J

jimmie

hej
skulle vilja ha lite mer kött på benen och råd av er som HAR importerat häst från utomlands..eller bara ni som vet...

vill importera häst från USA (varav hästrasen är mkt sällsynt i sverige)
så kan ni råda mig vad jag ska tänka på som är viktigt när man importerar.. regler,bestämmelser,vetrinär..papper...
ps det är riktiga seriösa stuterier..

vad ligger kostnaden att importera från USA till sverige...

tack tack ni som vill hjälpa till....
 
Sv: importera

Bara transporten över Atlanten ligger på cirka 50 000 kr. Ska man sedan vara riktigt ärlig ska priset för transporten inom USA, över Atlanten och i Sverige läggas på inköpspriset på hästen + ev tranportförsäkringar. Sedan ska det ev räknas ut tull på det priset. Tullen varierar beroende på om det är avelsdjur eller inte. Renrasiga avelsdjur = ingen tull, andra 11,5% i tull. På det belopp som man då får med allt inräknat så ska man räkna ut momsen på 25%. Ev tull och moms ska betalas när hästen kommer till tullen. Man kan slippa det om har ett ombud som har kredit hos tullen.

Den speditör sköter de flesta tranporterna över Atlanten är Ingstad & Co. Om du vänder dig dit kan du få hjälp med vad som är aktuellt med tillstånd och intyg m m. Plus att om det nu blir köp så kan du få hjälp med allt utom inköpet av hästen.

Finns flera gamla trådar om just detta.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
2 788
Senast: Nomida
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 963
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 984
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp