Inackorderingar och inridning?

Akiraphoto

Trådstartare
Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text. :crazy:

Saken är den att jag har blivit erbjuden att få hyra ett stall som står tomt, det ligger på gården dit jag flyttar om en månad. Det finns fem boxar och gott om fin mark till, samt han som äger allt tänker även bygga en paddock bakom stallet till våren. Det är fem boxar och jag vill hyra ut 3 av dom, med helinackordering. Då kommer in/ut-släpp, mockning, täckesservice och allt sånt ingå alla dagar i veckan, förutom om jag skulle åka bort. (Några dagar om året typ) För arbetet så tänkte jag ta 500kr/häst, själva stallhyran kommer landa på ca.1800kr då ingår även grovfoder. Då skulle jag tjäna 1500kr per månad om jag får alla tre boxar uthyrda.

Men i dom två resterande boxarna så vill jag försöka få in inridnings och grundutbildning ponnyer, eventuellt små hästar också. Inte helt säkert att någon skulle vilja skicka till mig, men jag har fått några förfrågningar och anser personligen att jag är kompetent nog för det arbetet. För detta hade kommer det kosta ca 2300kr. Då blir det 500kr för att jag sköter hästen och ytterligare 500kr för att jag tränar den, resten är ju faktiskta utgifter i foder/stallhyra. Sen så hoppas jag även att när jag förhoppningsvis tjänat ihop lite pengar ska kunna köpa in en eller två mindre ponnyer, rida in/utbilda och sälja igen efter några månader. Och fortsätta så om det visar sig vara lönsamt, eller åtminsonde inte går minus.

Jag har läst på länsstyrelsen hemsida om verksamhet med djur att det står att man behöver tillstånd om man
- säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, till exempel en hästhandlare. (Jag hoppas kunna sälja fler än fyra)
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. Till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning. (Kommer ju ha tre inackorderingar, samt inridnings/grundutbildnings eller egen projektponny. Eller räknas dom tre sistnämnda som tillfällig inhysning?)
Samt att tillstånd krävs för yrkesmässig verksamhet med häst.

Först så bara antog jag att jag skulle sköta allt svart.. Men då började jag tänka på försäkringar, kontrakt, skatt och allt sådant och insåg att det är nog ingen bra ide. Åtminstonde inte när jag vill hålla på med så pass "många" hästar.

Men jag har ingen aning om hur allt funkar och ju mer jag försöker läsa på desto mindre fattar jag känns det som..:banghead: Jag har inga visioner om att tjäna några större summor, men några tusenlappar extra i månaden vore trevligt. Och dessutom så är dett något jag vill göra väldigt gärna. :D

Men jag vet att jag vill ha ordentliga kontrakt på allt, för man kan inte lita på folk och jag vill inte bli skyldig eller ståendes med utgifter. jag vill vara orderntligt försäkrad om jag ska träna andras hästar, samt veta vad som händer om deras häst/eller en inackordering blir skadad under vistelse hos mig. Jag vill inte åka på något skattefusk, eller hamna i någon form av ekonomiskt trubbel..:crazy:

Jag hoppas tjäna ca 3.500kr i månaden, med tre inackorderingar och om jag får dom två andra boxarna fyllda med något att arbeta med. Kanske bör tillägga att jag har mer inkomst utöver detta, inget heltidsjobb eller så men jag överlever nätt och jämt med en hund och tre egna hästar. :)
 
Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text. :crazy:

Jag har läst på länsstyrelsen hemsida om verksamhet med djur att det står att man behöver tillstånd om man
- säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, till exempel en hästhandlare. (Jag hoppas kunna sälja fler än fyra)
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. Till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning. (Kommer ju ha tre inackorderingar, samt inridnings/grundutbildnings eller egen projektponny. Eller räknas dom tre sistnämnda som tillfällig inhysning?)
Samt att tillstånd krävs för yrkesmässig verksamhet med häst.

Först så bara antog jag att jag skulle sköta allt svart.. Men då började jag tänka på försäkringar, kontrakt, skatt och allt sådant och insåg att det är nog ingen bra ide. Åtminstonde inte när jag vill hålla på med så pass "många" hästar.



Jag hoppas tjäna ca 3.500kr i månaden, med tre inackorderingar och om jag får dom två andra boxarna fyllda med något att arbeta med. Kanske bör tillägga att jag har mer inkomst utöver detta, inget heltidsjobb eller så men jag överlever nätt och jämt med en hund och tre egna hästar. :)

Du behöver Länsstyrelsens tillstånd, ja. Om du hyr ut tre boxar och har en träningsponny så förvarar du eller utfodrar fyra hästar.
Du behöver också registrera dig som foderföretagare m.m.

Självklart ska du göra detta vitt! Åtminstone om avsikten är att tjäna pengar så som du skriver.

Men då kommer kostnaderna att stiga eftersom du ska betala skatt på det hela.

Så jag tror att det är svårt att få att gå runt.
 
Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text. :crazy:

Saken är den att jag har blivit erbjuden att få hyra ett stall som står tomt, det ligger på gården dit jag flyttar om en månad. Det finns fem boxar och gott om fin mark till, samt han som äger allt tänker även bygga en paddock bakom stallet till våren. Det är fem boxar och jag vill hyra ut 3 av dom, med helinackordering. Då kommer in/ut-släpp, mockning, täckesservice och allt sånt ingå alla dagar i veckan, förutom om jag skulle åka bort. (Några dagar om året typ) För arbetet så tänkte jag ta 500kr/häst, själva stallhyran kommer landa på ca.1800kr då ingår även grovfoder. Då skulle jag tjäna 1500kr per månad om jag får alla tre boxar uthyrda.

Men i dom två resterande boxarna så vill jag försöka få in inridnings och grundutbildning ponnyer, eventuellt små hästar också. Inte helt säkert att någon skulle vilja skicka till mig, men jag har fått några förfrågningar och anser personligen att jag är kompetent nog för det arbetet. För detta hade kommer det kosta ca 2300kr. Då blir det 500kr för att jag sköter hästen och ytterligare 500kr för att jag tränar den, resten är ju faktiskta utgifter i foder/stallhyra. Sen så hoppas jag även att när jag förhoppningsvis tjänat ihop lite pengar ska kunna köpa in en eller två mindre ponnyer, rida in/utbilda och sälja igen efter några månader. Och fortsätta så om det visar sig vara lönsamt, eller åtminsonde inte går minus.

Jag har läst på länsstyrelsen hemsida om verksamhet med djur att det står att man behöver tillstånd om man
- säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, till exempel en hästhandlare. (Jag hoppas kunna sälja fler än fyra)
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. Till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning. (Kommer ju ha tre inackorderingar, samt inridnings/grundutbildnings eller egen projektponny. Eller räknas dom tre sistnämnda som tillfällig inhysning?)
Samt att tillstånd krävs för yrkesmässig verksamhet med häst.

Först så bara antog jag att jag skulle sköta allt svart.. Men då började jag tänka på försäkringar, kontrakt, skatt och allt sådant och insåg att det är nog ingen bra ide. Åtminstonde inte när jag vill hålla på med så pass "många" hästar.

Men jag har ingen aning om hur allt funkar och ju mer jag försöker läsa på desto mindre fattar jag känns det som..:banghead: Jag har inga visioner om att tjäna några större summor, men några tusenlappar extra i månaden vore trevligt. Och dessutom så är dett något jag vill göra väldigt gärna. :D

Men jag vet att jag vill ha ordentliga kontrakt på allt, för man kan inte lita på folk och jag vill inte bli skyldig eller ståendes med utgifter. jag vill vara orderntligt försäkrad om jag ska träna andras hästar, samt veta vad som händer om deras häst/eller en inackordering blir skadad under vistelse hos mig. Jag vill inte åka på något skattefusk, eller hamna i någon form av ekonomiskt trubbel..:crazy:

Jag hoppas tjäna ca 3.500kr i månaden, med tre inackorderingar och om jag får dom två andra boxarna fyllda med något att arbeta med. Kanske bör tillägga att jag har mer inkomst utöver detta, inget heltidsjobb eller så men jag överlever nätt och jämt med en hund och tre egna hästar. :)

Är verksamheten yrkesmässig krävs 16 § tillstånd från första hästen.

En tanke, 500 kr/ häst och månad för skötsel och 500 kr/månad för träning ger att du tar 17 kronor per häst och dag för in/ut-släpp, mockning, täckesservice mm, och 17 kr per dag för att du tränar hästen. Räknar man ut timpenningen så blir det inte många kronor per arbetad timme.
Inte för att vara negativ, men för att få en verksamhet att gå runt måste man först räkna ut alla omkostnaderna, och sedan lägga på en realistisk timlön, och glöm inte momsen. Folk tycker det är dyrt att betala 7-10000 kronor för inridning/utbildning av hästar, men jag tror den summan är mer realistisk för att få en verksamhet att gå ihop. Då ingår att den som utbildar hästen har alla papper i ordning, såsom tillstånd, försäkringar och dokumenterad utbildning/erfarenhet inom området.
 
Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text. :crazy:

Saken är den att jag har blivit erbjuden att få hyra ett stall som står tomt, det ligger på gården dit jag flyttar om en månad. Det finns fem boxar och gott om fin mark till, samt han som äger allt tänker även bygga en paddock bakom stallet till våren. Det är fem boxar och jag vill hyra ut 3 av dom, med helinackordering. Då kommer in/ut-släpp, mockning, täckesservice och allt sånt ingå alla dagar i veckan, förutom om jag skulle åka bort. (Några dagar om året typ) För arbetet så tänkte jag ta 500kr/häst, själva stallhyran kommer landa på ca.1800kr då ingår även grovfoder. Då skulle jag tjäna 1500kr per månad om jag får alla tre boxar uthyrda.

Men i dom två resterande boxarna så vill jag försöka få in inridnings och grundutbildning ponnyer, eventuellt små hästar också. Inte helt säkert att någon skulle vilja skicka till mig, men jag har fått några förfrågningar och anser personligen att jag är kompetent nog för det arbetet. För detta hade kommer det kosta ca 2300kr. Då blir det 500kr för att jag sköter hästen och ytterligare 500kr för att jag tränar den, resten är ju faktiskta utgifter i foder/stallhyra. Sen så hoppas jag även att när jag förhoppningsvis tjänat ihop lite pengar ska kunna köpa in en eller två mindre ponnyer, rida in/utbilda och sälja igen efter några månader. Och fortsätta så om det visar sig vara lönsamt, eller åtminsonde inte går minus.

Jag har läst på länsstyrelsen hemsida om verksamhet med djur att det står att man behöver tillstånd om man
- säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, till exempel en hästhandlare. (Jag hoppas kunna sälja fler än fyra)
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. Till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning. (Kommer ju ha tre inackorderingar, samt inridnings/grundutbildnings eller egen projektponny. Eller räknas dom tre sistnämnda som tillfällig inhysning?)
Samt att tillstånd krävs för yrkesmässig verksamhet med häst.

Först så bara antog jag att jag skulle sköta allt svart.. Men då började jag tänka på försäkringar, kontrakt, skatt och allt sådant och insåg att det är nog ingen bra ide. Åtminstonde inte när jag vill hålla på med så pass "många" hästar.

Men jag har ingen aning om hur allt funkar och ju mer jag försöker läsa på desto mindre fattar jag känns det som..:banghead: Jag har inga visioner om att tjäna några större summor, men några tusenlappar extra i månaden vore trevligt. Och dessutom så är dett något jag vill göra väldigt gärna. :D

Men jag vet att jag vill ha ordentliga kontrakt på allt, för man kan inte lita på folk och jag vill inte bli skyldig eller ståendes med utgifter. jag vill vara orderntligt försäkrad om jag ska träna andras hästar, samt veta vad som händer om deras häst/eller en inackordering blir skadad under vistelse hos mig. Jag vill inte åka på något skattefusk, eller hamna i någon form av ekonomiskt trubbel..:crazy:

Jag hoppas tjäna ca 3.500kr i månaden, med tre inackorderingar och om jag får dom två andra boxarna fyllda med något att arbeta med. Kanske bör tillägga att jag har mer inkomst utöver detta, inget heltidsjobb eller så men jag överlever nätt och jämt med en hund och tre egna hästar. :)

Är du säker på att du inte ska ta mer betalt för ditt arbete? Arbetet med att sköta tre uppstallade hästar torde iaf ta 2-3 timmar om dagen i snitt, dvs, du skulle får 500 kr före skatt för att arbeta 30 timmar - det är en timlön på 17 kronor före skatt. Det låter faktiskt lite galet, ens om du inte gör det för pengarna. Fyra gånger så mycket skulle fortfarande inte vara orimligt, 68 kr/timmen är ju fortfarande ingen fantasilön.
 
Tack så jättemycket för era svar! Självklart så skulle jag gärna ta mera betalt, men jag måste hålla nere kostanderna för att det ska vara attraktivt, stallplatser här kostar inte så mycket vare sig det är hel-inackordering eller inte. Sen så är jag inte utbildad, jag har inga tävlingsmeriter heller och jag har inte jobbat i något större stall eller för någon annan. Det enda jag har som talar för mig är att jag gjort ett bra jobb med mina egna hästar, samt hjälpt vänner med deras med bra resultat. Så då är priset i princip det enda som talar för mig, förutom att jag kan påvisa att jag är seriös genom att göra det lagligt och säkert.

Glömde såklart räkna med ströet också, kom på det efter att jag hade gått och lagt mig. Det blir 250kr mer varje månad.

Att tim-pengen blir löjligt låg vet jag, och det stör mig faktiskt inte. Kan jag gå plus 3.500kr (efter skatt? före skatt?) med ett fullt stall så är jag nöjd. Men det jag är ute efter är främst att tjäna lite extra, med betoning på lite. Samt att förhoppningsvis kunna bevisa att jag kompetent om jag får tag i inridningshästar och börjar jobba på att göra ett namn för mig. Jag räknar på ca 3timmar per dag, i skötsel. Sedan ungefär en timme för träning av en häst. Blir ca 2 timmar dag för två hästar då.

Tack @kryddelydd ! :) Hade ingen aning om att man behövde registrera sig som foder företagare. Där fick jag ännu mera att tänka på. :P

Det är också lite det jag funderar på, alla mina priser som jag räknat ut är ju uträknade som privatperson.. Hur ändras dessa priser när moms och skatter och allt sånt tillkommer? Har försökt läsa hur moms fungerar men kan skamset säga att jag fattar ungefär noll. :/ Vet typ bara att man kan få tillbaka på momsen och att den brukar ligga på 25%? Sen har jag en fråga till, om jag köper ett lass på 10 hösilagebalar, räknas momsen på totalsumman eller per bal?

Per box som jag nyttjar ska jag betala 500kr till stall och markägaren.
Hösilage har jag räknat kommer kosta 700kr, strö 250kr, slitage 100kr. Men detta är ju priser utan moms. Om jag räknat ut momsen på hösilaget rätt, så kommer det gå från 450kr/bal exl. moms, till 562.5kr/bal inkl. moms. Och när jag bryter ner allt till pris per kg och vad hästen får äta för mer månad så tror jag det blir totalt 90.5kr mer i månaden i grovfoder. Men jag kanske ska tillägga att jag är generellt ganska dålig på mattematik.
 
Hej!

Om din avsikt med verksamheten är att meritera dig för att senare kunna få fler kunder, förstår jag att du inte ser "lönen" som det viktiga.
Gällande skatter, moms et c tror jag att reglerna kan skilja sig beroende på hur man väljer att redovisa och vilken företagsform man har.
En del av användarna här inne har väldigt god koll men ett snack med en revisor är inte så tokigt.

Om man vill testa det hela, exempelvis tillridnings/träningshästarna, kan man "smita undan" lite genom att redovisa som inkomst av hobby, under förutsättning att det inte finns en varaktighet. Men jag tror inte du kan ha permanent träningshäst i ett år och kalla det "inkomst av hobby".
Jag har själv haft enstaka träningshäst och då varit i kontakt med Skatteverket, eftersom det hela handlade om sammanlagt fem månader utan plan på större varaktighet var det rätt att redovisa på det sättet.

När det gäller uthyrande av box med service har jag svårt att tro att man ser det som annat än varaktigt och då "åker man på" att det blir ekonomisk verksamhet.
Prata med någon kunnig på Skatteverket och beskriv exakt, så får nu nog bästa informationen. Eller som sagt en revisor som är verksam inom hästföretagande.

utifrån detta resonemang är det inte så enkelt att svara på dina mer specifika frågor gällande moms.

Men för att få ut 3500kr efter skatt och moms måste du nog räkna med att få in det dubbla före.
Alltså, på fyra hästar (om du skulle ha en egen som alltså inte räknas in här), nästan 2000kr i plus per häst. Utanför de utgifter du själv har för att driva verksamheten.
Du får ju sälja upp till fyra egna hästar per år utan att det behöver räknas som verksamhet så det går möjligen att separera så att du har inackorderingsverksamheten och en träningshäst som "verksamhet" och din egen som privat häst. Din egen privata får du i så fall inte göra avdrag för när det gäller inköp (ev moms), foder, strö et c men du slipper å andra sidan redovisa eventuell vinst vid försäljning utan du har din häst som privatsak.
 
Jag blir lite nyfiken på om du har något annat jobboch i så fall om det är heltid. För att sköta fem hästar fullt ut som du planerat är vad man brukar anse är jobb för en heltids anställd hästskötare. Alltså det kommer att ta en hel del tid.
Som ensam ansvarig kommer det att betyda mycket jobb och ansvar för dig. Så se till så att du inte kör slut på dig själv. Dessutom måste du planera för hur dessa hästar ska skötas och tränas om du blir sjuk eller skadad. Tänk också på att driva ett stall inte bara innebär jobbet med hästar utan också en hel del kontorsarbete. Plus att hålla sig uppdaterad på lagar och regler både för företaget och djurhållningen.

Positivt om du har ett jobb som du har inkomst ifrån och börjar driva stallet som företag är att du kan kvitta eventuellt förlust under de första åren mot din inkomst.
 
Jag har självklart tänkt att prata ordentligt med revisor, skatteverk, länsstyrelse och vad mer jag nu kan tänkas behöva ta kontakt med. Men det känns bra att ha lite mera kött på benen innan, och folk verkar vara väldigt kunniga här. :)

Jag räknar på ca 3 till 4 månader för hela paketet med inridning och grundutbildning. Beroende lite på hur hästen är, om den är hanterad något tidigare, hur den är hanterad osv. Samma sak om jag köper in en ponny för att senare sälja den vidare så planerar jag att det tar 3-4månader.

Jag studerar halvtid på distans, men jag har aktivitetsersättning för förlängda studier. Det är min "inkomst". Om jag förstår rätt så kommer inkomst utöver detta inte påverka min ersättning, sålänge det inte går över en viss summa. Men försäkringskassan ska givetvis också kontaktas! Det enda som jag vet kommer påverkas är mitt bostadsbidrag. Jag kommer ju även bo ungefär 100m från så det blir ingen resetid eller resekostnad för mig.

Meningen är inte att jag ska gå med förlust, kontrakt kommer skrivas i förskott så dom betalar för månaden som kommer. Hört för många historier om folk som låtit bli att betala för sig och stallägare eller tränare har blivit stående med utgifter.
 
Ska du driva det som verksamhet (alltså vitt) lägger du på 25 % moms på alla priser. Dessa pengar ska du sedan lämna till Skatteverket.

Sedan får du dra av den momsen du betalar när du köper t ex foder eller annat som har med verksamheten att göra. Mellanskillnaden betalar du in varje redovisningsperiod.

Skatt betalar du på vinsten du gör, d v s inkomsten minus utgifterna. Att driva som enskild firma är minst sagt knöligt, men ska du starta ett aktiebolag behövs aktiekapital (50 000 kr fn).
 
Jag blir lite nyfiken på om du har något annat jobboch i så fall om det är heltid. För att sköta fem hästar fullt ut som du planerat är vad man brukar anse är jobb för en heltids anställd hästskötare. Alltså det kommer att ta en hel del tid.
Som ensam ansvarig kommer det att betyda mycket jobb och ansvar för dig. Så se till så att du inte kör slut på dig själv. Dessutom måste du planera för hur dessa hästar ska skötas och tränas om du blir sjuk eller skadad. Tänk också på att driva ett stall inte bara innebär jobbet med hästar utan också en hel del kontorsarbete. Plus att hålla sig uppdaterad på lagar och regler både för företaget och djurhållningen.

Positivt om du har ett jobb som du har inkomst ifrån och börjar driva stallet som företag är att du kan kvitta eventuellt förlust under de första åren mot din inkomst.

Hon skriver ju att hon har ett annat jobb som inte är på heltid och att detta skulle vara ett komplement och dra in lite mer inkomst.
 
Tack så jättemycket för era svar! Självklart så skulle jag gärna ta mera betalt, men jag måste hålla nere kostanderna för att det ska vara attraktivt, stallplatser här kostar inte så mycket vare sig det är hel-inackordering eller inte. Sen så är jag inte utbildad, jag har inga tävlingsmeriter heller och jag har inte jobbat i något större stall eller för någon annan. Det enda jag har som talar för mig är att jag gjort ett bra jobb med mina egna hästar, samt hjälpt vänner med deras med bra resultat. Så då är priset i princip det enda som talar för mig, förutom att jag kan påvisa att jag är seriös genom att göra det lagligt och säkert.

Glömde såklart räkna med ströet också, kom på det efter att jag hade gått och lagt mig. Det blir 250kr mer varje månad.

Att tim-pengen blir löjligt låg vet jag, och det stör mig faktiskt inte. Kan jag gå plus 3.500kr (efter skatt? före skatt?) med ett fullt stall så är jag nöjd. Men det jag är ute efter är främst att tjäna lite extra, med betoning på lite. Samt att förhoppningsvis kunna bevisa att jag kompetent om jag får tag i inridningshästar och börjar jobba på att göra ett namn för mig. Jag räknar på ca 3timmar per dag, i skötsel. Sedan ungefär en timme för träning av en häst. Blir ca 2 timmar dag för två hästar då.

Tack @kryddelydd ! :) Hade ingen aning om att man behövde registrera sig som foder företagare. Där fick jag ännu mera att tänka på. :P

Det är också lite det jag funderar på, alla mina priser som jag räknat ut är ju uträknade som privatperson.. Hur ändras dessa priser när moms och skatter och allt sånt tillkommer? Har försökt läsa hur moms fungerar men kan skamset säga att jag fattar ungefär noll. :/ Vet typ bara att man kan få tillbaka på momsen och att den brukar ligga på 25%? Sen har jag en fråga till, om jag köper ett lass på 10 hösilagebalar, räknas momsen på totalsumman eller per bal?

Per box som jag nyttjar ska jag betala 500kr till stall och markägaren.
Hösilage har jag räknat kommer kosta 700kr, strö 250kr, slitage 100kr. Men detta är ju priser utan moms. Om jag räknat ut momsen på hösilaget rätt, så kommer det gå från 450kr/bal exl. moms, till 562.5kr/bal inkl. moms. Och när jag bryter ner allt till pris per kg och vad hästen får äta för mer månad så tror jag det blir totalt 90.5kr mer i månaden i grovfoder. Men jag kanske ska tillägga att jag är generellt ganska dålig på mattematik.

Jag tycker ändå 17 kr/timmen är för lite. När jag jobbade som stallskötare för 10-15 år sen, utan andra meriter än att ha ridit på ridskola, så hade jag 65 kr/timme. 17 kronor är löjligt.
 
Tack så jättemycket för era svar! Självklart så skulle jag gärna ta mera betalt, men jag måste hålla nere kostanderna för att det ska vara attraktivt, stallplatser här kostar inte så mycket vare sig det är hel-inackordering eller inte. Sen så är jag inte utbildad, jag har inga tävlingsmeriter heller och jag har inte jobbat i något större stall eller för någon annan. Det enda jag har som talar för mig är att jag gjort ett bra jobb med mina egna hästar, samt hjälpt vänner med deras med bra resultat. Så då är priset i princip det enda som talar för mig, förutom att jag kan påvisa att jag är seriös genom att göra det lagligt och säkert.

Glömde såklart räkna med ströet också, kom på det efter att jag hade gått och lagt mig. Det blir 250kr mer varje månad.

Att tim-pengen blir löjligt låg vet jag, och det stör mig faktiskt inte. Kan jag gå plus 3.500kr (efter skatt? före skatt?) med ett fullt stall så är jag nöjd. Men det jag är ute efter är främst att tjäna lite extra, med betoning på lite. Samt att förhoppningsvis kunna bevisa att jag kompetent om jag får tag i inridningshästar och börjar jobba på att göra ett namn för mig. Jag räknar på ca 3timmar per dag, i skötsel. Sedan ungefär en timme för träning av en häst. Blir ca 2 timmar dag för två hästar då.

Tack @kryddelydd ! :) Hade ingen aning om att man behövde registrera sig som foder företagare. Där fick jag ännu mera att tänka på. :P

Det är också lite det jag funderar på, alla mina priser som jag räknat ut är ju uträknade som privatperson.. Hur ändras dessa priser när moms och skatter och allt sånt tillkommer? Har försökt läsa hur moms fungerar men kan skamset säga att jag fattar ungefär noll. :/ Vet typ bara att man kan få tillbaka på momsen och att den brukar ligga på 25%? Sen har jag en fråga till, om jag köper ett lass på 10 hösilagebalar, räknas momsen på totalsumman eller per bal?

Per box som jag nyttjar ska jag betala 500kr till stall och markägaren.
Hösilage har jag räknat kommer kosta 700kr, strö 250kr, slitage 100kr. Men detta är ju priser utan moms. Om jag räknat ut momsen på hösilaget rätt, så kommer det gå från 450kr/bal exl. moms, till 562.5kr/bal inkl. moms. Och när jag bryter ner allt till pris per kg och vad hästen får äta för mer månad så tror jag det blir totalt 90.5kr mer i månaden i grovfoder. Men jag kanske ska tillägga att jag är generellt ganska dålig på mattematik.
Jag rekommenderar att du vänder dig till Nyföretagarcentrum, finns i nästan alla kommuner. Där får du gratis rådgivning och hjälp med din affärsplan. Du kan även få hjälp med vad olika företagsformer innebär skattemässigt.
 
@Akiraphoto du har fått många bra råd i tråden. Tänk på att du måste lägga på för kostnader för försäkringar och framtida renoveringar, underhåll o.s.v. av stallet och hagarna (om detta inte ingår i din hyreskostnad såklart) du hyr så att du får en buffert för det. Även om det bara ska vara som en extra inkomst så får du nog svårt att få verksamheten att gå med någon vinst alls om du inte tar med detta i beräkningen. Men nyföretagarcentrum som @warg föreslog är en bra startpunkt. Lycka till!
 
Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text. :crazy:

Saken är den att jag har blivit erbjuden att få hyra ett stall som står tomt, det ligger på gården dit jag flyttar om en månad. Det finns fem boxar och gott om fin mark till, samt han som äger allt tänker även bygga en paddock bakom stallet till våren. Det är fem boxar och jag vill hyra ut 3 av dom, med helinackordering. Då kommer in/ut-släpp, mockning, täckesservice och allt sånt ingå alla dagar i veckan, förutom om jag skulle åka bort. (Några dagar om året typ) För arbetet så tänkte jag ta 500kr/häst, själva stallhyran kommer landa på ca.1800kr då ingår även grovfoder. Då skulle jag tjäna 1500kr per månad om jag får alla tre boxar uthyrda.

Men i dom två resterande boxarna så vill jag försöka få in inridnings och grundutbildning ponnyer, eventuellt små hästar också. Inte helt säkert att någon skulle vilja skicka till mig, men jag har fått några förfrågningar och anser personligen att jag är kompetent nog för det arbetet. För detta hade kommer det kosta ca 2300kr. Då blir det 500kr för att jag sköter hästen och ytterligare 500kr för att jag tränar den, resten är ju faktiskta utgifter i foder/stallhyra. Sen så hoppas jag även att när jag förhoppningsvis tjänat ihop lite pengar ska kunna köpa in en eller två mindre ponnyer, rida in/utbilda och sälja igen efter några månader. Och fortsätta så om det visar sig vara lönsamt, eller åtminsonde inte går minus.

Jag har läst på länsstyrelsen hemsida om verksamhet med djur att det står att man behöver tillstånd om man
- säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, till exempel en hästhandlare. (Jag hoppas kunna sälja fler än fyra)
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. Till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning. (Kommer ju ha tre inackorderingar, samt inridnings/grundutbildnings eller egen projektponny. Eller räknas dom tre sistnämnda som tillfällig inhysning?)
Samt att tillstånd krävs för yrkesmässig verksamhet med häst.

Först så bara antog jag att jag skulle sköta allt svart.. Men då började jag tänka på försäkringar, kontrakt, skatt och allt sådant och insåg att det är nog ingen bra ide. Åtminstonde inte när jag vill hålla på med så pass "många" hästar.

Men jag har ingen aning om hur allt funkar och ju mer jag försöker läsa på desto mindre fattar jag känns det som..:banghead: Jag har inga visioner om att tjäna några större summor, men några tusenlappar extra i månaden vore trevligt. Och dessutom så är dett något jag vill göra väldigt gärna. :D

Men jag vet att jag vill ha ordentliga kontrakt på allt, för man kan inte lita på folk och jag vill inte bli skyldig eller ståendes med utgifter. jag vill vara orderntligt försäkrad om jag ska träna andras hästar, samt veta vad som händer om deras häst/eller en inackordering blir skadad under vistelse hos mig. Jag vill inte åka på något skattefusk, eller hamna i någon form av ekonomiskt trubbel..:crazy:

Jag hoppas tjäna ca 3.500kr i månaden, med tre inackorderingar och om jag får dom två andra boxarna fyllda med något att arbeta med. Kanske bör tillägga att jag har mer inkomst utöver detta, inget heltidsjobb eller så men jag överlever nätt och jämt med en hund och tre egna hästar. :)
Om stallhyrorna ligger lågt i ditt område är det kanske svårt att ta mer, men för in/tillridning verkar 2300 (+moms) väldigt lite, till och med så att du kanske skulle verka mer trovärdig om du gick upp lite i pris. Folk skickar ju sina hästar en bit för inridning, så de priserna är ju mindre lokala.
 
för in/tillridning verkar 2300 (+moms) väldigt lite, till och med så att du kanske skulle verka mer trovärdig om du gick upp lite i pris. Folk skickar ju sina hästar en bit för inridning, så de priserna är ju mindre lokala.

Jag instämmer. Ska du ta emot hästar på inridning/tillridning/osv, kan det kanske också vara läge att kika på en ansvarsförsäkring (brukar ingå i företagsförsäkringarna - många bolag har "paket").
 
Om stallhyrorna ligger lågt i ditt område är det kanske svårt att ta mer, men för in/tillridning verkar 2300 (+moms) väldigt lite, till och med så att du kanske skulle verka mer trovärdig om du gick upp lite i pris. Folk skickar ju sina hästar en bit för inridning, så de priserna är ju mindre lokala.

Ja, det är ju vanligt med 6000-10000kr per månad för den tjänsten.
 
Tack igen för alla svar! :)

Har försökt räkna ut någorlunda korrekt vad priserna blir med moms, och då blir det ca 2.200kr för inackordering och 2.700kr för inridning/grundutbildning. Och om jag räknar rätt på min "lön" så kommer dom 3500kr hamna på ungefär 2450kr efter skatt. Det kan jag absolut leva med tills vidare, så länge jag får in över tusenlappen.

Detta är ju också startpriser, förutom inackorderingen då som inte kommer ändras. Kan jag så småningom börja gå upp i pris för inridning och sånt så vore ju det fantastiskt. Men just nu är jag ju "ingen" inga meriter, inga direkta referenser. Jag har ju inget direkt som talar för mig, därför så vill jag vara attraktiv genom att vara ganska så billig. Jag vet inte ens om någon skulle vilja skicka till mig, förutom dom jag känner och folk dom känner i sin tur. Men om någon nappar så är det ju alltid bäst att vara förberedd och ha koll.

Jag kommer ta ut 100kr per häst för slitage, och det blir sånt jag kommer lägga för att hjälpa till att förbättre och rusta upp allt. Annars ingår allt i boxhyran som går till stallägaren. Han kommer också renovera stallet nu innan jag börjar ta in hästar, om han har tid. Annars gör jag det men han står för kostnaderna.

Försäkringar tänkte jag faktiskt inte på att det kostar, mast det vet jag ju egentligen att dom gör. Men det är ju sånt som jag kommer kolla upp och fixa innan annonser och allt sånt åker ut. Då får jag ju ändra priserna så att det täcker. Försäkring och sånt ska ju också kollas upp, vet inte riktigt vad allt heter med ansvarsförsäkring låter ju rätt.

Aktiebolag blir det ju inte, har inget direkt startkapital att gå in med. Jag hade tänkt enskild firma, ska passa på att snacka med några vänner som är egenföretagare och fråga lite om hur allt funkar för dom. Den ena har ju haft inkörning/träning och sånt för travhästar så hon bör ha koll. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp