Inavel i olika grad (utrbuten från Annonsera mera VII)

Asko

Trådstartare
Stamtavla på en ponny som ska ha funnits på craigslist:
9211e02942083baaaa335e2cce757b45d7f5f4a5.jpg

En räknade ut att denna ponny har bara 7 great-great-grandparents i jämförelse med det mera vanliga antalet 16 😅
 
Den hat ju bara två mor/farföräldrar. Föräldrarna är syskon.
Man kan ju nästan undra om de avlat på två krumma ponnysar. Amerikanarna gillar ju att avla på den defekten.
OBS! jag har ingen aning utan tror bara det måste finnas någon orsak till den vansinniga inaveln.
 
Stamtavla på en ponny som ska ha funnits på craigslist:
9211e02942083baaaa335e2cce757b45d7f5f4a5.jpg

En räknade ut att denna ponny har bara 7 great-great-grandparents i jämförelse med det mera vanliga antalet 16 😅

Jag kan inget om hästavel och inavel. Men får man, i Sverige, registrera (och få godkända papper) för en häst som är ett resultat av betäckning mellan helsyskon? Var går gränsen för vad som är godkänt här?
 
Jag kan inget om hästavel och inavel. Men får man, i Sverige, registrera (och få godkända papper) för en häst som är ett resultat av betäckning mellan helsyskon? Var går gränsen för vad som är godkänt här?

Inga problem. Så länge föräldradjuren inte har genetiska defekter (som det alltid är olagligt att avla på) så finns det inga hinder.

Edit: Sedan ser jag ingen poäng med inavel och linjeavel ska göras försiktigt av de som vet vad de håller på med. Inom polsk arabavel har det gjorts viss linjeavel (och även några fall med inavel) men de har (eller hade iaf tidigare innan staten saboterade stuterierna) järnkoll på sina blodslinjer.
 
Det trodde jag faktiskt inte.

Det är husdjursavel och vi lägger inte mänskliga moraliska aspekter på den. Men som jag skrev i mitt tillägg ovan ser jag ingen poäng med inavel.

Det har gjorts rätt avancerad linje- och utavel bland tex kor för att få fram önskade egenskaper. Det är rätt spännande att se hur kombinationerna görs. Jag var ansvarig för brunstkontroll och bokning av semin när jag jobbade på ett jordbruk efter 9:an och kunde givetvis inte låta bli att fråga seminören en gaziljon frågor när hen var dit :D
 
Det är husdjursavel och vi lägger inte mänskliga moraliska aspekter på en. Men som jag skrev i mitt tillägg ovan ser jag ingen poäng med inavel.

Jag tänker inte på moraliska aspekter utan genetiska. Även om det inte syns på syskonen så är risken betydligt större att samma negativa recessiva anlag ges till avkomman. Helsyskon tycker jag iaf är för nära släkt.
 
Jag tänker inte på moraliska aspekter utan genetiska. Även om det inte syns på syskonen så är risken betydligt större att samma negativa recessiva anlag ges till avkomman. Helsyskon tycker jag iaf är för nära släkt.

Som sagt, jag är inte för inavel. Men registrering av djur tar inte (och ska inte i mina ögon) hänsyn till det vid registrering. Djur ska vara registrerade, punkt slut.
 
Det här är extremt OT men djur med känd stam SKA vara registrerade i respektive rasförening. En rasförening ska givetvis verka för bra avel men den ska inte diktera hur uppfödarna ska avla.

Jo, registrerad som i att djuret existerar ska den naturligtvis vara. Men jag tycker att rasföreningarna måste hålla koll så att inaveln inte blir för extrem. Ett sätt att göra det är att göra så att individer med en viss nivå av inavel inte blir godkända inom rasen. Registrerade ja, godkända (som i ok att avla på dem) nej.
 
Jo, registrerad som i att djuret existerar ska den naturligtvis vara. Men jag tycker att rasföreningarna måste hålla koll så att inaveln inte blir för extrem. Ett sätt att göra det är att göra så att individer med en viss nivå av inavel inte blir godkända inom rasen. Registrerade ja, godkända (som i ok att avla på dem) nej.

Avel är inte så enkelt som du vill få det till (enligt din egen utsago är du inte insatt). Jag har varit intresserad av avel inom olika djurslag sedan jag var i 10-årsåldern, dvs i ca 40 år. Det ger absolut INGET positivt att inte registrera djur som rasrena plus att det vore inte lagligt enligt EU. Sedan finns det ju olika nivåer sas av registrering inom vissa raser (tex SWB med gröna papper etc) men djuren med tex vita papper är fortfarande tillåtna att avla på.
 
Jag kan inget om hästavel och inavel. Men får man, i Sverige, registrera (och få godkända papper) för en häst som är ett resultat av betäckning mellan helsyskon? Var går gränsen för vad som är godkänt här?
Registrera får man, det får och ska man göra med alla hästar. Vilken färg/klass det blir på pappren är något annat. Är hingsten godkänd och har löst licens bör det bli motsvarande gröna, är han det inte blir det motsvarande grå.
 
Registrera får man, det får och ska man göra med alla hästar. Vilken färg/klass det blir på pappren är något annat. Är hingsten godkänd och har löst licens bör det bli motsvarande gröna, är han det inte blir det motsvarande grå.

Kan hingsten bli godkänd och få licens oavsett inavelsgrad?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 472
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 106
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp