Bukefalos 28 år!

importfrågor

T

tretjak

Jag undrar om någon här, med erfarenhet av import, kan svara på följande frågor;

Hur brukar betalning av hästen ske?
Vem ansvarar för hästen under transporteringen dvs vem försäkrar hästen?
Det pass som hästen har med sig skall det bytas in mot ett svenskt?
Hästen är vet checkad i hemlandet, skall det göras en vet koll här också?
Karantän? Tillkommer det några kostnader vid inpassering i landet, skatt/moms etc?
Hästen kommer från EU-land.

Mycket tacksamt för snabbt svar!
 
Sv: importfrågor

tretjak skrev:
Jag undrar om någon här, med erfarenhet av import, kan svara på följande frågor;

Hur brukar betalning av hästen ske?

Jag har användt mig av en speditör, denna har skött all hantering av papper och betalning. Så när betalning skall ske har det blivit till speditören i Svergie.

Vem ansvarar för hästen under transporteringen dvs vem försäkrar hästen?

Du kan ordna med en transportförsäkring redan när hästen står i ursprungslandet, speditören ansvara inte för enskilda skador som kan uppstå på hästen i samband med transport. Det är endast om något händer med bilen eller annat som deras försäkring träder in.

Det pass som hästen har med sig skall det bytas in mot ett svenskt?

Svar ja.

Hästen är vet checkad i hemlandet, skall det göras en vet koll här också?

Det beror på om det försäkringsbolaget som du tänker använda har godkänt den veterinär/klinik som gjord besiktningen.

Karantän? Tillkommer det några kostnader vid inpassering i landet, skatt/moms etc?
Hästen kommer från EU-land.


När det gäller moms och skattesatser från EU-land är jag lite mera osäker. Från icke EU-land kostar det tull och moms på inköpspriset, dvs hästens inköpspris + 18% tull för valack. Hingst och sto går som avelsdjur och därför är tullen här 7%, på det lägger man 25% i moms. Speditören har en del utgifter som du kommer att få betala, transporten kommer också att beläggas med moms trots att den går ifrån ett annat land, detta görs eftersom den anses som en tjänst speditören har utfört härifrån Svergie.

Mycket tacksamt för snabbt svar!

När det gäller momssatser från EU-land kanske någon annan är mera insatt.
 
Sv: importfrågor

När det gäller moms inom EU så hänger det på om man själv är momsreggad i Sverige eller inte. D v s om man köper hästen som näringsidkare eller privatperson.
Privatperson betalar moms vid själva köpet, alltså den moms som finns i försäljningslandet och inget i Sverige. Precis som vilken annan vara som helst.
Företagare kan om man köper från en annan företagare köpa på exportfaktura och köpa hästen utan moms och betala moms i Sverige.
Köper en svensk företagare av en utländsk privat person så får man erlägga först den utländska momsen i inköpspriset och sedan svensk moms. Finns sedan en del regler för momsredovisning och bokföring som är ganska invecklade och hänger bl a på vilket bokföringssytem som man har. Men i enkla drag så fungerar det så.
 
Sv: importfrågor

Hur brukar betalning av hästen ske?
De flesta hästar jag säljer utomlands betalas med förskottsbetalning. I något fall har vi använt oss av remburs.

Vem ansvarar för hästen under transporteringen dvs vem försäkrar hästen?
Det gör transportbolaget. De är försäkrade för sådant. Dock tycker jag att du ska försäkra hästen redan innan den åker, för någonting kan ju hända innan den står på transporten. Och eftersom hästen är betald är den din-

Det pass som hästen har med sig skall det bytas in mot ett svenskt?
Nej!! Hästens pass ska följa med hästen hela livet!! I passet finns alla vaccineringar mm...och det ska inte bytas in. Fy på dej Boj som inte vet!!

Hästen är vet checkad i hemlandet, skall det göras en vet koll här också?
Ibland kräver det svenska försäkringsbolaget att du ska besiktiga om hästen i Sverige. Vad man själv vill beror lite på vart hästen kommer ifrån. Jag hade litat mer på västerländska veterinärer än tex Spanska.

Karantän? Tillkommer det några kostnader vid inpassering i landet, skatt/moms etc?
Det är ingen karantän på hästar inom EU. Några momskostnader kommer inte till för dej som privatperson.
 
Sv: importfrågor

Det pass som hästen har med sig skall det bytas in mot ett svenskt?
Nej!! Hästens pass ska följa med hästen hela livet!! I passet finns alla vaccineringar mm...och det ska inte bytas in. Fy på dej Boj som inte vet!!

Men den ska svenskregistreras! Kolla med rasföreningen i Sverige.

Hästen är vet checkad i hemlandet, skall det göras en vet koll här också?
Ibland kräver det svenska försäkringsbolaget att du ska besiktiga om hästen i Sverige. Vad man själv vill beror lite på vart hästen kommer ifrån. Jag hade litat mer på västerländska veterinärer än tex Spanska.

Och glöm inte att fösäkra hästen INNAN den lämnar exportlandet!
 
Sv: importfrågor

Det pass som hästen har med sig skall det bytas in mot ett svenskt?
Nej!! Hästens pass ska följa med hästen hela livet!! I passet finns alla vaccineringar mm...och det ska inte bytas in. Fy på dej Boj som inte vet!!

Importerade polska halvblod, deras pass ligger hos jordbruksverket för att registreras till svenska pass. Så får du iså fall fya på dem, att de inte vet vad de håller på med.;)
 
Sv: importfrågor

Två frågor till bara...! Vad brukar försäkringsbolaget vilja veta om jag ska försäkra hästen innan avfärd? Passnr/reg nr?

Reemburs? Hette det så? Vad är detta?


Tack för all hjälp, det är till stor nytta för en novis på området!
 
Sv: importfrågor

Remburs är när man har beställt en betalning, men att den inte blivit insatt på mottagarens konto. Tex så kan du ringa till banken när hästen precis lastats. Så slipper du betala innan du är helt säker på att du ska få hästen, och säljaren slipper skicka iväg hästen innan den är betald.
Men det innebär ju också att transportbolaget ska komma under bankens öppetider.
 
Sv: importfrågor

Boj skrev:
Importerade polska halvblod, deras pass ligger hos jordbruksverket för att registreras till svenska pass. Så får du iså fall fya på dem, att de inte vet vad de håller på med.;)
Om inte passen är kompletta så ska de kompletteras med de delar som behövs. Men passet ska aldrig bytas ut mot ett nytt, då förlorar man ju den viktiga informationen som står i passet redan.
 
Sv: importfrågor

ramonarunds skrev:
Om inte passen är kompletta så ska de kompletteras med de delar som behövs. Men passet ska aldrig bytas ut mot ett nytt, då förlorar man ju den viktiga informationen som står i passet redan.

Precis, och allt finns där förutom att pärmen blev ny.
 
Sv: importfrågor

Boj skrev:
Importerade polska halvblod, deras pass ligger hos jordbruksverket för att registreras till svenska pass. Så får du iså fall fya på dem, att de inte vet vad de håller på med.;)

Alla Eu pass med de sidor om medicinering är godkända i sverige och jag tror att alla andra pass måste bytas ut mot svenska.

Mina tyskar behövde inga svenska pass eftersom deras pass har dessa medicinsidor
 
Sv: importfrågor

tretjak skrev:
Jag undrar om någon här, med erfarenhet av import, kan svara på följande frågor;

Hur brukar betalning av hästen ske?
Vem ansvarar för hästen under transporteringen dvs vem försäkrar hästen?
Det pass som hästen har med sig skall det bytas in mot ett svenskt?
Hästen är vet checkad i hemlandet, skall det göras en vet koll här också?
Karantän? Tillkommer det några kostnader vid inpassering i landet, skatt/moms etc?
Hästen kommer från EU-land.

Mycket tacksamt för snabbt svar!


Betalning brukar ske på plats dvs jag tycker att man skall hämta den själv.

Du försäkrar hästen omedelbart eftersom det inte är jättevanligt att hästar utomlands är försäkrade i den bemärkelsen vi menar.

Veterinärbes är ju helt upp till dig och det bästa är återigen att den görs på en "känd" klinik i det landet alternativt att du är med själv. Begär blodprov för att utesluta smärtlindring.

Ingen karantän och inga kostander förutom det du betalar för hästen tillkommer i sverige. Du måste ha ett veterinärintyg på att hästen inte befunnits i ett smittat stall under de senaste 24 timmarna.

Du behöver inte byta ut ett pass som är gjort i EU
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 640
Senast: Görel
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 309
Senast: Ramona
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 112
Senast: ginnies
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 558
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp