Bukefalos 28 år!

Inavel eller Linjeavel?

Seabaz

Trådstartare
Vad tycker ni om det?

I mina ögon är linjeavel ett finare ord för inavel.
Ska verkligen detta behövas idag när det finns många fina hundar av alla raser och man kan seminera djuren också och flyga sperman över halva jorden om man vill!


Jag förstår tanken på att behålla eller avla fram en viss kvalitet som bara finns hos ett visst antal djur kanske men jag köper inte detta ändå, det måste finnas andra hundar med samma kvaliteter.

Vad händer om man avlar för hårt för länge?
Jag såg en helt sjuk stamtavla igår kväll och ja vad hade hänt med den hunden nu? Den hade fått PRA och det sprider sig i "min" ras nu när alla har hysteri och ska lysa sina hundar så kommer pra-fall efter pra-fall fram... Men kollar man på deras stamtavlor så kan man väl dra slutsattsen om att det bara var en tidsfråga innan något skulle hända... :(
Synd att det är hundarna som blir drabbade...
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Jag gillar det inte. Kan man undvika det så ska man.
Häst eller hund spelar inte så stor roll i det fallet-
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Linjeavel är ju bra om man vill förstärka något bra, annars tycker jag det är onödigt. Det kan ju bli till det sämre också.
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Vad tycker ni om det?

I mina ögon är linjeavel ett finare ord för inavel.
Ska verkligen detta behövas idag när det finns många fina hundar av alla raser och man kan seminera djuren också och flyga sperman över halva jorden om man vill!


Jag förstår tanken på att behålla eller avla fram en viss kvalitet som bara finns hos ett visst antal djur kanske men jag köper inte detta ändå, det måste finnas andra hundar med samma kvaliteter.

Vad händer om man avlar för hårt för länge?
Jag såg en helt sjuk stamtavla igår kväll och ja vad hade hänt med den hunden nu? Den hade fått PRA och det sprider sig i "min" ras nu när alla har hysteri och ska lysa sina hundar så kommer pra-fall efter pra-fall fram... Men kollar man på deras stamtavlor så kan man väl dra slutsattsen om att det bara var en tidsfråga innan något skulle hända... :(
Synd att det är hundarna som blir drabbade...


Jag håller med dig.. har blivit mkt upprörd nu när vi letat en till jämthundstik, snacka om hård avel det har blivit, konstigt att ingen jämthundsmänniska reagerat(hallo gnist vart är du:) ;) )

Har gått igenom samtliga (tror jag)kullar som födds i vår som inte är släkt mer än i 5 o 6 led med vår hanne,eftersom planen är (var ?!!)att para med honom.. har hittat 2 kullar!!! varav än var så långt bort att det blev svårt.. Massor med tikar har avelsstopp o vissa hannar har ju parat hur mkt som helst..Nej denna hårda avel tror jag kommer straffa sig.

prillan som förhoppningsvis i allafall får hem en liten till påsk
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

En klok människa skrev en gång till mig att inavel är vad man kallar misslyckad linjeavel och linjeavel är vad man kallar lyckad inavel. Det säger ganska mycket om ordet för visst är det som du skriver, det är bara ett finare ord för inavel.

Själv håller jag mig så lågt som möjligt inavelsmässigt. Visst kan jag göra en kombination som genererar någon enstaka (OBS! någon enstaka) procent inavel, men lågt håler jag mig. Än så länge är den mest inavlade kullen jag tagit legat på en inavelsgrad på 1,56%. ;)

Vad som sedan är viktigt är att inte bara stirra på inavelsgrader utan även på vad för djur man faktiskt har i stamtavlan. En kombination som ger 2% i inavel kan ha betydligt bättre förutsättningar att ge bra avkomma än en kombination som ger 0% men där man vet att det finns många anlagsbärare för en viss sjukdom/defekt.
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

0.8 % hade jag på min jämtkull :p

o efterom jag då är stamtavlenörd både på hästar o hundar :) var jag ju tvungen att "kolla"dina hundar o ja, men visst, de är nära släkt med både min hanne, ev köpevalpen OCH parningsvalpen som kommer snart... fina hundar eller hur:) :)

Visst kan jag hålla med sol att man inte ska stirra sig blind på inavelgraden men om man går igenom typ 25 kullar o alla är ändå rätt nära släkt då tycker jag det börjar bli lite problem
prillan
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Jo, tyvärr är det ju så och jag har en del huvudbry på vilken nästa hane ska bli som tiken ska paras med och då är det ju ändå långt tid kvar innan det är aktuellt :crazy:

Funderar dock på en finsk hane, som verkar intressant och vars linjer inte är vanligt förekommande i sverige (ännu; får jag väl tillägga :eek: )

Tror det är rätt svårt att hitta hundar som inte har Jeppeblod i sig..
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Stamtavlan jag sitter och går igenom nu har man parat helsyskon, halvsyskon, kusiner och sysslingar om vartannat.. avkomman är sjuk...


av 30 hundar i en 5-ledsstamtavla har man använt sig av 19 hundar här.
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

jag förstår ju att det här är en väldigt känslig fråga för många som föder upp hundar, men jag tycker att gjort är gjort och det här borde vara en väckarklocka för många att börja ta in nya hundar i sina avelsprogram om man nu tänker på framtiden.

Eller är det bara ära, berömmelse och pengar som lockar vissa?
Det gör ju inget att hunden behöver avlivas vid 4 års ålder, den har ju ändå hunnit bli champion och fått 10 kullar :crazy:


Man kan ju inte säga exakt varifrån eller varför en viss sjukdom uppstår men nog kan man väl tänka att en stor del ligger i den hårda aveln?
Och i så fall är det uppfödaren som bär ansvaret, medvetet eller omedvetet, gjort är gjort.
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Tycker att linjeaveln ska kunna undvikas i största möjliga mån. Men som sagt om inavelsgraden ligger på 1,8 % är det ju inte så farligt. Fast det är ju olika från ras till ras, vissa raser är det godkänt att ha 2,5 % inavelsgrad och vissa bara 1 %. Men jag har sett mycket extrema fall, speciellt i stamtavlor från USA där dom har parat kullsyskon vilket resulterar i äckligt stor inavel !
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

jag förstår ju att det här är en väldigt känslig fråga för många som föder upp hundar, men jag tycker att gjort är gjort och det här borde vara en väckarklocka för många att börja ta in nya hundar i sina avelsprogram om man nu tänker på framtiden.

Eller är det bara ära, berömmelse och pengar som lockar vissa?
Det gör ju inget att hunden behöver avlivas vid 4 års ålder, den har ju ändå hunnit bli champion och fått 10 kullar :crazy:


Man kan ju inte säga exakt varifrån eller varför en viss sjukdom uppstår men nog kan man väl tänka att en stor del ligger i den hårda aveln?
Och i så fall är det uppfödaren som bär ansvaret, medvetet eller omedvetet, gjort är gjort.

Jag tror det är en kombination av lockelse till "berömmelse" och rädsla som gör att folk håller sig till inavel. De inbillar sig att de vet vad de får när de använder de linjer de arbetat med i 20 år och eftersom deras hundar har varit friska kommer det automatiskt hålla i sig så länge de inte blandar in okända "element". :smirk:

Det verkar vara svårt för en del att förstå att alla individer bär på defekter, många defekta gener även om det inte syns. Gener som ges möjlighet till uttryck när man inavlar. Det verkar även vara svårt att förstå att man successivt försvagar immunförsvaret (som ju är beroende av genetisk variation) när man inavlar.

Folk vill känna sig trygga...
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Funderar dock på en finsk hane, som verkar intressant och vars linjer inte är vanligt förekommande i sverige (ännu; får jag väl tillägga :eek: )

förlåt lite trådkapning:)

ja de finska hannarna är underbara tycker jag, men som sagt det finns ju några som nästan finns i "alla" jämtar (även min hane:p ) så det blir ju jättebra om du hittar en som inte är så vanlig..
prillan
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Hur räknar man ut inavelsgraden?

om man inte vill sitta o klura själv så finns det ett jättebra program på SKK som heter avelsdata,där är det bara o trycka in regnummer på hundarna så räknar den ut o sen finns det massa annan bra info oxå..

prillan
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

Stamtavlan jag sitter och går igenom nu har man parat helsyskon, halvsyskon, kusiner och sysslingar om vartannat.. avkomman är sjuk...


av 30 hundar i en 5-ledsstamtavla har man använt sig av 19 hundar här.


törs man fråga var det är för ras?
prillan
 
Sv: Inavel eller Linjeavel?

*kl*

Det är därför jag importarar..
jag vill få in nytt blod till sverige, visst det kanske finns släkt till mina i sverige, men jag får iallafall in unika vovvar, och det behövs.
jag kommer att fortsätta importara iochmed att det behövs i sverige idag. trots allt, sverige är inte ett stort land om man ser på det stora hela.
synd bara att det går åt så förbaskat med pengar.

linje avel både på gott och ont. tyvärr kommer det nog upp mer ont än vad det gör bra. jag vill ha så få inavels % som det bara går i framtiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 480
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 912
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 476
Senast: Pancakes
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 651
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp