Inakorderingar...

E

Engla

Jag har ett litet stall med mina hästar och några inakorderade. Jag har skrivna kontrakt, regler och rutiner som gås igenom när man skriver på.

Jag har hög standard på hagarna och vill att de mockas varje dag. Det står i stallreglerna. I en av hagarna går min och en annan häst. Jag har upprepade gånger sagt till den andra hästägaren att mocka varannan dag men det gör hon aldrig. Jag får mocka dubbelt istället. Hon har fått ett enkelt schema med våra namn varannan dag :grin: men inte heller det hjälpte.

Jag har absolut ingen lust att jobba gratis och i kontraktet står också vad jag tar betalt om inte saker och ting blir gjorda. Men hur många gånger ska man behöva säga till innan man börjar debitera sin arbetskostnad?

Hur petiga är ni andra med era stall och era inakorderingar? Jag vill att det är snyggt och rent för jag bor på gården men det verkar inte vara någon annan som tycker det är viktigt? Vill man inte ha snyggt hemma hos sig själv och kan man då inte räkna ut att andra vill ha samma sak???:confused:

Jag vill ha tips och ideer och höra era historier!
 
Sv: Inakorderingar...

Jag har bara haft inackorderingar jag varit nöjd med vill jag först säga.

Men lite småsaker blir det ofta ändå, just den meningen som du skrev att man vill ha rent och snyggt där man bor... Jag tror inte man förstår det om man är inackordering helt enkelt :p

De människor som haft tillgång till mitt stall har varit jättetrevliga och jättebra på alla sätt och vis - men likväl lämnade de gödsel på trappan utanför stallet :eek:

Jag tror inte de ens såg det, men det gjorde jag och numera är jag ensam i mitt stall - även om jag ibland saknar sällskap. Jag tror att man helt enkelt måste visa exakt hur man vill att det ska sopas/krattas etc. Ofta är man nog lite för mesig, det var nog det som var mitt problem.
 
Sv: Inakorderingar...

Men det är ju det som är så konstigt :confused:!!! Inakorderade är ju inte en speciell ras av människor som inte vill ha det snyggt och rent hemma så de borde ju förstå att samma sak gäller när man är hos någon annan???

Jag tycker det är så pinsamt och bökigt att behöva säga att de ska kratta efter all halmen som ramlar av kärran på väg till gödselstacken, sopa efter sig, jämna till gödselstacken osv osv. Jag har dessutom ett kontrakt som det står i ...
 
Sv: Inakorderingar...

Jag förstår.. Det är inte enkelt. Speciellt inte om man gillar dem annars.
Men det är väl att ta mod till sig och lugnt säga: "kan du vara snäll och mocka i hagen såsom det står i kontraktet? Om du inte vill / har tid med det, så går det bra att betala för besväret"
Så rodnar du och går därifrån. :)
 
Sv: Inakorderingar...

Om du har sagt till, så är det väl bara att lägga på en mocknings-avgift på nästa månadshyra.

Eller höj månadshyran generellt, och ta bort hag-mockningen ur kontraktet (hon gör det ju ändå inte, så då kan du ju likaväl stryka det.)
 
Sv: Inakorderingar...

Hade det varit regler om att man ska mocka hagen varje dag hade jag aldrig ställt min häst i det stallet. Men när de nu valt det så får de ju skylla sig själva och helt enkelt följa reglerna. Jag hoppas att du informerar om denna rutin innan de tackar ja till platsen och säger upp sin dåvarande. Det är inte alltid så lätt att tacka nej till en plats när man redan sagt upp sin andra och är påväg.

Jag hade försökt få ihop ett möte med personen. Tex försöka gå ner till stallet när hon är där och ingen annan hästägare är närvarande tillfälligt. Sen hade jag frågat henne om hon mockar, om inte - varför och sen kommit till sak att det ingår i rutinerna på gården och om de inte följs kan du inte längre erbjuda plats åt henne.

Men som sagt. Fråga först om och varför. Det kanske finns en anledning.


Upprepand missskötsel leder till uppsägning i vårt stall. Det förstår stämningen mellan oss hästägare med folk som slarvar och vi som dessutom utfodrar kollektivt måste kunna känns oss trygga med att alla hästägare slöter sina åtaganden till punkt och pricka så att det inte går ut över djuren.
 
Sv: Inakorderingar...

Vi har också så att vi måste mocka hagarna (både grus och sommarhagar) varje dag. Ibland så följs det lite dåligt men oftast så brukar det räcka med att säga till.

Det brukar alltid bli lite knorrande för att de kan inte alltid förstå varför det skall mockas varje dag. Att det dels sänker parasittrycket till obefintligt och att det sparar mycket på hagarna verkar inte alltid räcka som argument (det är dyrt att underhålla hagar).

Men jag skulle gjort så att jag pratat med henne (kanske bjudit in på lite kaffe och fika) så att inga andra kan höra (det är alltid jobbigt att bli tillsagd inför alla andra). Sen frågat varför hon inte mockar hagarna. Förklarat lite varför du vill att det skall mockas. Om hon fortfarande inte mockar så skulle jag prata med henne igen (återigen utan att någon annan hör) och säga att du kommer att ta betalt för att mocka hagen (precis som det står i kontraktet) om du måste mocka nästa gång på hennes dag.

Hade det fortfarande inte tagit skruv så hade jag lämnat till henne direkt i handen ett papper där det står att trots att hon muntligt blivit ombedd (datum då du pratade med henne skall vara med) att mocka hagarna enligt underskrivet kontrakt inte fullgjort sina åtaganden så tar du from det datumet betalt för att mocka hagen de dagar hon skall göra det (om hon nu inte har gjort det). Sen debiterar du bara arbetet på nästa stallräkning.

Tröttnar du ordentligt så kan du ju alltid säga upp personen i fråga.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Inakorderingar...

Tycker det är självklar att hålla ordning i stallet, blir så mkt trevligare för alla då!

Men att mocka hagarna varje dag!? Är det små gruspadockar då eller? Isf kan jag förstå. Annars tycker jag att det är väldigt överdrivet. Vi mockar våra två gånger om året och det räcker gott för att hålla hagrna i bra skick, samt slippa maska de flesta häster. Nu när de är mörk, ska man stå i hagen och gissa var det kan finnas högar då?

Jag hade inte ställt min häst i ditt stall pga att hagarna mockas varje dag. Jag vill ha stora kuperade hagar och de kan man knappast mocka varje dag. Men eftersom inackorderingen lär vara informerad om att det är vad som gäller, så är det väl bara att följa eller flytta.
 
Sv: Inakorderingar...

Kl

Jag använder pannlampa! Den är super att ha i all hästhantering i mörker!
 
Senast ändrad:
Sv: Inakorderingar...

Tycker det är självklar att hålla ordning i stallet, blir så mkt trevligare för alla då!

Men att mocka hagarna varje dag!? Är det små gruspadockar då eller? Isf kan jag förstå. Annars tycker jag att det är väldigt överdrivet. Vi mockar våra två gånger om året och det räcker gott för att hålla hagrna i bra skick, samt slippa maska de flesta häster. Nu när de är mörk, ska man stå i hagen och gissa var det kan finnas högar då?

Jag hade inte ställt min häst i ditt stall pga att hagarna mockas varje dag. Jag vill ha stora kuperade hagar och de kan man knappast mocka varje dag. Men eftersom inackorderingen lär vara informerad om att det är vad som gäller, så är det väl bara att följa eller flytta.

Vi mockar våra sommarhagar varje dag (stora gräshagar). På tre hästar så blir det två skottkärror varje dag. Det blir ganska så många skottkärror på ett halvår. Har man då inga möjligheter att låta hagarna vila i två somrar så är man rädd om dom.

Det fungerar alldelles utmärkt att mocka i skenet av en pannlampa. Har gjort så i flera år. Hästarna brukar skita i samma del av hagen och man lär sig fort var högarna brukar ligga någonstans.

De som tycker det är överdrivet brukar vara det som inte behöver betala för att plöja upp hagen, så om och sköta den.

Mvh

Tora
 
Sv: Inakorderingar...

Vi har så stora hagar att det inte vore rimligt att mocka dem varje dag. Trots det har vi inga problem att använda dem varje år, låter de vila under sommar resp vinter bara.
 
Sv: Inakorderingar...

Vi mockar våra sommarhagar varje dag (stora gräshagar). På tre hästar så blir det två skottkärror varje dag. Det blir ganska så många skottkärror på ett halvår. Har man då inga möjligheter att låta hagarna vila i två somrar så är man rädd om dom.

Det fungerar alldelles utmärkt att mocka i skenet av en pannlampa. Har gjort så i flera år. Hästarna brukar skita i samma del av hagen och man lär sig fort var högarna brukar ligga någonstans.

De som tycker det är överdrivet brukar vara det som inte behöver betala för att plöja upp hagen, så om och sköta den.

Mvh

Tora

I mina hagar skiter hästarna överallt. Har både större och mindre hagar men det är likadant i alla. De skulle behöva mockas ofta, men om jag skulle föreslå det får mina inackorderingar skulle jag snart stå ensam i stallet. Annars är de ganska duktiga på att hålla rent tycker jag, troligen mycket beroende på att jag tjatade väldigt mycket om det i början :o
 
Sv: Inakorderingar...

Jösses...:eek: Om jag föreslog mina inackorderingar att ta på sig pannlampa och ge sig ut å mocka hagarna varje dag skulle dom garanterat ringa psykakuten!

Och jämna till gödselstacken... Hehehe - himmel vad besvärligt det måste vara att ha häst för en del...:D
 
Sv: Inakorderingar...

Jag har en inackordering i stallet och en på lösdrift. Den på lösdrift sköter jag helt och hållet, men det är överenskommet. Jag mockar kring där hästarn äter och i lösdriftshallen och runt den en gång i veckan. Resten av hagarna mockar jag inte.

Den andre inackorderingen behöver inte mocka i hagen. Jag gör det ibland men inte så ofta. Vi har skrivet kontrakt, och det som står i kontraktet är genomgånget gemensamt och GÄLLER. Jag tycker att det fungerar bra, men vill inte ha fler hyresgäster då jag vet hur det gärna blir mer mycket folk. Jag bor på gården och kan tycka att det är jobbigt med en person som inte gör exakt som jag gör här... Min hyresgäst sköter sig hyfsat och vi hjälps åt ibland. Det har varit en del strul och då har jag sagt till direkt. Skulle det hända många gånger att hon inte gör som vi kommit överens skulle jag säga upp henne. Det är inte värt bekymret om inte hyresgästen sköter sig och sin häst.
 
Sv: Inakorderingar...

*Svarar alla*

Jag har lagt ner mycket pengar på mina grusade rasthagar och hästarna går dels på det grusade och dels i en stor gräshage. Det är bara det grusade som mockas. Gödselstacken har jag i en kontainer som kostar pengar att tömma så det är också viktigt att skotta den för att inte stallhyran skall dra iväg.

Vad jag kan tyda av svaren så blir det nästan två "läger". Ett med stallägare och ett med inakorderade. Det ligger nog något i det att man börjar ta hand om saker först när man själv måste börja betala ;) !

Angående den här tjejen så visste hon reglerna innan hon flyttade in och jag har också påpekat det för henne flera gånger. Hon kommer att få bättra sig annars får hon betala för jobbet. Att be henne flytta är inget jag tänker göra ännu.

Mitt stall skall bära sina kostnader. Dvs att de hästar som står där (även mina) skall betala den faktiska kostnaden. Därför måste alla hjälpa till att hålla nere kostnaderna.
 
Sv: Inakorderingar...

Är det regler och står i kontraktet så ska dessa följas. Punkt slut.

Jag har själv inackoderingar och har klara regler. Följs de inte tar jag gärna upp dem och pratar med personen i fråga. Det är ju bara att förklara, att de små grushagarna måste mockas och hållas i ordning.

Regler i ett stall ska följas... Jag lyssnar gärna in mina gäster och ta till mig önskemål och funderingar. Jag måste dock bestämma mig för vilka regler som ska gälla och följs de inte. Då är det mitt ansvar att se till att de följs. För min egen skull, för hästarnas skull och för de andra inackoderingarna.

:laugh:
 
Sv: Inakorderingar...

Att mocka hagarna varje dag tycker jag är överkurs.. då får amn ju vara i stallet minst 6 timma..De tar tid att mocka en hage:crazy:

Kan ni inte mocka 1 gång i vecckan istället?? tror de är lättare för dina inhyrningar att avsätta En dag i veckan och mocka än varje dag!

Har aldrig varit med om en stallägare som kräver att man ska mocka hagen varje dag!

Klart att man ska ha de rent och snyggt men de får ju inte övergå till pendanternas pedanti.
Ens vardagliga privat liv måste ju funka med hästen jag mockar min hage ca 1 gång i månaden vill inte påstå att hagen är överfull av skithögar.Då har jag en rätt liten hage på kanske 0,7 hektar.
Har amn en hage på 20 hektar och skall gå runt där och mocka varje dag lär man ha att göra iallafall om man är arbetslös:D

Höj stallhyran så sköter du mockningen av hagarna istället eftersom de är du som vill ha så extremt pedantiskt snygg i hagarna. Så slipper du tjata på dina inhyrningar

Eller säg upp denna inhyrning som du har helt enkelt säg nu är det sista gången jag säger till om att du skall mocka hagen nästa gång du skiter i de blir du uppsagd!

Att ta emot inhyrningar betyder att amn kommer få kompremissa.. man akn inte alltid kör med JAG bor här JAG bestämmer då kommer man aldirg få det lugnt i stallet.


Då skall man inte ha inhyrningar alls om man har ett sånt stort maktbehov.

Ju mer man är i ett stall ju mer viljor har man att tyglas med..Kvinnor är kända för att vara envisa och en attityd som heter -jag-vet-bäst och kvinnor i överlag är skitdåliga på ta kritik så ger amn de får man räkna med kattklöseri:crazy:
 
Sv: Inakorderingar...

*Svarar alla*

Jag har lagt ner mycket pengar på mina grusade rasthagar och hästarna går dels på det grusade och dels i en stor gräshage. Det är bara det grusade som mockas.

Då förstår jag absolut att du vill att det mockas.
Jag har två små hagar som är grusade. Normalt har jag inte hästar gåendes där, men när så sker försöker jag mocka varje dag.
Annars är fåglarna där och pickar sönder skiten, och det blir mycket svårare att ta bort dyngan.
Går jag förbi grushagen och det ligger stora högar med skit blir jag störd, och jag är inte så enormt jättepedantisk ändå.
 
Sv: Inakorderingar...

Jag förstå att man måste mocka grusade hagar. Har själv stått uppstallad där min häst gick i rasthage och den behövdes mocka varje dag.

Ju mindre skit i hagarna ju mindre bakterier och mask.

Sedan kan jag förstå att man inte kan mocka stora jättehagar.

Men du hade regler och hon har skrivit på, antingen lyssnar hon eller så kickar du ut henne, men ge henne en varning/tillsägelse först!
 
Sv: Inakorderingar...

LÄS!

Jag har lagt ner mycket pengar på mina grusade rasthagar och hästarna går dels på det grusade och dels i en stor gräshage. Det är bara det grusade som mockas.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 189
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 892
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp