inackorderningstall sadelkammare

Hasselört

Trådstartare
Hej! Jag håller på att bygga ett litet inackorderingstall och håller just nu på med sadelkammaren som jag hoppas ni kan komma med lite tips till!

Jag hade tänkt mig varsitt låst omklädningsskåp med plats för kläder, stövlar, smågrejer.
Sadlarna, täcken, träns mm i en öppen gemensam del och en låsbar dörr in till sadelkammaren.

Eller har ni någon bättre ide? Hur skulle ni vilja ha det själv om ni hyr? :heart
 
Det låter väl bra tycker jag :)

Vill lägga till en sak: Sadelhängare som inte är för högt upp. Är man lite kortare och/eller har ont i axlar och liknande är det skönt om sadeln inte hänger alltför högt upp.
 
Jag har byggt så varje box har en egen låsbar "sadelkammare", mitt emot boxen. Där får hyresgäster förvara sitt kraftfoder, täcken, all tänkbar utrustning... även kläder ifall de vill det. Jag har grundutrustat varje sadelkammare med 10 krokar, 2 sadelhängare, 1 selhängare, 3 hyllplan, och en korghylla. Varje sadelkammare har 2 dörrar in i sig, storleken är ca 1m djup och lite drygt 3 m lång, sadelhängare i mitten så de kan nås från båda dörrarna. Hyllplanen innanför ena dörren, finns utrymme att tex ställa in en byrå/trådbackar under hyllplanen, fodertunnor bredvid, och tex. hänga täcken på galge innanför andra dörren. Man får inreda som man vill bara det går att återställa vid ev. flytt.
Blöta täcken/nytvättat hängs in i torkrummet, (jag har tvättmaskin i min egen sadelkammare som är rätt mkt större än hyresgästernas). Krav enligt kontraktet att alla ska förvara hästens pass i original i sin sadelkammare, och att jag som hyresvärd ska kunna komma åt dem vid behov (tex. akuta veterinärbesök eller vid kontroll från Länsstyrelsen) så nyckel/kod ska jag kunna använda om det behövs. Alla har uppskattat att ha "gott" om utrymme (jämfört med de bås/garderober som är vanliga i hyrstall), ingen som stör sig på att det är stökigt runt nån annans prylar, ingen som tjuvlånar eller såna problem som lätt kan uppstå i vissa stall. Skönt! :up:
Extra förvaring finns på loftet för vagnar/större saker/säsongsbetonade grejer man inte vill ha i sadelkammaren, fikarum/toalett och dusch är gemensamt och finns på annan plats i stallet.
 
I vissa stall har vi haft var sin garderob som går att låsa. Så det är ett tips. Allt som inte får plats i garderoben har man fått ta med hem.
Ju mer plats man har i stallet, desto mer släpar folk med sig och förvarar där... de flesta jag stått med skulle nog behöva en box extra per häst att ha alla sina saker i... men de vill inte betala för den ytan :angel:
 
Bygg mer plats än du tror behövs. Det behövs alltid mer plats.

Rekomenderar också separat plats att torka saker på, så luktar det inte så illa och blir inte så fuktigt inne i sadelkammaren.
Håller med. I mitt stall så var det inte tänkt att det skulle vara några inackordderingar. Men sen skaffa dom det i alla fall. Vi har en pytteliten sadelkammare. Och typ ingenstans att göra av grejerna.
 
Sådana omklädningsskåp ser jag inte så stor poäng med. Bättre med rejäla skåp (med eller utan dörr/lucka) med flera hyllplan där man har plats för mer grejer. Vi har ”skåp” som är tillräckligt breda för att man ska kunna ha en sån ställning för trådbackar i, det är rätt bra storlek. Varje sånt ”skåp” går från golv till tak med flera hyllplan så man har plats för det mesta som man använder ofta. Tex alla benskydd, benlindor, borstar, sjukvårdslåda osv.

Vi har också 3 sadelhängare per box, det är jättebra så att man får plats med både dressyrsadel, hoppsadel och tömkörningsgjord mm. Har fyra tränshängare per box och det är också ganska rimligt.

Sen behöver man utrymme för att förvara täcken, schabrak osv. Vi har rejäla hyllplan i ett kallförråd + visst utrymme för att ställa dit egna garderober.

Andra bra saker är plats för att torka benskydd och plats för flera fodertunnor per box.

Vill man ha ordning behöver man se till att alla har
 
Jag har byggt så varje box har en egen låsbar "sadelkammare", mitt emot boxen. Där får hyresgäster förvara sitt kraftfoder, täcken, all tänkbar utrustning... även kläder ifall de vill det. Jag har grundutrustat varje sadelkammare med 10 krokar, 2 sadelhängare, 1 selhängare, 3 hyllplan, och en korghylla. Varje sadelkammare har 2 dörrar in i sig, storleken är ca 1m djup och lite drygt 3 m lång, sadelhängare i mitten så de kan nås från båda dörrarna. Hyllplanen innanför ena dörren, finns utrymme att tex ställa in en byrå/trådbackar under hyllplanen, fodertunnor bredvid, och tex. hänga täcken på galge innanför andra dörren. Man får inreda som man vill bara det går att återställa vid ev. flytt.
Blöta täcken/nytvättat hängs in i torkrummet, (jag har tvättmaskin i min egen sadelkammare som är rätt mkt större än hyresgästernas). Krav enligt kontraktet att alla ska förvara hästens pass i original i sin sadelkammare, och att jag som hyresvärd ska kunna komma åt dem vid behov (tex. akuta veterinärbesök eller vid kontroll från Länsstyrelsen) så nyckel/kod ska jag kunna använda om det behövs. Alla har uppskattat att ha "gott" om utrymme (jämfört med de bås/garderober som är vanliga i hyrstall), ingen som stör sig på att det är stökigt runt nån annans prylar, ingen som tjuvlånar eller såna problem som lätt kan uppstå i vissa stall. Skönt! :up:
Extra förvaring finns på loftet för vagnar/större saker/säsongsbetonade grejer man inte vill ha i sadelkammaren, fikarum/toalett och dusch är gemensamt och finns på annan plats i stallet.
Låter helt fantastiskt! Har du bilder?:)
 
Tack så jätte mycket för alla bra tips! Ska sätta mig ner och fortsätta klura lite :)

Piglet82, låter mer än perfekt! Kan du visa några bilder möjligtvis?
 
Jag har byggt så varje box har en egen låsbar "sadelkammare", mitt emot boxen. Där får hyresgäster förvara sitt kraftfoder, täcken, all tänkbar utrustning... även kläder ifall de vill det. Jag har grundutrustat varje sadelkammare med 10 krokar, 2 sadelhängare, 1 selhängare, 3 hyllplan, och en korghylla. Varje sadelkammare har 2 dörrar in i sig, storleken är ca 1m djup och lite drygt 3 m lång, sadelhängare i mitten så de kan nås från båda dörrarna. Hyllplanen innanför ena dörren, finns utrymme att tex ställa in en byrå/trådbackar under hyllplanen, fodertunnor bredvid, och tex. hänga täcken på galge innanför andra dörren. Man får inreda som man vill bara det går att återställa vid ev. flytt.
Blöta täcken/nytvättat hängs in i torkrummet, (jag har tvättmaskin i min egen sadelkammare som är rätt mkt större än hyresgästernas). Krav enligt kontraktet att alla ska förvara hästens pass i original i sin sadelkammare, och att jag som hyresvärd ska kunna komma åt dem vid behov (tex. akuta veterinärbesök eller vid kontroll från Länsstyrelsen) så nyckel/kod ska jag kunna använda om det behövs. Alla har uppskattat att ha "gott" om utrymme (jämfört med de bås/garderober som är vanliga i hyrstall), ingen som stör sig på att det är stökigt runt nån annans prylar, ingen som tjuvlånar eller såna problem som lätt kan uppstå i vissa stall. Skönt! :up:
Extra förvaring finns på loftet för vagnar/större saker/säsongsbetonade grejer man inte vill ha i sadelkammaren, fikarum/toalett och dusch är gemensamt och finns på annan plats i stallet.
Det egna utrymmet för utrustningen hur har ni gjort med värmen där? Eller är det någon annan lösning?
 
Får jag komma med en följdfråga hoppas ok?
Medryttare mm har de fått ett eget utrymme/skåp/hylla eller liknande?
I vårt stall har varje box viss plats i sadelkammaren så man får inget extra för fler ryttare. Men vi har ganska bra med utrymme så extra hjälm och stövlar går att klämma in 😊
 
Står inhyrd i litet stall utan ordning, så hade jag haft medryttare hade jag förklarat vilka ställen som inte går så får personen hitta en plats att lägga sakerna
Sådant gillar inte jag. Blir lätt att folk brer ut sig alldeles för mycket.
Tänker att ett hyllplan eller liknande skulle kunna räcka 🤔
 
Sådant gillar inte jag. Blir lätt att folk brer ut sig alldeles för mycket.
Tänker att ett hyllplan eller liknande skulle kunna räcka 🤔
Håller med, men finns det inga hyllor blir det så. Typ att personen kan ta ett hörn, lägga hjälmen på en (redan upptagen, men finns lite plats) bänk. Nu när vi står ensamna är det mycket lättare att hålla ordning, men jag kan inte styra över vart andra hyresgäster lägger saker. En gång kom jag till stallet och de hade tagit sadelhängaren, finns flera sådana exempel.
 
Håller med, men finns det inga hyllor blir det så. Typ att personen kan ta ett hörn, lägga hjälmen på en (redan upptagen, men finns lite plats) bänk. Nu när vi står ensamna är det mycket lättare att hålla ordning, men jag kan inte styra över vart andra hyresgäster lägger saker. En gång kom jag till stallet och de hade tagit sadelhängaren, finns flera sådana exempel.
Fast nu tänkte jag mer på de som hade ordnat stall ;) inget kaos
 
Hej! Jag håller på att bygga ett litet inackorderingstall och håller just nu på med sadelkammaren som jag hoppas ni kan komma med lite tips till!

Jag hade tänkt mig varsitt låst omklädningsskåp med plats för kläder, stövlar, smågrejer.
Sadlarna, täcken, träns mm i en öppen gemensam del och en låsbar dörr in till sadelkammaren.

Eller har ni någon bättre ide? Hur skulle ni vilja ha det själv om ni hyr? :heart
Torkskåp stort och stor sadelkammare. Det bästa är ju färre lås som möjligt.
 
Får jag komma med en följdfråga hoppas ok?
Medryttare mm har de fått ett eget utrymme/skåp/hylla eller liknande?

Där jag stått i större stall med ordning i sadelkammaren har det varit av utrymmet till hästägaren (var en garderob, och en viss mängd hängare osv per boxplats) som fått disponeras om av hästägare själv för att få plats för medryttarens saker.

Nu i mindre stall när jag faktiskt har skaffat medryttare gjorde jag också plats i en av "mina" garderober för hennes grejer, men där är dialogen med stallägaren mer öppen om vad kg har för förvarings behov just nu och det är inga problem att få mer utrymme om det behövs.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 175
Senast: Angel
·
Utrustning Hej Har varit inne och läst och inser att det sitter en hel hög med kunnigt folk här. Har haft inbrott i sadelkammaren och allt borta...
Svar
3
· Visningar
1 717
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp