Importera?

Mia_R

Trådstartare
Rent hypotetiskt, om jag skulle välja att importera en kattunge från Europa, dvs utomlands men inte längre bort än så, är det något jag bör tänka på speciellt? Är det bättre att åka och ta in den själv eller går det lika bra att den skickas? Får man ha en kattunge i kabinen om man flyger, eller måste den lastas? Att ha alla papper i ordning är ju självklart, tänkte mer på tips på vad som är bra att tänka på. :)
 
Inom EU är det plättlätt men om du köper utanför EU tillkommer moms och tullavgift om katten skickas med kurir eller som cargo. Enklast är då att åka och hämta den så att den inte räknas som ”gods”.

Om du får ha katten i kabin eller inte beror på flygbolag.
 
Jag har ju importerat alla katter jag köpt, och inom EU+Norge är det väldigt okomplicerat rent pappersmässigt, så länge man hämtar den själv och inte skickar.

Hur det fungerar på flyget är olika för olika flygbolag (och olika avgångar, tyvärr), så kolla upp det noga innan du bokar. Tyvärr kan det alltid dyka upp att någon är så allergisk att katten inte kan vara i kabinen, så jag undviker helst flyg om det går. Det finns ju mycket utställningsfolk som flyger regelbundet med sina katter, och oftast är det inga problem om man väljer rätt bolag och har en godkänd bur.

Båt är också lite si och så, ibland anser de att katten måste sitta i djurrum som sällan är någon hit för en liten kattunge. Olika för varje fartyg, så planera noga. Är det en rutt där man har egen hytt är det ju enklare.

 
Jag har kollat och det är ok att ha katt i kabinen med de flygbolag som isf är aktuella. Jag har även en kollega som ev kommer flyga vid den tidpunkten som kan ta den om det är aktuellt, annars hämtar jag själv. :)
 
Jag har kollat och det är ok att ha katt i kabinen med de flygbolag som isf är aktuella. Jag har även en kollega som ev kommer flyga vid den tidpunkten som kan ta den om det är aktuellt, annars hämtar jag själv. :)

Tänk på att andra regler gäller om katten reser med någon som inte är dess ägare (och ägaren måste vara inskriven i passet vid införsel). Då ska både säljaren och den som ska transportera katten vara registrerad för syftet (vet inte hur lång tid det tar att få ordning på, jag har alltid hämtat mina själv).
 
Jag har hämtat alla mina själv inklusive den som kom från Ryssland, fast då tog uppfödaren in den i EU med alla papper in place som hon ordnade med. Sen gjorde vi ägarbytet i Finland och jag tog hem kissen därifrån
 
Jag har hämtat alla mina själv inklusive den som kom från Ryssland, fast då tog uppfödaren in den i EU med alla papper in place som hon ordnade med. Sen gjorde vi ägarbytet i Finland och jag tog hem kissen därifrån

Enligt jbv är det tekniskt sett inte heller "tillåtet" utan att kräva tillstånd, men å andra sidan kommer nog ingen lägga energi på att kolla ägarbyte på vägen. Ska man följa reglerna till punkt och pricka ska samma ägare transportera katten hela vägen.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 846
Senast: Barbabelle
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp