In i sadeldjungeln igen :/ Extremt rak och rund rygg.

TinyWiny

Trådstartare
Jag har sluppit sadelproblem så länge att jag är helt borta med vad som finns nu. Hästen har spikrak rygg, inte överbyggd men svagt svagt sluttande upp mot korset. Kort sadelläge, nästan obefintlig manke och rund rygg. Ganska muskelfattig just nu och kommer alltså bredda sig. Jag har inte mätt honom än (han kom igår) men han ser inte jättevid ut (jämför med min andra häst som är drygt 130 grader) utan borde kunna ha en bomsadel i vid modell. Både hopp, dressyr och bomlösa varianter är välkomna. Kraven är bra stöd, ge bra sits även till nybörjare och ska finnas begagnad eller ny för max 5000 kr.

Hade jag haft råd hade jag köpt en Sensation till men de pengarna finns av tusen olika anledningar inte nu. Mitt oflyt senaste året hade tagit upp platsen av en roman men nu ser vi framåt och tar nya tag.
 
Jag har sluppit sadelproblem så länge att jag är helt borta med vad som finns nu. Hästen har spikrak rygg, inte överbyggd men svagt svagt sluttande upp mot korset. Kort sadelläge, nästan obefintlig manke och rund rygg. Ganska muskelfattig just nu och kommer alltså bredda sig. Jag har inte mätt honom än (han kom igår) men han ser inte jättevid ut (jämför med min andra häst som är drygt 130 grader) utan borde kunna ha en bomsadel i vid modell. Både hopp, dressyr och bomlösa varianter är välkomna. Kraven är bra stöd, ge bra sits även till nybörjare och ska finnas begagnad eller ny för max 5000 kr.

Hade jag haft råd hade jag köpt en Sensation till men de pengarna finns av tusen olika anledningar inte nu. Mitt oflyt senaste året hade tagit upp platsen av en roman men nu ser vi framåt och tar nya tag.
Många islandshästar har det sadelläget du beskriver, även om de brukar vara lite mer åt det svängda hållet. Snegla du på islandshästsadlar. De är rätt lika dressyrsadlar tycker jag men kanske är lite ner uppbyggda m knästöd osv.

Jag har en sensation som är toppen, tyvärr inte till salu men man ser ibland beg till salu. De har ju funnits ett tag nu.

Lycka till!
 
Ja sadelläget är ganska likt det många islandshästar har. Det är just märken med raka bommar jag var ute efter så jag vet vart jag ska börja :)

Begagnade Sensations brukar gå på 10000 kr ungefär och även om jag vet att en sådan hade varit det bästa så finns inte de pengarna nu :(
 
Typ globus Loke?
Haft den på flera runda hästar på ridskolan, tycker eleverna sitter trevligt i den.

Knights king edward ligger också bra på raka ryggar, ungefär samma som passat bra i loken.
 
Tack @Cherarriduracell Är bommarna på Globus och Knights fortfarande ganska raka alltså? Jag vill inte ha någon allroundsadel men tänkte att jag då kan titta på dressyr/hoppsadlar i de märkena.
 
Tack @Cherarriduracell Är bommarna på Globus och Knights fortfarande ganska raka alltså? Jag vill inte ha någon allroundsadel men tänkte att jag då kan titta på dressyr/hoppsadlar i de märkena.
De jag sett har varit hyggligt raka. En kompis hade ngn globushoppsadel som är för svängd för min häst, men en esperanza följde ryggen bra. Bytte till en albion nu nyligen som också ligger bra, albion är väl generellt rätt raka också.

Är hästen lite överbyggd/sluttar aningens upp mot korset kan ju sadelmakaren stoppa sadeln utefter det vid omstoppning med aningens mindre ull bak i sadeln.
 
De jag sett har varit hyggligt raka. En kompis hade ngn globushoppsadel som är för svängd för min häst, men en esperanza följde ryggen bra. Bytte till en albion nu nyligen som också ligger bra, albion är väl generellt rätt raka också.

Är hästen lite överbyggd/sluttar aningens upp mot korset kan ju sadelmakaren stoppa sadeln utefter det vid omstoppning med aningens mindre ull bak i sadeln.
Jag hade hem en esperanza, upplevde inte att den var tillräckligt u-formad för att komma ner på en rund rygg. Det var synd för jag hade trott den skulle passa.
 
Jag har tittat lite på dem. Särskilt dressyrmodellen ser trevlig ut. De passar raka ryggar alltså? Du har möjligtvis inte koll på vilka grader de olika järnen är?

Ja s-line gör det(den med järn). Vet tyvärr inte graderna. Har XV med fårskinnspadd i hoppen och M utan padd i dressyren. Har tidigare haft Globus 36 och Santa cruz xxvid men det är en ungponny så han har nog ändrat sig en del sen dess kanske.
 
Ja s-line gör det(den med järn). Vet tyvärr inte graderna. Har XV med fårskinnspadd i hoppen och M utan padd i dressyren. Har tidigare haft Globus 36 och Santa cruz xxvid men det är en ungponny så han har nog ändrat sig en del sen dess kanske.

Tack! Jag får se om jag kan hitta graderna någonstans. Kan vara värt att prova iallafall :)
 
Jag har sluppit sadelproblem så länge att jag är helt borta med vad som finns nu. Hästen har spikrak rygg, inte överbyggd men svagt svagt sluttande upp mot korset. Kort sadelläge, nästan obefintlig manke och rund rygg. Ganska muskelfattig just nu och kommer alltså bredda sig. Jag har inte mätt honom än (han kom igår) men han ser inte jättevid ut (jämför med min andra häst som är drygt 130 grader) utan borde kunna ha en bomsadel i vid modell. Både hopp, dressyr och bomlösa varianter är välkomna. Kraven är bra stöd, ge bra sits även till nybörjare och ska finnas begagnad eller ny för max 5000 kr.

Hade jag haft råd hade jag köpt en Sensation till men de pengarna finns av tusen olika anledningar inte nu. Mitt oflyt senaste året hade tagit upp platsen av en roman men nu ser vi framåt och tar nya tag.

Min FlexEE gav fantastiskt stöd och var verkligen spikrak i bommen. Bomlös dressyr. En av de skönaste sadlar jag haft, men för spikrak för hästen (som annars hade den rakaste rygg jag sett)
 
Jag har haft en Zaldi New Kent på min som hade samma format över ryggen tyvärr blev bomvidden för vid när hon nu har blivit äldre o mer färdig i kroppen.
Så nu har jag en Bates Isabell Werth
Båda i din prisklass begagnade
 

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 778
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 100
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 747
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp