Inackordering med flera hästar...

A

anna74

Har en fundering...

En av tjejerna i vårat stall har i år 4 hästar istället för en förra vintern. Enligt våra kontrakt skall kvällar och helger skötas på rullande schema och alla skall hjälpa till. Alla skall ta lika mycket !

Nu är det så att denna tjej har ett nytt kontrakt med stallägaren och har flyttat till ett intilliggande stall (på samma gård), där hon hyr fem boxar och i sin tur hyr ut två av dem.

Överrenskommelsen mellan henne och stallägaren gällande schemat är att hon skall vara med, men att hon får lägga upp det som hon vill... Detta innebär att hon kommer ta lika mycket som tidigare, dvs för en häst !

Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är fel ! Skall jag släpa hennes fyra hästar till och ifrån hagen + täckes byten, utan att hon behöver anstränga sig mer ???
Det känns inte riktigt rätt !

Till saken hör att stallägaren INTE ingår i schemat (enl kontraktet), är det verkligen rätt att hon skall bestämma hur vi andra som står kvar i det stora stallet skall göra ???

Hennes motivation var att det blir ju mer sällan....

Men väger det verkligen upp ???
Vad tycker ni ???
Är det någon som har några bra ideér på hur det skall lösas så att alla blir nöjda ???
 
Vad står det i ditt kontrakt? Det är det du ska följa inte ett kontrakt som någon annan har. Tyvärr är det så att om man inte gillar läget så kan det bli aktuellt att flytta, ägaren till stallet är den som till slut bestämmer.
 
I vårat kollektivstall delar vi på alla pass. Passen delas upp på antal hästar. Förra vintern var det en tjej som hade 2 hästar, alltså fick hon ta dubbelt så många pass = pass för 2 hästar.

Jag skulle aldrig gå med på att ta hand om någon annans 4 hästar om den personen bara behövde ta pass för 1 häst. Det är ju ingen rim och reson i det resonemanget... :confused: Visst är det jobbigt att ha pass för 4 hästar, men, men har man 4 hästar så har man... :smirk:
 
Det står tyvvärr ingenting om det...
Det ända som står är att stallägaren svarar för morgonfodringar, utsläpp och lunchfodring på vardagar och att de övriga skall delas upp.

Förra vintern hyrde en annan tjej det "lilla" stallet och hon skötte sig helt själv.
 
Det är så jag känner oxå.
Men tyvärr verkar inte stallägaren bry sig och det är så lätt att det blir osämja i stallet om inte hon talar om hur det skall vara. Och det vill man ju inte ha !

Skulle på något sätt vilja lösa detta smidigt, utan att det blir en massa tjafs... Men det verkar lättare sagt än gjort... :crazy:
 
jag skulle gå upp med dom andra i stallet och klaga och säga att det är ju PER häst chemat gäller.
Hon ska få köpa 3 hästar till och inte få mer pass men VI andra ska få 3 hästar till att få ta ut!!
nänä hon ska ju få ha 3 gånger så mkt pass!
 
När jag har haft mina hästar i ett större stall så har det varit en självklarhet att ta mer av stalltjänsten.... skulle ha ett fruktansvärt dåligt samvete om nån annan fick en massa merjobb pga mig.........
 
Jag förstår att du anser det ska vara rättvist, dvs med 2 hästar så gör man dubbelt så mkt som den som har en.

Men jag hamnade i mitt förra stall i den sitsten själv! :crazy:
Det var INTE kul! Vi ska göra 4 heldagar helg/termin/häst.
Jag hade två hästar, vilket för min del ju då var 8 morgnar, 8 insläpp och 8 kvällar.
Flera av de andra privathästägarna var familjer, så de hade ju då automatiskt medhjälpare.
Jag var själv...

Så jag insåg att det inte funkade! När jag inte hade tävlingar inbokade, så skulle jag sköta om nästan 20 hästar! Dvs knappt EN helg jag inte skulle "ösa skit"...

Så om jag kommer fortsätta ha två hästar, kommer jag försöka undvika att inackordera i stall där det är så pass mkt stalltjänst med så många hästar som ska göras.
Med heltidsjobb hinner jag helt enkelt inte sköta andras hästar...
 
Jag förstår självklart problemen, men om man från början vet reglerna och sedan därefter skaffar fler, så gör man ett medvetet val och måste ta konsekvenserna av det, eller ?

Och som du själv säger, undvika att skaffa sig sådana problem... :bow:

Allt går ju att lösa om man bara vill...
Typ medryttare eller att betala någon för att utföra jobbet man inte klarar av själv...

Till saken hör att det är flera av hästägarna i stallet som har fler än en häst, men de har dem inte hos oss, av ett eller flera olika skäl... Vad skulle hända om alla tog dit sina hästar..... :confused:
 
I mitt fall kom regeln efter att jag skaffat två hästar, så de var INTE innan jag gjorde det.

Men problemen jag fick var nog väldigt speciella, tror inte att så många andra får dem! :)
Det fanns helt enkelt inga andra att ens betala för att de skulle göra stall till mig (i allafall inte till ett rimligt pris), för de gjorde redan stall själva på ideell basis!
Och alltför få i klubben hjälpte till...

Men jag håller helt med det du säger, står det i kontraktet från början, så VET man ju vilka villkoren är! Och då ska man ju inte "gnälla".
 
Jag skulle också tycka att det hela är orättvist fördelat,men det är ju upp till stallägaren som har upprättat ett kontrakt.Sen om ni alla övriga protesterar så måste ju nån ta tag i det hela och reda upp allt,vilket i sin tur då är åter igen stallägaren som måste göra det.Det är ju hon som upprättat olika stallkontrakt.
Jag vet ju t ex hur det är hos oss och vi har det fördelat per häst och betalar efter storlek på ponny/häst osv.Men det gör mig ingen skillnad om vi har ett standardkontrakt och om jag skaffar en häst till så tänker jag i allafall fråga om "mängdrabatt" på stallhyran,går det så går det.Det är ju helt upp till stallägaren att bestämma och upp till mig att acceptera stallägarens villkor.Går det inte så som jag vill så har jag två val,flytta eller acceptera.
 
Ni måste köra ett stallmöte för att bena ut vad som står kontraktet. Personligen tycker jag det är självklart att en person med fler hästar ska göra mer. Att öka bennes stallpass till 4 gånger så mycket tycker jag dock låter lite hårt när det är en ensam människa.
Att stallägaren inte ingår i schemat är väl inget att säga något om, hon hyr ut stallet=hon skriver reglerna.
Antingen får ni kräva att tjejen utökar sina pass, alternativt lägre stallhyra eftersom ni gör mer jobb!
 
"Att öka bennes stallpass till 4 gånger så mycket tycker jag dock låter lite hårt när det är en ensam människa."

Det är en ensam människa som valt att skaffa fyra hästar, vill hon inte gör det själv får hon väl hyra in personal eller sälja någon. De andra inhyrda kanske har bara har en häst (eller två) för att det är vad de klarar av. Ska dessa människor staffas och kanske inte hinna med sin häst för att det är synd om den som tagit sig vatten över huvudet?
 
Det beror ju lite på hur stallsituationen i området ser ut också.
Stallägaren kanske inte får nya inackorderingar så lätt?
Och då kostar ju tomma boxar.
Vilket ju då kanske leder till att stallägaren "tummar" på hur mkt stall en med flera hästar måste göra.
 
Har man svårt att få in nya hyresgäster då bör man definitivt ha regler som upplevs som rättvisa annars riskerar man istället att förlora andra hyresgäster. Vill man ge någon underlättnad i stallarbetet så bör man utföra syslorna själv eller genom ombud och inte lasta över dem på övriga inackorderingar utan ersättning.
 
Ridskolan där jag förut hade hästarna, fastnade i en sådan rävsax.
Några av de som var inackorderade sket i att göra så många stall de skulle, och klubben var på ruinens brant, så de KUNDE inte säga upp deras boxplatser!

Och jag var en av de som drabbades av att flera inte gjorde sina stall, så jag drog ingen fördel av det.
Men samtidigt så var jag involverad i klubben, så jag visste ju deras dilemma.

Men gissa HUR mkt det retade mig att "slöisarna" VISSTE att de KUNDE utnyttja att klubben var i akut behov av pengar! :mad:
Och HUR taskigt är det att låta stallkamraterna dra ett tyngre lass?! :mad:
 
Det fungerade inte alls i vårt fall! :crazy:

Jag har i allafall bestämt mig för att fortsättningsvis så ska jag undvika att stalla upp där uppstallningsvärden är en styrelse.
Jag vill att EN äger stallet där jag står, då blir det inte "ju fler kockar"...
 
detta vet man ju om när man köper en till häst hur reglerna i stallet där man står i är. har man många hästar kasnke man inte ska stå i ett kollektivstall utan stå där in och utsläpp ingår i huran så slipper man alla problem)
 
Hej!
I mitt stall är vi stycken människor.
Jag har hästar och min "inackordering" har en!
Vi delar på passen rakt av trots att jag har 2 hästar och hon bara 1.

Detta pga av att hon betalar mig inget för att få stå i mitt stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 533
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp