Importera vuxen hund

machafuko

Trådstartare
Här tar jag för mig och skapar mig en egen tråd då jag sitter och klurar på en hel del frågor. Det poppar ständigt upp flera. :sneaky:

Som flera av er vet får jag hem en snart 4-åring på foder i början av mars. Hon kommer från Norge men är från början född finsk. Hos uppfödaren i Norge har hon bott med flera andra hundar och därmed aldrig varit helt själv. Nu när hon kommer till oss är det ju bara vi två "vuxna" och hon under ett tag.
Jag är väldigt nervös för ensamhetstiden i början för henne. Hur ska vi tänka här? Hur länge kan man lämna henne och vid ensamhetsträning, har ni något speciellt bra tips jag kan ta med mig? Vad för gott brukar ni lämna med era kära hundar när ni lämnar dem?

Har även funderat på hela den här "trivsel"-grejen. När vi kommit hem med henne, vad kan vi göra första dagarna så att hon känner sig bekväm och hemma? Finns det något man kan göra så hon snabbt finner sig till rätta? :confused:

Och så har vi frågan om försäkringar... Som tur var är rasen rätt billig när det kommer till försäkringar. Har kollat lite snabbt och tycker moderna försäkringar och Folksam verkar vara vettiga alternativ. Det är dock en djungel så jag måste kika vidare. Har ringt Moderna och Agria än så länge, sistnämda är dock betydligt dyrare än de andra bolagen.

Sedan undrar jag om chip, är det något hunden behöver ha?
Och hur gör man när man reggar i SKK?

Så, nu får det vara nog för just nu. Återkommer med fler frågor senare :D
 
Eftersom det handlar om en avelstik så titta på vilken försäkring som bäst täcker in sådant som kan dyka upp runt valpning. Titta även på ålder. En del försäkringar försämras kraftigt för seniorer.
I ditt fall skulle jag även höra med uppfödaren hur föräkringsfrågan kommerbatt se ut när hen ska ta en kull, dvs kommer hen att lägga till en försäkring då?
 
Gällande försäkring så kan det även vara bra att kolla om rehab (tex. hundfysioterapeut) omfattas. Flertalet försäkringar gör det inte. Oftast är det bara de "stora" försäkringar som har det och även då varierar det. Vi har Folksam (Hundförsäkring stor) och är väl i stort nöjda. Vi upptäckte dock att även om rehab ingår så måste man ha kommit upp i självrisksbeloppet för att kunna utnyttja rehab-delen. Något vi inte hade förstått innan (krävs att man läser noga i villkoren). Bäst villkor för rehab tror jag Sveland och Agria har.
 
Vi har Folksam och är nöjda men det är ju väldigt individuellt vad man tycker är bra/dåligt. Läs på om användbarhetsförsäkring (främst avel då), vad dom eventuellt inte täcker osv. Väldigt få försäkringsbolag täcker tex ledproblem om hunden är införsäkrad efter 4 mån ålder. Sen kommer du förmodligen behöva veterinärbesikta hunden i Sverige innan försäkringsbolaget vill försäkra den i Sverige. Jag tycker att försäkring är bra att diskutera med den som har avelsrätten kanske..

Chip måste det ha ja och det ska registreras på Jordbruksverket.

Regga en import i Sverige är snuskigt enkelt. Eftersom hunden är nordisk så skickar du bara in originalstamtavlan med ifylld blankett. SKK är supersnabba :up: Dom skickar tillbaka stamtavlan med postförskott sen.

Ang ensamtid och sånt är nog individuellt. När jag har importerat vuxna har jah aldrig gjort annorlunda än med mina andra vuxna hundar.
 
Vi har Folksam och är nöjda men det är ju väldigt individuellt vad man tycker är bra/dåligt. Läs på om användbarhetsförsäkring (främst avel då), vad dom eventuellt inte täcker osv. Väldigt få försäkringsbolag täcker tex ledproblem om hunden är införsäkrad efter 4 mån ålder. Sen kommer du förmodligen behöva veterinärbesikta hunden i Sverige innan försäkringsbolaget vill försäkra den i Sverige. Jag tycker att försäkring är bra att diskutera med den som har avelsrätten kanske..

Chip måste det ha ja och det ska registreras på Jordbruksverket.

Regga en import i Sverige är snuskigt enkelt. Eftersom hunden är nordisk så skickar du bara in originalstamtavlan med ifylld blankett. SKK är supersnabba :up: Dom skickar tillbaka stamtavlan med postförskott sen.

Ang ensamtid och sånt är nog individuellt. När jag har importerat vuxna har jah aldrig gjort annorlunda än med mina andra vuxna hundar.

Tack för svaren! Besiktning verkar bolagen inte behöva ha då det är norsk import. Annat om det var eu-import tydligen. Vi ska dock besiktiga ändå tror jag.

Har pratat med uppfödaren nu som menar att hon ska vara väldigt lätt att ha själv, så hoppas det blir så även hos oss.

Ska se till att få reggat i SKK, tack för allas hjälp! :D
 
Jag fick hem min hund som 3-åring i höstas (han är dock inte importerad i vuxen ålder, men som valp). De första dagarna tog vi det mest lugnt här hemma och utforskade området häromkring. Började göra lite kontaktövningar på promenaderna ganska direkt men annars höll vi oss lugna med träning. Jag lämnade honom ensam för att springa till affären (ca 5 min) typ dagen efter att han kommit, sedan efter ca en vecka utökade jag ensamtiden till kanske 45 min - 1 timme och därefter mer och mer relativt snabbt. Han är dock van att vara ensam sedan tidigare och hade inga problem med det, gissningsvis tar det längre tid för er hund som inte är van sedan tidigare.

Jag tycker över lag att det har funkat väldigt bra att ta en vuxen omplacering, det känns som Frank fann sig tillrätta här ganska snabbt och jag kan definitivt tänka mig att köpa vuxen hund igen :).

Lycka till med den nya hunden och hoppas allt går bra! :banana:
 
Jag fick hem min hund som 3-åring i höstas (han är dock inte importerad i vuxen ålder, men som valp). De första dagarna tog vi det mest lugnt här hemma och utforskade området häromkring. Började göra lite kontaktövningar på promenaderna ganska direkt men annars höll vi oss lugna med träning. Jag lämnade honom ensam för att springa till affären (ca 5 min) typ dagen efter att han kommit, sedan efter ca en vecka utökade jag ensamtiden till kanske 45 min - 1 timme och därefter mer och mer relativt snabbt. Han är dock van att vara ensam sedan tidigare och hade inga problem med det, gissningsvis tar det längre tid för er hund som inte är van sedan tidigare.

Jag tycker över lag att det har funkat väldigt bra att ta en vuxen omplacering, det känns som Frank fann sig tillrätta här ganska snabbt och jag kan definitivt tänka mig att köpa vuxen hund igen :).

Lycka till med den nya hunden och hoppas allt går bra! :banana:

Jag måste ha missförstått ägarens norska för nu fick jag höra att hon inte har något problem att vara ensam varken korta eller längre stunder. Är lite förvirrad emellanåt, det här med norska alltså :rofl:
 
Jag måste ha missförstått ägarens norska för nu fick jag höra att hon inte har något problem att vara ensam varken korta eller längre stunder. Är lite förvirrad emellanåt, det här med norska alltså :rofl:
Fast räkna med att det är stor skillnad att vara "ensam" tillsammans med andra hundar och att vara ensam helt själv :) Om uppfödaren nu menar att vara ensam hemma utan mänskligt sällskap ;)
 
Jag måste ha missförstått ägarens norska för nu fick jag höra att hon inte har något problem att vara ensam varken korta eller längre stunder. Är lite förvirrad emellanåt, det här med norska alltså :rofl:

Google Translate är bra grejer :D jag har bott i Norge ett tag, säg till om du vill ha hjälpa med tolkandet.
 
Detta kanske är en jättedum fråga. Men vad är fördelen med att regga hunden i SKK innan foderavtalet är klart? Alltså innan hon står i mitt namn? :) Förutom något lägre pris på försäkringen...

Tänker att det måste finnas rätt många men vet inte vilka så här på rak arm.
 
Detta kanske är en jättedum fråga. Men vad är fördelen med att regga hunden i SKK innan foderavtalet är klart? Alltså innan hon står i mitt namn? :) Förutom något lägre pris på försäkringen...

Tänker att det måste finnas rätt många men vet inte vilka så här på rak arm.
Finns inge fördelar,enda anledningen till att regga SKK är om du vill ställa ut eller avla på henne,men utställningsmässigt kan hon anmälas av uppfödaren tills du ägare henne.
 
Finns inge fördelar,enda anledningen till att regga SKK är om du vill ställa ut eller avla på henne,men utställningsmässigt kan hon anmälas av uppfödaren tills du ägare henne.

Okej, som jag antog!
Men går det att vara reggade i NKK och SKK samtidigt?
 
Okej, som jag antog!
Men går det att vara reggade i NKK och SKK samtidigt?
När hon omreggas så får hon en stämpel med ett svensk reg nr i sin original stamtavla a ca 700kr :down:
Så svaret är ja,jag har en tik som tom är trippel reggad,född i Slovakien,exporterad till Ungern o sen inreg i skk.hela stamtavlan består av exportstämplar :D
 
När hon omreggas så får hon en stämpel med ett svensk reg nr i sin original stamtavla a ca 700kr :down:

Okej!

Verkade nämligen som att ägaren tyckte att hon kunde reggas i SKK efter foderavtalet upphört att gälla. Men då förstår jag varför antar jag och det verkar ju inte spela någon större roll. Får helt enkelt leva med att försäkringen blir lite dyrare ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 763
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 807
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 817
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp