Bukefalos 28 år!

Inåttåad?

N

Nataliiie

Kan man köpa en häst som är inåttåad?
Vad är de för speciellt med de?
Känner mig otroligt dum :eek:
 
Sv: Inåttåad?

1. En del intåade hästar har en tendens att biljardera, vilket kan vara av betydelse beroende på vad du vill göra med den. Det ser du ju när du tittar på den i rörelse, så det är ju enkelt att bedöma om du kan leva med.

2. Ökad risk för belastnings-/förslitningsskador pga att hästen kommer att belasta sig felaktigt. Det behöver inte innebära att det blir problem, men risken är större än om benställningen hade varit helt korrekt.

Om du är beredd att ta den sistnämnda risken, är det inget problem att köpa en intåad häst. Jag chansade på ett sådant köp (i övrigt fantastiskt fin häst), men har sedan haft problem med ett par omgångar karpiter som med största sannolikhet beror på de sneda benen.
 
Sv: Inåttåad?

jag skuller rekommendera att inte köpa en häst som är inåttåad. Det blir ojämn slitag på hästen och det är lätt att den får problem. Jag fick ta bort min häst som var inåttåad, mycket kan ha berott på det gällande de skador hon hade.
 
Sv: Inåttåad?

KL och kanske lite halv trådkap

Jag förstår att det finns risker med att avla på en innåt-tåad häst, men hur stor är ärftligheten tror ni, det är stoet som är innåt-tåad nämligen och har fått föl för 2 veckor sedan. Hur stor är risken att fölet också blir det? Och hur tidigt kan man se att den blir innåt-tåad som sin moder? Antar att man kan försöka ändra benställning med hovis.
Är nämligen en häst i mitt stall som är det och precis fått föl...
 

Liknande trådar

Hästvård Kan man göra något när fölungens enda framben tiltat iväg lite inåt så hon blivit lite inåttåad på ena frambenet? Särskild verkning...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: lillan222
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 509
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp