inåt-tåning

JA, det är ärftligt...

Det säjs dock att arvbarheten för benställningar inte är sådär jättestor, men jag vet inte om jag tror på det. Mitt förra halvblodssto har två avkommor och alla tre har exakt samma ställning på frambenen..
Och min kompis har tre avkommor efter sitt tidigare hbl-sto och alla FYRA har likadana bakbensställningar (nästan i alla fall)!
 
Mitt ena sto är inåttåad, har lämnat 2 utåttåade + en som jag inte vet + årets föl som har samma defekt som hon...

Sen är det ju lite klurigt med såna här fel, eftersom en duktig hovis (elle rman själv i högsta hugg med raspen :D) kan fixa till dem ganska bra så att de sen inte syns. Men defekten finns ju eg kvar, iaf den eventuella arvbarheten.

Men naturligtvis ska man använda en så korrekt hingst som möjligt till ett felställt sto.
 
Sen är det ju lite klurigt med såna här fel, eftersom en duktig hovis (elle rman själv i högsta hugg med raspen ) kan fixa till dem ganska bra så att de sen inte syns. Men defekten finns ju eg kvar, iaf den eventuella arvbarheten.

NJA, det där är faktiskt en sanning med modifikation...
Hovslagaren kan möjligen få en tå att peka något mer rakt framåt än den gjort från början, MEN risken är väldigt stor att man i stället snedbelastar lederna redan från början om man stirrar sig blind på att tårna ska peka exakt rakt framåt. Det kallas att man gör en "överkorrigering", när man lyckas vrida fram tån på ett ben som egentligen är vridet åt ena eller andra hållet.
Det hovis ska göra är enbart att rikta in sig på en så bra belastning som möjligt, för en hållbar häst i framtiden!
 
OK. Men min fölis tår pekar rakt fram, det är vinkeln från kotan och ner som inte är rak utan vinklad inåt. Är du med? Det kanske inte kallas inåttåad då (har inte exteriörboken med på jobbet...)? Fast hon fick iofs den kritiken på fölmönstringen.
 
Kan vara det, men det behöver inte alltid vara så. Tyvärr verkar det vara så att en häst med felaktig benställning oftare lämnar en avkomma sådan men mina erfarenheter är att de ändå inte lämnar samma falaktighet. Tex om en häst är inåtåad så är det inte säkert att avkomman blir det utan kanske istället utåttåad, x-ig eller något sådant.

Men man kan faktiskt rätta till en felaktig benställning någorlunda bra, och ibland helt , om man tidigt korrigerar det. Det måste ske innan tillväxtzonerna sluts, endast då kan man påverka resultatet. Annars blir det, som ameo skriver, en överkorrigering som leder till fel-och snedbelastning av lederna.
mvh jesse
 
mmm, jag hade en hovslagare som försökte räta upp mitt stos inåt-tåning när var 10år. idot! hon fick ont såklart. Fattar inte vad han tänkte med.
Men ni som har "felställda" hästar, upplever ni nåt problem med det. Typ att de kanske har svårar att hoppa högt eller nåt sådant( pga av stöten vid landningen). Själv har jag aldrig haft problem så länge hovslagaren har låtit hennes benställning vara. ok, det kanske inte är så vackert, men det kan jag leva med :)
 
Naturligtvis kan man inte börja rätta till en färdigväxt häst... Det antog jag som en förutsättning.
 
Nu håller jag ju på med travhästar och de har ju tyvärr ofta någon sorts felaktighet. Mer regel än undantag. Ridhästar är mer korrekta och ifall de är felaktiga så är det oftast lite. Vad som händer med travhästar är ju att de går på sig i höga farter. En häst som är utåttåad slår sig tex oftast på knäna, en inåtåad biljarderar lite och slår sig på kronrand/kota/skenben bak ifall den breddar osv. Inom travet överkorrigerar man tyvärr mycket just för att slippa detta vilket i sin tur leder till belastningskador på lederna.

Men ibland måste man bryta vinkeln på hästen för att göra det bästa av det dåliga. Jag har tex haft ett sto som var väldigt upprätt på kotorna, tendera till att kota över. Ifall man behöll hennes höga vinkel tenderade hoven att bli bockhov samtidigt som strålens kontakt med marken gick förlorad. I hennes fall bröt vi vinkeln och höll ner trakterna ganska mycket.

Det här med benställningar och vinklar är en hel vetenskap men som regel så verkar man hästen efter dess vinkel. Allt annat leder till sned/felbelastning men det finns alltså stunder då man gör undantag.

Vi har en häst, aktiv travare, som är så utåttad att han ser ut som charlie chaplin. Hovslagaren kliar sig i huvudet varje gång och tycker det är ett under att han kan trava utan att gå på sig. Han har aldrig heller varit ofräsh i lederna. Dessutom är han väldigt vek i kotorna. Så ibland har man tur :crazy: .
mvh jesse
 

Liknande trådar

Hästvård Kan man göra något när fölungens enda framben tiltat iväg lite inåt så hon blivit lite inåttåad på ena frambenet? Särskild verkning...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag har aldrig lyckats hitta någon fin stjärna till granen. Jag har en som duger, men har aldrig hittat DEN liksom. Allting är liksom...
Svar
7
· Visningar
343
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Plockade fram ett par byxor som legat ihopvikta i garderoben länge och de är helt fulla av små prickar på sidan som varit inåt och nu är...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Catsu
·
Hästvård Nån som vet om den sorten är giftig/farlig för häst.
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cowgirl81
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp