Inakordering

A

Arbogamarre

Jag har en undring...
säg att vi skulle gå och köpa den där drömgården som är en jordbruksfastighet...och jag skulle starta upp inakorderings stall. Vad kan man räka med att ta i hyra?
Allt ingår utom mockning och ridning, jag står för foder och strö. Stallet blir nybyggt, uppvärmd sadelkammare, fina stora hagar om man vill ha det, täckes service, vacker natur, träningsmöjlighet på plats och närhet till ridhus. Jag vill också ha klara regler och trevlig stämning i stallet och att hästarna ska få det så bra som möjligt!

Detta blir i Örebro trakten, så Stockholms priser går inte, men vad tror ni man kan ta?
Kommer satsa på fin miljö i stallet och stora fina boxar!
Tacksam för svar! :bow:
 
Ingen lätt fråga :) Men jag brukar ta 500:- kallhyra och då ingår fodring och utsläpp på morgonen. Huruvida det är lämpligt i Örebro trakten kan jag inte svara på, men det bör du enkelt kunna ta reda på genom att kolla upp lite olika stall i närheten och jämföra med.

jag står oxå för foder och strö, de får betala vad jag ger och betalar för vad hästen äter. Men med höet till exempel, har jag gett 15 kr balen och bärgat själv, de som hjälpte till betalar 15, de andra 20.

Vad gäller regler så är det väldigt simpelt. Sätt dig ner och skriv upp vad du tycker är viktigt och även det du tycker är självklart, t ex att rökning är förbjudet i stallet, eller att stallgången ska sopas när man mockat, tro mig, det finns det som inte ser det som en självklarhet.

Sen är det så oxå att man lär sig bedöma personerna i stallet. Jag har gått på flera nitar men med åren har jag lärt mig vem jag inte vill ha in :)
 
Re: Inakordering..

Runt 1500-2000:-

Hur pass nära är det till ridhuset, skrittavstånd?

Jag står mycket hellre i ett sådant stall som du beskriver om det är skrittavstånd till ridhus, än att stå på ridskola.

Som det låter så kommer du inte få några bekymmer med att finna hästägare som vill hyra boxplats
 
Som sagt svår fråga... Stallplatserna är ju dyrare än än här uppe, men runt 1500.- skulle iaf jag kunna tänka mig att betala. Ingår allt foder, eller bara hö? Skrittavstånd till ridbana? Hur långt till ridhus?
 
Du kan ta ca 1900-2400 för den servicen, lite beroende på hur långt bort från Örebro det är. Är det mindre än en mil bort är drygt 2000 inte fel pris, men är det över 2 mil får man nog dra ner lite, kanske 1900 eftersom man inte får mockat, vilket betyder att man måste dit varje dag.
Tror att på Karlslund inne i stan tar de nog 2500:- eller något sådant, men då står ju hästen i city också. Skråmsta tar typ 2300, men det är också centralt och man får mockat tror jag.
Så runt 2000 är absolut inte för mycket.
 
Tack för svaren! :bow:

Jag har nog tänkt att fixa ett ridhus på sikt annars är det väl kanske 0.5 mil till det närmaste tror jag...
Det ligger ca 15 minuter ifrån Örebro med bil...vad kan det bli, 1.5 mil?!
Och nära till motorvägen ( men inte så det stör) så det är lätt tillgängligt! :banana:

En annan fråga, vad vill man betala för? Om man erbjuder mockning, vad är en hästägare villig att betala då? :rofl:
 
När jag under en kortare period inte kunde mocka betalade jag en tjej 300 kr i månaden, då mockade hon alla vardagar (men inte helger eller röda dagar).
 
Eftersom ridhuset ligger såpass långt bort så tror jag du kan ta 2200 inklusive mockning nu och 2500 när/om du fixar eget ridhus.
Alltid svårt det där med priser, ett tips är att man sätter ett man tycker verkar OK och så reserverar man sig för ev höjning om ex spånet skulle gå upp i pris.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 879
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 253
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 328
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp