Inackordering som tuggar på allt.

caradan

Trådstartare
Har en inackordering som tuggar på allt som går att hitta.
Höhäcken är söndertuggad, boxen likaså och de har bara stått här i några veckor så nått måste göras.
Vad är det bästa att kleta på så de tycker att det är äckligt och förhoppningsvis slutar tugga?

(Tyvärr inte min häst så jag kan inte bestämma vad den fodras med och inte heller mängden så ingen idé att diskutera det...)
 
Vad säger ägaren till hästen när du går upp problemet? Har denne sett detta beteendet?

Jag tycker att du som stallägaren borde kunna ställa krav, framför allt om detta kommit fram efter inflytt(vetskapen om tugg beteendet).

Men annars finns både anitbit och tjära man kan använda, även fast jag tror att beteendet inte försvinna med medel.
Lycka till! Inte roligt att ha en häst som äter upp stallet :)
 
Eftersom du skriver att ändrat foder m m inte är något alternativ, känns det lite som att du själv redan har täkt på att det kan vara grunden till problemet.
Därför tror jag inte du kan stoppa med hjälp av att smörja på saker. Möjligen minska lite på det men inte få det att upphöra.
Tabasco kan hjälpa för vissa hästar som nämnt innan kan tjära fungera för vissa m m. Men det blir ju kladdigt av det och tjära som hamnar på häst som t ex råkar stöta i är väldigt svårt att få bort. En gång i tiden hade jag en vit häst med svarta fläckar en hel vinter p g a stallägaren smort på tjära till hästen i grannboxen.

Det du kan göra för att minska på slitaget är att byta ut saker som t ex foderhäcken till en i metall som man kan bita sönder. Klä boxväggar med metall på alla kanter och t ex lite tjockare gummi på träväggarna o s v.

Men det första är nog att se över hur ert avtal om uppstallning ser ut. Finns där något om att hästägaren ska ersätta det hästen förstör utöver normalt slitage? Då är det ju enkelt att bara laga och skicka räkningen till hästens ägare alt säga till den att laga det som hästen biter sönder.
 
@caradan jag håller med @Masse i stort. Beror lite på vad ni har för avtal. Jag tror eftersom du antyder (om jag tolkar det korrekt) att det finns synpunkter på hur hästen fodras som ev bidragande faktor, att det skulle vara en grund att som första steg prata med inackorderingen gällande problemen med hästens åsamkan på inredningen, och då få med kostnadsproblemet och erbjuda synpunkter på att prova ändra fodringarna först.

Kanske inacken är högst villig att ta till sig det, hellre än att som alternativ betala för skadorna på inredningen som låter rätt omfattande?

Ang medel osv:
Tjära i min erf funkar till typ 99%. Men otroligt kladdigt inomhus där det inte torkar in på samma sätt som på en stolpe utomhus .
Tabasco vet jag rekommenderas - jag har aldrig sett att det ger stort resultat. I vissa fall gillar rentav en del hästar det 😎

Om du har ett kontrakt/avtal brukar man ofta ha med en punkt vad som klassas som ”normalt slitage”. Det är väldigt klokt att ha med det.
 
Sätt upp trä som är godkänt att äta på. Min hästs boxgranne åt upp sin "tuggbräda" på ett par veckor, ganska nöjd med att få godare trä än det målade, min häst åt första dagen, sedan nästan inget.
 
Det går inte att ha ett snack med hästägaren och förklara att detta är ett problem som måste lösas och fråga vad denne har för förslag? Att situationen är ohållbar utan något måste ändras, och om inte ägaren t ex vill experimentera med foderstat så kan hästen inte stå kvar.
 
Inte tjära om du inte vill dra till dig vildsvin. De älskar tjära. Min erfarenhet av anti-bit och dylikt är att hästen visserligen grimaserar men fortsätter bita ändå.

Ett alternativ inne är att sätta ett u-järn av metall över översta brädan på boxväggen. Även ute på höhäcken går det att sätta u-järn. Gnags det på stolpar kan man sätta isolatorerna ovanpå stolpen om hästen gnager på toppen av stolpen. Är det längre ner är det svårare. Att lägga in sly i hagen brukar vara det mest effektiva så att hästen får sitt tuggbehov tillgodosett så istället.
 
Min häst är en gnagare, han har boll inne som stimulerar bitbehovet, ute har jag använt kannibal-spray. Blev rekommenderad det av en grisuppfödare, det smakar död...
 
Spillolja från en dieselmotor, behövs bara ett tunt lager, tränger in i trät och sitter för evigt och smakar fan tydligen och är gratis. Känner dom sen bara lukten av spillolja så låter dom bli att leka bäver.
 
Men miljöfarligt avfall kanske inte är det man hellst vill använda på det sättet i sin och djurens närmiljö?
Jösses människa, det gäller ju inte kubikvis utan väldigt liten mängd och du får i dig bra mycket mera "godsaker" med maten. Spillolja ÄR inte speciellt farligt såvida man inte häller den i grundvattnet men folk gillar ju myter som är påhejade av "miljömaffian", dessutom sprids ju inte den ytte-pyttemängden med luften utan sugs in i trät och blir kvar där.
 
Jösses människa, det gäller ju inte kubikvis utan väldigt liten mängd och du får i dig bra mycket mera "godsaker" med maten. Spillolja ÄR inte speciellt farligt såvida man inte häller den i grundvattnet men folk gillar ju myter som är påhejade av "miljömaffian", dessutom sprids ju inte den ytte-pyttemängden med luften utan sugs in i trät och blir kvar där.

Men om nu hästarna skyr lukten ska den väl inte finnas där hästen bor och ska vara trygg? Du har verkligen en osund syn på djurhållning.
 
Men om nu hästarna skyr lukten ska den väl inte finnas där hästen bor och ska vara trygg? Du har verkligen en osund syn på djurhållning.
Men alltså, det stinker ju inte gammal traktor i hela stallet utan bara när dom tänkt sig att sätta tänderna i inredningen. Även om du målar boxväggarna med spillolja så är lukten borta efter ett par dar och då menar målar som i "dränker virket". Det finns så mycket annat i miljön som hästar skyr så den näst intill obefintliga lukten oljan direkt har och som sen försvinner efter nån dag är ett icke-problem. Det som finns i bäddarna av terpentin i ströspån och ammoniak av deras kiss på morgonen är bra mycket farligare, för att inte tala om den mängd damm och stöv samt lera och annat dom vistas i så ge dig nu för det där är ett icke-problem. Förresten vet jag 2 vettar som gör som jag gjorde, använder spillolja där det ska vara tuggfritt så då kan det ju inte vara livsfarligt, eller? Förresten var det en vette jag fick tipset av.
 
Jag gjorde en gegga av vinäger och cayennepeppar. Funkade på min träätare. Blir ju dock lite kostsamt om man behöver kleta det på större ytor
 
Min häst är en gnagare, han har boll inne som stimulerar bitbehovet, ute har jag använt kannibal-spray. Blev rekommenderad det av en grisuppfödare, det smakar död...

Smart lösning ! Jag använder hjorthornsolja vilket ”kannibalsprayen” är mot flugor /broms i vissa extremsituationer. Funkar väldigt väl.
 
Vad säger ägaren till hästen när du går upp problemet? Har denne sett detta beteendet?

Jag tycker att du som stallägaren borde kunna ställa krav, framför allt om detta kommit fram efter inflytt(vetskapen om tugg beteendet).

Men annars finns både anitbit och tjära man kan använda, även fast jag tror att beteendet inte försvinna med medel.
Lycka till! Inte roligt att ha en häst som äter upp stallet :)
Skrattar mest åt det för "hästen är ju så gullig"
 
Eftersom du skriver att ändrat foder m m inte är något alternativ, känns det lite som att du själv redan har täkt på att det kan vara grunden till problemet.
Därför tror jag inte du kan stoppa med hjälp av att smörja på saker. Möjligen minska lite på det men inte få det att upphöra.
Tabasco kan hjälpa för vissa hästar som nämnt innan kan tjära fungera för vissa m m. Men det blir ju kladdigt av det och tjära som hamnar på häst som t ex råkar stöta i är väldigt svårt att få bort. En gång i tiden hade jag en vit häst med svarta fläckar en hel vinter p g a stallägaren smort på tjära till hästen i grannboxen.

Det du kan göra för att minska på slitaget är att byta ut saker som t ex foderhäcken till en i metall som man kan bita sönder. Klä boxväggar med metall på alla kanter och t ex lite tjockare gummi på träväggarna o s v.

Men det första är nog att se över hur ert avtal om uppstallning ser ut. Finns där något om att hästägaren ska ersätta det hästen förstör utöver normalt slitage? Då är det ju enkelt att bara laga och skicka räkningen till hästens ägare alt säga till den att laga det som hästen biter sönder.
Ja mängden foder är det stora problemet i detta.
Dock så tror jag inte att det är allt utan att denna hästen är en gnagare
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 531
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp