In sent, hur gör ni med fodringar?

Nu får jag snart ångest igen, när det är slut på gräset, och hästarna går ute 8-16, utan mat. I vårat stall får vi nämligen inte lägga ut hö i hagarna. (Jag gjorde det förra vintern i smyg tills jag blev ertappad) Efter det förbudet krånglade jag med att ta in hästen och fodrade havre+hö, väntade tills den ätit upp och sen släppte ut igen. Ni förstår vad jobbigt det blev... Det går ju an de dagar man är ledig, men eftersom man måste försörja sin häst måste man ju jobba jämt! Konstigt nog, var det inte många fler än jag som tyckte att det var länge för hästarna att vara utan mat till kl 16. (Och sen ska dom in, äta, och sen bli ridna...) Vad tycker ni? /Irma
 
Ja jag tycker som du, det är inte klokt att hästen ska få stå ute hela dagen utan hö ens. En häst har magsaft som rinner till jämt dygnet runt och får den då inte något att äta så kan den lätt få magsår. Det är inte alls bra att hästen ska få vänta så länge med att få mat. Är det mycket kallt ute tex så behöver ju hästen mat att tugga på för att bli varm och torr om det regnar eller snöar ute. :mad:Varför får ni inte lägga hö i hagen då? :confused:
 
Varför får du inte lägga ut hö? Kan du inte köpa eget hö och lägga ut? Får du inte lägga ut halm heller?
 
Förklaringen jag fick var att det blev bråk i hagen, när jag sa att det snarare var tvärtom, så sas det att det gick inte för att det blev för skräpigt. Men det jobbiga är egentligen inte det, utan att av drygt 20 hästägare var vi kanske 4-5 st som överhuvudtaget tyckte att det var nödvändigt. (Och bara jag + en till som var beredd att offra lite tid på att lägga ut hö) Det tycker jag verkligen är sorgligt att det finns sån okunskap ibland hästägare, och då är det verkligen alla typer av hästägare ifrån ponnyryttare till ridlärare. Men jag får väl slita med att ta in pållen och ge mat, för mat ska han ha på lunchen!!!
Irma
 
Ta in honom vid 1-2 tiden i stället. Om du rider på kvällen får han ju ändå tillräckligt med utevistelse. Du kanske kan turas om med den andra personen så blir det iaf lite mindre jobb. Och se dig om om du inte hittar ett bättre stall ;)
 
Det var det värsta som jag har hört!!!! :devil:
OM det skulle bli skräp i hagen så är det jävligt dåligt hö som dom inte vill äta upp. För annars äts det ju upp. Och det är klart att det blir bråk först eftersom dom är ovana vid att få hö i hagen. Men sedan så vet dom ju att dom får det varje dag. Sedan beror det på hur många som är i hagen. Vi har högst 4 st hästar i en vinterhage här hemma. Sammanlagt blir det 11 hästar och inte 17 blir det något skräp i hagen heller. Skitsnack! Hälsa dom det.
 
Vi gör såhär
ut ca08:00 kraft inne hö ute
lunch hö ute
Intag vid 18:00 kraft inne och hö inne
Nattning vid 21:00 kraft och hö inne
detta är på vintern

på våren och hösten är det samma fast då går dom ute till 21:00 kommer in och får både intag och nattningen på en gång=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp