Inackorderad häst har sönder boxen ska ägaren betala?

Diamant

Trådstartare
Hej.
Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med tänderna emot boxdörren så de är djupa hål.
Hästen har extriörfel så den rids ej, ägaren har den som sin kjelgris, dock får den aldrig röra på sig förutom när den är i hagen hon markarbetar den aldrig, tar aldrig promenader med den m.m antagligen därav dennes Stereotypabeteenden och detta är ett av flera.
Hästen ska flytta från stallet snart kan man begära att ägaren ska lämna boxen som den var innan hon hyrde den? Alltså att antingen fixa dörren själv eller betala för att
någon annan gör det? Ifall man ska ta betalt vad är skäligt att ta betalt, dörren måste
målas om och nästan alla plankor måste bytas för att fukten inte ska tränga in.

Eller ska man som stallägaren räkna med sådant slitage på stallbyggnaden efter visa inackorderade?

Tacksam för svar
 
Hej.
Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med tänderna emot boxdörren så de är djupa hål.
Hästen har extriörfel så den rids ej, ägaren har den som sin kjelgris, dock får den aldrig röra på sig förutom när den är i hagen hon markarbetar den aldrig, tar aldrig promenader med den m.m antagligen därav dennes Stereotypabeteenden och detta är ett av flera.
Hästen ska flytta från stallet snart kan man begära att ägaren ska lämna boxen som den var innan hon hyrde den? Alltså att antingen fixa dörren själv eller betala för att
någon annan gör det? Ifall man ska ta betalt vad är skäligt att ta betalt, dörren måste
målas om och nästan alla plankor måste bytas för att fukten inte ska tränga in.

Eller ska man som stallägaren räkna med sådant slitage på stallbyggnaden efter visa inackorderade?

Tacksam för svar

Vad står det i kontraktet?
 
man begära att ägaren ska lämna boxen som den var innan hon hyrde den? Alltså att antingen fixa dörren själv eller betala för att någon annan gör det?

Vad står i kontraktet om (både normalt och inte normalt) slitage av box och i vilket skick den ska lämnas?

Står där inget alls i kontraktet om slitage, så kan du ju prata med boxhyraren om ersättning, men troligtvis får det sättas upp på läropengs-kontot.
 
I detta fallet känner jag det beror lite på hur avtalet för uppstallningen är utformat. För visst får man räkna med att boxar slits och hästar förstör, det är ganska naturligt. Men samtidigt när man hyr något ska det ju lämnas tillbaka i samma skick eller det skick som kan anses normalt med normalt slitage.
 
Hej.
Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med tänderna emot boxdörren så de är djupa hål.
Hästen har extriörfel så den rids ej, ägaren har den som sin kjelgris, dock får den aldrig röra på sig förutom när den är i hagen hon markarbetar den aldrig, tar aldrig promenader med den m.m antagligen därav dennes Stereotypabeteenden och detta är ett av flera.
Hästen ska flytta från stallet snart kan man begära att ägaren ska lämna boxen som den var innan hon hyrde den? Alltså att antingen fixa dörren själv eller betala för att
någon annan gör det? Ifall man ska ta betalt vad är skäligt att ta betalt, dörren måste
målas om och nästan alla plankor måste bytas för att fukten inte ska tränga in.

Eller ska man som stallägaren räkna med sådant slitage på stallbyggnaden efter visa inackorderade?

Tacksam för svar

Är det dags att måla om snart oavsett?
Hur länge har hästen stått i boxen?

Jag hade försökt räkna ut kostnad för reparationen och ett lämpligt åldersavdrag och sett om summan är värd att bråka om.
 
Antagligen kommer jag få sätta upp detta på lärmig kontot .
Hon som hyr av mig är en väldigt omständig kvinna, har ett bra kontrakt för boxhästar för året runt.
Den här kvinnan kom med sin häst i början av sommaren och skulle endast stå under sommaren så vi har bara ett sommarkontrakt och sen skulle hon stanna en vecka till och sedan en vecka till osv. Hon ska alltid åka på lördag men åker aldrig......
Så vi har aldrig skrivit ett nytt kontrakt efter sommaren eftersom hon är på väg hela tiden..... Riktigt krävande gäst så de ska bli skönt att hon åker, ringer mig ca 2 gånger om dagen om de ena och de andra om hennes hästar ska ha dit å dat och nästan kräver tjänster som jag utför åt henne och jag gör det för att jag inte kan säga nej.
Sen är de svårt att skicka räkning till henne eftersom hon ska åka hela tiden så hon kan inte betala i förskott.....
 
Hästen har stått sen i somras hos oss.
Tanken är att måla nästa sommar, men eftersom hästen har gjort djupa hål i planken med tänderna så måste alla plank i boxdörren bytas ut.
 
Antagligen kommer jag få sätta upp detta på lärmig kontot .
Hon som hyr av mig är en väldigt omständig kvinna, har ett bra kontrakt för boxhästar för året runt.
Den här kvinnan kom med sin häst i början av sommaren och skulle endast stå under sommaren så vi har bara ett sommarkontrakt och sen skulle hon stanna en vecka till och sedan en vecka till osv. Hon ska alltid åka på lördag men åker aldrig......
Så vi har aldrig skrivit ett nytt kontrakt efter sommaren eftersom hon är på väg hela tiden..... Riktigt krävande gäst så de ska bli skönt att hon åker, ringer mig ca 2 gånger om dagen om de ena och de andra om hennes hästar ska ha dit å dat och nästan kräver tjänster som jag utför åt henne och jag gör det för att jag inte kan säga nej.
Sen är de svårt att skicka räkning till henne eftersom hon ska åka hela tiden så hon kan inte betala i förskott.....
Skickar en räkning för veckorna efter sommaren till nu. Blir hon kvar längre så skicka ytterligare en.
 
Antagligen kommer jag få sätta upp detta på lärmig kontot .
Hon som hyr av mig är en väldigt omständig kvinna, har ett bra kontrakt för boxhästar för året runt.
Den här kvinnan kom med sin häst i början av sommaren och skulle endast stå under sommaren så vi har bara ett sommarkontrakt och sen skulle hon stanna en vecka till och sedan en vecka till osv. Hon ska alltid åka på lördag men åker aldrig......
Så vi har aldrig skrivit ett nytt kontrakt efter sommaren eftersom hon är på väg hela tiden..... Riktigt krävande gäst så de ska bli skönt att hon åker, ringer mig ca 2 gånger om dagen om de ena och de andra om hennes hästar ska ha dit å dat och nästan kräver tjänster som jag utför åt henne och jag gör det för att jag inte kan säga nej.
Sen är de svårt att skicka räkning till henne eftersom hon ska åka hela tiden så hon kan inte betala i förskott.....

Jag hade nog låtit det bero och bitit i det sura äpplet. Omständiga människor ska man akta sig för!

Tips: sätt ett tunt lager plåt på ovansida/runt
av boxdörr/träpålar/ytor där hästar kan gnaga.
Det fanns i ett nybyggt stall där jag hade min häst förut, mycket praktiskt
 
Jag hade nog låtit det bero och bitit i det sura äpplet. Omständiga människor ska man akta sig för!

Tips: sätt ett tunt lager plåt på ovansida/runt
av boxdörr/träpålar/ytor där hästar kan gnaga.
Det fanns i ett nybyggt stall där jag hade min häst förut, mycket praktiskt

Det hjälper tyvärr inte på bävrar som står och drar tänderna längs ytorna. Det är tyvärr rätt många.
 
Det hjälper tyvärr inte på bävrar som står och drar tänderna längs ytorna. Det är tyvärr rätt många.

Det hjälpte i det stallet för hästar som drog tänderna. Betydligt billigare att byta ut plåten då och då än bygga ny boxdörr.

Gnager hästarna i väggarna är det svårare, det har jag sett med. Har för mig att stallägaren stod för det men är inte säker.
 
Jag hade en häst som helt plötsligt började käka upp väggarna i boxen, som jag självklart fick betala och åtgärda. Inte mer än rätt tyckte jag då.
Men sen kom det fram att stallägaren ”stal” hans natthö, så han bara hade typ 1-2kg på hela natten och det var i samma veva som det som han började tugga på väggarna.
När jag hängde upp hönät blev det omständigt att ta ut höet så då lät hon hela det hänga kvar i boxen och han slutade direkt att tugga på väggarna.
Så i efterhand tycker jag att hon själv skulle ha stått för tuggandet.

Hennes anledning till att ta ut höet ur boxen var för att han lämnade så mycket annars, men, jag behövde aldrig mocka ut ett höstrå och hängde jag in hönät på 7kg så var det helt tomt på morgonen så att han lämnade 4-5kg som låg på backen var bara bullshit, speciellt då jag aldrig behövde mocka ur hö.
Jag tror det hela handlande om att hon blev snål och ångrade att det skulle ingå fri tillgång i stallhyran.
Droppen blev när det kom fram att hon lät honom stå inne på nätterna med vintertäcket på för att hon inte orkade lägga på det på morgonen, trots att det också skulle ingå i hyran.
Han blev så svettig av det att det rent av rann svett från honom, och han blev så allmänpåverkad och vägrade äta så jag tänkte ringa ut veterinären för jag trodde han var allvarligt sjuk.
Men det räckte med att servera ljummet vatten och ta av täcket, och drack i mängder gjorde han för han var riktigt överhettad.
Och i det skicket hade hon dessutom släppt ut honom mitt i vintern uppe i Norrland. Åkte till stallet 30 minuter efter utsläppet och det var då jag hittade honom ute i hagen helt dyblöt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 738
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 449
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 706
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har två hästar som älskar varandra. Min ena är en amerikansk travare och är hur snäll, lydig och uppfostrad som helst, han är 6...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: lilladylay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp