Bukefalos 28 år!

Mischmasch

Trådstartare
Visst brukar man räkna ut hur många procent inavel det är innan man parar två hundar? Hur gör man det och vad är högsta procenten man "får" ha?
 
Hur man räknar ut det vert jag faktiskt inte, för vi använder ett program till det :o

Kostar ca 2000 kr allt som allt, och vi kan planera parningar, beräkna inavel, titta på stamtavlor, hitta på fantasiparningar och räkna möjlig defektprocent etc :)

/ Bebben
 
Ok, 2000 kr är lite väl dyrt bara för att kolla sin egen hunds inavelsprocent ;)
Misstänker att det är ganska mycket. Kanske går att säga på ett ungefär om man tittar på hans stamtavla? Alla med samma färg är samma hund. Observera att det svarta är censurering.
På ett ställe är en hund parad med sin far, det kan väl inte vara riktigt rätt? :crazy:
 
Hej! svårt att säga från bilden på stamtavlan. Inavelsgraden mellan helsyskon är 50% och detsamma gäller mellan föräldradjur och avkomma. Halvsyskon har inavelsgrad 25%.
Helst ska man vara under 5% inavelsgrad vid parning. Om du räknar tillbaka till anfader kan du gångra inavelsgraderna och komma fram till vilken det kan vara. Det är ganska komplicerat, speciellt om man har många led att gå igenom. Men en komplett utavel avbryter inavelsledet eftersom avkomman då får hälften av sina anlag från den hund som ingen annan är släkt med. Det här blev nog rörigt, inte så lätt att förklara såhär. Men förhoppningsvis fick du lite hjälp. :confused:
 
Precis, varje egenskap har två alleler som styr.(är egentligen fler för det mesta men det är nog krångligt som det är) Avkomman får en uppsättning alleler från var förälder så dom alleler som finns i dubbel uppsättning från tidigare arv hos föräldrarn kommer att bytas ut mot en "ny" förutsatt att inavelsgraden mellan föräldrarna är 0 dvs dom är inte släkt över huvudtaget. Den nya allelen kan ha samma funktion men dom (allelerna)är inte kopplade genom släktparning. Om man däremot parar in en släkting igen får man återigen en hög inavelsgrad. Hjälpte det? Vet inte om jag är så bra på att förklara så här :confused:
 
Lånar tråden lite :o

Jag har verkligen försökt fatta de här, men jag får inte ihop det..
Nu kör jag ihop en liten teori så kanske ni kan berätta va de blir för eventuell inavelsgrad, för ni e så snälla o duktiga ;)
Fido är en stilig avelshane och får en kull med Fidolina, det blir en liten Fidolina2. Fidolina2 får en liten Fidolina3. Lilla Fidolina3 får en kull med Fido, vad blir det då?
 
Förutsatt att Fidolina III s pappa är helt obesläktad med övriga djur så blir inavelsgraden på valparna mellan Fido och Fidolina III 12,5%. Fidolina III är 50% släkt med Fidolina II som är 50% släkt med Fido. 50% x 50% = 25% släktskap mellan föräldrarna och avkommans inavelsgrad är hälften av föräldradjurens släktskap, dvs 12,5%.
Problemen med inavel är dock mer ett populationsproblem än ett individproblem. Inom en begränsad population blir det bestående svårigheter att avla ut eftersom alla individer är mer eller mindre släkt. Genetisk variation är viktigt för att kunna upprätthålla en livskraftig population. Genetik och statestik sätter griller i huvudet på vem som helst. :crazy:
 
Du kanske kan ringa till valpförmedlingen eller din uppfödare och fråga om de vet någon som har Lathunden (ett program)? Och be denne köra kombinationenen åt dig. Inom min ras rekommenderas max 6% inavelsgrad.

Mvh Ishtar
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 370
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
724
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 772
Senast: Ava22
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 815
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp