In-/tillridningsstall och bestraffningar.

Mia_R

Trådstartare
Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års och hon vägrade ut sig och har efter det inget mer självförtroende i hoppningen trots att hon innan älskade det, tills de bytte ut underlaget i ridhuset och ändrade avståndet så hon kraschade efter att ha halkat på samtliga försök när jag närvarade.

Visst var jag besviken över resultatet och det tappade självförtroendet, men då jag inte har något intresse att tävla så har jag inte heller tvingat henne på några högre höjder även om jag undrat många gånger över vad som hände när jag inte fick komma.

Nu läser jag i dagens nätversion av Aftonbladet och är så upprörd att det gör ont i kroppen på mig och jag har mest lust att gråta över vad jag ser. Har ni som hästägare förbjudits att komma oanmälda till beridarna där ni haft era hästar på utbildning? Har ni reagerat över hur era unghästar svarat på utbildningen? Beridaren och anläggningen är inte samma som där jag hade min häst men hur vanligt förekommande är det här?

Hur kan man öht piska hästar tills de dör mentalt och komma undan med det i sin verksamhet? :rage: :arghh:
 
Fy fan jag känner också en sådan vanmakt och raseri över dessa inblickar. Och jag blir mer och mer övertygad om att hela businessen kring framför allt unghästar med treårstesterna och årgångschampionaten har spårat ur till en katastrof för hela hästhanteringen. Där det bara verkar användas mer och mer forcerade och våldsamma metoder för snabbast möjliga resultat och mesta möjliga pengar. :yuck:

Jag kom inte på några oanmälda besök, men jag är i just det fallet helt säker på att det hade aldrig varit något problem att göra så. Där finns ingenting att dölja utan hon har en sund verksamhet som bygger på omtanke om hästarna och en långsiktighet i utbildningen. Och hon sköter hela hanteringen själv utan fristående beridare som ska "prestera". Men jag fasar också för tanken om jag inte hade haft det alternativet och hur jag annars skulle kunnat känna mig trygg i att lämna bort min häst till en inridningsfabrik. Då hade jag nog hellre fått lösa det själv.
 
Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års och hon vägrade ut sig och har efter det inget mer självförtroende i hoppningen trots att hon innan älskade det, tills de bytte ut underlaget i ridhuset och ändrade avståndet så hon kraschade efter att ha halkat på samtliga försök när jag närvarade.

Visst var jag besviken över resultatet och det tappade självförtroendet, men då jag inte har något intresse att tävla så har jag inte heller tvingat henne på några högre höjder även om jag undrat många gånger över vad som hände när jag inte fick komma.

Nu läser jag i dagens nätversion av Aftonbladet och är så upprörd att det gör ont i kroppen på mig och jag har mest lust att gråta över vad jag ser. Har ni som hästägare förbjudits att komma oanmälda till beridarna där ni haft era hästar på utbildning? Har ni reagerat över hur era unghästar svarat på utbildningen? Beridaren och anläggningen är inte samma som där jag hade min häst men hur vanligt förekommande är det här?

Hur kan man öht piska hästar tills de dör mentalt och komma undan med det i sin verksamhet? :rage: :arghh:

Jag läste och känner ilska och vanmakt! Är det någon form av storhetsvansinne som gör att människor kan vara så grymma mot djur?

Jag tror inte heller att det är bara bland proffs detta förekommer, utan även bland vanligt hästfolk. Att låta ilska och frustration gå ut över hästen är nog vanligare än vad vi vill erkänna. Och hård ridning - det ser jag ganska ofta vid träning. "hästen ska minsann lära sig", "det ska tas igenom".

Jag har ofta fått höra att jag måste vara "tuffare" mot mina hästar. Att jag är för snäll och "det aldrig kommer bli något av dem" pga att jag är för snäll. Under årens lopp har det passerat en del tränare och de som inte lyssnat på mig när jag säger att det inte kommer ridas med skarpare bett eller skarpa sporrar - det har jag snabbt avpolletterat.

Jag är inte för snäll, jag lyssnar och kommunicerar med min häst. Och jag är väl medveten om att ibland måste man vara lite envis, framför allt envisare än sin häst. Så jag har låtit det tagit tid, istället för att tvinga dem med våld.

När min unga häst var på inridning så hade jag inga problem med att dyka upp på besök. Beridaren var mycket noga att inlärningen skedde på hästens villkor och man måste lyssna på individen.

/Lizzie
 
Ett av problemen är just att olika typer av Quick fix är väldigt effektivt på kort sikt.

Självklart går det fortare att ”lära in” saker med hårdare metoder. En rädd och kuvad häst gör vad den blir tillsagd.

Det är väldigt enkelt att sätta på en gramantygel, skarpare bett, sporrar och använda olika typer av barrering. Det sorgliga är att det på kort sikt ger resultat på många hästar.

På lång sikt däremot … det är inte konstigt att en del av våra toppryttare aldrig siktar mot årgångschampionat. Få av våra nuvarande topphästar vann sina årgångar.

Det finns gott om historier om hästar som ”säger upp sig”. En del av de hamnar i rätta händer, men tyvärr långtifrån alla.

Jag skulle vilja förbjuda all tävling för hästar under fyra år och införa betydligt strängare regler hur ofta unga hästar för tävla och i hur höga klasser.
 
Kopierar in från en annan tråd.

Men jag tror verkligen inte det var därför man var tvungen att boka tid, för att dölja piskrapp eller blod menar jag utan mer för att ett så stort stall med många hästägare blir rätt mkt spring i tid och otid om man hade ett helt öppet stall.

I normala stall (om det finns några, känns tveksamt just nu) så vill man väl ha lugn och ro och arbetsro och vem skulle hinna rida om man ska ta hand om hästägare stup i kvarten? Så det i sig tycker inte jag är jättekonstigt. Man vill väl i alla fall att folk ringer innan och säger att dom ska komma.
 
Kopierar in från en annan tråd.

Men jag tror verkligen inte det var därför man var tvungen att boka tid, för att dölja piskrapp eller blod menar jag utan mer för att ett så stort stall med många hästägare blir rätt mkt spring i tid och otid om man hade ett helt öppet stall.

I normala stall (om det finns några, känns tveksamt just nu) så vill man väl ha lugn och ro och arbetsro och vem skulle hinna rida om man ska ta hand om hästägare stup i kvarten? Så det i sig tycker inte jag är jättekonstigt. Man vill väl i alla fall att folk ringer innan och säger att dom ska komma.
Det är väl det här som är problemet. Det är helt rimligt att hästägare inte kan drälla in oanmälda jämt och ständigt. Ett ställe där man kan göra så skulle ju inte kunna bedriva någon vettig verksamhet. Problemet blir ju att den rimliga regeln kan användas för att dölja kraftiga missförhållanden.
När mina unghästar var på lösdrift så fick jag endast komma på besök efter anmälan. Jag respekterade det till fullo och tyckte regeln var vettig. De fick besökte en gång vardera när jag passerade orten de var uppstallade på. Ena gången var inte ens stallägaren hemma, men visste givetvis att jag kom och hänvisade till rätt hage.
 
Samtidigt är det ju något som en någorlunda normal hästägare förstår själv, att det inte kan vara allmänt "öppet hus" hos en verksamhet så att man ränner där var och varannan dag.

Dvs även utan något uttalat förbud så lyckades jag hålla mig från överraskningsvisiter trots att jag har inridningsstallet ganska nära. Men det påverkade ju också att jag kände ett stabilt förtroende för att saker går rätt till där, och fick rapporter som inte talade mot det på något sätt. Och så hörde hon av sig någon gång själv och bjöd in, så jag kom och tittade den gången och möttes fortfarande av en glad och trygg och nyfiken häst i hanteringen.

(Men visst, "någorlunda normal" är ju inget som karakteriserar precis alla hästägare. ) :crazy:
 
Samtidigt är det ju något som en någorlunda normal hästägare förstår själv, att det inte kan vara allmänt "öppet hus" hos en verksamhet så att man ränner där var och varannan dag.

Dvs även utan något uttalat förbud så lyckades jag hålla mig från överraskningsvisiter trots att jag har inridningsstallet ganska nära. Men det påverkade ju också att jag kände ett stabilt förtroende för att saker går rätt till där, och fick rapporter som inte talade mot det på något sätt. Och så hörde hon av sig någon gång själv och bjöd in, så jag kom och tittade den gången och möttes fortfarande av en glad och trygg och nyfiken häst i hanteringen.

(Men visst, "någorlunda normal" är ju inget som karakteriserar precis alla hästägare. ) :crazy:

Nej det finns ju flera stycken i olika trådar som tycker man ska få komma lite hipp som happ när andan faller på, annars är det ett oseriöst stall O_o

Det var värre med som en hästägare berättade att hen bara fick komma ett par ggr gång under hästens tid där och dessutom skulle hen få betala nästan 1000kr om hen ville komma fler än de gångerna för att titta på sin häst 🙄
 
Jag tycker nog att man som hästägare alltid ska vara välkommen, men inte kunna förvänta sig någon service oanmäld.

Dvs jag måste få komma och kolla/klappa på min häst/se slumpmässig träning, men inte att verksamheten ska stanna av eller anpassas efter mig på något sätt. Vill jag ha hästen visad för mig eller se en träning av just min häst måste det såklart anmälas innan.
 
Jag har haft häst hos SA och du behöver boka tid om du vill se din häst arbetas, inte annars. Jag har fritt fått välja när jag vill hämta/lämna. Bara behövs säga dag ( för att ha box redo) inte tid. Varje gång jag varit där har det varit fler än mig som hämtar och lämnar hästar så upplever att det är ständig rörelse där. Man får bra överblick över hästarna i box, hage och longervolt när man är där. Men har ingen aning om vad som pågår i ridhuset.
 
Samtidigt är det ju något som en någorlunda normal hästägare förstår själv, att det inte kan vara allmänt "öppet hus" hos en verksamhet så att man ränner där var och varannan dag.

Dvs även utan något uttalat förbud så lyckades jag hålla mig från överraskningsvisiter trots att jag har inridningsstallet ganska nära. Men det påverkade ju också att jag kände ett stabilt förtroende för att saker går rätt till där, och fick rapporter som inte talade mot det på något sätt. Och så hörde hon av sig någon gång själv och bjöd in, så jag kom och tittade den gången och möttes fortfarande av en glad och trygg och nyfiken häst i hanteringen.

(Men visst, "någorlunda normal" är ju inget som karakteriserar precis alla hästägare. ) :crazy:
Skulle inte kalla det för öppet hus för att hästägaren ska kunna komma förbi när den vill. Tror knappast att dom flesta hade åkt dit flera gånger om dagen och varit i stallet hela tiden bara för att dom får. Men att känna att man kan komma när man vill och att veta att dom inte är rädda för att något illa ska synas säger en hel del tycker jag, då kan man med mer säkerhet känna att dom inte har något att dölja och framförallt inte är rädda för att bli påkomna med något.

Men just att man inte får komma när man vill, då hade iallafall jag blivit osäker på om allt går till på rätt sätt.
 
Skulle inte kalla det för öppet hus för att hästägaren ska kunna komma förbi när den vill. Tror knappast att dom flesta hade åkt dit flera gånger om dagen och varit i stallet hela tiden bara för att dom får. Men att känna att man kan komma när man vill och att veta att dom inte är rädda för att något illa ska synas säger en hel del tycker jag, då kan man med mer säkerhet känna att dom inte har något att dölja och framförallt inte är rädda för att bli påkomna med något.

Men just att man inte får komma när man vill, då hade iallafall jag blivit osäker på om allt går till på rätt sätt.
Förlåt, men du har inte haft med hästtjänster att göra antar jag?
Jag har förvisso bara haft hingst på betäckning, men det blev efter några år EXTREMT tydligt att det finns folk till allt. Så jo, jag tror absolut att det skulle finnas folk som skulle kunna åka till tränaren och spendera hela dagar där. Jag säger inte att det är vanligt, men det räcker liksom med att det är någon här och där för att det verkligen ska störa verksamheten.

Det hela slutade med att jag hade ett vattentätt kontrakt där jag dels reglerade hur ofta jag skulle höra av mig, när jag inte behövde höra av mig, att jag hade rättighet att ta ut veterinär på ägares bekostnad utan att tillfråga denne först, att jag fick ta beslut om ev behandlingar osv osv. Att om folk lämnade kvar utrustning hos mig så var det på egen risk, gick det sönder så skulle jag inte stå för det osv osv. För jag upptäckte rätt så fort att detta behövdes.

För det finns verkligen folk till allt.
 
Förlåt, men du har inte haft med hästtjänster att göra antar jag?
Jag har förvisso bara haft hingst på betäckning, men det blev efter några år EXTREMT tydligt att det finns folk till allt. Så jo, jag tror absolut att det skulle finnas folk som skulle kunna åka till tränaren och spendera hela dagar där. Jag säger inte att det är vanligt, men det räcker liksom med att det är någon här och där för att det verkligen ska störa verksamheten.

Det hela slutade med att jag hade ett vattentätt kontrakt där jag dels reglerade hur ofta jag skulle höra av mig, när jag inte behövde höra av mig, att jag hade rättighet att ta ut veterinär på ägares bekostnad utan att tillfråga denne först, att jag fick ta beslut om ev behandlingar osv osv. Att om folk lämnade kvar utrustning hos mig så var det på egen risk, gick det sönder så skulle jag inte stå för det osv osv. För jag upptäckte rätt så fort att detta behövdes.

För det finns verkligen folk till allt.
Jag tycker att allt som kommit fram på olika ställen nu visar klart och tydligt att hur jobbigt det än är med hästägare som vill titta på sin egen häst så är det ett måste att anläggningen är öppen för det ska gå. Det går helt enkelt inte att lita på folk uppenbarligen när det gäller sådana här verksamheter och det får inte gå att dölja någonting.

Vill dom ha bestämda besökstider varje dag så är det okej tycker jag, så inte folk kommer vilken tid på dygnet som helst dock, det tycker jag inte är rimligt heller. Det räcker liksom med en kortare besök för att se att hästen inte är slagen eller mår dåligt. Man måste inte vara där hela dagarna för att se sådant.

Det enda sättet att komma åt sådana här mer eller mindre sadister till människor är att dom måste veta att vilken dag som helst så kan hästägaren dyka upp och titta på hästen och det ska inte gå att hinna förbereda saker och ting för att dölja något. Jag tror det är det enda som kan få sådana här människor att tänka till lite innan dom slår sönder och misshandlar hästarna.
 
Senast ändrad:
Skulle inte kalla det för öppet hus för att hästägaren ska kunna komma förbi när den vill. Tror knappast att dom flesta hade åkt dit flera gånger om dagen och varit i stallet hela tiden bara för att dom får. Men att känna att man kan komma när man vill och att veta att dom inte är rädda för att något illa ska synas säger en hel del tycker jag, då kan man med mer säkerhet känna att dom inte har något att dölja och framförallt inte är rädda för att bli påkomna med något.

Men just att man inte får komma när man vill, då hade iallafall jag blivit osäker på om allt går till på rätt sätt.
Jag har inte sagt att folk inte får komma när jag har hästar hemma i träning.
Men jag har inte så många samtidigt och har främst haft vettiga hästägare.

Man får tänka på att alla hästägare varken är rutinerade, vettiga, med normala spärrar, trevliga etc.
Det finns SÅ konstiga och gränslösa personer.
Så att ha öppet för hästägare jämt kan leda till friktion i verksamheten.

Och bor man dessutom vid anläggningen vill man kanske inte ha folk inpå sig hur som helst på sin fritid.
 
Jag har inte sagt att folk inte får komma när jag har hästar hemma i träning.
Men jag har inte så många samtidigt och har främst haft vettiga hästägare.

Man får tänka på att alla hästägare varken är rutinerade, vettiga, med normala spärrar, trevliga etc.
Det finns SÅ konstiga och gränslösa personer.
Så att ha öppet för hästägare jämt kan leda till friktion i verksamheten.

Och bor man dessutom vid anläggningen vill man kanske inte ha folk inpå sig hur som helst på sin fritid.
Klart inte alla är trevliga och vettiga. Men det måste vara prio ett att inte verksamheten hinner eller kan förbereda sig och dölja saker och ting inför besöken.

Tyvärr men det är sådant man får hantera om man har sådana verksamheter. Som sagt, ha besökstider eller något som reglerar när på dagen folk kan komma och hur länge dom kan stanna. Men att stänga ute hästägaren och ha tid på sig att dölja och förbereda för besöken får inte förekomma längre. Det får inte gå att göra på det sättet.
 
Jag har inte sagt att folk inte får komma när jag har hästar hemma i träning.
Men jag har inte så många samtidigt och har främst haft vettiga hästägare.

Man får tänka på att alla hästägare varken är rutinerade, vettiga, med normala spärrar, trevliga etc.
Det finns SÅ konstiga och gränslösa personer.
Så att ha öppet för hästägare jämt kan leda till friktion i verksamheten.

Och bor man dessutom vid anläggningen vill man kanske inte ha folk inpå sig hur som helst på sin fritid.
Då får man väl klargöra sånt innan?
"Hej hej, här pågår träningar/verksamhet mellan 8-16, under den tiden får man gärna besöka oss. Oanmälda besökare får självklart se till sin egen häst i stall/hage/under träning men jag kan tyvärr inte garantera möjligheten att specifikt visa/träna/diskutera din häst utan att ha avsatt tid för detta. Anmälda besök behöver göras två dagar i förväg så det finns tid avsatt för detta"
 
Då får man väl klargöra sånt innan?
"Hej hej, här pågår träningar/verksamhet mellan 8-16, under den tiden får man gärna besöka oss. Oanmälda besökare får självklart se till sin egen häst i stall/hage/under träning men jag kan tyvärr inte garantera möjligheten att specifikt visa/träna/diskutera din häst utan att ha avsatt tid för detta. Anmälda besök behöver göras två dagar i förväg så det finns tid avsatt för detta"
Jag tänker att människor kan störa rätt så ordentligt också. Alla har ju inte "normalt vett" och håller man på och rider in någon särskild svår och känslig häst så kan en främmande oförsiktig person förstöra allt. Om så enkelt bara genom att störa tränarens koncentration så att denne inte hinner reagera som den hade gjort i vanliga fall.

Givetvis är målet att hästen ska klara att det springer folk runt banan, in och ut ur ridhuset och allt vad det kan vara när den tränas. Men man börjar ju inte där, och för någon som besöker så har de ju ingen aning om vilken fas hästen i fråga som tränas just nu är.

Så jag tycker verkligen att detta är tudelat. Jag förstår absolut problematiken, missförstå mig rätt liksom. Men att låta alla hästägare besöka sina hästar så pass mycket tror jag inte är någon vidare bra lösning. För de flesta hästägare fungerar det säkerligen absolut. Men sen så har vi de där originalen... Och de kan potentiellt förstöra verksamheten under månader.
 
Klart inte alla är trevliga och vettiga. Men det måste vara prio ett att inte verksamheten hinner eller kan förbereda sig och dölja saker och ting inför besöken.

Tyvärr men det är sådant man får hantera om man har sådana verksamheter. Som sagt, ha besökstider eller något som reglerar när på dagen folk kan komma och hur länge dom kan stanna. Men att stänga ute hästägaren och ha tid på sig att dölja och förbereda för besöken får inte förekomma längre. Det får inte gå att göra på det sättet.
Det här låter som en väldigt destruktiv relation mellan hästägare och utbildare, där ingen tillit finns. Många ställen har inte till exempel parkering nog att kunna ha hästägare komma och gå som de vill utan att arbetet störs. Jag tror inte vägen framåt är övervakning och kontroll, det blir ohållbart för många att bedriva sin verksamhet om hästägaren skall övervaka dem närhelst de vill.
 
Jag tänker att människor kan störa rätt så ordentligt också. Alla har ju inte "normalt vett" och håller man på och rider in någon särskild svår och känslig häst så kan en främmande oförsiktig person förstöra allt. Om så enkelt bara genom att störa tränarens koncentration så att denne inte hinner reagera som den hade gjort i vanliga fall.

Givetvis är målet att hästen ska klara att det springer folk runt banan, in och ut ur ridhuset och allt vad det kan vara när den tränas. Men man börjar ju inte där, och för någon som besöker så har de ju ingen aning om vilken fas hästen i fråga som tränas just nu är.

Så jag tycker verkligen att detta är tudelat. Jag förstår absolut problematiken, missförstå mig rätt liksom. Men att låta alla hästägare besöka sina hästar så pass mycket tror jag inte är någon vidare bra lösning. För de flesta hästägare fungerar det säkerligen absolut. Men sen så har vi de där originalen... Och de kan potentiellt förstöra verksamheten under månader.
Tänker att det är lite skillnad på enmansföretag och större anläggningar också? En större anläggning med personal borde kunna hantera det.

Och kanske man ska ha besökstid på förmiddagen, och träna svårare på eftermiddagen eller dylikt.

Jag vet inte heller, kan också se båda sidor, men stora verksamheter bör kunna hantera besök.
 
Det här låter som en väldigt destruktiv relation mellan hästägare och utbildare, där ingen tillit finns. Många ställen har inte till exempel parkering nog att kunna ha hästägare komma och gå som de vill utan att arbetet störs. Jag tror inte vägen framåt är övervakning och kontroll, det blir ohållbart för många att bedriva sin verksamhet om hästägaren skall övervaka dem närhelst de vill.
Men det är ju så, tilliten är ju borta. Sen kanske den kommer tillbaka så småningom. Och sen kan det handla om en kort stund på dagen som hästägaren bör ha möjlighet att besöka hästen, det räcker ju att man tittar till hästen och ser att hästen är i gott skick.

Tillit är någonting man förtjänar för övrigt, inte någonting som uppkommer bara sådär. Ju öppnare verksamheten är för hästägaren ju mer tillit också per automatik blir det. Bara vetskapen att dom inte kan eller är intresserade av att försöka hinna dölja någonting gör att tilliten ökar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 546
Senast: jezzibell
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 288
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp