Inackordering, ja eller nej?

Blyger

Trådstartare
Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite..

Förutsättningar:
Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på lösdrift. Två boxar i stallet (stora nog så shettisarna kan dela). Det finns inga inackorderad idag men medryttare på shettisarna som rider varje söndag. Gravid och kommer (förhoppningsvis) få barn precis efter årsskiftet. Har haft stallet i 3-4 år, gör iprincip allt jobb själv (utan hjälp från min man). Hämtar småbalshö en gång i månaden, bär in för hand. Mina föräldrar bor 40 mil bort men mamma kom och hjälpte till en gång då jag oplanerat hamnade på sjukhus och inte fick bära en stund efteråt. Jag har inte direkt saknat ridsällskap eller det sociala sedan jag flyttade hem, men när jag delade stall med en kompis red och hängde vi ofta ihop.

Fördelar inackordering:
Möjlighet till hjälp/avlastning - tänker att jag får skriva kontrakt där det ingår att hjälpa till och hämta foder, att vi ska dela på det dagliga (mockning, utfodring) och att hen ska vara beredd att ta hela helger er ibland så vi kan åka hem och hälsa på.
Kul för min stora häst att få en kompis mer i hans storlek.
Intäkt som kan hjälpa drifta stallet/renoveringar av det.

Nackdel:
Ökat slitage, ökade kostnader (strö, el, tömning av gödselplattan..)
Risk för att med foder krävs, betet räcker kortare
...fler?
 
Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite..

Förutsättningar:
Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på lösdrift. Två boxar i stallet (stora nog så shettisarna kan dela). Det finns inga inackorderad idag men medryttare på shettisarna som rider varje söndag. Gravid och kommer (förhoppningsvis) få barn precis efter årsskiftet. Har haft stallet i 3-4 år, gör iprincip allt jobb själv (utan hjälp från min man). Hämtar småbalshö en gång i månaden, bär in för hand. Mina föräldrar bor 40 mil bort men mamma kom och hjälpte till en gång då jag oplanerat hamnade på sjukhus och inte fick bära en stund efteråt. Jag har inte direkt saknat ridsällskap eller det sociala sedan jag flyttade hem, men när jag delade stall med en kompis red och hängde vi ofta ihop.

Fördelar inackordering:
Möjlighet till hjälp/avlastning - tänker att jag får skriva kontrakt där det ingår att hjälpa till och hämta foder, att vi ska dela på det dagliga (mockning, utfodring) och att hen ska vara beredd att ta hela helger er ibland så vi kan åka hem och hälsa på.
Kul för min stora häst att få en kompis mer i hans storlek.
Intäkt som kan hjälpa drifta stallet/renoveringar av det.

Nackdel:
Ökat slitage, ökade kostnader (strö, el, tömning av gödselplattan..)
Risk för att med foder krävs, betet räcker kortare
...fler?
Allt beror på vad det är för person och även vad det är för häst.
Sedan måste du fråga dig om du vill ha en annan människa hemma hos dig många timmar varje dag?
 
Allt beror på vad det är för person och även vad det är för häst.
Sedan måste du fråga dig om du vill ha en annan människa hemma hos dig många timmar varje dag?
Jag har haft en person som kollat på stallplats som har bra referenser.
Hästen ska vara vettig och van att gå på lösdrift, men går ju aldrig att säga exakt hur någon passar in i en befintlig flock.

Stallet ligger inte vid huset och parkeringen är precis utanför, så det stör inte så mycket kring bostaden. Just den biten är jag faktiskt inte alls fundersam över :)
 
Är det en vettig människa och vettig häst är det i princip bara fördelar. Men om det inte är det kan det vara otroligt jobbigt. Jag har en lösdrift för två hästar som jag har velat hyra ut, men har aldrig hittat någon vettig människa. Har två hästar på bete just nu och det fungerar hur bra som helst, för det är vettiga människor!
 
Funder också över hur flexibel du vill vara med saker som tex "hjälpa till att hämta foder".

Betyder det att ni båda två åker ihop och hämtar?

Eller att ni åker ensamma men varannan gång?

En åker och lastar in, den andra lastar ur?

Eller någon annan variant?

Det finns ju för och nackdelar med alla dessa förslag, och något av dem är säkert smidigast för varje person du frågar.
 
Är det en vettig människa och vettig häst är det i princip bara fördelar. Men om det inte är det kan det vara otroligt jobbigt. Jag har en lösdrift för två hästar som jag har velat hyra ut, men har aldrig hittat någon vettig människa. Har två hästar på bete just nu och det fungerar hur bra som helst, för det är vettiga människor!
En nackdel jag ser är väl att jag bara har två boxar. Jag tar in mina hästar lite då och då, om det är snöstorm och blåser från fel håll, det ska spöregna en helt natt osv.
Den här ev. aktuella hästen kan inte heller lämnas ensam (även om jag hittills aldrig varit iväg med alla mina tre samtidigt).
 
Funder också över hur flexibel du vill vara med saker som tex "hjälpa till att hämta foder".

Betyder det att ni båda två åker ihop och hämtar?

Eller att ni åker ensamma men varannan gång?

En åker och lastar in, den andra lastar ur?

Eller någon annan variant?

Det finns ju för och nackdelar med alla dessa förslag, och något av dem är säkert smidigast för varje person du frågar.
Jag får hjälp att lasta in så det är inget bekymmer, utan det är framför allt hemma när det ska lastas ut och packas in i stallet som är det tunga (ffa kommer bli nu eftersom jag är gravid). Lasta in ihop eller varannan gång spelar ingen roll.
Men bra sak att specificera kanske! :)
 
Jag får hjälp att lasta in så det är inget bekymmer, utan det är framför allt hemma när det ska lastas ut och packas in i stallet som är det tunga (ffa kommer bli nu eftersom jag är gravid). Lasta in ihop eller varannan gång spelar ingen roll.
Men bra sak att specificera kanske! :)

Eller iaf lägga fram det så här och fråga vilket alternativ de föredrar om det verkligen inte spelar roll för dig
 
Jag får hjälp att lasta in så det är inget bekymmer, utan det är framför allt hemma när det ska lastas ut och packas in i stallet som är det tunga (ffa kommer bli nu eftersom jag är gravid). Lasta in ihop eller varannan gång spelar ingen roll.
Men bra sak att specificera kanske! :)
Kanske även specificera vad som händer om din inackorderade inte kan det datumet du hämtar. Bestämmer ni datum tillsammans? Är personen skyldig att ordna en ersättare som hjälper till?
Likaså det här med att du vill ha hjälp vissa helger? Tänk om personen har annat inbokat samma helg?

Jag kan se framför mig att sådana enstaka tillfällen kan skapa bekymmer. Blir ju lite annat än när man har vanliga jourer på schema.
 
En nackdel jag ser är väl att jag bara har två boxar. Jag tar in mina hästar lite då och då, om det är snöstorm och blåser från fel håll, det ska spöregna en helt natt osv.
Den här ev. aktuella hästen kan inte heller lämnas ensam (även om jag hittills aldrig varit iväg med alla mina tre samtidigt).
Det är väl en ganska rejäl nackdel. Då kanske du behöver ordna en till box?
 
Kanske även specificera vad som händer om din inackorderade inte kan det datumet du hämtar. Bestämmer ni datum tillsammans? Är personen skyldig att ordna en ersättare som hjälper till?
Likaså det här med att du vill ha hjälp vissa helger? Tänk om personen har annat inbokat samma helg?

Jag kan se framför mig att sådana enstaka tillfällen kan skapa bekymmer. Blir ju lite annat än när man har vanliga jourer på schema.
Hjälp vissa helger tänker jag att man antingen kör varannan vecka eller liknande från början och då vet man ju, eller så kollar jag helgen innan jag bokar, så att säga. Så gör jag idag när jag får hjälp med hästarna, kollar att jag har hästvakt först.

Det är väl en ganska rejäl nackdel. Då kanske du behöver ordna en till box?
Det finns inte möjlighet till en box till utan i så fall skulle hästarna få vara kvar ute helt enkelt :) Personen som kollat på plats har inte sett det som något problem, utan är jag som skulle behöva ändra mina vanor (och inte ta in lika mycket, alternativt ta in två av mina tre).
 
En nackdel jag ser är väl att jag bara har två boxar. Jag tar in mina hästar lite då och då, om det är snöstorm och blåser från fel håll, det ska spöregna en helt natt osv.
Den här ev. aktuella hästen kan inte heller lämnas ensam (även om jag hittills aldrig varit iväg med alla mina tre samtidigt).

Men om du inte har en box ledig så kan du väl inte ta in en inackordering? Eller? I så fall måste du ju ha en lösdrift och sluta ta in dina hästar ibland för annars blir ju den inackorderade ensam ute.
 
Men om du inte har en box ledig så kan du väl inte ta in en inackordering? Eller? I så fall måste du ju ha en lösdrift och sluta ta in dina hästar ibland för annars blir ju den inackorderade ensam ute.
Ja jag har en lösdrift, står i trådstarten :)
Och ja, jag är medveten om att jag inte kan fortsätta ta in (alla) mina så som jag gjort. Den som varit här och kollat på plats är inte heller intresserad av att ta in i lika stor utsträckning som jag gjort, utan det är jag som får ändra mina vanor helt enkelt.

(sen går det ju att dela på att stå inne också om man vill det av något skäl, dvs två inne över dagen och två inne på natten).
 
Ja jag har en lösdrift, står i trådstarten :)
Och ja, jag är medveten om att jag inte kan fortsätta ta in (alla) mina så som jag gjort. Den som varit här och kollat på plats är inte heller intresserad av att ta in i lika stor utsträckning som jag gjort, utan det är jag som får ändra mina vanor helt enkelt.

Ok, bara du är tydlig med att det aldrig kommer gå att ta in alla. Inte ens på nyårsafton eller vid rejäl snöstorm. Men har man en bra lösdrift så löser det ju sig. Bara ni är överens och har samma syn på saken så det inte blir bråk om det sen.
 
Ok, bara du är tydlig med att det aldrig kommer gå att ta in alla. Inte ens på nyårsafton eller vid rejäl snöstorm. Men har man en bra lösdrift så löser det ju sig. Bara ni är överens och har samma syn på saken så det inte blir bråk om det sen.
Jag tar aldrig in mina på nyårsafton nu heller :D
Som sagt är personen helt med på detta, har hästen på lösdrift idag och tar aldrig in. Det är jag som tar in mina någon dag här eller där, kanske 30 nätter per år totalt?


(att ha lösdrift och samtidigt boxplats till alla hästar är ju en oerhörd lyx och ganska ovanligt vad jag vet)
 
Jag tar aldrig in mina på nyårsafton nu heller :D
Som sagt är personen helt med på detta, har hästen på lösdrift idag och tar aldrig in. Det är jag som tar in mina någon dag här eller där, kanske 30 nätter per år totalt?


(att ha lösdrift och samtidigt boxplats till alla hästar är ju en oerhörd lyx och ganska ovanligt vad jag vet)
Jag har lösdrift utan boxplatser. Vid total kris/skada finns det tomma boxar hos grannen, eller så får jag låna på travet som ligger 5 km bort. Jag hade hästarna hemma i 3-4 år och behövde aldrig använda en box. Så nog går det! Mina kunde också vara ute på nyårsafton, trots att grannes barn sköt raketer 50 meter från hagen 😅

Men om du får in en häst till så skulle dina 30 nätter per år behöva bli noll för att det ska fungera tänker jag? Känns det okej?
 
Jag har inackorderingar uppdelat i två små lösdrifter som sedan kommer bli en mindre när hyregästen flyttar sina till sitt nybyggda stall bredvid. Vi har också bara två boxar, så vi kan inte stalla upp alla vid behov men vi har aldrig behövt göra det. I värsta fall kan vi flytta in två hästar på box och stänga in resterande i den lösdrift som är inbyggd i ladan, men när vi pratat om det (vid riktiga stormar samt nyår) så har det alltid landat i att hästarna har det som lugnast om de får gå kvar som vanligt vilket har funkat jättebra. Då har vi istället satt t.ex. reflexer på dem, kollat till extra och gett extra hö.

Jag tycker det är jätteskönt att ha inackorderingar och min främsta anledning är att jag faktiskt bara vill ha en häst själv just nu. Att ha en inackordering gör att jag kan ha sällskap utan extra utgifter vilket känns väldigt skönt med dagens läge.

Däremot annonserar jag inte ut att jag har plats utan jag nämner det till vänner som har sunt hästtänk och bra kontakter i hästvärlden så kan de hänvisa till mig ifall någon letar. Då kan jag lägga fram lite önskemål t.ex. sto, lättfödd, ska kunna vara själv (superviktigt hos mig då vi är ett mindre stall) osv. Däremot är jag flexibel med service, jag har t.ex. en inackordering som är en pensionerad ponny och där kör vi helservice exkl foder. Våra hästar äter samma sorts mineraler, protein osv så där köper jag in allt och så skickar jag vad deras del av det hela kostar. Jag skickar lite foton då och då med status t.o.m 😅
 
Under dessa förutsättningar kan du nog inte räkna med att den ekonomiska ersättning kommer räcka till några renoveringar. Allt blir dyrare givetvis och det brukar gå plus minus noll faktiskt. Hästar gör sönder saker, det blir ett annat slitage och räkna inte med att personen kommer vara lika rädd om ditt stall som du är.

Dessutom måste du ju upprätthålla en viss standard så att personen kommer vilja stanna kvar. Den personen har 1 häst och du har 3 så det är ju bäddat för irritation redan där om det ska delas lika så där får du nog tänka på en lite annan fördelning för att det ska vara värt det för den personen.
 
Jag har lösdrift utan boxplatser. Vid total kris/skada finns det tomma boxar hos grannen, eller så får jag låna på travet som ligger 5 km bort. Jag hade hästarna hemma i 3-4 år och behövde aldrig använda en box. Så nog går det! Mina kunde också vara ute på nyårsafton, trots att grannes barn sköt raketer 50 meter från hagen 😅

Men om du får in en häst till så skulle dina 30 nätter per år behöva bli noll för att det ska fungera tänker jag? Känns det okej?
Ja, tanken när jag bara byggde två var ju sjukbox/fölbox och inget annat.

Antingen noll, eller att jag bara tar in två (shettisarna, eller den stora plus en shettis). Det är framför allt för de smås skulle jag tagit in, så att de får en chans att torka ibland om det regnat för mycket eftersom de går utan täcke.

Under dessa förutsättningar kan du nog inte räkna med att den ekonomiska ersättning kommer räcka till några renoveringar. Allt blir dyrare givetvis och det brukar gå plus minus noll faktiskt. Hästar gör sönder saker, det blir ett annat slitage och räkna inte med att personen kommer vara lika rädd om ditt stall som du är.

Dessutom måste du ju upprätthålla en viss standard så att personen kommer vilja stanna kvar. Den personen har 1 häst och du har 3 så det är ju bäddat för irritation redan där om det ska delas lika så där får du nog tänka på en lite annan fördelning för att det ska vara värt det för den personen.

Bidrag till renoveringar och (i huvudsak) drift är nog det jag tänkt. Typ sånt jag ändå tänkt göra men kanske får gjort lite tidigare? Är sugen på att grusa en mindre del av hagen tex.

Att jag gör 3/4 är inte aktuellt. Då kan jag lika gärna vara själv eller ha helinackordering så som @EZMK beskrev att hon har hos sig.

Den normala skötseln är fodringar och mockning av ligghall och alla hästar sköts samtidigt, så går ju inte riktigt att jämföra med häst på box.
 
Ja, tanken när jag bara byggde två var ju sjukbox/fölbox och inget annat.

Antingen noll, eller att jag bara tar in två (shettisarna, eller den stora plus en shettis). Det är framför allt för de smås skulle jag tagit in, så att de får en chans att torka ibland om det regnat för mycket eftersom de går utan täcke.



Bidrag till renoveringar och (i huvudsak) drift är nog det jag tänkt. Typ sånt jag ändå tänkt göra men kanske får gjort lite tidigare? Är sugen på att grusa en mindre del av hagen tex.

Att jag gör 3/4 är inte aktuellt. Då kan jag lika gärna vara själv eller ha helinackordering så som @EZMK beskrev att hon har hos sig.

Den normala skötseln är fodringar och mockning av ligghall och alla hästar sköts samtidigt, så går ju inte riktigt att jämföra med häst på box.
Om din inackorderade ska stå för halva jobbet trots att hon ”normalt” i ett kollektivt stall stått för en fjärdedel så behöver nog stallhyran vara väldigt billig. Tror det blir svårt att hitta en långsiktigt hållbar lösning där du både får in lite pengar och får så mycket hjälp. Från den inackorderades perspektiv blir det ju i praktiken som om hon jobbade åt dig, men inte får ersättning.
Även om hon skulle säga nu att det inte gör något så skulle jag tro att hon kommer ändra sig med tiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 221
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 617
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp