Inackoderingsavtal, vad kan man kräva? Stallregler osv.

eldkyss

Trådstartare
Har ni några tips på bra och tydliga uppstallningsavtal? Eller på punkter som är viktiga att ha med om man skriver ett eget. Vilka stallregler har ni i era stall?

Saker jag funderar på just nu: Bör man ta ut deposition?

Är jag krånglig om jag vill godkänna eventuella medryttare? Jag vill ha koll på vilka folk som rör sig i stallet. Har en intressent varav två tjejer i yngre tonåren som har en foderhäst tillsammans. Dom är lite inne på att skaffa en medryttare men jag vet inte om jag känner för att ha tre ryttare på 1 st häst som springer i stallet. Det är lite krångligt när man inte känner personerna. Hade man gjort det hade man ju kanske haft en magkänsla för att dom väljer medryttare med omdöme.

Jag funderar på uppsägningstid? Vad är vanligt?

Ska dom få ha en prövotid innan dom blir "fast" hyresgäst?

Vi har även hingst i stallet. Hur kan man formulera sig väl och tydligt kring säkerhetsaspekterna där?

Ridbanan som finns skulle jag vilja att man bokar upp sig på. Hur skulle en sådan lösning kunna se ut? Mellan vissa tider? För mig som har många hästar kan de ibland innebära att vissa dagar vill jag reservera ridbanan halvdag till exempel.

Ömsesidig respekt att står dom på stallgången så ställer ja inte hingsten på stallgången just då och tvärtom?

Ta med sig kompisar till stallet? Hur mycket kan jag styra upp utan att bli orimlig?

Jag vet av andras erfarenhet att ha inackoderingar kan antingen blir jättekul alternativt en mardröm :D
 
Har ni några tips på bra och tydliga uppstallningsavtal? Eller på punkter som är viktiga att ha med om man skriver ett eget. Vilka stallregler har ni i era stall?

Saker jag funderar på just nu: Bör man ta ut deposition?

Är jag krånglig om jag vill godkänna eventuella medryttare? Jag vill ha koll på vilka folk som rör sig i stallet. Har en intressent varav två tjejer i yngre tonåren som har en foderhäst tillsammans. Dom är lite inne på att skaffa en medryttare men jag vet inte om jag känner för att ha tre ryttare på 1 st häst som springer i stallet. Det är lite krångligt när man inte känner personerna. Hade man gjort det hade man ju kanske haft en magkänsla för att dom väljer medryttare med omdöme.

Jag funderar på uppsägningstid? Vad är vanligt?

Ska dom få ha en prövotid innan dom blir "fast" hyresgäst?

Vi har även hingst i stallet. Hur kan man formulera sig väl och tydligt kring säkerhetsaspekterna där?

Ridbanan som finns skulle jag vilja att man bokar upp sig på. Hur skulle en sådan lösning kunna se ut? Mellan vissa tider? För mig som har många hästar kan de ibland innebära att vissa dagar vill jag reservera ridbanan halvdag till exempel.

Ömsesidig respekt att står dom på stallgången så ställer ja inte hingsten på stallgången just då och tvärtom?

Ta med sig kompisar till stallet? Hur mycket kan jag styra upp utan att bli orimlig?

Jag vet av andras erfarenhet att ha inackoderingar kan antingen blir jättekul alternativt en mardröm :D
Sånt du tycker är sunt förnuft eller en självklarhet,skriv ner det i avtalet iallafall. Folk verkar glömma hyfs och sunt förnuft när det inte är deras eget ställe och ansvar
 
Personligen hade jag nog aldrig stallat upp min häst i ett stall med prövotid utöver den vanliga uppsägningstiden. Det är trots allt inte ett jobb det handlar om (det låter som att du far efter något som liknar en provanställning...). Ta referenser på intressenter istället.

Att stallägaren vill vara med och godkänna medryttare hade fått mig att dra öronen åt mig, särskilt om du menar att du utöver att godkänna att någon är medryttare (extra person till en häst) dessutom vill godkänna den person som ska vara medryttare. En hästägare måste ju kunna ta hjälp med sin häst vid behov, och bör själv få välja vem. Det vanliga är att hästägaren har ansvar för de som denne tar till stallet/som är i stallet "åt denne".
Däremot kan jag tycka att en kan begära att det inte ska komma ett helt sällskap till hästen varje dag, dvs att det inte ska dyka upp en handfull kompisar hux flux etc och hänga i stallet. Och jag tänker att det är rimligt att hästägaren informerar om att "person x kommer att ta hand om brunte imorgon", så att du vet.

Att behöva boka ridbanan varenda gång en ska rida känns overkill. Jag hade inte varit så glad i att betala för något som jag i praktiken inte har möjlighet att nyttja, om risken är stor att den är uppbokad när jag har möjlighet att rida. Isf hade jag som hyresgäst inte räknat med att den är tillgänglig till vardags, och hellre sett att jag kan boka den när jag vill rida där. Och då betalat för det per tillfälle, inte att kostnaden ligger inbakad i stallhyran, så att jag kan välja om jag ska betala för den eller inte. Att boka ridbanan vid träning för tränare är däremot fullt rimligt.
 
Senast ändrad:
Vill du inte ha medryttare så ta inte in de med behov av det. Jag hade inte velat behöva boka in mig för att använda ridbana, däremot så är det en annan femma om den redan är "bokad". Men då kan kanske du ha den framförhållningen? Sedan kan jag tycka det låter lite sisådär om stallägaren bokar den för att ha den helt själv på bästa tiderna..

Så länge du är tydligen innan om att det inte är ok med mer än ägaren (i vårt fall så hade det varit omöjligt, vi har för många hästar och måste t.ex. kunna hjälpas åt). Det betyder även att du får tänka över hur du vill ha det om en ägare åker bort, får den ta hjälp av en kompis eller måste du vara beredd att ställa upp?


Att ta med någon vän då och då kan jag tycka borde vara helt ok, men det hjälper ju inte dig. Däremot så slipper man mycket spring om man väljer vuxna till stallet. De kan ju förvisso ha med sig sina barn istället.

Tror snarare att du ska vara väldigt selektiv med vem du släpper in i stallet, än att du ska komma med begränsningar. Det blir ju uppenbart från början att ni inte matchar.
 
Låter inte som att du borde ha inackorderingar om du ska ha sånna regler.

Deras häst och då är det upp till dom vem som rider/sköter den så länge vanliga stallregler sköts.
Uppsägningstid brukar vara 1-3månader från båda hållen.

Att behöva boka en paddock för vardagsridning är ju helt absurt, vid träning för tränare ja men inte det vardagliga.

Prövotid är inget jag hade velat ha som hyresgäst, flyttar inte min häst till ett stall jag inte vet om jag får stå kvar på.

Deposition är aldrig fel.


Fundera en gång till om du verkligen ska ha inackordering och varför du vill ha det isåfall.
Man måste släppa på vissa saker för att kunna få det att fungera så alla trivs.
 
Jag skulle aldrig betala för att stå i ett sånt stall med så mycket regler. Boka ridbanan? Vid hoppning/träning ja, aldrig annars. Absurt.

Nja det vet jag inte om jag kan hålla med om. Vi har hingstar som vi utbildar och då fungerar det inte att man är fler i paddocken ur ren säkerhetsaspsekt.
 
Bra idé med referenser. Mycket mer rimligt än en prövotid. Ja men precis vi utbildar och håller mycket kurser och det innebär att det är andra som kommer till oss ibland. Då måste de som sagt gå att reservera vissa datum.

I övrigt känner jag väl att de är först till kvarn. Är den ledig kan den användas osv.

Personligen hade jag nog aldrig stallat upp min häst i ett stall med prövotid utöver den vanliga uppsägningstiden. Det är trots allt inte ett jobb det handlar om (det låter som att du far efter något som liknar en provanställning...). Ta referenser på intressenter istället.

Att stallägaren vill vara med och godkänna medryttare hade fått mig att dra öronen åt mig, särskilt om du menar att du utöver att godkänna att någon är medryttare (extra person till en häst) dessutom vill godkänna den person som ska vara medryttare. En hästägare måste ju kunna ta hjälp med sin häst vid behov, och bör själv få välja vem. Det vanliga är att hästägaren har ansvar för de som denne tar till stallet/som är i stallet "åt denne".
Däremot kan jag tycka att en kan begära att det inte ska komma ett helt sällskap till hästen varje dag, dvs att det inte ska dyka upp en handfull kompisar hux flux etc och hänga i stallet. Och jag tänker att det är rimligt att hästägaren informerar om att "person x kommer att ta hand om brunte imorgon", så att du vet.

Att behöva boka ridbanan varenda gång en ska rida känns overkill. Jag hade inte varit så glad i att betala för något som jag i praktiken inte har möjlighet att nyttja, om risken är stor att den är uppbokad när jag har möjlighet att rida. Isf hade jag som hyresgäst inte räknat med att den är tillgänglig till vardags, och hellre sett att jag kan boka den när jag vill rida där. Och då betalat för det per tillfälle, inte att kostnaden ligger inbakad i stallhyran, så att jag kan välja om jag ska betala för den eller inte. Att boka ridbanan vid träning för tränare är däremot fullt rimligt.
 
Jag har inga bestämda regler i dagsläget. Men är övertygad om att regler behövs när man är flera i stallet. Behöver dock lite hjälp med vad som är rimligt osv. Som de känns nu så är prövotid ingen bra idé. Inser det också 🙂

Låter inte som att du borde ha inackorderingar om du ska ha sånna regler.

Deras häst och då är det upp till dom vem som rider/sköter den så länge vanliga stallregler sköts.
Uppsägningstid brukar vara 1-3månader från båda hållen.

Att behöva boka en paddock för vardagsridning är ju helt absurt, vid träning för tränare ja men inte det vardagliga.

Prövotid är inget jag hade velat ha som hyresgäst, flyttar inte min häst till ett stall jag inte vet om jag får stå kvar på.

Deposition är aldrig fel.


Fundera en gång till om du verkligen ska ha inackordering och varför du vill ha det isåfall.
Man måste släppa på vissa saker för att kunna få det att fungera så alla trivs.
 
Hade personligen aldrig stallat upp våra hästar där stallägaren kräver att godkänna medryttare etc. Även om vi inte hade haft behov idag kan vi ha behovet imorgon och det är tillräckligt svårt att hitta vettigt folk till ens hästar utan att fler ska ha åsikter om det.
Håller med de som ifrågasätter om du ska ha inackorderade alls. Någonstans får man släppa kontrollen och lita på att de man tar in har hjärnor att tänka med.
 
Skulle jag hyra ut så skulle mina regler se ut som följande.

*Inga lösa hundar utöver mina, rastgård finns.
*allt som inte finns på anvisad plats på morgonen/ kväll kastas, endast grimma med grimskaft får hänga på boxen.
* egna tränare till gården är inte okej, kom med förslag om tränare som vill komma regelbundet eller för en träningshelg.
* här är en frizon från tänk som ledare, rangordning och annat trams, här är ledordet positiv förstärkning.
 
Känns jättejobbigt att behöva boka banan, ibland kan planer ändras eller så och då vore det helt absurt att inte få rida sin häst på banan när man vill. Jag hade aldrig velat stå i ett stall där stallägaren bokar banan stora delar av dagarna när man själv kanske vill rida. Okej att ni har högt säkerhetstänk men ska inte hingstarna kunna vara bland andra hästar? Så är det ju på tävling etc... Är du så orolig ska du kanske inte ta in ston som inackorderingar utan bara ha valacker?

Som din inställning låter nu kanske du inte ska ha inackorderingar. Man måste våga lägga lite ansvar hos den inackorderade och låta denna få bestämma vem som ska ta hand om hästen mm själv. Att man sedan vill informeras om sådant är en annan sak.
 
Jag tror att det blir svårt att få inackorderingar med det upplägget även om jag fullt ut förstår dina tankar. (Jag insåg förlängesedan att inackorderingar inte är min grej. Jag behöver ha det på mitt sätt i stallet och med hästarna.) Samtidigt så lär de som vill ha stallplats hos dig trots (eller till och med tack vare) de regler du vill ha vara just de du vill ha där så hur mycket regler du kan ha beror nog mer på hur viktigt det är att platserna blir fyllda.
 
Vad gäller tre personer på en häst, varför inte? Oftast är de ju en i tagen där ändå. "Värre" isåfall som i mitt fall med två hästar och mina två barn och man är med i stallet nästan dagligen. Trots ingen medryttare...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 124
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 362
Senast: TBT
·
W
Hästvård En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var. Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram...
Svar
11
· Visningar
2 109
Senast: wiw31
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp