In sent, hur gör ni med fodringar?

caradan

Trådstartare
Fodrar mina nu:
8,00 Krafft foder + hö i hagen
12,00 Hö i hagen
16,00 Hö i hagen
20,00 Krafftfoder + hö inne.

Funderar på om de får krafft foder för få gånger?
TYcker att det är ganska bökigt att ta in och ut dem flera gånger per dag för att de ska få krafft foder oxå...

Eller hur gör ni?
 
Hej. Jag tycker du fodrar bra. Våra hästar får nu Mat mordon och kväll hö+ kraftfoder. Dom kommer snart att få hö i hagen då beter börjar ta slut. Till vinter kommer vi att in hästarna vid fyra och då får dom hö+kraftfoder oxå. Våra får alltså mat tre ggr dag.
 
Mina går ut vid 8 och vi släpper in dem runt 23 (just nu går de fortfarande ute dygnet om). Den ena hästen är hostare och han mår bäst om han är ute större delen av dygnet.
Vi fodrar alla mål utom kvällsmaten utomhus. Har iof bara två hästar och de får oftast bara kraftfoder en gång om dagen, lite grand, för att hösilaget är så energirikt. Vi ger fler givor än 4, oftast får de 6 givor per dag.
När de får kraftfoder i hagen ger vi det i varsinn spann och vaktar tills båda ätit upp så att de inte ska försöka ta varandras.
 
Hur många hästar har du? Varmblodet har tidigare fått kraftfoder även till middagen ute. Jag gav henne det i en bunke och gav samtidigt hö åt ponnyn. Det gick hur bra som helst. I början fick jag passa på ponnyn så hon inte kom åt kraftfodret men sen lärde hon sig att det inte var hennes.

Annars beror det ju på hur stora mängder kraftfoder du ger. Får de mycket så är det ju bättre att sprida ut det på fler fodringar.
 
Det är två hästar (en stor och en liten) den lilla köarar sig alldeles utmärkt på det den får men det är den stora jag funderar på...

Dom verkar ju mätta iallafall för de vill absolut inte komma in på kvällen för att få mat :cool:
 
Det räcker gott och väl med kraftfoder bara 2 ggr. Men jag tycker att du fodrar för tidigt på kvällen och för sent på morgonen. Det är lite långt emellan på natten. Själv har jag samma tider förutom kl 21 på kvällen insläpp med mat och frukost kl 7. :)
 
Det beror ju på hur mkt kraftfoder de får.
Det finns ju tom rekommendationer på hur mkt kraftfoder man kan ge per fodringstillfälle.

Mina hästar har fortfarande en hel del gräs kvar i hagen,
så än så länge får de kraftfoder + hö bara morgon och kväll.

Senare så kommer de få även hö ca 12.00 och kraftfoder ca 16.00 också.
Men nu så räknar jag även gräset som mat ngn vecka till.
 
Vi fodrar som du, men de får höet på morgonen i boxen innan de går ut eftersom det är mååånga hästar och de ska ha olika mycket.
 
Vilket för min drygt 600 kg tunga häst då blir runt 2,5 kg!
Det är ju MASSOR! :crazy:
Kan ju säga att jag inte är i närheten av det/utfodringstillfälle! :D
 
Mina hästar får bara kraftfoder två gånger per dag.
Ännu går de ute dygnet runt, men annars ser våra fodringsruteiner ut såhär.

Ca 7.00 Kraftfoder inne, Hö i hagen
Fri tillgång på hö hela dagen
Ca 21.30 Kraftfoder inne, fri tillgång på hö hela natten.

Jag tycker att dina fodringstider verkar bra.
Det enda jag kan tycka är att de får sista matgivan lite väl tidigt på kvällen i förhållande till när de går ut.
Men det beror ju oxå på hur mycket hö de får. Har de fri tillgång så är det ju inga problem.

// Anna
 
Han får (den stora) 15 kg hö uppdelat på 4 tillfällen med något mera på kvällen.
Funderar på att ha en fodring till vid 22-23 tiden? Egentligen skulle väl 24 vara bra tid men det tycker jag (att det blir lite för sent för dt är inte alltid jag är uppe så sent...
Men, 8, 12, 16, 20, och 22.30?

Han få bara 1/2kg fibergi mo och kv...)
 
Han får (den stora) 15 kg hö uppdelat på 4 tillfällen med något mera på kvällen.
Funderar på att ha en fodring till vid 22-23 tiden? Egentligen skulle väl 24 vara bra tid men det tycker jag (att det blir lite för sent för dt är inte alltid jag är uppe så sent...
Men, 8, 12, 16, 20, och 22.30?

Han få bara 1/2kg fibergi mo och kv...)
 
Jag tycker att det räcker gott o väl med krafftfoder 2 ggr/dag om man ger "måttliga" mängder.. :smirk: Ger man fleeera kilo så kanske man ska dela upp det på iaf 3 ggr/dag.
Min får:
7.00 Krafftfoder inne o hö i hagen
12.00 Hö i hagen
17.00 Hö inne
21.00 Hö o krafftfoder inne.
 
Morron: 07.00 Kraft plus hö
08.00 ut i hagen
- detta av personal i stallet

jag åker upp mellan 12 - 15 & rider & ger kraft & hö i hagen

häster kommer in ca 22 & får då kvälls mat kraft & hö - personal

Så jag är lite bortskämd som har min uppstallad... men skulle inte ge min totto kraft mindre än tre ggr/dag efter som han får såpass mycket. dvs han skulle få för mycket per gång om jag bara gav 2ggr/dag
 
sålänge det är lite kraftfoder de får, så spelar det ingen roll att de bara får kraftfoder 2 ggr/dag.
 
Jag var ute i går kväll vid 23 och skulle ge mera hö men då hade han inte ätit upp ännu, men på morgonen är det slut.
Så det räcker nog att jag lägger in vid 20...(ska se i kväll igen om det är samma)
 
05.30 ca frukost; hö + kraft i hage
16.00 hö ute + kraftfoder till den ene.
20.00 hö + kraft inne.
22.15 kvällshö inne + kraftfoder för den ene igen.

Har en häst på "gödning", därav kraftfoder 4 ggr/dygn. Tyvärr är dagsglappet ganska långt, men det finns gräs i hagen och mängden hö är även denna justerad efter dessa tidsförhållanden.

Vi ger dem kraftfoder i varsin del av hagen, så de äter lugnt med ett vakande öga från oss. Tiderna gäller dock en "standard arbetsdag" är vädret uselt sker insläpp tidigare osv.
 
Vi har ganska komplicerade fodringstider. I och med att det är fyra stall, får inte alla mat samtidigt.

Vi har ett stall som vi arrenderar ut, där är hästarna ute mellan 7-18. Klockan 6 får de kraft och hö och halv 11 bara hö. Klockan 18 både hö och kraft och halv tio bara hö.

I stallet där vi har inackorderingar går hästarna ut klockan 7 och in klockan 15. Hö och kraft klockan sex, hö klockan halv 11, hö och kraft klockan 15, bara kraft klockan 18 och bara hö halv tio.

I det stora stallet, där avelsstona och unghästarna finns, även min gamla ponny och farmors häst, är hästarna ute mellan 7 och 17. Klockan sex får de hö, klockan halv 11 kraft i hagen, klockan 15 hö i hagen och klockan 18 och halv tio både hö och kraft.

I det lilla stallet, är hästarna ute mellan 11 och 15.
De får hö och kraft klockan 6, 15 och halv tio. Klockan halv elva och 18 får de bara kraft. Har ganska fri tillgång till hö, som fylls på när det tar slut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
3 889
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp