånt i tid.
Tack för noggrant svar! Det där med försäkring/veterinärbesiktning ska jag absolut lägga på minnet! När det gäller att köpa "osedd" hund är jag i det här läget inte ett dugg orolig pga seriös uppfödare som jag haft kontakt med länge och följt på håll i många år, och vi har gemensamma bekanta som bara har gott att säga osv. Tror alltså att uppfödaren kommer vara helt ärlig och ha oerhört bra valpar. Att uppfödaren skickar iväg en valp med tex halvtaskiga rörelser tror jag inte kommer hända (men det är klart, olika personer kan ju se saker på olika sätt)
 
Jag köpte en fransk bulldog 2013. Importerad från Tjeckien. Köpte från en mellanhand, allt låt bra och seriöst. Visade sig att hela kullen importerades och stamtavlan fick jag till svar var ogiltig, de ”skyllde” på att Sverige inte hade samma system som Tjeckien och då litade jag på det och ”köpte” resonemanget. Förmodligen kom han från en valpfabrik. Han fick ett lyckligt liv men jag lärde mig en läxa, att inte vara godtrogen och kolla upp saker själv.

2018 valde jag att importera en Broholmer från Tjeckien och jag var så nojjig!! Hörde mig för och fick referenser på uppfödaren. Kollade till och med hur hennes ägor såg ut vis Google Maps :angel:
Jag fick oändligt med filmer på valpen i rörelse och bilder. Vi skrev kontrakt på att hon skulle beställa en exportstamtavla, då jag var nojjig att få en icke regristrerad hund igen.
Hon var van vid att sälja hundar utomlands och hade alla papper i ordning. Hon hade som standard tex att utfärda pass.

Det man ska ha i åtanke är att vissa uppfödare inte alls är villiga att behålla valpar tills de är 15 veckor. Vissa kan men tar en summa för det. Min uppfödare tog inget extra betalt då hon hade en till kull samtidigt hemma och resonera att det inte var så mycket extra arbete att hålla en valp åt mig. Efter mig har fler köpt valp från henne och hon har inte tagit betalt för ”besväret” då heller.

Själva resan gick väldigt bra, både dit och hem.
Hela kalaset med resan, utökad försäkring på bil, övernattning, utgifter för att registrera i SKK landande på 6000kr.
Skulle absolut kunna importera igen!
 
Jag importerade ju Emiron från Tjeckien i maj i år. Planen var från början att åka ned och hämta honom själv med bil men precis innan det var dags så stängde hela Europa ned och ingen privatperson kom verken in eller ut ur sina länder. Valet stod då mellan att avboka honom eller köpa honom osedd och få honom transporterad av ett transportföretag hit. Efter viss tvekan så valde jag ju då det senare. Att köpa ett djur osett är alltid lite riskabelt oavsett hur seriös säljaren är.

Jag upplever det som tämligen enkelt att importera, se till att valpen har rätt vaccinationer i rätt tid så är det inga problem. I övrigt är det ju såklart noga med att man kollar uppfödaren, precis som när man köper i Sverige. Jag hade kontakt med flera valpköpare som köpt av denna uppfödaren tidigare och hörde mig för i olika kretsar för att kolla av hur uppfödaren låg till.

Emirons uppfödare exporterar nästan alla sina valpar och är van vid hur det hela ska gå till så det var inga som helt problem, hon hade koll på läget och var väldigt transparant med alla dokument, papper osv. Transportkostnaden inkl lån av transportbur hos transportföretaget landade på ca 5000 kr. Använde samma transportföretag som uppfödaren brukar använda och var nöjd med det. Han åkte väldigt bra och lugnt hela den långa vägen och sov större delen av tiden.

Skulle utan problem kunna importera igen och kommer nog göra det också i framtiden.
 
Hämtade hem min valp från Estland med färja för ca 20 dagar sen. Pga hur läget har sett ut valde jag att inte hälsa på kullen innan. Flera från kullen skulle åt andra håll, mest Finland, så hennes veterinär hade koll på allt. Gick smidigt. Jag Försäkrade valpen innan hämtning. Och uppfödaren mötte upp i hamnen för att personligen gå igenom allt med pass, stamtavla, vacciner, valp påsen osv.. Det kändes bäst för oss båda!
Innan avfärd så föranmälde jag vår ankomst i tullen så det va bara att ”åka igenom”.
 
Hämtade hem min valp från Estland med färja för ca 20 dagar sen. Pga hur läget har sett ut valde jag att inte hälsa på kullen innan. Flera från kullen skulle åt andra håll, mest Finland, så hennes veterinär hade koll på allt. Gick smidigt. Jag Försäkrade valpen innan hämtning. Och uppfödaren mötte upp i hamnen för att personligen gå igenom allt med pass, stamtavla, vacciner, valp påsen osv.. Det kändes bäst för oss båda!
Innan avfärd så föranmälde jag vår ankomst i tullen så det va bara att ”åka igenom”.
Ras?
 
Jag har importerat från England, Nederländerna och Finland.
Den engelska uppfödaren är en valpköpare till mig, så honom hade jag ju träffat tidigare. Jag bodde en natt hos dem innan jag sedan först åkte taxi från Brighton till Heathrow, flög med valpen i kabinen till Helsingfors, sedan till Stockholm, sedan till Sundsvall och dagen avslutades med en kortare biltur från Midlanda (Härnösand/Sundsvall flygplats) och hem. Vi lämnade uppfödaren i Brighton kl 7 på morgonen lokal tid och kom hem vid 23-tiden... Det gick ingen nöd på valpen, som ju var med mig hela dagen. Detta var 2013 och på den tiden krävdes dispens från Jordbruksverket för att få ta in valp under 3 månder. Denna dispens fick jag i brevlådan dagen innan jag skulle åka, så det var lite svettigt ett tag...

Den holländska uppfödaren kände jag sedan tidigare och inte heller där besökte jag kullen innan jag hämtade min valp. Uppfödaren mötte upp mig på Schiphol flygplats med valpen, vi satt i en timme och pratade och åt, innan jag flög hem med valpen i kabinen. Detta var i januari 2015 och jag hade hunnit ansöka om dispens om att få ta in en 8 veckors valp innan införselreglerna ändrades i slutet av 2014... Jag var nog en av de sista som lagligt kunde ta in en 8 veckors ålder till Sverige från annat EU-land.

Min finska import är den enda som jag köpt från en uppfödare som jag inte kände sedan tidigare, men jag kände uppfödaren till mamman till kullen, som också hjälpte till språkmässigt då min valps uppfödare inte kan vare sig svenska eller engelska. Inget besök innan jag bilade ca 75 mil enkel resa för att hämta valpen.
 
Jag har importerat från ,Ungern,Polen,tjeckien,slovakien,belgien,NL, tyskland och Israel.
Ibland av uppfödare som aldrig har exporterat,så då får man förklara vad som gäller.
Aldrig haft något problem,tog dock ett tag att få den polska stamtavlan då landets KK inte är den snabbaste org.
 
Vi hämtade vår yngsta i Italien. Var noga med vaccinationer, exportstamtavla mm. Uppfödaren är professionell handler (utställning) och kullen gick till fem andra länder, bara två kvar i Italien, så hon är van att exportera.
Vi fick filmer hela tiden och hade kontakt via Messenger. När det var dags körde vi ner med husbilen, de andra två hundarna var med. Inga problem alls. Vi hade planerat fyra dagar för hemfärd, men valpen var så lugn att det gick på två! Körde två timmar, stannade för kisspaus, sen två timmar till. Bara la sig och sov i buren, så vi körde på 🚐
En del tycker att man missar en del med de där två månaderna extra, men det har inte varit några problem. Jag skulle absolut kunna importera igen.
 
Tack för noggrant svar! Det där med försäkring/veterinärbesiktning ska jag absolut lägga på minnet! När det gäller att köpa "osedd" hund är jag i det här läget inte ett dugg orolig pga seriös uppfödare som jag haft kontakt med länge och följt på håll i många år, och vi har gemensamma bekanta som bara har gott att säga osv. Tror alltså att uppfödaren kommer vara helt ärlig och ha oerhört bra valpar. Att uppfödaren skickar iväg en valp med tex halvtaskiga rörelser tror jag inte kommer hända (men det är klart, olika personer kan ju se saker på olika sätt)
Ja, uppfödarna jag köpt ifrån har jag köpt flera hundar ifrån och vi är goda vänner, hon har sålt flera hundar runt om i världen och även flera till norden. Hon är veterinär själv. Men vi har överlag väldigt bra dalmatiner exteriört sett i Sverige, och utomlands har man ofta inte alls lika höga krav, eller man ser det på olika sätt som du sa.
 
Att tänka på - kommer hunden från ett land utanför EU måste man betala moms. På hunden och kostnaden att få hit den.
 
Pappa Livonia Baron Daryl Dixon ,mamma The Poker-Rex Aretha.. mina första inlägg så ingen koll på hur man får in bilder än tyvärr.. 😅

jag skulle gärna importera igen, men jag är ingen fan av flyg.. bil eller båt så Man får mer närhet och möjligheter med valpen tycker jag är bäst.
Kul att se import med hjärttestade föräldrar! Tycker tyvärr ofta det saknas.

Då är vi 3 dobbisägare på buke vad jag vet. Brun eller svart? 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 055
Senast: russinbulle
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 713
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp