Impregnera skor

cambodia

Trådstartare
Kände att jag måste starta en egen tråd i ämnet. För det stör mig att man måste impregnera nya skor direkt och enligt en butik sedan varannan vecka!

Nyss köpt nya kängor till mig själv och vill såklart ta hand om dem, men jag gillar inte tanken på att spraya ”onödiga” saker så ofta och försöker dessutom ha ett miljötänk i stort.

Tror aldrig jag har impregnerat några skor, smörjt mina läderskor i stallet förstås, men inte annars. Kanske är det jag som är dum? Och det finns väl miljövänliga alternativ kanske?

Hur gör ni?
 
Jag impregnerar höst- och vinterskor när de är nya. Och sen inför varje säsong typ (missar ibland dock). Om vintern har varit väldigt blöt eller om skorna blivit smutsiga kan jag impregnera igen mitt i säsongen/i samband med rengöring. Men aldrig att jag skulle orka hålla på varannan vecka.
 
Jag tycker det låter helt absurt. Ställa sig och impregnera nya skor det första man gör? När jag köper nåt förväntar jag mig att det går att använda direkt (om det inte ska monteras à la Ikea då förstås men det brukar ju framgå väldigt tydligt om så är fallet). Och skulle aldrig orka hålla på varannan vecka heller. Har inte haft några större problem med de skor jag haft, men de kanske inte faller in under den här kategorin, oklart...
 
Jag tycker det låter helt absurt. Ställa sig och impregnera nya skor det första man gör? När jag köper nåt förväntar jag mig att det går att använda direkt (om det inte ska monteras à la Ikea då förstås men det brukar ju framgå väldigt tydligt om så är fallet). Och skulle aldrig orka hålla på varannan vecka heller. Har inte haft några större problem med de skor jag haft, men de kanske inte faller in under den här kategorin, oklart...
Precis så tänker jag också!
 
Är det läderskor går det bra att smörja med ordentligt läderfett som impregnering. Funkar på andra skor också (om de inte är typ håliga), men blir inte särskilt snyggt på tyg kanske. Jag använder GoldQuality Laederfett. Finns på nätet och hos de flesta skomakare.
 
Är det läderskor går det bra att smörja med ordentligt läderfett som impregnering. Funkar på andra skor också (om de inte är typ håliga), men blir inte särskilt snyggt på tyg kanske. Jag använder GoldQuality Laederfett. Finns på nätet och hos de flesta skomakare.
Låter bra, är typ mocka eller nubuck om jag fattat rätt...
 
Fett på det kommer definitivt att ändra utseendet på dina skor och ta bort den mjuka ytan, bara så du är medveten om det. Mocka och nubuck är väldigt känsligt.
Jo, förstår det... men kan man ha det på ändå? Eller vad kan man ha istället?
 
Tack snälla! :)

Tillägg: om det nu ska behövas, tänker mig testa utan till en början, kan väl inte vara fel?
Om nubuck och mocka blir blött så kommer det att bli fläckigt/missfärgat. Det är verkligen ett känsligt material. Själv köper jag aldrig skor i det just för att det inte klarar väta.
 
Om nubuck och mocka blir blött så kommer det att bli fläckigt/missfärgat. Det är verkligen ett känsligt material. Själv köper jag aldrig skor i det just för att det inte klarar väta.
Knepigt. Ska vara vattentäta och benämnda som vandringskängor...
 
Kände att jag måste starta en egen tråd i ämnet. För det stör mig att man måste impregnera nya skor direkt och enligt en butik sedan varannan vecka!

Nyss köpt nya kängor till mig själv och vill såklart ta hand om dem, men jag gillar inte tanken på att spraya ”onödiga” saker så ofta och försöker dessutom ha ett miljötänk i stort.

Tror aldrig jag har impregnerat några skor, smörjt mina läderskor i stallet förstås, men inte annars. Kanske är det jag som är dum? Och det finns väl miljövänliga alternativ kanske?

Hur gör ni?

Jag köper olika skor till olika ändamål för jag vill slippa kemikalier som t ex impregnering så långt det är möjligt. Fettar in mina vandrarkängor i läder (gummiskodda upp en bit) men använder gummistövlar när det krävs vattentätt. Då slipper jag kemikalierna som ska återappliceras rätt ofta för att ens fungera.
 
Det brukar heta så. Köpte "vattentäta" vandringskängor, behandlade dem enligt instruktionen men blev blöt om fötterna av att gå i daggvått gräs. Reklamerade, fick nya, samma visa igen. Det enda vattentäta är gummistövlar!
Trist! Får väl testa dem och se hur det går helt enkelt...
 
Jag köper olika skor till olika ändamål för jag vill slippa kemikalier som t ex impregnering så långt det är möjligt. Fettar in mina vandrarkängor i läder (gummiskodda upp en bit) men använder gummistövlar när det krävs vattentätt. Då slipper jag kemikalierna som ska återappliceras rätt ofta för att ens fungera.
Vill också slippa kemikalier! Har förstås stövlar om det regnar och är riktigt blött, får testa kängorna och blir jag blöt av minsta lilla får jag väl smörja in dem på något sätt. Gör mig inget om de blir mörkare heller :)
 
Det brukar heta så. Köpte "vattentäta" vandringskängor, behandlade dem enligt instruktionen men blev blöt om fötterna av att gå i daggvått gräs. Reklamerade, fick nya, samma visa igen. Det enda vattentäta är gummistövlar!
Fast med gummistövlar blir du ju blöt ändå, bara att vätan kommer från själva foten istället:yuck:
 
Jag har aldrig impregnerat några nyköpta skor.
Säger som i förra tråden - de Merrell-kängor jag köpte för ett antal år sedan har hållit mina fötter torra flera vintrar, trots att jag misshandlar dem rejält. Går i snö, slask och lera med dem och rengör dem typ aldrig... Det var först när sulorna började släppa i kanterna som de började läcka in vatten.
 
Vax! Vandringskängor av grövre mocka kör jag vax på för att vattätheten. Tunt lager rejält inborstat samt kör med mockagummiborste efter har det inte synts. Obs, äger endast svarta skor, bruna blir mörkare enl en kompis... De får då inte salt eller vattenräneder som mocka annars lätt får.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 513
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Luff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 332
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp