In & Utsläpps tider?

caradan

Trådstartare
In & Utsläpps tider?

När släpper ni ut/tar in era hästar?
Jag har precis flyttat mina till eget stall och funderar lite på om man inte kan ha dem ute längre än vad de föesta har?
I alla stall jag stått i har det varit ut vid 8 och in vid 16/17 tiden.
Jag funderar på ut vid 8 men in vid 20/21 i stället.
Självklart kommer de att få hö i hagen ca 3 gånger eller ev. fri tillgång.
Är det för sent? (kan det vara för sent?)
 
Re: In & Utsläpps tider?

Utsläpp ca 08.00.
Insläpp nu ca 20.00-21.00, oktober börjar vi ta in dom ca 17.00-18.00.
 
Re: In & Utsläpps tider?

Ut mellan 8-9
In kl 20 ca.

Så kommer det att se ut hela vintern..
 
Re: In & Utsläpps tider?

Våra brukar komma ut ca 7.30-8.00 in nu ca 19-20, på vintern kommer de in ca 16.00, vid mycket dåligt väder lite tidigare.
 
Re: In & Utsläpps tider?

För tillfället är dom ute dygnet om. Annars är det ut halv 8 in vid 8.
Ska snart flytta, där är det ut 9, in vet jag inte än :D
 
Re: In & Utsläpps tider?

Det är inte försent tycker jag, det blir ju till vad man vänjer dom vid... :)

Min fjorda som jag har i eget stall hos pappa går ut 6.00 och in vid 18.00
Varmblodet som jag har inhyrd går ut vid 7.00 och in vid 17.00
 
Re: In & Utsläpps tider?

Ut: 08.00
in: 19.00-22.00
Vinter tid tar vi in dem lite tidigare
 
Re: In & Utsläpps tider?

ut 6.30 in nånstans mellan 19-22. men det beror på vädre.. sommar tid är de inne mellan 07.30 å släpps ut vid 17... de gillar inte all broms å skit som e på sommaren..
vintertid vill de hälst vara inne så då släpper jag ut dem när de vill gå ut å in mär de säger till!!! de gnäggar framför stallet när de tycker att det vore skönt å komma in!!!
 
Re: In & Utsläpps tider?

Hej! Det är absolut inte för sent att ta in dem vid kl 20 el 21 på kvällen. Vi släpper ut våra hästar mellan 7 och 8, och tar in dem runt 20. Det brukar bli lite tidigare insläpp på vintern. Hästarna mår bara bra av att vara ute så länge som möjligt om det inte är ruskväder förstås:-)
 
Re: In & Utsläpps tider?

Hästarna går ut 0700 och de tas in vid solnedgången (alltså runt 2000 nu, men det blir tidigare sedan, ca 1700)
 
Re: In & Utsläpps tider?

Mina går ute på lösdrift året runt, dygnet runt. Med halmad ligghall och fri tillgång till hö. Hälsar Inelin
 
Re: In & Utsläpps tider?

Jag tycker inte att det är försent.
Mina hästar går fortfarande ute dygnet runt, men när det stallas in, kommer de ut mellan 6 och 7 på morgonen och kommer in mellan 21 och 22 på kvällen. Ibland något tidigare om det är riktigt otrevligt väder.

// Anna
 
Re: In & Utsläpps tider?

för tillfället släpps hästarna ut mellan 7 - 8
och kommer in vid 19 - 20

Men kommer antagligen få ett jobb där jag börjar kl 05.30 så då får hästarna komma ut redan 04.30! Vintertid tar vi nog in dom vid 17, mest för att vi ska rida och att dom ska få mat!

Har även två andra hästar som går ute året runt, har ett litet hus att gå in i med fri tillgång på hö.
 
Re: In & Utsläpps tider?

Jag tycker inte det är för sent, man får vänja dem och i regel har de mycket lättare för att vänja sig vara ute mer än inne mer :)

Förutsatt att de har ordentligt med mat o vatten o skydd för dåligt väder.

Jag har två hästar hemma nu som är i full tävlingskondition (distans) och båda går ute på lösdrift med fri hö o vattentillgång och halmad lada. De är inte feta, de fryser inte och de mår så j*a bra!!! :bump:
 
Re: In & Utsläpps tider?

Hästar borde få vara ute större delan av dygnet om vädret tilllåter. Mina går på lösdrift och trivs inte innomhus i box/spilta.
 
Re: In & Utsläpps tider?

Ut: mellan 6.30 och 7.30
In: mellan 19.30 och 21.30 beroende på väder och vind
 
Re: In & Utsläpps tider?

Jag släpper ut mina hästar ca kl 5 på morgonen och tar in dem vid 8-9 på kvällen ungefär. :)
 
Re: In & Utsläpps tider?

Ut ca 08:00 och in 18:00 ca, ibland 17:00 om det är dåligt väder.
I vinter blir det nog 16-17:00.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp